Medlem
Mega Man 11

Mega Man 11 är ett Mega Man-spel som håller sig inom ramarna. Det är ett bra spel, men trots att det kom ut 2018 känns det som att det lika gärna kunde ha släppts 1998.

Jag har växt upp med Mega Man. Det började med spelen till Game Boy, och ibland lite Mega Man 1, 2 och 3 hemma hos min kusin. Jag och min brorsa ritade Mega Man-robotar hela tiden, och nynnade på låtarna från Metal Mans, Snake Mans, och Air Mans banor på långa bilresor till mina föräldrars milda grimaser. När Mega Man X kom till SNES var jag helt såld. Det var Mega Man, fast så snabbspelat, med en dash och en wall jump som fick spelet att flyta på ett sätt jag aldrig föreställt mig tidigare. Men vid sidan av X-spelen fortsatte det släppas klassiska Mega Man-spel till Nes, Game Boy, SNES och Playstation.

Mega Man 11 är det senaste Mega Man-spelet i serien och släpptes 2018. Det var då det första spelet i serien sedan Mega Man 10, som kom ut 2010. Det har uppdaterat sin grafik och ser ut som något i stil med de senare Shantae-spelen, alltså 3d-grafik i ett 2d-plan. Det är ett bra Mega Man-spel, men också ett spel där utvecklarna aldrig på allvar utmanar sig själva eller spelaren att pröva något nytt.

Till skillnad från i Mighty No. 9 får du faktiskt spela spelet utan massa avbrytanden.

Dr. Wily har åter igen lyckats omprogrammera 8 robotar till att bli stygga Robot Masters, och det är som vanligt upp till Mega Man att sätta stopp för hans samvetslösa planer. Genom ett dussin banor får du hoppa, skjuta och klättra upp för stegar, medan du försöker undvika fienderobotar, taggar, och avgrunder tills du når banans slutboss eller Robot Master. Banorna är precis lika svåra, linjära, och frustrerande som vanligt. Du har på den vanliga svårighetsgraden 3 liv. Om du förlorar all din hälsa, eller ramlar på vassa taggar eller ner i avgrunder betyder det att du får börja om från den senaste platsen spelet sparats med ett liv färre. Förlorar du alla dina liv blir det till att börja om banan från början, eller pröva dig på en annan. Det är en gammaldags design som på sitt sätt är rättvis.

Precis som vanligt kan du välja vilken ordning du vill spela de olika nivåerna. Vem ska du ge dig på först?

Till din hjälp har du den här gången uppfinningen Double Gear som med LB och RB knapparna på handkontrollen antingen låter dig skjuta kraftfullare plasmaskott från din Mega Buster eller ger dig möjlighet att sakta ner tiden. Du kan använda dessa när du vill, men använder du din Double Gear för länge kommer maskinen överhettas och inte kunna användas på ett tag. Trycker du på båda knapparna samtidigt aktiverar du också båda förmågorna samtidigt, vilket ger dig temporärt avsevärda krafter, men resulterar också i en utmattad Mega Man med sämre plasmaskott än vanligt ett tag efteråt.

När jag började spelet tyckte jag det var svårt. Jag valde oavsiktligt en av de svårare banorna och brottades ett tag med att få till balansen med att sakta ner tiden vid rätt tillfällen, samtidigt som jag undvek fallande block och missiler i luften. Jag ramlade upprepade gånger ner i avgrunden tills jag fick starta om banan. När jag väl lyckades kändes det som en lite mindre triumf. Men spelet behöver inte vara så svårt. Om du använder dig av spelets butik kan det istället bli alldeles för lätt. Där kan du köpa extraliv, extra livsenergitankar, extra vapenenergitankar och andra power ups. Du samlar på dig så pass mycket valuta under banornas gång att du utan svårighet kan köpa på dig allt till den grad att de senare banorna blir busenkla, om du nu väljer att köra spelet på det sättet. Spelet har redan fyra olika svårighetsgrader, så jag förstår inte varför de behövde ge möjligheten att göra spelet ännu lättare.

Liksom i tidigare Mega Man-spel har samtliga Robot Masters sina egna vapen som du belönas med när du väl besegrat dem. Alla bossar är svaga mot ett eller fler av de andras vapen, och såvida du inte kollar på en guide behöver du pröva dig fram för att se om något av dina vapen gör extra skada mot den boss du möter. Men du kan också använda alla dina vapen under banorna innan du möter bossarna, med risk att få slut på ammo om du använder dem för mycket. När jag var liten och spelade Mega Man sparade jag alltid på mina vapen för att helt säkert ha dem tillgängliga till när jag mötte banans Robot Master. Jag använde istället bara Mega Mans egna Mega Buster som inte kan få slut på ammo, men det är inget jag rekommenderar. Det är kul att använda alla bossvapen för att ta sig igenom svåra situationer, och det brukar för det mesta dyka upp ammobehållare från fiender du besegrat. Det går så klart att spela igenom spelet med bara Mega Bustern, men varför begränsa dig? Lite extra intressant i Mega Man 11 är att du kan använda din Power Gear (alltså LB-knappen) för att tillfälligt få kraftfullare varianter av bossvapnen.

