Diskutera - Vilket spel har varit din största positiva överraskning?

Medlem

Disney Dreamlight Valley - Hade aldrig hört talas om det, såg det av en slump och tänkte bara testa lite snabbt för att se om det kunde vara nåt för mina barn.

Medlem

Måste nog säga Monster hunter world mitt första Monster hunter spel som jag spelat(demos räknas inte). För det var det första spel som dök upp i huvudet på mig utan att jag behövde tänka.

Medlem

Första spelet som jag blev helt inne i var Doom 1. Jag tyckte det var så mäktigt att spela i 3D och kunna komma till en plats och titta ut genom ett fönster och se över banan att där har jag gått tidigare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Knights of the Old Republic. Köpte det när det kom, men hade inte läst ett enda ord om spelet. Förväntade mig ett Jedi Knight-likt spel, men möttes av turbaserad combat utan möjlighet att Force Jump:a omkring. Har aldrig blivit så besviken, lämnade tillbaka spelet efter 4-5 timmar.

Något år senare pratar min bästa polare om ett helt otroligt Star Wars spel jag bara måste testa. Han visade lite gameplay och förklarade tjusningen med turn based combat. Så jag fick väl lov att ge det en ärlig chans.

Sedan hände det som alltid var menat att inträffa, jag fastnade helt. Atmosfären var oslagbar och inlevelsen total. Har spelet igenom det fler gånger än jag kan räkna och både ettan och tvåan är några av dom absolut bästa spelen som finns.

Jag fick dock betala ett högt pris för mitt misstag. Under tiden min polare visade gameplay avslöjades spelets stora spoiler, något han dessutom var dum nog att förklara i detalj vad det innebar…

Medlem

Det senaste jag kommer på är Hollow Knight. Visst hade man läst väldigt gott om det, men för mig såg det ut som vilket generiskt 2D-actionplatformare som helst, en i mängden. Efter att ha spelat det insåg jag självklart hur fel man hade.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Det senaste jag kommer på är Hollow Knight. Visst hade man läst väldigt gott om det, men för mig såg det ut som vilket generiskt 2D-actionplatformare som helst, en i mängden. Efter att ha spelat det insåg jag självklart hur fel man hade.

Jag testade playstation now på ps4 men glömde att stänga av prenumeration. Pengarna drogs och jag blev irriterad. Ringde till Sony som gjorde en refund, men till mitt konto.

Hade då en summa pengar, osäker på vad jag skulle göra av dem och köpte Hollow knight. Snabbtestade 10min, stängde av.

Ett år senare gick jag genom alla spel jag ej klarat. Lirade Hollow knight på en ny save och blev helt fast. Klarade ut det, sålde ps4an, köpte det på PC, klarade ut det igen, och igen och igen. Underbart spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Half Life. Orginalet.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem

Icarus first cohort är nog det nyaste spelet som överaskade mig.
Kört ark och rust men icarus har något mer strömlinjeformat och roligare att spela.
Grafiken är bättre och crafting är mer rolig att komma igång med.
Man behöver inte spendera massor med tid o korsa andra sidan kartan för att hämta resurser om man inte verkligen vill samla in allt på kartan.

Med crit_fail modden som jag snubblade på i icarus mod skapar discorden så blir spelet mer snabbt att köra och massor med fixar som gör att speedruns kan köras om man vill och högre tier items känns bättre m.m. spelet går från slowmo till unreal tournament vilket gör det bättre då man slipper bromsa in sig varje gång man varit i en grotta eller regnar på en.

Spelet känns som att det går att spela om flera gånger som ett rts ala command and conquer eller age of empires o testa sig fram hur fort man får upp sin bas och uppgraderar den och fixar olika crafting stationer, verktyg och vapen för att överleva på den vilda planeten.
Nackdelarna när man kört nästan ett år är att man skulle önska sig.mer items i workshop som man kan ta med sig i dropshipet. Och a.i kunde vara bättre ibland.

Medlem

Elden ring, alltid varit lite anti DS-typ av spel pga för dåligt tålamod.
Däremot har Elden ring verkligen fångat mig och mitt intresse. 50h in, 2/12 main bossar avklarade.

