Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem
Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Första episoden är ute nu, jag har personligen inte sett det ännu, men vore kul att höra folks åsikter! Håll det spoilerfritt!

Trodde jag var beredd vad som komma skulle men det slog mig rätt i nyllet. Suveränt första avsnitt, Bella Ramsey gör Ellie så jävla bra!

Moderator | Testpilot

Lysande! Följer spelet än så länge där vissa scener är som direkt tagna ifrån det; men gör också ändringar och tillägg som känns naturliga och riktigt bra.

Jag blev överraskad att vissa stunder som kändes jobbiga i spelet gör det nu igen i TV-serien. Tänkte inte att det skulle slå lika hårt. Fantastiskt första avsnitt. Otroligt taggad på att se resten.

Jag när man kände igen en scen:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Chefredaktör

Åhå. Kan inte bestämma mig om jag ska vänta tills fler avsnitt kommit eller om jag ska ta ett i veckan. Det är ju härligt att kunna trycka fler avsnitt på en gång, men jag tror inte jag klarar av att vänta... Pepp!

Medlem

Spelen är bland mina favoriter.
Serien är jag helt ointresserad av. Känns överflödig och onödig. Spela spelen istället.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spelen är bland mina favoriter.
Serien är jag helt ointresserad av. Känns överflödig och onödig. Spela spelen istället.

Det är ju som att säga att Witcher spelen är onödiga. Läs böckerna istället


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det är ju som att säga att Witcher spelen är onödiga. Läs böckerna istället

Inte samma sak. Spelen är redan så filmiska.

Gnällkuk
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Åhå. Kan inte bestämma mig om jag ska vänta tills fler avsnitt kommit eller om jag ska ta ett i veckan. Det är ju härligt att kunna trycka fler avsnitt på en gång, men jag tror inte jag klarar av att vänta... Pepp!

Nej, fick reda på att det bara släpps avsnitt i veckan och jag vet inte vad jag ska känna. Är jag glad? Jag riskerar ju inte att plöja serien på en vecka och sedan få post-säsongsslutångest eller ska jag vara besviken för att jag inte kan göra just det och måste vänta en vecka? Jag är i konflikt med mina känslor!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Funderar själv på vänta till nästa vecka innan jag kollar, då jag har fortfarande spelet kvar att klara ut.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spelen är bland mina favoriter.
Serien är jag helt ointresserad av. Känns överflödig och onödig. Spela spelen istället.

Man kan väl göra båda. Måste vara jobbigt att vara en sån där anti negativ person, ni missar mycket skoj i livet.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Redaktör

Riktigt bra första avsnitt. Gillar att ramhandlningen följs men berättas på lite annat sätt, blir lättare att inte sitta och jämföra rakt av då.


signatur
Medlem

Spelet är galet bra. Trevligt att få uppleva denna story igen i detta format. De har verkligen gjort ett ruskigt bra jobb med första episoden. Svårt att föreställa mig något de kunnat göra bättre! 10/10!

Medlem
Skrivet av Crank:

Man kan väl göra båda. Måste vara jobbigt att vara en sån där anti negativ person, ni missar mycket skoj i livet.

Absolut, det väljer man själv. Jag hade mycket skoj med spelen. Nu vill jag hellre se nåt nytt, som jag inte sett förut. Kollar på Doom Patrol nu.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Riktigt bra första avsnitt. Gillar att ramhandlningen följs men berättas på lite annat sätt, blir lättare att inte sitta och jämföra rakt av då.

Blir ändå att man sitter och jämför, om man redan spelat det. Det är så många nyanser som går förlorade när man inte spelar själv, man är engagerad på ett annat sätt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spelen är bland mina favoriter.
Serien är jag helt ointresserad av. Känns överflödig och onödig. Spela spelen istället.

Tack för inputen!

Medlem

Jag hade höga förväntningar men första avsnittet var ändå bättre än jag hade vågat hoppas på. Ville inte att avsnittet, trots sin längd, skulle ta slut. Ska se om det idag med flickvännen

Tyckte den allra första scenen med TV-panelen på 50-talet(?) var klockren. Det är mycket kring Cordyceps och själva utbrottet som är outtalat i spelen och scenen förklarade lite av det och fångade deltagarnas och publikens ångest på ett bra sätt. Hoppas få lite mer bakgrundshistoria och tillbakablickar från tiden innan utbrottet under seriens gång.

