Mayday Xbox - we have a problem?

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Lite halvless på gamepass snacket, denna tråd var mer riktad till att vad fan händer med xbox-sidans aaa-spel? Sony äger brallorna av micromjukvaran flera gånger hela tiden.

Måste en satsa på just AAA titlar då? Microsoft har på senare tiden satsat på andra projekt samtidigt, för att alla spelare ska ha spel att se fram emot.

Ser man sedan på AAA titlar släppta sedan ps5 och Xsx så skiljer sig inte antalet så mycket heller.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Aletheides:

Håller med. Jag har en Series-S men endast för att köra gamla 360 era titlar. Har en PS5, Switch och PC så det finns ingen direkt mening i att skaffa spel på Xbox när inget är exklusivt på riktigt.

Gamepass är även det tjatigt. Så fort det kommer en nyhet runt microsoft och dess studios så fylls kommentarstrådarna av en gigantisk orelaterad gamepass urspårning.

Var är spelen Microsoft? Jag som PC spelare vill gärna se Microsoft leverera, men än så länge har vi väntat förgäves. 10.000 färre anställda lär inte få det att gå snabbare heller.

Mm, för det var 10 000 som fick gå från Xbox... Den enda studion som drabbats nämnvärt är 343i och det har väl sina orsaker.

Spelen vet du ju var de är? De är under utveckling, minst fyra släpps i år. Det har släppts ganska många spel redan de senaste åren dessutom, med höga betyg i de flesta fall. jag kan göra en lång lista, men det borde vara allmän kännedom för de flesta av oss vid det här laget.

Att Game Pass är något det pratas mycket om är ju inte konstigt. Det är ju en sinnessjukt bra deal för oss som gillar spel. Vem vill betala 800 spänn för ett spel om man inte måste? Ger dessutom möjligheten att prova på spel som man är osäker på och bredda sitt spelande.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av gundemannen:

Måste en satsa på just AAA titlar då? Microsoft har på senare tiden satsat på andra projekt samtidigt, för att alla spelare ska ha spel att se fram emot.

Ser man sedan på AAA titlar släppta sedan ps5 och Xsx så skiljer sig inte antalet så mycket heller.

Precis.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av robbis:

Min lilltå säger det... och honom lyssnar man på!

Haha, dåså!


signatur

Konsolgubbe

Medlem

MS vet bara hur man köper studios och vet inte hur man använder dom.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tycker båda konsolerna har väldigt svagt utbud.

Att PS5 ligger bättre till spelmässigt är tveklöst men för mig som varken är intresserad av Horizon eller God of war serien blir alternativen få.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Tycker båda konsolerna har väldigt svagt utbud.

Att PS5 ligger bättre till spelmässigt är tveklöst men för mig som varken är intresserad av Horizon eller God of war serien blir alternativen få.

Inte intresserad på det sättet att det kostar pengar att skaffa ps5 eller? Om scenariot var så att någon bjussade dig på en ps5 och 10 shyssta spel hade du gett dom en chans då eller?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Mm, för det var 10 000 som fick gå från Xbox... Den enda studion som drabbats nämnvärt är 343i och det har väl sina orsaker.

Vilka orsaker då? Du och redman45 älskade väl halo?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av FejkFejksson:

Vilka orsaker då? Du och redman45 älskade väl halo?

Man byter ju inte ut hela ledarskapet på en studio för att den fungerar fint?

Halo Infinites kampanj var grymt bra och gameplay i både SP och MP var tight och bra som attans. Live service-delen gick ju mindre bra så att säga.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av gundemannen:

Måste en satsa på just AAA titlar då? Microsoft har på senare tiden satsat på andra projekt samtidigt, för att alla spelare ska ha spel att se fram emot.

Ser man sedan på AAA titlar släppta sedan ps5 och Xsx så skiljer sig inte antalet så mycket heller.

Vilka projekt? Officepaketet?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Man byter ju inte ut hela ledarskapet på en studio för att den fungerar fint?

Halo Infinites kampanj var grymt bra och gameplay i både SP och MP var tight och bra som attans. Live service-delen gick ju mindre bra så att säga.

Ok


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ja, vad är meningen med uppköp om det inte genererar grymma spel! Kom igen nu MS, använd musklerna ni köpt upp!

