Rykte: Playstation 5 får snart fullt Discord-stöd och molnspel för PS5-spel

Robot
Rykte: Playstation 5 får snart fullt Discord-stöd och molnspel för PS5-spel

7.0 blir en massiv uppdatering om vi ska tro ryktena.

#Discord, #Sony, #playstation-5


Medlem

Det är bannemig på tiden! Jag har större delen av mina sociala interaktioner via Discord till vardags, så jag har väntat på det här i snart två år sen samarbetet utannonserades.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Inaktiv

På tiden, ser fram mot att ha Discord i PS5:an.

Medlem

Verkligen på tiden, vi är ett litet kompisgäng som gillar att spela och snacka lite skit någon gång i veckan. Problemet är att vi spelar på både PC, PS5 och Xbox. Förhoppningsvis kan man nu bara hoppa in och slippa bry sig vilken plattform de andra kör.

Skribent
Skrivet av rosski:

Verkligen på tiden, vi är ett litet kompisgäng som gillar att spela och snacka lite skit någon gång i veckan. Problemet är att vi spelar på både PC, PS5 och Xbox. Förhoppningsvis kan man nu bara hoppa in och slippa bry sig vilken plattform de andra kör.

Det är lite märkligt faktiskt att Xbox fick Discord-stödet före PS5 med tanke på att det var Sony som vann dealen med Discord. Båda MS och Sony försökte ju få till ett samarbete där under 2021 och Sony var den som vann.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det är lite märkligt faktiskt att Xbox fick Discord-stödet före PS5 med tanke på att det var Sony som vann dealen med Discord. Båda MS och Sony försökte ju få till ett samarbete där under 2021 och Sony var den som vann.

Jag kan tänka mig att det till stor del berodde på hur mycket lättare det kan ha varit att gå från att ha plattformen på Windows till Xbox.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Proximately:

Jag kan tänka mig att det till stor del berodde på hur mycket lättare det kan ha varit att gå från att ha plattformen på Windows till Xbox.

Jo det är ju säkerligen inte så stort steg, men det har tagit oväntat lång tid för Sony att få ut detta på PS5. Nästan två år...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bra. Baserat på andra populära tjänster med gamingsammanghang så kommer alltså Nintendo och Switch därmed lägga till stöd för discord redan 2027

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är ju säkerligen inte så stort steg, men det har tagit oväntat lång tid för Sony att få ut detta på PS5. Nästan två år...

Yeh. Kanske Sony hade ett större projekt i åtanke? Förstod jag rätt i att man skulle kunna lira Playstation-spel via molnet på Discord även om man är på PC?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Proximately:

Yeh. Kanske Sony hade ett större projekt i åtanke? Förstod jag rätt i att man skulle kunna lira Playstation-spel via molnet på Discord även om man är på PC?

Jag tror molnspelet bara är via PS egna tjänster. Men lite oklart.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tror molnspelet bara är via PS egna tjänster. Men lite oklart.

Alright, håller tummarna men blir nog att prova PS Now ändå vid löningen. Jag såg att The Last of US Part II ligger där så man kan lira utan konsolen. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Känner mig för gammal för sånt här :-P.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jo det är ju säkerligen inte så stort steg, men det har tagit oväntat lång tid för Sony att få ut detta på PS5. Nästan två år...

Allt tar lång tid med Sony. Tog ju dom två år att släppa 1440p stöd.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Allt tar lång tid med Sony. Tog ju dom två år att släppa 1440p stöd.

Det är rätt vanligt i Japan att produkter testas i 2 år innan släpp. Ska nog inte gälla mjukvara dock.

Medlem

About time! Blir najs att äntligen kunna tjöta lite med sina PC-vänner vid raider etc när man lirar FFXIV på sin PS5a.

Medlem

Discord på pc är kanonbra, men jag önskar att man kunnat göra mer costumization.

Edit: Utseendet alltså...yes, jag vet att man kan dra in BetterDiscord med - men den är inte direkt något att jubla över.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Känner mig för gammal för sånt här :-P.

