Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är ju ingen som tvingar en att köpa mikrotransaktioner.
Man kan ju faktiskt spela spelet som det ska göras.

Sen att vissa klagar att dom inte låst upp allt inom nån timme är sorgligt, liksom saker tar tid och gör så i väldigt många spel.

Vill man köpa sig till kortare speltid så får man ju betala för det.

Skrivet av Bullen86:

Ja, jag fattar mig inte på klagomålen alls. Folk vill ha allting servererat direkt på ett silverfat utan att behöva spela något. GT-spelen är kända för att man börjar från botten, med sin första sketna bil från 90-talet, som man sedan mekar med, och jobbar sig uppåt. Det är ju det som är den största charmen med spelet!

Fuskkoder och liknande var självklarheter förr, i typ de flesta spel.
Dedicated servers eller offline konto, där man kan låsa upp och testa grejer, modda och leka omkring, borde väl inte vara ett främmande koncept. Flera av de bästa och mest populära spel någonsin blev till så.

Men det låter som många idag har omprogrammerat sina hjärnor, för att kunna hitta på fåniga ursäkter till varför något sådant nu helt plötsligt är omöjligt.

Speciellt för de allra rikaste spelbolagen. De måste av någon absurd anledning absolut ha sina mikrotransaktioner, till varje pris.

Medlem
Skrivet av lonian:

" Och när jag inte trodde det kunde bli mer tokigt dyker Kosmoskattens lilla kusin upp och blir min gosiga sängpolare i Pilgrim Refugee-husen"

https://i1.sndcdn.com/avatars-000003441401-825los-t500x500.jp...

Ååh, tänk om det skulle kunna dyka upp ett Dr Snuggles spel, det vore grejer det.

Nä, Forspoken lär nog inte många köpa.

Angående Dr Snuggles. Dem får gärna sno konceptet från Ducktales rakt av och anpassa världen efter Snuggles. Hoppa med käpp och känslan av äventyr finns där och den grafiska stilen hade passat perfekt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Skrivet av Neverwild:

Är ju ingen som tvingar en att köpa mikrotransaktioner.
Man kan ju faktiskt spela spelet som det ska göras.

Sen att vissa klagar att dom inte låst upp allt inom nån timme är sorgligt, liksom saker tar tid och gör så i väldigt många spel.

Vill man köpa sig till kortare speltid så får man ju betala för det.

Jag kan stå ut med mikrotransaktioner om de görs rätt, d.v.s. inte tvingar sig på spelaren som värsta sortens mobilabbs-krämare. Men här blev ju grindkrav som redan var rätt jobbiga ännu jobbigare. Visst, man måste inte köpa, men spelet blir ju uppenbart sämre.

Skrivet av Bullen86:

Ja, jag fattar mig inte på klagomålen alls. Folk vill ha allting servererat direkt på ett silverfat utan att behöva spela något. GT-spelen är kända för att man börjar från botten, med sin första sketna bil från 90-talet, som man sedan mekar med, och jobbar sig uppåt. Det är ju det som är den största charmen med spelet!

Jag spelar t.ex. Forza 5 då och då (rätt upptagen med P5R), och gillar körningen, världen, grafiken och ljudet, men något jag inte gillar alls är att man får en massa bilar stup i kvarten... Jag behöver aldrig riktigt anstränga mig och jobba för något känns det som, utan att bli serverad på superbilar, vilket i längden är trist och jag blir aldrig riktigt beroende av spelet, där jag spelar långa partier...

Det som serveras måste ju vara kul för att spelet ska vara bra. Det är det inte i GT7. Flera timmar med slöa bilar som går rakt fram, alla roliga bilar och banor låsta, och (förlåt) de där jävla körkortskraven där man typ ska bromsa, i nästa moment bromsa med en annan bil... Kom igen, det kanske behövdes när PS1-dosan fick analoga kontroller, men i dag...? Gör det åtminstone frivilligt, den enda utmaningen är att orka göra det.


signatur
Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är ju ingen som tvingar en att köpa mikrotransaktioner.
Man kan ju faktiskt spela spelet som det ska göras.

Sen att vissa klagar att dom inte låst upp allt inom nån timme är sorgligt, liksom saker tar tid och gör så i väldigt många spel.

Vill man köpa sig till kortare speltid så får man ju betala för det.

Om spelet är medvetet designat för att vara segt och grindigt för att på så sätt "tvinga" spelaren att investera i mikrotransaktioner för att spelet överhuvudtaget ska kännas kul och belönande så ser jag det som en dålig sak. Shadow of war gjorde så och det slutade med att utvecklaren bad om ursäkt och patchade bort möget.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Quake-konnässsör
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ska också nämnas att även om koderna kommer före (som Tompa säger är i de flesta fall) så kan recensionen komma lite senare än releasedatum på grund av att recensenten känner att han/hon behöver mer tid för att ge ett fair intryck. Beroende på vad det är för spel, ett längre RPG kan ju kräva lite mer tid än ett 2D Mario-spel t.ex.