Medlem

Kan hålla med att Xbox har snackat länge och att det börjat bli dags att släppa något. Håller inte med de som säger att Sony och PS5 är så mycket bättre. Visst släpper de spel men alla storspel är i princip stöpta i samma form vilket efter horizon fw och gowr börjar bli lite tjatigt. De bästa spelen jag spelat på ps5 är PS4 spel eller multiplatform… ska tilläggas att jag mest spelar på PC.

Inaktiv
Skrivet av Jud1t:

Kan hålla med att Xbox har snackat länge och att det börjat bli dags att släppa något. Håller inte med de som säger att Sony och PS5 är så mycket bättre. Visst släpper de spel men alla storspel är i princip stöpta i samma form vilket efter horizon fw och gowr börjar bli lite tjatigt. De bästa spelen jag spelat på ps5 är PS4 spel eller multiplatform… ska tilläggas att jag mest spelar på PC.

Jag håller med. Hade t om PS5 och sålde den, för att jag mest använde min XSX trots det. Det är klart att PS5 har några riktigt trevliga spel. Men att det är sååå överlägset håller jag inte med om.

En stor sak att ta i beaktning är att alla gillar inte alla spel. Det finns bra, stora och exklusiva titlar. Men bara för det betyder inte det inte per automatik att alla vill spela dom? Det är något PS fanboysen inte verkar greppa när dom vill basha på Xbox (vilket dom aldrig är sena med att göra) det är att dom tror att alla älskar varenda exklusivt spel som släpps på PS.

Om man bara gillar att spela sportspel t ex. Vad blir exklusivt då till någon konsol egentligen?

En annan sak är att det starkaste argumentet för PS är dom exklusiva titlarna. Men när MS försöker köpa Activision är det buuu. Som om det är någon skillnad på att exklusivitet och exklusivitet? Oavsett om studion köpts eller inte så har båda MS och Sony samma tanke och det är att göra så mycket dom kan exklusivt, för att sälja sina konsoler.

Men för mig är det en underlig retorik, man kritiserar Xbox för att inte ha exklusiva titlar. Berömmer PS. Man kritiserar när MS köper studios. För att då blir titlar exklusiva.

Det blir bra konstigt att man argumenterar för att ett system är bättre pga sina exklusiva titlar, medans man i andra andetaget kritiserar ett system för att dom skaffar sig studios (som blir till fler exklusiva titlar). Men det är väl fanboys i ett nötskal. Alla blir ju förlorare när det gäller exklusiva titlar. Oavsett vilket system man föredrar.

Sist men inte minst. Nu kommer snart Starfield, Redfall, Forza Motorsport vilket är rätt tunga titlar. Även Stalker 2, Fable med flera. Sedan innan finns t ex Halo och Flight Sim som tveklöst är det snyggaste man kan köra på en konsol.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Det har släppts ganska många spel redan de senaste åren dessutom, med höga betyg i de flesta fall. jag kan göra en lång lista, men det borde vara allmän kännedom för de flesta av oss vid det här laget.

Jag vill gärna se en lång lista på exklusiva storspel till Xbox Series S/X som har fått höga betyg.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Men för mig är det en underlig retorik, man kritiserar Xbox för att inte ha exklusiva titlar. Berömmer PS. Man kritiserar när MS köper studios. För att då blir titlar exklusiva.

Det jag tror att folk stör sig på är att Microsoft köper upp studios och därmed titlar som annars hade kommit till Playstation också. Då blir spelen inte bara exklusiva för Xbox utan Playstation blir samtidigt berövad på dessa titlar.

Detta är ju något som Sonys också gör i viss mån och hade garanterat gjort i större utsträckning om pengarna fanns.

När någons egna studios producerar exklusiva spel så är det spel som aldrig varit tänka att släppas till andra plattformar från första början så det blir ingen förlust för någon på samma sätt. Har svårt att se att någon tycker det är dumt att ex Halo är exklusivt till Xbox, men däremot att många stör sig på att Starfield och Elder Scrolls blev uppköpta och därmed exklusiva.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Att Game Pass är något det pratas mycket om är ju inte konstigt. Det är ju en sinnessjukt bra deal för oss som gillar spel. Vem vill betala 800 spänn för ett spel om man inte måste? Ger dessutom möjligheten att prova på spel som man är osäker på och bredda sitt spelande.