Jag rekommenderar absolut att prova ifall du får chansen i alla fall. Det känns lite som att komma hem till polarens digitala hem eftersom man alltid kan sätta sig i en kanal man har tillgång till. Min kanal heter typ ett café, inte jätteaktivt men sitter jag därinne ensam i en kanal och streamar kan polarna hoppa in om de känner för det, inget behov av att liksom ringa utan "jag är tillgänglig nu."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Inaktiv

Välkommen in i värmen. Det är så jävla smidigt. Till en början behövde man först gå med i kanalen i mobilen för att sen "flytta över" den till Xboxen. Men det behövs inte längre. Nu är det bara att ta vänner fliken och anslut till discord så ser man alla kanaler där. Hoppas ni får det sistnämnda.

Kommer klart göra gaming bättre för alla inblandade, speciellt när fler och fler spel är crossplay.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag rekommenderar absolut att prova ifall du får chansen i alla fall. Det känns lite som att komma hem till polarens digitala hem eftersom man alltid kan sätta sig i en kanal man har tillgång till. Min kanal heter typ ett café, inte jätteaktivt men sitter jag därinne ensam i en kanal och streamar kan polarna hoppa in om de känner för det, inget behov av att liksom ringa utan "jag är tillgänglig nu."

Äldsta grabben använder Discord en aning men har inte orkat sätta mig in it. Inte ofta jag spelar online heller för den delen längre. Några andra användningsområden än chatta med polers när man spelar?

Skribent
Skrivet av gorbatjov:

Känner mig för gammal för sånt här :-P.

Jag också, men när vi flyttade över kampsportsklubbens sociala medier från Facebook till Discord var jag tvungen att hänga på. Måste ändå säga att det är väldigt smidigt, även om jag inte använder det överdrivet mycket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har använt det på PC och saknade det på konsolerna då, kul att både Xbox och PS5 tycks få det inom kort! Nintendo kanske implementerar det till nästa konsolgeneration då de tycks ha något system på gång för kommunikation mellan konsol, PC och mobila enheter...

Medlem

Känns bara positivt, discord är ju stabilt.

Medlem

Riktigt bra faktiskt för de som kör online på PS5, men när ska Killzone spelen komma tillbaks till PSN+?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Äldsta grabben använder Discord en aning men har inte orkat sätta mig in it. Inte ofta jag spelar online heller för den delen längre. Några andra användningsområden än chatta med polers när man spelar?

Jag tycker det är skönare att snacka på Disord än typ de flesta andra sätt. Ibland vill man bara ringa någon så klart, men ifall man känner sig ensam någon dag och letar tillgängligt umgänge är det sjukt skönt att hoppa på Discord eftersom man oftast har någonstans att hoppa in. Jag är också med i en grupp där de fokuserar på att lära ut game writing till medlemmar, i en annan har de rap battles tillsammans osv. Så visst finns det mycket mer att få ut där.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Väntat på detta så länge... ibland vill man lira med polarna fast man använder datorn istället för ps5an


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Äldsta grabben använder Discord en aning men har inte orkat sätta mig in it. Inte ofta jag spelar online heller för den delen längre. Några andra användningsområden än chatta med polers när man spelar?

Det är som en blanding av gamla tidens IRC samt Teamspeak/Vent./Skype etc.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag också, men när vi flyttade över kampsportsklubbens sociala medier från Facebook till Discord var jag tvungen att hänga på. Måste ändå säga att det är väldigt smidigt, även om jag inte använder det överdrivet mycket.

Ah ok. Kanske får ta och sätta mig in i det då:).

Skrivet av Proximately:

Jag tycker det är skönare att snacka på Disord än typ de flesta andra sätt. Ibland vill man bara ringa någon så klart, men ifall man känner sig ensam någon dag och letar tillgängligt umgänge är det sjukt skönt att hoppa på Discord eftersom man oftast har någonstans att hoppa in. Jag är också med i en grupp där de fokuserar på att lära ut game writing till medlemmar, i en annan har de rap battles tillsammans osv. Så visst finns det mycket mer att få ut där.

Det låter ju faktiskt rätt trevligt👍.

Skrivet av Molotov:

Det är som en blanding av gamla tidens IRC samt Teamspeak/Vent./Skype etc.

Ok👍

1
Skriv svar