Vad tycker ni om TLOU-serien? Spoilerfritt

Medlem

Skit bra!
Måste dock vänja mig på Ellie, hon spelar visserligen väldigt bra men jag ser för mycket spelkarakären framför mig. Det går dock säkert över.

Medlem

Börjar bra tycker jag! Hoppas det fortsätter så.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Var skeptisk med Ramsey som Ellie men jäklar vad hon passade bra. Klockrent val enligt mig.

Medlem

De har verkligen fångat känslan i miljöer och karaktärer på ett bra sätt. Var lite skeptisk till Ramsey som Ellie i ungefär 10 min, men sen köper jag henne fullt ut. Känns som att de träffat rätt med både Ellie och Joel. Tommy är jag lite skeptisk till, fick inte samma känsla som i spelet.

Ska bli spännande att följa händelserna. Det enda tråkiga är ju att man vet det mesta som kommer hända...

Medlem

Inväntar nog tills hela säsongen är släppt så jag kan sträckkolla. Sedan kör jag RARBG.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem

Undra om vi kommer få se Joel & ellie loota och crafta lika mycket som i spelen😂😉


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Alltså Last of us.

Jag spelade det på PS3 första gången.
Det dök upp remaster på PS4
Remake (part 1) på PS5/PC
Film som serie.

"Samma" story 4 gånger alltså.

Jag såg första avsnittet igår, men känslan jag får är att jag redan har sett det här.

Nästan alla scener känns som direkt hämtat ur spelet. Det går i princip att säga, jaha nu är dom på det kapitlet i spelet, det var en kul bana osv.

Jag brukar inte läsa böcker, men är det sådan här känsla ni får när ni läst en bok som de gör en film eller serie på?

Jag tycker inte serien är dålig, inte negativt så. Men det blir ingen bra upplevelse för mig, för att ja jag vet ju redan allt.

Lite som att se om en Lets play på youtube då någon annan spelar.

Vad jag blir ledsen över är ju i princip att jag vill uppleva spelet på nytt igen, men det går inte. Första genomspelningen var ju hur fantastisk känsla som helst.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

It's not a lake, it's an ocean

Lovande första avsnitt. Kul med scener som känns direkt plockade ur spelet. Anna Torv är bra som vanligt. Blir nog bra det här. Dock är det intressant att se hur mycket mer påverkad jag blev av vissa händelser tidigt i spelet än i serien. Spel förblir ett starkare medium.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fel Tommy, fel Sarah och fel Ellie.

Men Ellie hade rätt kaxighet så hon kanske jag vänjer mig vid till slut.

Jag tyckte om första scenen och den med lilla pojken. Så att de nya scenerna är bra känns tryggt inför fortsättningen 😊

Medlem

Allt var riktigt bra förutom ellie tyckte jag.
kommer fortsätta se men ramsey förstör vad som kunde varit 10/10

Medlem

Kul att se den få väldigt positiva kommentarer, det trodde jag i ärlighetens namn inte.

Inaktiv

Väldigt bra i stora drag. Gick rätt fort att vänja Pedro som Joel men vette fan på Bella som Ellie, den var betydligt mer svårsmält. Kommer säkert ha vant mig tre avsnitt in men känner att de kunde castat bättre där, annars är allt toppen och jag blev imponerad hur spännande det var trotts att jag spelat spelen redan.

Medlem

Ej spelat spelen. Så visste/vet inte mycket. Mer än att det har likheter med TWD.

Bra första avsnitt med bra stämning, uppbyggnad, skådespel, spännande. Introt satte en obehaglig klump i min hals. Tyckte faktiskt det var det bästa i hela avsnittet.

8/10 EP1.

Medlem

Det första avsnittet var okej, varken mer eller mindre. Har man spelat spelet i hyfsad närtid kan man nästan skippa att kolla på serien om den fortsätter så här. Förhoppningsvis tar serien lite mer konstnärliga friheter i kommande avsnitt och berättar en historia som inte är exakt densamma som spelet.

Chefredaktör
Skrivet av trickeh2k:

Nej, fick reda på att det bara släpps avsnitt i veckan och jag vet inte vad jag ska känna. Är jag glad? Jag riskerar ju inte att plöja serien på en vecka och sedan få post-säsongsslutångest eller ska jag vara besviken för att jag inte kan göra just det och måste vänta en vecka? Jag är i konflikt med mina känslor!