Nu är jag inte säker på vad personen du svarade menar, men grejen är att alla som inte levt under en sten de senaste åren vet redan att Game Pass är en bra deal, men det är fortfarande många Xbox-spelare som älskar att skrika GAME PASS och hylla det till skyarna så fort tillfället ges. Det blir ganska tjatigt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det jag tror att folk stör sig på är att Microsoft köper upp studios och därmed titlar som annars hade kommit till Playstation också. Då blir spelen inte bara exklusiva för Xbox utan Playstation blir samtidigt berövad på dessa titlar.

Detta är ju något som Sonys också gör i viss mån och hade garanterat gjort i större utsträckning om pengarna fanns.

När någons egna studios producerar exklusiva spel så är det spel som aldrig varit tänka att släppas till andra plattformar från första början så det blir ingen förlust för någon på samma sätt. Har svårt att se att någon tycker det är dumt att ex Halo är exklusivt till Xbox, men däremot att många stör sig på att Starfield och Elder Scrolls blev uppköpta och därmed exklusiva.

Faktiskt så va ju Halo ett spel som skulle komma till Playstation men Xbox köpte upp Bungie innan nå sånt kunde ske.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Faktiskt så va ju Halo ett spel som skulle komma till Playstation men Xbox köpte upp Bungie innan nå sånt kunde ske.

Må så vara, men det ligger så långt bak i tiden att det är preskriberat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freakon:

Jag vill gärna se en lång lista på exklusiva storspel till Xbox Series S/X som har fått höga betyg.

Snyggt försök att flytta målstolparna till "exklusiva storspel till Xbox Series S/X" där tsk tsk.

Här är spel från Xbox studior de senaste åren med höga betyg:

2020:

  • Ori and the Will of the Wisps (90)

  • Wasteland 3 (86)

  • Gears Tactics (83)

  • Gears 5: Hivebusters (82)

  • Tell Me Why (81)

  • Age of Empires III: DE (79)

2021:

  • Forza Horizon 5 (92)

  • MS Flight Simulator (92)

  • Psychonauts 2 (89)

  • Deathloop (88)

  • Quake Remaster (87)

  • Halo Infinite (87)

  • Age of Empires IV (83)

2022:

  • Pentiment (86)

  • Grounded (83)

  • As Dusk Falls (78)

  • Ghostwire Tokyo (77)


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Snyggt försök att flytta målstolparna till "exklusiva storspel till Xbox Series S/X" där tsk tsk.

Här är spel från Xbox studior de senaste åren med höga betyg:

2020:

  • Ori and the Will of the Wisps (90)

  • Wasteland 3 (86)

  • Gears Tactics (83)

  • Gears 5: Hivebusters (82)

  • Tell Me Why (81)

  • Age of Empires III: DE (79)

2021:

  • Forza Horizon 5 (92)

  • MS Flight Simulator (92)

  • Psychonauts 2 (89)

  • Deathloop (88)

  • Quake Remaster (87)

  • Halo Infinite (87)

  • Age of Empires IV (83)

2022:

  • Pentiment (86)

  • Grounded (83)

  • As Dusk Falls (78)

  • Ghostwire Tokyo (77)

Du skriver först att spel är påväg och syftar på exklusiva storspel. Sedan skriver du att fyra släpps i år och syftar ännu en gång på exklusiva storspel. Sedan skriver du att många spel redan har släppts och att du kan skriva en lång lista över dessa spel. För mig känns det snarare som att du försöker att blanda korten. 🙂

Tack för listan men den är ju oehört mager för att spänna över tre år. Och Ghostwire Tokyo är väl inte exklusivt till Xbox? Samma sak med Psychonauts 2 och Quake Remaster? Deathloop finns väl inte ens på Xbox?

Edit: Deathloop och Ghostwire Tokyo ägs av MS idag men det är ju inte dem som har publicerat/lanserat spelen?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Freakon:

Du skriver först att spel är påväg och syftar på exklusiva storspel. Sedan skriver du att fyra släpps i år och syftar ännu en gång på exklusiva storspel. Sedan skriver du att många spel redan har släppts och att du kan skriva en lång lista över dessa spel. För mig känns det snarare som att du försöker att blanda korten. 🙂

Tack för listan men den är ju oehört mager för att spänna över tre år. Och Ghostwire Tokyo är väl inte exklusivt till Xbox? Samma sak med Psychonauts 2 och Quake Remaster? Deathloop finns väl inte ens på Xbox?

