Metal Gear-tillkännagivande inom kort, antyder röstskådis

Robot
Metal Gear-tillkännagivande inom kort, antyder röstskådis
Medlem

Håller tummarna för en remake av ettan som sedan leder till en remake av tvåan och trean.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Skulle inte tacka nej till en uppföljare till Revengence faktiskt. Gillade det spelet även om det inte var direkt MGS.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller tummarna för en remake av ettan som sedan leder till en remake av tvåan och trean.

4:an är väl viktigast? Tror att spelet och dess uppbyggnad behöver bearbetas en hel del nu när det inte behöver ha några laddningstider dock.
5:an skulle nog vara ett för stort projekt att rätta till.

Medlem

Första Metal Gear utan Kojima vid rodret?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Första Metal Gear utan Kojima vid rodret?

Nepp. Snakes revevenge, Metal Gear rising och Metal Gear Survive gjordes inte av Kojima.
Vet inte om det är något mer

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Nepp. Snakes revevenge, Metal Gear rising och Metal Gear Survive gjordes inte av Kojima.
Vet inte om det är något mer

NES-versionen gjordes inte heller av Kojima, även om det mer var en port.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

4:an är väl viktigast? Tror att spelet och dess uppbyggnad behöver bearbetas en hel del nu när det inte behöver ha några laddningstider dock.
5:an skulle nog vara ett för stort projekt att rätta till.

Viktigast vet jag inte vilket som är, men roligast hade det varit med 1,2 och 3. Det är mina favoriter.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

4an känns som ett spel som man uppskattar mest om man känner till storyn i tidigare spel.

För att locka nya spelare till serien så känns en remake av ettan, möjligtvis trean, mer rimlig.

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

4an känns som ett spel som man uppskattar mest om man känner till storyn i tidigare spel.

För att locka nya spelare till serien så känns en remake av ettan, möjligtvis trean, mer rimlig.

Ettan har dock redan fått en remake, även om den tyvärr var exklusiv till Gamecube. Förutsatt att du då menar MGS 1. Skulle inte ha något emot att de putsade till grafiken på Twin Snakes och släppte till fler plattformar, men allra helst hade jag nog velat se fulla remakes av msx2:ans Metal Gear 1 och 2.

Helst Kojima-ledda då givetvis, men den båten har ju tyvärr seglat.

Skribent
Skrivet av Frezy_man:

4an känns som ett spel som man uppskattar mest om man känner till storyn i tidigare spel.

För att locka nya spelare till serien så känns en remake av ettan, möjligtvis trean, mer rimlig.

Fyran är fantastiskt episkt, men knyter ju också ihop trådarna i serien så det skulle vara svårt rent storymässigt att göra en remake på det.

Men samtidigt så är det spelet som jag tycker behöver en remake då det är fast på PS3.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Freakon:

Viktigast vet jag inte vilket som är, men roligast hade det varit med 1,2 och 3. Det är mina favoriter.

Skrivet av Frezy_man:

4an känns som ett spel som man uppskattar mest om man känner till storyn i tidigare spel.

För att locka nya spelare till serien så känns en remake av ettan, möjligtvis trean, mer rimlig.

Jag tänkte mest på att 4:an lär låst till PS3 och skulle överlag må bra av optimeringar.
1:an är så välgjort så jag ser inget behov av en remake, tror inte att dem skulle kunna tillföra så mycket som vore värt besväret.
2:an hade väl bland annat pacing problem och vissa andra saker som skulle må bra av optimering, dock så skulle det behöva ändras så mycket att typ halva spelet skulle ändras.
3:an är ju också fortfarande bra, men skulle säkert må bra av att expanderas och få bearbetad gameplay för att leva upp till dagens standard.

Hade gärna sett hur MGS 4 och 5 hade sett ut om det släpptes idag, skulle nog haft väldigt mycket bättre grundläggande uppbyggnad med dagens teknik.

Medlem

Ja synd 4an är låst på ps3. 30 fps om jag minns rätt också...

Quake-konnässsör

Metal Gear Survive 2 !

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nepp. Snakes revevenge, Metal Gear rising och Metal Gear Survive gjordes inte av Kojima.
Vet inte om det är något mer

Kojima var inte helt oinvolverad med Rising, han jobbade som producent och gav idéer men jobbade inte med själva utvecklingen (story, design etc). Dem andra två är inte ens värda att näman då dem är fruktansvärt dåliga båda två.

Nä låt denna serie vara. Man får tycka vad man vill om Kojima, men bara han skulle kunna ta denna serie vidare.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Jag tänkte mest på att 4:an lär låst till PS3 och skulle överlag må bra av optimeringar.
1:an är så välgjort så jag ser inget behov av en remake, tror inte att dem skulle kunna tillföra så mycket som vore värt besväret.
2:an hade väl bland annat pacing problem och vissa andra saker som skulle må bra av optimering, dock så skulle det behöva ändras så mycket att typ halva spelet skulle ändras.
3:an är ju också fortfarande bra, men skulle säkert må bra av att expanderas och få bearbetad gameplay för att leva upp till dagens standard.

Hade gärna sett hur MGS 4 och 5 hade sett ut om det släpptes idag, skulle nog haft väldigt mycket bättre grundläggande uppbyggnad med dagens teknik.