Jag kunde inte hålla mig. Kollade första avsnittet igår. Jävligt bra! Men jag vill ju se mer, inte vänta en vecka!
Nu är jag också i konflikt med mina känslor...

Medlem

Riktigt bra, fick mej att känna samma känslor som jag gjorde i spelet första gången. Hjärtat bultade på rejält

Vet inte vad det var med Marlene, kändes lite off. (jag vet att det är röstskådespelaren från spelen) men hon kändes lite felcastad konstigt nog, petitess kanske men det var väl de enda jag inte riktigt gillade.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Väldigt bra i stora drag. Gick rätt fort att vänja Pedro som Joel men vette fan på Bella som Ellie, den var betydligt mer svårsmält. Kommer säkert ha vant mig tre avsnitt in men känner att de kunde castat bättre där, annars är allt toppen och jag blev imponerad hur spännande det var trotts att jag spelat spelen redan.

Märkligt, jag tyckte nästan tvärt om! Visst att han är ganska lik Joel, men hans röst och tillvägagångssätt kändes inte som Joel. Bella är inte speciellt lik Ellie, men hon låter, pratar och beter sig nästan exakt som henne, det märks verkligen hur väl hon studerat karaktären.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem

Tycker att första avsnittet överlag var väldigt bra och rätt sätt att översätta till en TV serie, överlag är många av ändringarna positiva, talk showen i introt, ungen som vandrade till Boston osv är riktigt bra tillägg som höjer outbreaken och verkligen visar hur fucked mänskligheten är.

Sen har jag mina synpunkter på saker som enligt mig ändrades till det sämre gentemot spelet. Det värsta enligt mig är att seriens version av Tess är skräp gentemot spelet, i spelet så är hon ruthless och otroligt badass, hon tar ingen skit och folket som bor utanför QZn är rädda för henne, det är helt borta i serien och istället är alla endast rädda för Joel, detta försämrar scener som kommer framöver.
Överlag kände jag att Boston QZ delen var rushad, både inne i QZ men speciellt när de höll på att rymma, fattar att det främst är gameplay sekvenser men ändå väldigt viktig world building som går förlorad. Enligt mig borde detta avsnittet fokuserat på allt som händer innan de rymmer och slutat när Joel somnade på soffan, för att sedan ha en utökad version av escape delen som start av nästa avsnitt.
En annan sak som var sämre var scenen när Joel och Sarah blev stoppade av soldaten, att soldaten inte säger i radion "he has a child" gör scenen sämre och hans "I'm sorry" kändes inte genuint, sen tycker jag också att Troy gjorde ett bättre jobb än Pedro med själva scenen men det kan ju såklart också vara directing.
Även hela Joel vill leta efter Tommy grejen var skum och en konstig sak att byta ut Roberts vapen med, gillade att man fick se Joel smuggla grejer men utöver det var den delen skum imo.

Som sagt gillade avsnittet och kommer definitivt fortsätta kolla men tycker de gjorde en del val som var sämre för storyn, dock tror jag att de hade lite problem med de första två avsnitten (som slogs ihop till ett) så det kan vara därför.

Medlem

Har spelat spelen som jag anser är sjukt bra genomförda, både designmässigt och tekniskt, men tycker ändå serien är sådär hittills. Mest en personligen åsikt och har inget objektivt att klaga på, känner bara ingen större hype.

Medlem
Skrivet av icogniito:

En annan sak som var sämre var scenen när Joel och Sarah blev stoppade av soldaten, att soldaten inte säger i radion "he has a child" gör scenen sämre och hans "I'm sorry" kändes inte genuint, sen tycker jag också att Troy gjorde ett bättre jobb än Pedro med själva scenen men det kan ju såklart också vara directing.

Spoiler:

När Joels dotter dör, i spelet så är det ju en sådan kraftig känsla att det fick mig att fälla en tår.
Nu när jag såg det på film fick jag inte alls samma känsla. Blev inte lika bra skådespeleri, men kan ju även ha att göra med att jag vet hur storyn går.

.

