brrap brrap pew pew
WRC Generations

"Stundtals väldigt trevligt, stundtals väldigt frustrerande"

WRC Generations är utvecklaren KT Racings svanesång till rallygenren, åtminstone med WRC-licensen i händerna. De må såklart fortsätta göra rallyspel efter detta, men WRC-licensen ligger nu hos Codemasters från och med 2023.

Resultatet då? Ja, vad ska man säga. Ett stundtals väldigt trevligt, stundtals väldigt frustrerande rallyspel med spretiga egenskaper. Fantastiska sträckor, både visuellt och körmässigt. Katastrofalt dåligt multiplayerupplägg med ligasystem och klubbar som bleknar i jämförelse med största konkurrenten, Dirt Rally 2. Väldigt roliga Rally1-bilar, medan resten av bilarna (ja, nästan alla andra) känns väldigt mellanmjölk. Låt mig förklara lite mer i detalj..

Det grafiska tycker jag inte att man kan klaga på. Sverige, exempelvis, ser fantastiskt ut.

Sträckorna är som sagt fantastiska, punkt. Dirt Rally 2 får lägga sig här för det har ingenting vare sig på det visuella eller det körmässiga när det kommer till omgivningarna som KT Racing har skapat, och de förtjänar att få cred för detta. Bravissimo!

Klubbarna (ej att förväxla med ligasystemet), alltså spelläget där du kan starta en egen motorklubb och anordna egna rallyn med inbjudna kompisar, saknar helt och hållet någon form av browser-integration så ingenting är åtkomligt utanför spelet. Dåligt! Bu!

Ligorna (ej att förväxla med klubbarna, hänger ni med?), alltså spelläget där du antingen själv eller i ett team “klättrar upp för laddern/ranks”, plågas av på tok för korta säsonger där en till synes garanterad uppflyttning (om man placerat sig på första eller andra plats under pågående säsong) lika gärna kan resultera i en nedflyttning på grund av… Ingen aning faktiskt. Jättedåligt!

Gotta go fast! Kenya Edition.

Bilarna då? Jo, de är som sagt blandad kompott. De äldre bilarna plågas av fula 3D-modeller (har de använt en felaktig linjal?) och trista köregenskaper, men framför allt extremt dåligt ljud. Det är liksom inte kul att köra en gammal Grupp B-klassiker om den låter som en trasig stavmixer, tyvärr. Vissa bilar låter till och med så dåligt att det är svårt att höra när det är dags att växla, kring maxvarv. Men, det finns ljus i tunneln, och det stavas Rally1. Mer om dessa bilar lite längre ned.

Usch, tänker ni. Ja det gör jag också nu när jag läser igenom vad jag skrivit. Men med 30 timmar speltid i bagaget finner jag ändå att jag kommer tillbaka till spelet på grund av två saker - Team leagues (alltså samma ligasystem som nämns ovan) och Rally1-bilarna, vilka alltså är de modernaste WRC-rallybilarna från 2022 med hybridmotorer. Coola grejer! Låt mig kort förklara varför dessa två saker drar mig tillbaka.

Halt i Belgien!

Fortfarande halt i Belgien, men den här gången sett inifrån bilen.

Rally1-bilarna finns helt enkelt inte att köra i några andra spel (vad jag vet), så den punkten är väl ganska självklar. Vill jag köra Rally1 anno 2022 får jag göra det i WRC Generations. Men, det ska tilläggas att de även är väldigt trevliga att köra. De bjuder på en tyngre körning med tydligare viktförflyttning än vad som erbjuds i exempelvis Dirt Rally 2, så det är helt enkelt något annorlunda att få uppleva. Trevligt tycker jag, och ett stort plus.

Punkt nummer två som drar mig tillbaka till spelet, alltså ligasystemet för teams, är ju svårare att förklara eftersom jag redan beskrivit det i relativt negativa termer. Men jag antar att jag kommer tillbaka dit för att jag kör med folk jag känner, som jag kört rallyspel ihop med i flera år vid det här laget, och som jag kommer fortsätta köra rallyspel med i flera år till. Det är där vi är just nu, helt enkelt, i någon form av limbo mellan Dirt Rally 2 och WRC Generations. Med andra ord är det inte spelets taskiga ligasystem som lockar mig tillbaka, utan mer det faktum att det är där “polarna är”. Inget bra betyg.

En elvisp.. Nej jag menar Grupp-B Audi på vift i Estland.