Jag gillar också att Sarah som karaktär och hennes och Joel's relation broderats ut i serien och att man får se lite av deras liv och vardag innan utbrottet. Man känner för henne på ett helt annat sätt än man gjorde i spelen och hennes död träffar mycket hårdare. Många som inte är bekanta med spelen eller berättelsen lär bli riktigt upprörda och chockade.

Måste också säga att Bella Ramsey är så jävla bra som Ellie

Det som oroade mig lite inför serien var om allt det som oundvikligen skulle adderas till storyn och karaktärerna skulle kännas bra och troget och inte bara som utfyllnad för TV över en hel säsong. Nu har det bara släppts ett avsnitt men än så länge tycker jag att det som lagts till har varit klockrent så jag hoppas det fortsätter på samma bana.
TV-spel och TV är ju olika medium och jag förstår att förändringar och tillägg är nödvändiga eftersom detta är en passiv upplevelse jämfört med att sitta och spela. Lär säkert dyka upp saker man inte gillar längs vägen men jag tycker att de har satt ribban högt redan nu och att det känns väldigt lovande. Älskar tonen hittills. Mörkt, intimt och med lagom dos humor.

Medlem

Låter lovande. Vill dock inte förstöra serien genom att se ett avsnitt i veckan, så under tiden ska jag spela igenom TLOU1 som jag inte har spelat igenom tidigare. Kanske hinner spela igenom tvåan också.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Låter lovande. Vill dock inte förstöra serien genom att se ett avsnitt i veckan, så under tiden ska jag spela igenom TLOU1 som jag inte har spelat igenom tidigare. Kanske hinner spela igenom tvåan också.

Det gör du rätt i

Medlem
Skrivet av Crank:

Låter lovande. Vill dock inte förstöra serien genom att se ett avsnitt i veckan, så under tiden ska jag spela igenom TLOU1 som jag inte har spelat igenom tidigare. Kanske hinner spela igenom tvåan också.

Ett mycket bra beslut

Geeks Gaming

Jag blev positivt överraskad.
Man vet ju lite vad som ska hända men sitter förväntansfullt och ser hur man ska göra med vissa saker.
Tycker man har fångat den tunga stämningen väldigt bra och karaktärerna likaså.

Nu blir till att pausa efter första avsnittet för att kunna ”samla ihop” några stycken så att man själv kan fördela ut dessa efter tycke och smak

Skribent

Jag är så glad att ni äntligen får uppleva det jag fick uppleva. Ser fram emot många goda diskussioner här.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem
Skrivet av anon_332911:

Du klagar på att nåt är baserat på förlaga för att sen säga att du istället kollar på nåt som också är baserat på förlaga?

Kk.

Ja, stor skillnad på serietidningar och spel som känns som film.
Jag har följt The Walking Dead också.

Medlem

vad är last of us? 2? är det inte det där spelet där storyn går för att dö? där ingen vill att storyn ska vara som det blev. Nä har aldrig hört talas om det , och absolut inte spelat det.

Medlem

Trots att man vet vad dom kommer hända så var första avsnittet helt lysande enligt mig👍👍👍


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Det är ju som att säga att Witcher spelen är onödiga. Läs böckerna istället

Spelen återberättar inte bara böckernas handling i Witchers fall.

Medlem

Fenomenalt avsnitt! Kändes bättre än spelet på något vis.

Medlem

Borde man spela spelen först eller man kan se serie först ändå ?

Medlem
Skrivet av Natrium:

vad är last of us? 2? är det inte det där spelet där storyn går för att dö? där ingen vill att storyn ska vara som det blev. Nä har aldrig hört talas om det , och absolut inte spelat det.

En bra story är inte alltid förutsägbar och skapar ofta starka känslor och upprör vissa.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Är mest förvånad över att de valt att förlägga spelet 10 år bakåt i tiden (Utbrottet 2003 och resten 2023 istället för 2013/2033 som i spelet). I övrigt var det mycket bra.

Medlem

Se fram emot att se den ikväll! Snacka om taggad! 💪

Skriv svar