Använd gärna spoiler-taggen [spoiler]Dolt innehåll.[/spoiler]. Tack! /Mod.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

När Joels dotter dör, i spelet så är det ju en sådan kraftig känsla att det fick mig att fälla en tår.
Nu när jag såg det på film fick jag inte alls samma känsla. Blev inte lika bra skådespeleri, men kan ju även ha att göra med att jag vet hur storyn går.

Skulle nog säga att det faktiskt är scenen i serien som är sämre. Jag har spelat igenom TLOU många gånger om och tycker den scenen är lika jobbig varje gång, lirade remaken innan jul och den var precis lika mäktig som alltid, så var det tyvärr inte med serien. Egentligen bör scenen vara värre i serien då vi spenderar mer tid mer Sarah och får lära känna henne lite mer men tycker line delivery gjorde den mycket sämre.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Jag kunde inte hålla mig. Kollade första avsnittet igår. Jävligt bra! Men jag vill ju se mer, inte vänta en vecka!
Nu är jag också i konflikt med mina känslor...

Att kunna se en serie när och hur man vill är till 99% positivt. Å andra sidan saknar jag ibland det där med att se fram emot nästa veckas avsnitt. Varje onsdagskväll är lika med 24 eller vilken serie man nu såg på. Nu kan varje måndag bli The Last of Us-måndag. Det finns ändå en viss charm med det. Visst kan man välja att vänta en vecka frivilligt, men det är inte riktigt samma sak.

Riktigt bra start på serien hur som helst.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Spelen är bland mina favoriter.
Serien är jag helt ointresserad av. Känns överflödig och onödig. Spela spelen istället.

Var nu inte sådan !


signatur

Banksy

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag brukar inte läsa böcker, men är det sådan här känsla ni får när ni läst en bok som de gör en film eller serie på?

Jajamen! Nu läser jag inte lika mycket böcker längre som jag gjorde förr men mycket jag läst, som t.ex. allt inom The Witcher, Lord of the Rings, Harry Potter, A Song of Fire and Ice, The Wheel of Time, Dune, ca. fyrtioelva av Stephen Kings böcker m.fl. har ju fimatiserats, ofta mer än en gång, och jag finner mig ofta sittandes och surandes medan folket omkring mig jublar i högan sky över det som utspelar sig på skärmen. Jag hade även en stor samling skräckfilmer från 80-, 90- och 00-talet i hyllan varav de flesta numera fortsatt i en sällan speciellt smickrande form då all form av nytänk verkar ses som en arvssynd.

Med risk för att låta äckligt pretentiös vill jag tro att det finns ett optimalt medium för varje berättelse och all den här hetsen kring översättning från en underhållningsform till en annan, remasters, remakes, tolkningar och uppföljare börjar trötta ut mig. Oavsett om det gäller film, serier eller musik går samma mönster igen. Det enda som hittills har sluppit undan är just böcker, men det är kanske bara en tidsfråga innan skönlitterära verk får remakes med alla nya ord som uppkommit sedan det ursprungligen skapades. Kreativiteten inom underhållningsbranschen är död - länge leve kreativiteten!

Medlem
Skrivet av feistin:

Förutom då att man förvandlas till en mördarmaskin värre än John Rambo då i alla Naughty Dogs spel....

Nu kan du ju spela igenom båda spelen med att inte behöva döda så mycket.
Rekommenderar att du kör en stealth run, blir helt annan upplevelse.

Medlem
Skrivet av icogniito:

Tycker att första avsnittet överlag var väldigt bra och rätt sätt att översätta till en TV serie, överlag är många av ändringarna positiva, talk showen i introt, ungen som vandrade till Boston osv är riktigt bra tillägg som höjer outbreaken och verkligen visar hur fucked mänskligheten är.