Mega Man belönas inte bara med fiendebossarnas vapen, han snor även bitar av deras utseende. Den här kaninliknande utstyrseln är tagen från Fuse Man.

Robot Master-bossarna är överlag väldesignade, men är i grund och botten varianter på saker vi redan sett 10 gånger tidigare. Vi träffar på Tundra Man, som beter sig som en konståkare på is, och vars vapen är iskalla vindar. Vi har också Torch Man, som skjuter eld, och Fuse Man som använder elektricitet. Den mest slående bossen är Block Man som efter ett tag förvandlar sig till en jätte och försöker mosa dig med sina enorma tegelhänder. Resten av bossarna följer sina egna beteendemönster, som kan vara spektakulära i sitt utförande och intressanta att lära sig kontra, men samma bossar besegras också lätt som en plätt med rätt vapen - Det mesta ter sig likt.

Banorna i Mega Man 11 är färgglada, men ibland något slätstrukna. Vissa bitar känns mest som livlösa korridorer utan något särskilt iögonfallande på plats. Musiken är duglig, men inte särskilt minnesvärd eller medryckande. De vanliga fienderna som fyller alla banorna består åtminstone till hälften av kopior på fiender vi sett i tidigare spel. Jag hade önskat mig lite större variation efter utvecklarna haft 8 års tid att tänka ut något nytt. Torch Mans bana är ett särskilt undantag eftersom den både har levande miljöer och fullt ut använder sig av sitt tema. Banan är en brinnande skog, där elden både är en fara och en ljuskälla för att se var avgrunderna finns. Likaså är fienderna på banan både ljuskällor och sabotörer som kan hetta upp marken där du ska gå till farligt höga temperaturer. Du ser till och med ett gäng Mets sitta runt en lägereld i bakgrunden, vilket är en fin touch.

Lek inte med elden, sa de.

Alla bossar och huvudkaraktärer i Mega Man 11 är röstsatta med ett röstskådespeleri som bara är snäppet bättre än de ökända filmsekvenserna i Mega Man X4. Det låter mest som ett avsnitt av Pokémon och tär snabbt på öronen. Det ursprungliga Mega Man var riktat till barn och Mega Man 11s presentation får mig att tro att det fortfarande är fallet, men precis som de tidigare spelen är Mega Man 11 ibland ganska utmanande (om vi bortser från den överdrivet praktiska butiken). Jag har svårt att tro att Mega Man 11 är särskilt populärt bland yngre spelare, när det finns Fortnite och Minecraft, så vem är spelet till för egentligen?
Mega Man 11 har ny grafik, nya bossar och en ny gimmick, men i stort sett är allt likadant som vanligt. Andra klassiska spelserier i samma genre har vågat experimentera mer. Se på allt från Castlevania till Super Mario, till Mega Mans egen utveckling i X-serien. Det har kommit så många innovativa plattformsspel sedan vi såg Mega Man sist, från Shovel Knight till The Messenger, Shantae-serien och Mark of the Ninja, spel som så tydligt demonstrerat att det går att förändra klassisk speldesign till något bättre och att plattformsgenren fortfarande kan ge oss några av de bästa spelupplevelserna som finns. Men Mega Man 11 känns som att det är kvar på 90-talet, utan någon tydlig väg framåt.

Jag spelade i 5 timmar och hade rätt så kul. Men jag tror inte att jag kommer nynna till någon av spelets alla låtar i någon framtida bilfärd.

Mega Man 11
3
Bra
+
Mega Man i nya kläder.
+
Double Gear-maskinen är kul att använda och ger spelet nytt syre.
+
Du kan välja svårighetsgrader.
+
Lika kul som vanligt att hoppa runt genom svåra banor, men...
-
I grund och botten samma spel du kört 10 gånger tidigare. Kommer Mega Man 12 vara likadant igen?
-
Saknas nya, roliga fienderobotar.
-
Musiken är ok men inte särskilt medryckande. Inte något Mega Man 2 eller 3 här inte.
-
Mega Mans grundkoncept att använda bossvapen mot andra bossar är en bra idé, men blir för lätt i praktiken. Vore kul att se ett mer komplext system.
Det här betyder betygen på FZ
Redaktör
Ponny

Tack för fin recension. Aldrig spelat elvan, mitt senaste i den serien var... nian? Låter dock som om Capcom var lite lata den här gången. Men med tanke på Capcoms formkurva på senare år hade en återkomst smakat bra. Glöm inte bort att Mega Man finns, Capcom. 💔


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack för fin recension. Aldrig spelat elvan, mitt senaste i den serien var... nian? Låter dock som om Capcom var lite lata den här gången. Men med tanke på Capcoms formkurva på senare år hade en återkomst smakat bra. Glöm inte bort att Mega Man finns, Capcom. 💔

Drömmer om att Mega Man ska göra en ordentligt comeback och äntligen lyckas bra i 3D. Tänker mig i samma stil som Metroid Prime, det hade kunnat bli så bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack för fin recension. Aldrig spelat elvan, mitt senaste i den serien var... nian? Låter dock som om Capcom var lite lata den här gången. Men med tanke på Capcoms formkurva på senare år hade en återkomst smakat bra. Glöm inte bort att Mega Man finns, Capcom. 💔

Tack att du läste!
Det påminner mig mest om 8an, fast det är bättre än det.
Vet inte om det var brist på fantasi eller om de inte ville göra fansen missnöjda efter de sett floppen med Mighty No. 9.
Det finns ju det väldigt annorlunda Mega Man Battle Network, men det var inte riktigt så jag menade.
Tyckte spelet förlitade sig lite väl mycket på gamla knep och idéer.