Jag avslutar med att nämna att det såklart finns singleplayer-lägen med. Det finns karriärsläge där du är både manager och förare för ett team, med förväntade “RPG-element” för att levla upp ditt team efterhand. Det finns såklart även möjlighet att bara köra time trial, eller sätta ihop egna rallyn. Dessa delar levererar väl vad de utlovar, det är inget som sticker ut som ovanligt dåligt men inte heller något som står ut som speciellt.

Låt mig få avsluta den här recensionen med en ärlig sälj-pitch: Om man gillar rallyspel och letar efter något nytt eller annorlunda från Dirt Rally 2, då tycker jag att WRC Generations kan vara ett alternativ, till rabatterat pris. Det kommer inte spränga din hjärna på grund av alla fantastiska funktioner, men du kommer uppskatta det grafiska på sträckorna och de modernare rallybilarna. Resten kommer du nog återgå till Dirt Rally 2 för.

Jag har spelat WRC Generations på PC i kombination med en handkontroll (don't @ me).

WRC Generations
3
Bra
+
Fantastiskt snygga och roliga sträckor
+
Rally1-bilarna är roliga som tusan, och Rally2 är inte så dumma de heller
+
Körkänslan i de modernare bilarna erbjuder något nytt
-
Ljudet på äldre bilar. Vad hände?
-
Klubb-systemet. Gör om, gör rätt.
-
League-systemen. För dåligt förklarat, för korta säsonger.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Medlem

Snyggt! Bra recension och jag instämmer i det hela.

Jag var rätt peppad på detta när det släpptes men det blev bara ca 30h innan jag var så less att jag inte startat spelet sedan dess.
Kan inte sätta fingret på exakt varför, spelet är inte uselt på något sätt och förtjänar nog mer än så, men det lockar bara inte.

Beror nog lite också på att jag är rätt trött på Rally i överlag. Därav jag nu fått upp ögonen för ovalracing igen och Nascar Heat 5 som är överraskande bra i singleplayer!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Ponny

"Stundtals väldigt trevligt, stundtals väldigt frustrerande" låter lite som livet, ey? Skämt åsido, tack för recensionen. Har tänkt att jag ska kliva in i racing- och rally-världen i och med Game Pass (som gör tröskeln betydligt lägre). Den där vintriga bilden på Sverige sålde in detta hos mig, helt klart! Dock: trist med alla skavsår. KT Racing borde ha fått en vackrare WRC-svanesång.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Nu väntar vi på codemasters version och hoppas den blir en 5/5


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Chefredaktör

Tack för fin recension lerb! ❤️

Medlem

Tack @lerb för en aktuell och intressant recension! Jag har bestämt mig för att följa med WRC-tävlingarna i år, och samtidigt blir man ju sugen på att lira lite rallyspel själv. Kanske jag håller mig till DiRT 2.0 så länge, har köpt det på rea nån gång.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Gnällkuk

Låter som det är väldigt skiftande med talangen hos utvecklarna här, kanske i mån av tid? Måste ju säga att bilden ovanifrån i nattrallyt i Sverige såg helt fantastiskt ut med skuggorna!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Finns ju bara ett rally spel som man återvänder till och det är ju RBR RSF, 400 banor, 100 bilar och fysik som är hyperrealistiskt och det bästa är att det är gratis. Richard Burns rally rally sim fans finns att ladda ner från deras sida.

Medlem

Har dom fixat "gasbuggen"? Att det typ inte händer något förrän man trampar gasen typ 80%. Såg att Jimmy Broadbent klagat på det, men var ett tag sen han la upp den videon.

Medlem

Ja det har hänt mycket, simulator är under ständig utveckling. Någon gasbugg har jag inte hört på flera år.

Rally sim fans RBR

Dom finns på Discord med.

https://discord.com/invite/rbr-rallysimfans-hu-723091638951608320

Skrivet av aeqvist:

Har dom fixat "gasbuggen"? Att det typ inte händer något förrän man trampar gasen typ 80%. Såg att Jimmy Broadbent klagat på det, men var ett tag sen han la upp den videon.

Medlem
Skrivet av Solhojd:

Ja det har hänt mycket, simulator är under ständig utveckling. Någon gasbugg har jag inte hört på flera år.

Rally sim fans RBR

Dom finns på Discord med.

https://discord.com/invite/rbr-rallysimfans-hu-723091638951608320

Har koll på RBR, frågan gällde wrc generations 😊

1
Skriv svar