Absolut det förstår jag, men det tar nog längre tid om man inte får koden innan spelet släpps och att man ska hinna spela tillräckligt för att skriva en recension efter spelet är släppt.

Skribent
Skrivet av almblad:

Absolut det förstår jag, men det tar nog längre tid om man inte får koden innan spelet släpps och att man ska hinna spela tillräckligt för att skriva en recension efter spelet är släppt.

Jo så där det ju också, speciellt större spel vill man ta sin tid spela. Får vi koderna senare så blir ju allt förskjutet.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skrev en lång text som försvann, men läs Reseteras officiella tråd och bilda din egen uppfattning istället för att haka på diss-tåget.

https://www.resetera.com/threads/forspoken-is-that-a-motherfu...

Kommer bli ett sådant spel som får upprättelse längre fram tror jag.

Intervjuv med skådespelerskan:
https://youtu.be/L-bYippSZtU

Verkar vara ett perfekt podcast-spel om inte annat

Medlem

Själv tyckte jag att dialogerna mellan Frey och Cuff var sköna ifrån det jag sett, men ifall de inte utvecklar sig något från förnekandet av det man ser framför ögonen så kanske jag ändrar uppfattning. För att vara någon som drömt sig bort till en annan värld så blir man lite överraskas av dialogen i början..."vem är det som gör det här mot mig", "det här kan inte vara på riktigt"...etc etc.

Visst, jag köper ögonblicken av chock, men det känns ändå inte som ett beteende jag själv skulle kunna relkatera till, och där tappar det trovärdighet som är så viktigt när allt annat blir otroligt. Där tycker jag istället att "Cuff/Vambrace" räddar situationen...påminner om den sköne sidekicken i Portal 2.

OT. Jag kan köpa nästan alla scenarion inom SF och Fantasy i både film, spel och böcker, så länge personerna i handlingen är trovärdiga. När de agerar som man själv aldrig skulle göra så saknar de inte bara trovärdighet, de drar med sig resten också.
Ett exempel: Prometheus, när besättningen undersöker skeppet på den främmande planeten och 2 av nötterna stöter på en främmande livsform och bara; "Nej men vad gullig!". Den scenen är så jävla efterbliven att det sabbade hela filmen efteråt.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

...
Att man köper på spekulation ja? Det är väl fortfarande synd om de som blir besvikna. Som med andra spekulationer.

Fast, nja... I normal spekulation finns det ju en vinstchans också. Det är inte mycket till "spekulation" ifall du bara riskerar att bli en förlorare. Det handlar mer om att spelare vill att ett spel ska vara bra och är otålig nog att betala för det innan de eller någon annan fått en chans att testa ifall det är bra eller inte. Det är ju inte så att spelet kanske kommer ta slut ifall man inte förbokar vet du.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är ju ingen som tvingar en att köpa mikrotransaktioner.
Man kan ju faktiskt spela spelet som det ska göras.

Sen att vissa klagar att dom inte låst upp allt inom nån timme är sorgligt, liksom saker tar tid och gör så i väldigt många spel.

Vill man köpa sig till kortare speltid så får man ju betala för det.

Jag säger inte det här för att förolämpa dig på något sätt, men det där är ett så otroligt naivt sätt att beskriva mikrotransaktioner att jag inte ens orkar länka till en enkel video som förklarar hur fel du har. Du kan i alla fall vila tryggt i vetskapen om att du inte är ensam, och det om något är "sorgligt".

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Let it burn.
80€ skräp.

Vanlig reaktion från en utgivare när dom vet att spelet inte kommer sälja bra.

Ta ut så mycket som möjligt under den lilla tiden innan alla vet hur skit produkten är.

Medlem
Skrivet av Ender:

Fast, nja... I normal spekulation finns det ju en vinstchans också. Det är inte mycket till "spekulation" ifall du bara riskerar att bli en förlorare. Det handlar mer om att spelare vill att ett spel ska vara bra och är otålig nog att betala för det innan de eller någon annan fått en chans att testa ifall det är bra eller inte. Det är ju inte så att spelet kanske kommer ta slut ifall man inte förbokar vet du.

Vinsten är att spela det första dagen (eller tidigare) . Något som många utgivare till och med tar betalt extra för i form av Early Acccess. Risken är att spelet blir dåligt.
Nu menar jag inte att det är jättesynd om de som får ett dåligt spel. Det är väl nån slags lyxproblem.

Medlem
Skrivet av almblad:

Kändes ganska givande när de gick u och sa att ingen fick recensera spelet innan släpp.

De släppte faktiskt en demo innan release (där spelet dog för mig).

