Achievements dåliga för gaming - tycker Mirror's Edges achievement-snickare

Robot
Achievements dåliga för gaming - tycker Mirror's Edges achievement-snickare

Fredrik Thylander menar att spelen blir sämre.

#achievements


Medlem

Spel jag gillar mest låter mig leva ett annat liv, i en annan värld. Då vill inte jag se eller höra någon pop-up som bryter illusionen för att meddela mig om hur duktig jag var som klarade av att konstruera min första järndolk...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Moderator | Testpilot

Klassiker!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker de är roliga och få men jag tycker inte att de skall gå och missa utan att man kan gå tillbaka och fixa sådana som man missade på en genomspelning utan att köra om spelet.
Jag vill inte att man sätter dem på multiplayer delen då jag aldrig spelar det om det kommer med i ett story-spel.

Medlem

Jag ignorerar dom fullständigt. Bryr mig inte om dom

Medlem

Håller med, gör bättre spel å skit i det lilla extra.

Medlem

Då man hade skaffat sig en XBOX 360 och först såg detta med "Achievements" så trodde jag det var något som faktiskt kunde användas till något.

Ungefär som att samla poäng för att sedan lösa in mot något, men det hade man missförstått.

Medlem

Achievments är rent skräp, trist att det inte går att stänga av.

Medlem

Love achievements

Medlem

Fredrik Thylander får kudos av mig. Gjorde väldigt mycket för The Divison spelen från Ubisoft. Om jag inte har fel jobbar han med Massives Star Wars spel nu.

Medlem

Jag känner att achievements vara eller inte vara inte är så svart eller vitt - är de implementerade så att de blir en mer eller mindre naturlig del av spelet kan jag tycka att det är helt okej, medan en del extremt obskyra sådana kan kännas rejält krystade.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Gillart. Kan vara kul att jaga ibland och jag ser det även lite som en loggbok över mitt spelande. Ibland kan jag sitta och bara bläddra igenom spellistan och bli nostalgisk över gamla platinumtroféer och achievements man plockat på sig på vägen.

Medlem

Aldrig riktigt förstått vad de ska ge. Har nästan aldrig känt att en achievement jag fått har varit en achievement. Bara helt normala steg i spelet, även om det såklart finns mer ovanliga. Ett belöningssystem med en så artificiell och håglös känsla kan man väl skrota. Spelmakare ska väl vara experter på att trigga belöningssystem såsom t.ex. att hitta ny loot och sådär men achievements och trophies står sig ju slätt jämfört med det.

Medlem

Klarar mig utan.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Jag är kluven.

På ett sätt avskyr jag troféer då dem stjäl min fokus och skapar stress och ångest. Kan sitta stora delar av ett spel och tänka på om jag missar något som kommer att göra att jag inte får en specifik trofe. Vågar inte alltid googla då man kan få saker spoilat.

Samtidigt så ökar det värdet på spelet vissa gånger, då det känns skönt att spelet är klart när man väl har tagit platinum. Tycker hittills att Gow 2018 har gjort det bäst. Alla går att ta i lugn och ro under en genomspelning och på vilken svårighetsgrad som helst. Där motiverade det mig att köra igenom endgame. Spiderman var också bra, typ gör allt så får du platinum.

Spel som kräver flera timmars grindande, prestationer online eller krav på flera genomspelningar är sämst.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Men det är ju upp till utgivarna hur de väljer att implementera dem? Vissa delar ut achievements när man klarat kapitel i storyn, andra när man hittar collectibles osv.. Med det sagt har jag full förståelse för att det tar resurser under utvecklingen och att det kan drabba konsumenten negativt vilket såklart är tråkigt.

Jag gillar achievements för det mesta och känner att jag får ut mer av spelen tack vare dem. Men jag avskyr achievements i multiplayer (Hej Ghost Recon Advanced Warfighter - ”World Champion”, jag ser dig), samt när man ska döda x personer med vapen y eller köra x mil med bil y osv. Men samtidigt är det ju helt frivilligt om man vill försöka ta dem eller ej.

Medlem

"spel borde ha belöningssystem som passar just det specifika spelet i fråga." Ja, achivements/trophys eller prestationer ska inte vara ett tvång tycker jag, men i vissa spel passar de helt utmärkt.