Edit: Deathloop och Ghostwire Tokyo ägs av MS idag men det är ju inte dem som har publicerat/lanserat spelen?

Eh nej? Haha, vad håller du på med? Snacka om att lägga ord i munnen på folk. Här är allt jag skrivit i tråden:

Skrivet av Mortaigne:

Med tanke på att vi redan vet att fyra spel släpps från first party i år (Redfall, Minecraft Legends, Forza Motorsport, Starfield) så känns den här tråden något udda? De fyra är dessutom planerade för första halvåret, så det lär komma ännu fler under andra halvåret. Dessutom har Xbox flera live service-spel igång som får uppdateringar hela tiden: ESO, Sea of Thieves, Fallout 76, Minecraft, Forza Horizon 5, MS Flight Simulator m.fl. Forza Horizon 5 kommer att få sin andra expansion dessutom.

Förra året var meh på AAA-fronten, men året innan var man den bästa publishern på MC så det är lite upp och ner. Pentiment, Grounded och As Dusk Falls må vara mindre titlar, men alla lyckades fint förra året.

Nä, är inte det minsta orolig. Massor av spel på gång från first party och runt 50 tredjepartsspel som släpps direkt på Game Pass, som vi vet, det kommande året.

Skrivet av Mortaigne:

Mm, för det var 10 000 som fick gå från Xbox... Den enda studion som drabbats nämnvärt är 343i och det har väl sina orsaker.

Spelen vet du ju var de är? De är under utveckling, minst fyra släpps i år. Det har släppts ganska många spel redan de senaste åren dessutom, med höga betyg i de flesta fall. jag kan göra en lång lista, men det borde vara allmän kännedom för de flesta av oss vid det här laget.

Att Game Pass är något det pratas mycket om är ju inte konstigt. Det är ju en sinnessjukt bra deal för oss som gillar spel. Vem vill betala 800 spänn för ett spel om man inte måste? Ger dessutom möjligheten att prova på spel som man är osäker på och bredda sitt spelande.

Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Mortaigne:

Man byter ju inte ut hela ledarskapet på en studio för att den fungerar fint?

Halo Infinites kampanj var grymt bra och gameplay i både SP och MP var tight och bra som attans. Live service-delen gick ju mindre bra så att säga.

Sluta fåna dig.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Eh nej? Haha, vad håller du på med? Snacka om att lägga ord i munnen på folk. Här är allt jag skrivit i tråden:

Sluta fåna dig.

Hehe ok.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Eh nej? Haha, vad håller du på med? Snacka om att lägga ord i munnen på folk. Här är allt jag skrivit i tråden:

Sluta fåna dig.

Du svarade aldrig på mina kommentarer angående din lista?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

eld
Medlem

Ibland vill man bara ha en Xbox ambassadör som säger: "håller med, det har varit liten knapert på den fronten, jag hoppas absolut på mer grejjer"

Inaktiv
Skrivet av eld:

Ibland vill man bara ha en Xbox ambassadör som säger: "håller med, det har varit liten knapert på den fronten, jag hoppas absolut på mer grejjer"

Kanske där grundproblemet ligger, microsoft själva och deras krigare har svårt att se problemet. Önskar fortfarande jag ska få valuta för min prenumeration av GP men än så länge håller jag mig till PS5:an.

Förhoppningsvis kan Starfield bli bra, men det är bara det spelet jag ser fram emot med under 2023 från MS.

Dock tycker jag det är ganska svalt från Sonys egna studior detta år med, visst kommer det riktiga blockbusters som Spiderman 2 och tredje parts spel som Final Fantasy XVI. Får hoppas de håller måttet så man har att spela !

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Snyggt försök att flytta målstolparna till "exklusiva storspel till Xbox Series S/X" där tsk tsk.