3an skulle kunna göras i en mer öppen värld och inga zoner. Jag tror tanken var att spelet skulle vara lite så men att hårdvaran blev problemet där. Nu menar jag inte som MGS5, men att du har en bas i mitten och sen rätt stora områden runt så du kan välja själv vilken väg in du ska ta och så vidare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tänkte mest på att 4:an lär låst till PS3 och skulle överlag må bra av optimeringar.
1:an är så välgjort så jag ser inget behov av en remake, tror inte att dem skulle kunna tillföra så mycket som vore värt besväret.
2:an hade väl bland annat pacing problem och vissa andra saker som skulle må bra av optimering, dock så skulle det behöva ändras så mycket att typ halva spelet skulle ändras.
3:an är ju också fortfarande bra, men skulle säkert må bra av att expanderas och få bearbetad gameplay för att leva upp till dagens standard.

Hade gärna sett hur MGS 4 och 5 hade sett ut om det släpptes idag, skulle nog haft väldigt mycket bättre grundläggande uppbyggnad med dagens teknik.

Modern grafik och bilduppdatering och bättre kamera och kontroller är väl det jag mest önskar. Sen får dem gärna förbättra eventuell pacing och förädla och komplettera storyn på olika sätt.

Att fyran är låst till Ps3 är trist, men samtidigt är dem andra spelen väl inte tillgängliga till andra format än äldre konsoler (PS1 och PS2) och på sätt också begränsade?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Modern grafik och bilduppdatering och bättre kamera och kontroller är väl det jag mest önskar. Sen får dem gärna förbättra eventuell pacing och förädla och komplettera storyn på olika sätt.

Att fyran är låst till Ps3 är trist, men samtidigt är dem andra spelen väl inte tillgängliga till andra format än äldre konsoler (PS1 och PS2) och på sätt också begränsade?

MGS2, 3 & Peace Walker finns på Xbox 360 och är backwards compatible på One/Series.

1 & 2 finns även på PC.

Medlem
Skrivet av Partyprime:

MGS2, 3 & Peace Walker finns på Xbox 360 och är backwards compatible på One/Series.

1 & 2 finns även på PC.

Grymt, tack för info. Hade för mig att något av spelen fanns på PC, men var osäker. Vet du hur dem versioner håller upp rent tekniskt? Är det remasters likt Final Fantasy-spelen på Steam?

Bakåtkompatibiliteten Xbox erbjuder är ett stort argument för mig att köpa en Series. Förbättras versionerna på något sätt? Används exempelvis fps boost?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

3an skulle kunna göras i en mer öppen värld och inga zoner. Jag tror tanken var att spelet skulle vara lite så men att hårdvaran blev problemet där. Nu menar jag inte som MGS5, men att du har en bas i mitten och sen rätt stora områden runt så du kan välja själv vilken väg in du ska ta och så vidare.

Det låter riktigt fett.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Grymt, tack för info. Hade för mig att något av spelen fanns på PC, men var osäker. Vet du hur dem versioner håller upp rent tekniskt? Är det remasters likt Final Fantasy-spelen på Steam?

Bakåtkompatibiliteten Xbox erbjuder är ett stort argument för mig att köpa en Series. Förbättras versionerna på något sätt? Används exempelvis fps boost?

PC versionerna av Metal Gear Solid 1 & 2 är rätt gamla. Du kan skaffa 1an på GOG (verkar som 2an har blivit borttagen av Konami). Verkar inte finnas ett legitimt sätt att skaffa 2an på PC, men jag rekommenderar ändå HD collection över PC versionen.
https://www.gog.com/en/game/metal_gear_solid

Dem funkar direkt utan problem men det rekommenderas att ladda ner en quality-of-life mod för båda spelen. Spelade igenom 1an på PC förra året och den har stöd för både tangentbord & kontroller, kan dock rekommendera kontroller över tangentbord starkt (förutom på en boss hehe.)

Gällande Metal Gear Solid 2, 3 & Peace walker så finns det lite fler sätt att på ett modern sätt spela.
Playstation 3 versionen använder sig av tryckkänsliga knappar för att t.ex sikta och skjuta med samma knapp medans Xbox 360 (och backwards compatible versionen) använder sig av separata knappar.
Jag har inte personligen spelat Xbox 360 versionen trots att jag äger den, har istället spelat PS3 versionen både emulerat och med original hårdvaran, men jag vad jag förstått så använder den samma 720p/1080p 60fps som original HD versionerna gör.

Den enklaste vägen är helt klart att köra på en Xbox one/series konsol eftersom du bara kan trycka i skivan och ladda ner spelen utan några bekymmer. Peace Walker har även co-op som fortfarande borde gå att hitta spelare på om det låter intressant.

4an däremot kan du endast köra genom en Playstation 3 eller via emulering. Här kan jag starkt rekommendera att köpa PS3 versionen och köra genom emulator då original versionen har fruktansvärt dålig prestanda, långsamma laddningsskärmar och relativt lågupplöst.

Medlem

Såg nyss Dr4gonblitz (världens bästa SotN speedrunner) köra MGS 1. Gud vad det spelet åldrats. Dödar du en vakt försvinner tex kroppen.
Märks verkligen att mycket försvunnit.

MGS1 - Twin Snakes, som nämndes ovan, finns ju. Jag äger det och kan säga att det finns enorma förbättringar i gameplay. De är byggt på MGS2 motorn. Dock så har de ändrat på cutscenes. Vill minnas att de blev väl over the top ibland. Det var väl nån kung fu films regissör som fixade dem? Nått sånt.

Summan av kardemumman är iaf att MGS1 skulle verkligen behöva en remake med stortillgänglighet. Fan. Behöver inte ens vara en AAA mega mastodont grej. Kan vara lite mer avskalat/retro doftande.

Fast ett MGS3 vore inte fel heller.

1
Skriv svar