Hollow knight exempelvis, ett spel du kan ta dig till slutbossen på ca 3 timmar eller mindre, men om du vill utforska allt och även efter det ta dig an nya utmaningar så finns trophies för det. Suget blir att man vill ha så många som möjligt på ett positivt sätt.
Det är ju ett fritt val om man vill ta 100% eller inte.

I de flesta spel så orkar jag dock inte bry mig.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Achievments är rent skräp, trist att det inte går att stänga av.

Man kan stänga av notifieringar så att man inte märker av dem. Går iaf på PS5 men utgår från att det går på övriga plattformar också.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Håller helt med karln, har alltid ignorerat möget. Men kan väl tycka att det beror på hur det görs och om det kanske kopplas till något kosmetiskt mög. Men bara springa och jaga saker för att, nej tack!

Medlem

100% av alla achievements jag får är sådana som bara ”trillar in” när man spelar, och tycker det förstör hela syftet.

”Åh grattis, vilken bedrift, du fick en stjärna för nått du inte ens visste att du skulle göra”…. Ehhh.

Medlem

Jag gillar achievements. Jagar bara dem på spel jag verkligen gillar, annars ser jag bara det som en kul grej.


signatur

I drank what?

Medlem

Jag älskar trophies. Jag får ut sjukt mycket mer av mina spel nu för tiden än på den tiden det inte fanns trophies. Då samlade jag sällan alla collectibles eller spelade om spel på den värsta svårighetsgraden. Nu gör jag det i varenda spel jag spelar (tog precis min 130:e platinum) Mer valuta för pengarna med trophies helt enkelt. Iaf för min egen del

Medlem
Skrivet av kebbe:

Achievments är rent skräp, trist att det inte går att stänga av.

Det är väl bara att stänga av aviseringar så störs du inte av dom?


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Enda gången jag stör mig på achivements som poppar upp är när jag spelar på Xbox och så ploppar det upp på min PC. Har inte letat vart man stänger av det i windows men borde väl gå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vet inte riktigt.. Hade nog kunnat skippa, förstår att det kanske ger lite krydda till ett spel. Samtidigt är det aldrig något som lockat mig att få 100% achievements, då får man ju spela som ett djur i 100 timmar i vissa spel.

Men något som är värre är som i t.ex. COD eller Batman Asylum eller vad spelet hette som kom för typ 10 år sedan, skitsamma, men att behöver genomsöka banor på pixelnivå för att samla sig objekt, bara för att låsa upp en achievement eller något i spelet. Fy fan, här sitter man och skjuter mot ett gäng terrorister, samtidigt måste man söka igenom varenda vrå i spelet efter nåt mög, bara för att låsa upp något längre fram, samtidigt som en NPC kallar på en "Hey, over here, lets keep going!".

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det är väl bara att stänga av aviseringar så störs du inte av dom?

Steam kan endast stänga av hela Steam Overlay, inte enbart achievment-notiser vad jag vet.

Medlem

Problemet med achievements, är att de allra flesta faktiskt inte är "achievements". Att döda slutbossen på högsta svårighetsgraden är en bedrift. Att döda fem random fiender är inte en bedrift.

Medlem

Det är trots allt valfritt om man vill jaga dessa.

Hittar jag ett spel jag fastnar för så kan jag uppskatta achievements/trophies. Den stora fördelen för utvecklaren är att det ger statistik tillbaka. Detta kan såklart ge negativ statistik tillbaka som att tex många inte väljer att spela färdigt spelet.

Medlem

Achievements är till för att göra att spelaren ska känna sig duktig så att den spelar mer, man får ofta achievements för att starta spelet och enkla uppdrag.. bort med skiten säger jag

Medlem

Jag resonerar väl som så att om det är roligt att försöka ta en trophy/achievement så är det väl bra att den finns. Det är ju trots allt inget måste även om jag förstår att man kan bli stressad av det.
Jag jagar de nästan aldrig och ger de inte speciellt mycket uppmärksamhet men har jag haft skitkul i ett spel och inser att jag bara har ett fåtal kvar när jag väl klarat storyn så kan jag bemöda mig att ta de sista också bara för att.
Multiplayer eller nån form av samarbetstroféer ger jag upp på direkt dock.
Hade nog inte saknat de nämnvärt om de försvann heller.

123
Skriv svar