Quake-konnässsör
Skrivet av Boogie:

De släppte faktiskt en demo innan release (där spelet dog för mig).

och då ska ändå demot enda uppgift vara att få en inblick i spelet och att får spelare att köpa spelet

Inaktiv
Skrivet av Ribcage:

Att man köper på spekulation ja? Det är väl fortfarande synd om de som blir besvikna. Som med andra spekulationer.

Det beror lite på hur man menar. Det är synd om dom i sån mån att de tyvärr inte är särskilt intelligenta eller erfarna nog att kunna utnyttja sitt konsekvenstänk.

1. Det här är inte första gången något sett lovande ut som har floppat.
2. Digitala spel tar inte slut.
3. Nöff said 🐷

Om man trotts denna vetskap ändå chansar och förköper spel för att få något meningslöst skin utvecklarna dinglar med så får man absolut skylla sig själv.

Inaktiv
Skrivet av Ender:

Jag säger inte det här för att förolämpa dig på något sätt, men det där är ett så otroligt naivt sätt att beskriva mikrotransaktioner att jag inte ens orkar länka till en enkel video som förklarar hur fel du har. Du kan i alla fall vila tryggt i vetskapen om att du inte är ensam, och det om något är "sorgligt".

Håller med dig fullständigt. Det är lätt att tro att man bara kan skita i att köpa några MTX och sen är allt frid och fröjd men om @Neverwild är intresserad kan jag kortfattat berätta att spelet ofta är mer eller mindre designat för att uppmuntra spelaren till att göra köp.

Exempel: Tänk dig ett bilspel (utan några microtransaktioner) där det tar 1 timme att grinda ihop till nästa bil. Tänk dig nu samma bilspel fast med mtx, där kan det ta betydligt längre tid att få ihop till samma bil för att på så sätt uppmuntra spelaren att lägga en liten slant och få bilen direkt. I dessa spel betalar du oavsett, du får bara välja om det är med din tid eller dina pengar.

Detta behöver inte alltid vara ett problem för spelaren men tro inte att man inte tänkt på detta i spelets design när mtx finns att köpa.

Medlem

Kört igenom kampanjen nu under helgen och utan tvekan är det en av de bättre kampanjer jag spelat hittills i år. Storyn är ju riktigt bra och vilken plot twist. Den såg man inte komma.
Stridssystemet är precis allt jag hade hoppats hogwarts legacy skulle bli. Här skickar man sannerligen iväg magier på riktigt och inte som fjöset som är i hogwarts legacy som var något av en besvikelse.
Frey var även en kul karaktär att spela med. Hennes fuck you attityd fick mig att le mer än en gång ochkom och tänka på en något snällare form av gamla Kratos (från de tidiga spelen) och man får ju reda på i storyn varför hon är riktigt bitter och ilsken av sig.

Riktigt bra bossfighter erbjöd spelet också.

Grymt glad jag skaffade detta spelet. Det var verkligen i min smak.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Kört igenom kampanjen nu under helgen och utan tvekan är det en av de bättre kampanjer jag spelat hittills i år. Storyn är ju riktigt bra och vilken plot twist. Den såg man inte komma.
Stridssystemet är precis allt jag hade hoppats hogwarts legacy skulle bli. Här skickar man sannerligen iväg magier på riktigt och inte som fjöset som är i hogwarts legacy som var något av en besvikelse.
Frey var även en kul karaktär att spela med. Hennes fuck you attityd fick mig att le mer än en gång ochkom och tänka på en något snällare form av gamla Kratos (från de tidiga spelen) och man får ju reda på i storyn varför hon är riktigt bitter och ilsken av sig.

Riktigt bra bossfighter erbjöd spelet också.

Grymt glad jag skaffade detta spelet. Det var verkligen i min smak.

låter bra. får köpa det ändå, när det blir rea

Medlem
Skrivet av Cyberz:

låter bra. får köpa det ändå, när det blir rea

Kanske inte dröjer alltför länge. 299:- på inet.

https://www.inet.se/produkt/6609875/forspoken-ps5?utm_source=...


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kanske inte dröjer alltför länge. 299:- på inet.

https://www.inet.se/produkt/6609875/forspoken-ps5?utm_source=...

Hehe nice
Men vill ha till pc

Medlem
Skrivet av lonian:

Kanske inte dröjer alltför länge. 299:- på inet.

https://www.inet.se/produkt/6609875/forspoken-ps5?utm_source=...

haha det var det här jag slog till på och jag ångrar mig verkligen inte.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

herrejesus vilket dåligt spel. och jag är ändå en som kan nöja sig med det lilla.
tur att jag fick det gratis.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

herrejesus vilket dåligt spel. och jag är ändå en som kan nöja sig med det lilla.
tur att jag fick det gratis.

Du kanske uppskattat det mer om du köpt det för 600kr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Du kanske uppskattat det mer om du köpt det för 600kr.

fy fan hade gråtit då.

123
Skriv svar