Här är spel från Xbox studior de senaste åren med höga betyg:

2020:

  • Ori and the Will of the Wisps (90)

  • Wasteland 3 (86)

  • Gears Tactics (83)

  • Gears 5: Hivebusters (82)

  • Tell Me Why (81)

  • Age of Empires III: DE (79)

2021:

  • Forza Horizon 5 (92)

  • MS Flight Simulator (92)

  • Psychonauts 2 (89)

  • Deathloop (88)

  • Quake Remaster (87)

  • Halo Infinite (87)

  • Age of Empires IV (83)

2022:

  • Pentiment (86)

  • Grounded (83)

  • As Dusk Falls (78)

  • Ghostwire Tokyo (77)

Ori spelen är ju inte gjorda av en Xbox studio utan är en tredjeparts studio dom gjort dom.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Snyggt försök att flytta målstolparna till "exklusiva storspel till Xbox Series S/X" där tsk tsk.

Här är spel från Xbox studior de senaste åren med höga betyg:

2020:

  • Ori and the Will of the Wisps (90)

  • Wasteland 3 (86)

  • Gears Tactics (83)

  • Gears 5: Hivebusters (82)

  • Tell Me Why (81)

  • Age of Empires III: DE (79)

2021:

  • Forza Horizon 5 (92)

  • MS Flight Simulator (92)

  • Psychonauts 2 (89)

  • Deathloop (88)

  • Quake Remaster (87)

  • Halo Infinite (87)

  • Age of Empires IV (83)

2022:

  • Pentiment (86)

  • Grounded (83)

  • As Dusk Falls (78)

  • Ghostwire Tokyo (77)

Jag spelar på Xbox, och gillar Gamepass lika mycket som du gör, men jag kan samtidigt vara kritisk när det faktiskt är en svacka. Många av de spelen du listar är spel jag själv älskar (Wasteland 3, Tell me why, As dusk falls m.fl) men samtidigt kanske inte de spelen man förväntar sig från en gigant med stora ambitioner.

En stor utgivare som Xbox ska ha stora AAA-titlar varvat med utfyllnad, men hela 2022 är bara utfyllnad (och Ghostwire Tokyo som för tillfället är Playstation exklusivt så dumt att nämna i en Xbox-diskussion 😀 )

Tittar vi på 2021 kan vi direkt ta bort Quake för det är en 25 år gammal remaster. Halo lovade mycket och uppfyllde en del, men failade som den live service den var tänkt att bli. Flight Sim är säkert en fantastisk upplevelse, men otroligt smalt och nischat som spel sett.

Så även om du har en fin lista där med några helt otroliga upplevelser tycker jag samtidigt att den bara bekräftar att Microsoft som AAA-publisher faktiskt har mycket att bevisa.

Som jag skrev tidigare. 2023 är året de måste leverera.

Medlem

Det har absolut varit knapert gällande aaa-spel från xbox, men även från ps. Tanken var ju dock att det skulle komma fler spel från båda lägren tidigare men pandemin sabbade det för oss. Nu ser det ju dock ut som att 2023 blir året då spelen börjar rulla ut från Xbox och det blir spännande att se hur kommande år blir. Det tar ju tid att utveckla spel, men förväntar mig att alla nya studior börjar släppa mer och mer framåt. Tror det kan bli riktigt roliga år framåt för oss som gillar spel, oavsett vilken konsol man äger. Är man riktigt spelfan äger man så klart alla plattformarna dock

Skrivet av Mortaigne:

Snyggt försök att flytta målstolparna till "exklusiva storspel till Xbox Series S/X" där tsk tsk.

Här är spel från Xbox studior de senaste åren med höga betyg:

2020:

  • Ori and the Will of the Wisps (90)

  • Wasteland 3 (86)

  • Gears Tactics (83)

  • Gears 5: Hivebusters (82)

  • Tell Me Why (81)

  • Age of Empires III: DE (79)

2021:

  • Forza Horizon 5 (92)

  • MS Flight Simulator (92)

  • Psychonauts 2 (89)

  • Deathloop (88)

  • Quake Remaster (87)

  • Halo Infinite (87)

  • Age of Empires IV (83)

2022:

  • Pentiment (86)

  • Grounded (83)

  • As Dusk Falls (78)

  • Ghostwire Tokyo (77)

Så du räknar verkligen med deathloop som ett spel som MS legat bakom?


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skriv svar