Sen har jag mina synpunkter på saker som enligt mig ändrades till det sämre gentemot spelet. Det värsta enligt mig är att seriens version av Tess är skräp gentemot spelet, i spelet så är hon ruthless och otroligt badass, hon tar ingen skit och folket som bor utanför QZn är rädda för henne, det är helt borta i serien och istället är alla endast rädda för Joel, detta försämrar scener som kommer framöver.
Överlag kände jag att Boston QZ delen var rushad, både inne i QZ men speciellt när de höll på att rymma, fattar att det främst är gameplay sekvenser men ändå väldigt viktig world building som går förlorad. Enligt mig borde detta avsnittet fokuserat på allt som händer innan de rymmer och slutat när Joel somnade på soffan, för att sedan ha en utökad version av escape delen som start av nästa avsnitt.
En annan sak som var sämre var scenen när Joel och Sarah blev stoppade av soldaten, att soldaten inte säger i radion "he has a child" gör scenen sämre och hans "I'm sorry" kändes inte genuint, sen tycker jag också att Troy gjorde ett bättre jobb än Pedro med själva scenen men det kan ju såklart också vara directing.
Även hela Joel vill leta efter Tommy grejen var skum och en konstig sak att byta ut Roberts vapen med, gillade att man fick se Joel smuggla grejer men utöver det var den delen skum imo.

Som sagt gillade avsnittet och kommer definitivt fortsätta kolla men tycker de gjorde en del val som var sämre för storyn, dock tror jag att de hade lite problem med de första två avsnitten (som slogs ihop till ett) så det kan vara därför.

Tycker också att de borde haft med svenen där Tessoch Joel förhör, och torterar, Robert. I spelet sätter det tonen för hur pass våldsamma de två är.

Medlem

Helt jävla fantastiskt ändå. Sitter och häpnar över att det utspelar sig som tv-serie. Tårar i ögonen varje kvart. Små detaljer som berör mig så mycket. Vilken känsla och som Pedro Pascal och Bella Ramsey spelar.
Älskar den efter ett avsnitt och älskar att andra, som inte spelar får se vad jag och många andra pratat om.

Gillade första avsnittet, och kommer fortsätta se på den.
Och kanske är det serien som får mej att ge mej på spelen med.

Och är det bara jag som tyckte att Pedro Pascal var lik Chris Pratt med sitt skägg?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Copy paste från en annan tråd
***
Såg precis halva 1a avsnittet...oh boy, så besviken! 😥

Så ammatörmässigt gjort så det inte sant! För det första, Joel är 36 år gml och har en 16 årig dotter som är adopterad!? Dvs 0 (zero) resemblance! Tommy, Joels bror, är lik Joel lika mycket som jag Mike Tyson...dvs 0 (noll) 🙂 Snacka om cognitive dissonance!

Sättningen, skådespeleriet, statisterna påminner om High Chaparral dvs något som högstadieelever har gjort under sin bild och musik lektion.

Nähä, nu glömmer vi serien, spelen var outstandiga men detta var lågvattenmärke.

Betyg 0/10 👎 🤷
***

Är det bara jag eller finns det någon annan som känner likadant? Tycker att jag lever i Twilight Zone med tanke på hur mycker beröm 1a avsnittet har fått. 🙂

Hela ditt inlägg och betyg efter bara ett halvt avsnitt, är jävligt svårt att ta på allvar🤦...skulle passa bättre på metacritic och bland alla trollanvändarna som ger 0/10 betyg till spel, serier, filmer etc...

Medlem
Skrivet av A1200G:

Copy paste från en annan tråd
***
Såg precis halva 1a avsnittet...oh boy, så besviken! 😥

Så ammatörmässigt gjort så det inte sant! För det första, Joel är 36 år gml och har en 16 årig dotter som är adopterad!? Dvs 0 (zero) resemblance! Tommy, Joels bror, är lik Joel lika mycket som jag Mike Tyson...dvs 0 (noll) 🙂 Snacka om cognitive dissonance!

Sättningen, skådespeleriet, statisterna påminner om High Chaparral dvs något som högstadieelever har gjort under sin bild och musik lektion.

Nähä, nu glömmer vi serien, spelen var outstandiga men detta var lågvattenmärke.

Betyg 0/10 👎 🤷
***

Är det bara jag eller finns det någon annan som känner likadant? Tycker att jag lever i Twilight Zone med tanke på hur mycker beröm 1a avsnittet har fått. 🙂

Vi har sett en bra serie som vi tycker är bra, ingen kognitiv disonans att snacka om. Det är ju du som kommer med underliga verklighetsbefriade kommentarer om serien baserade på ett avsnitt du inte ens sett, som du dessutom, bara för att vara sådär lite extra jäkla irriterande, envisas med att copypasta i tre olika trådar.

Skriv svar