Medlem

Grym (!) recension. Var det 9:an och 10:an som kom för några år sedan och hade NES-grafik? 🤔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Grym (!) recension. Var det 9:an och 10:an som kom för några år sedan och hade NES-grafik? 🤔

Tack! Ja det var de som kom till PS3 tror jag och senare Steam i ett paket med 7an och 8an.
I 10an fick vi en av mina favorobotar, Sheep Man.
9an och 10an utvecklades av Inti Creates tillsammans med Capcom. Inti Creates har gjort en lite blandad kompott. De gjorde Mighty No. 9 som inte var så bra, men också Bloodstained - Curse of the Moon som är bra.

Skrivet av Freakon:

Drömmer om att Mega Man ska göra en ordentligt comeback och äntligen lyckas bra i 3D. Tänker mig i samma stil som Metroid Prime, det hade kunnat bli så bra.

Skulle också vara intressant att se Mega Man i Hi Bit. Alltså i ännu mer detaljerad pixel art.

Medlem

Jag hoppas att dom lånar in lite folk från WayForward som kan stå för soundtracket till nästa Mega Man-spel. Jag minns knappt en enda melodi från Mega Man 11. Finns vissa asbra låtar från Shantae-serien som hade passat perfekt i ett Mega Man-spel

Medlem
Skrivet av androsynth:

Jag hoppas att dom lånar in lite folk från WayForward som kan stå för soundtracket till nästa Mega Man-spel. Jag minns knappt en enda melodi från Mega Man 11. Finns vissa asbra låtar från Shantae-serien som hade passat perfekt i ett Mega Man-spel

Jake Kaufman skulle nog kunna göra susen!

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Drömmer om att Mega Man ska göra en ordentligt comeback och äntligen lyckas bra i 3D. Tänker mig i samma stil som Metroid Prime, det hade kunnat bli så bra.

Annorlunda stuk, men Mega Man Legends 1 & 2 är bra.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Annorlunda stuk, men Mega Man Legends 1 & 2 är bra.

Har aldrig gett dem en chans. Kanske borde göra det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Freakon:

Har aldrig gett dem en chans. Kanske borde göra det.

Ettan är lite bökig med kontrollen. Har ingen sådan där target-knapp som Ocarina of Time (kom först i ML2), men annat än det är det riktigt kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Drömmer om att Mega Man ska göra en ordentligt comeback och äntligen lyckas bra i 3D. Tänker mig i samma stil som Metroid Prime, det hade kunnat bli så bra.

Du menar som det här?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Oh my god. Precis så! Fast inte fullt så... vuxet och seriöst men det ska ändå vara vuxet och seriöst? Och med en fet budget och mästerlig och kreativ design med stor fokus på många coola bossar och roliga power-ups. Det hade kunnat bli väldigt bra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Oh my god. Precis så! Fast inte fullt så... vuxet och seriöst men det ska ändå vara vuxet och seriöst? Och med en fet budget och mästerlig och kreativ design med stor fokus på många coola bossar och roliga power-ups. Det hade kunnat bli väldigt bra.

haha ja jag tycker inte det ser så värst bra ut där och jag förstår varför det skrotades. Men jag tycker ändå det finns något coolt över konceptet som skulle kunna funka.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha ja jag tycker inte det ser så värst bra ut där och jag förstår varför det skrotades. Men jag tycker ändå det finns något coolt över konceptet som skulle kunna funka.

Håller med, det ser inte bra ut på flera sätt. Lökig design på Mega Man, dåliga miljöer, fattiga animationer, etc.

Men som du skriver, själva konceptet är det som lockar. Tänk om det hade varit i Metroid Prime kvalite, då snackar vi. Tror benhårt på det.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Håller med, det ser inte bra ut på flera sätt. Lökig design på Mega Man, dåliga miljöer, fattiga animationer, etc.

Men som du skriver, själva konceptet är det som lockar. Tänk om det hade varit i Metroid Prime kvalite, då snackar vi. Tror benhårt på det.

Visiret var tex. coolt (likt Metroid Prime). Förstår inte designen att Mega Man har en pistol och inte en armkanon? Men jag tror MM i first person view hade kunnat funka riktigt bra och sen cyberpunk-miljöer. De olika vapnen från bossarna skulle kunna användas för att lösa pussel på banorna etc. Finns mycket intressant som skulle kunna göras.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jake Kaufman skulle nog kunna göra susen!

Yes please! 🤩

1
Skriv svar