Första spelet på länge där jag verkligen tar mig tiden att utforska och uppleva

Redaktör
Ponny

Telltales The Walking Dead. I avsnitt efter avsnitt. Jag har tyckt mycket om flera andra säsonger (och Telltale-spel) efteråt, men den där totala överrumplingen skedde bara en gång.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Kiske:

Rimworld. Såg inte mycket ut för världen när jag spelade det första gången någon gång i tidig alpha/beta men det bara blev bättre och bättre. Så bra att det är på delad första plats med Crusader Kings 2 i grenen "världens bästa spel".

Rimworld är nog mitt all time topp-spel.
Det kan spelas på oändligt antal sätt och moddas i oändlighet och överraskar varenda jäkla gång. Helt fu*ing amazing!

Medlem

Finns ju så många men det som sticker ut mest är nog som några nämnt Kingdom Come: Deliverance. Det är inget spel för den unga ADHD-generationen eftersom det kräver mycket tålamod av spelaren för att bemästra de olika stridmekaniska momenten. Det är också ganska långsamt och mycket av tiden går åt att ta sig mellan olika byar.

Vad är det då som är så bra med spelet? För mig är det framför allt den fantastiska världen som Warhorse Studios har skapat. De har inte försökt att skapa en värld som innehåller jordklotets alla biotoper och klimat som de allra flesta open world-spel, vilket gör att den känns trovärdig. Skogarna är underbara och man kan njuta av att bara vandra runt i dem längs små bäckar och leta örter eller jaga vildsvin med den fantastiska pilbågen.

Ett mästerverk rakt igenom och jag väntar ivrigt på uppföljaren.

Medlem

2006: fick en 10-dagars trial för World of Warcraft. "Hur bra kan det här spelet vara egentligen?" tänkte jag.

Medlem

Dragon Age Origins var nog det senaste spelet som jag blev helt uppslukad av, det var efter många år i MMORPG-världen så att jag kunde bibehålla koncentrationen genom ett helt singelspel var oerhört. Att spelet sedan var fantastiskt stämningsfullt och hade en ”livlighet” som inte gick att finna i (WoW och DAoC)-grinden gjorde sitt till – man liksom kände att man gjorde skada, såg det utan att det handlade om siffror som visades. Hela spelet påverkade mig på djupet.

Annars skulle jag säga Starcraft, troligen det spel jag ser tillbaka på med mest nostalgi, det och Final Fantasy 7 vilket var mitt första J-rpg.

Those were the days …

Recettear. Tänkte bara testa det en kväll för det såg mysigt ut och det slutade med att jag fick tviiinga mig själv att gå och lägga mig typ fem på morgonen. Capitalism, ho!

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Finns ju så många men det som sticker ut mest är nog som några nämnt Kingdom Come: Deliverance. Det är inget spel för den unga ADHD-generationen eftersom det kräver mycket tålamod av spelaren för att bemästra de olika stridmekaniska momenten. Det är också ganska långsamt och mycket av tiden går åt att ta sig mellan olika byar.

Vad är det då som är så bra med spelet? För mig är det framför allt den fantastiska världen som Warhorse Studios har skapat. De har inte försökt att skapa en värld som innehåller jordklotets alla biotoper och klimat som de allra flesta open world-spel, vilket gör att den känns trovärdig. Skogarna är underbara och man kan njuta av att bara vandra runt i dem längs små bäckar och leta örter eller jaga vildsvin med den fantastiska pilbågen.

Ett mästerverk rakt igenom och jag väntar ivrigt på uppföljaren.

Efter alla dessa lovord om spelet köpte jag det igår kväll och har provat lite idag, fin inledning! Gillar det hitills, kör på Steam deck…

Medlem

The witcher 3,
Var väldigt skeptisk till hela witcher serien och hade aldrig spelat något av de tidigare spelen.

Men jäklar vad glad jag är för att jag provade.

Ett av de bästa spelen jag spelat

Medlem

Svårt val. Jag har blivit imponerad av så många spel under årens lopp.

Jag är såld på ett spel nu så det får bli det.

Escape from Tarkov


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Skriv svar