Neil Druckmann bekräftar att The Last of Us får en andra säsong

Medlem
Skrivet av NJ9404:

Jag tycker inte att något av spelen har en plot som är särskilt nyskapade, utan det är väl något som de flesta har sett eller stött på tidigare i filmer, litteratur eller andra spel. Det som gör spelen så fantastiska är väl snarare narrativen, de nyanserade karaktärerna och hur de lyckas spela ett brett känsloregister hos spelarna.

Även den mest stereotypiska berättelse kan ju göras fantastisk med rätt komponenter.

Absolut, jag håller helt med dig. Tyvärr tycker jag tvåan helt tappar nyanserande karaktärer och fokuserar på helt andra saker än relationerna och karaktärsutveckling.

Medlem

Tröttsamt att se folk dumförklara andra bara för att dom inte gillar storyn i tvåan. Jag förstår mycket väl vad dom försökte göra, men jag tyckte verkligen inte att det blev bra. Sen är ju alla karaktärer som man tyckte om från första spelet förstörda nu, för det visade sig att alla egentligen var dumma i huvudet.

Skrivet av lasselason:

ÄR det 7/10 eller 3/5?

This.

Medlem

The Last of Us 2 är ett stycke mästerverk. Föredrar det faktiskt före 1an som även det är ett MASTERPiECE. 2an är vansinnigt roligt att lira. Å vilket matigt långt äventyr det blev även. Känns som 2 spel i ett.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Skrivet av ThatGreek:

Stereotypisk förutsägbar berättelse? Den primära anledningen till att en del gamers har svårt för spelet är just för att det inte är en solskenshistoria där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar. Tlou2 gör bokstavligen något vi aldrig sett förut. Det är rått och dränerande.

Vi får se världen ur "fiendens" ögon och se att hon är exakt lika berättigad att jaga ner Joel som Ellie är att jaga efter Abby. Vi får sympatisera med henne. Ellie sympatiserar med henne, för de har båda förlorat allt.

En av de bästa upplevelserna jag någonsin haft i ett tv spel. Jag tror att tv publiken har mer emotionell intelligens än genomsnittliga gamern. Hade game of thrones varit en tv serie så hade väl folk stängt av så fort ned stark dog.

Tvåan är rent skräp i jämförelse med ettan. Dåligt upplägg på storyn, ca 15 timmar för långt, ointressant antagonist och trist inledning på storyn - du vet vad jag menar.

Skrivet av eld:

Fast det sitter ju fortfarande på 93% på metacritic, samt att mängder med personer älskar spelet, så det är ju inte så lätt som att säga: "det var absolut inte bra!"

Dock så förstår jag om folk är splittrade på riktningen storyn tog.

Varför är det inte lätt att säga? Är det svårt att säga för att spelet har 93% på metacritic? Om det hade haft 92% - hade det varit lättare då, eller...NÄR blir det lättare? Du får gärna utveckla hur du tänkte när du skrev det du skrev. Tänker mest att tycke handlar om SUBJEKTIVITET och inte hur många som eventuellt tycker samma som den stora massan.

Skribent
Skrivet av ThatGreek:

Om du känner att du upplevt något liknande i ett spel förut så dela gärna med dig.

Sen kan jag hålla mig dig om att det är lite utdraget, för min del så hade spelet gärna fått vara kanske 5h kortare. Men inget spel är perfekt.

Har du spelat Spec Ops - The Line? Jag hävdar fortfarande idag att det spelet har en av de bästa berättelser i ett spel. Hur allt är så sammanvävt med spelmekaniken, berättelsen och även hur spelet trycker på spelarens känslor och perspektiv över saker och ting.

Angående TLOU 2 så tycker jag spelet var lite väl utdraget. Även om tanken var att spelaren skulle känna som Ellie, det blir lite som Sagan om Ringen. Det sägs ju att Tolkien skrev Frodo och Sam-delarna medvetet tråkiga för att läsaren skulle uppleva själv hur lång deras resa var. Detta gör inte böckerna bättre, utan delarna blir fortfarande tråkiga och boken blir långrandig.

Jag har annars inte så stora problem med storyn och förstår helt klart vad Druckmann är ute efter under temat hämnd. Dock kan jag också förstå varför det inte rimmar alls för vissa. Mycket är lite up in your face, att det skriker åt en att man ska reagera på ett visst sätt och det funkar inte riktigt alltid kan jag tycka.

Men någonstans har Druckmann lyckats, han har ju faktiskt fått oss spelare att reagera på väldigt olika sätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ThatGreek:

Stereotypisk förutsägbar berättelse? Den primära anledningen till att en del gamers har svårt för spelet är just för att det inte är en solskenshistoria där protagonisterna vinner och lever lyckligt i alla sina dagar. Tlou2 gör bokstavligen något vi aldrig sett förut. Det är rått och dränerande.

Även om det kanske inte är många spel som gjort det, är det ju en väldigt gammal typ av berättelse gjord tusentals gånger, så verkligen inget nytt.

Men visst, kraven på berättelsen och dialoger inom spel är extremt låg jämfört med böcker och film, framförallt AAA titlar som kommer undan lätt med det mesta.

Medlem

Serien kanske kan fixa spelets pacing. Det är inte bra i part 2. Man flyger runt i flashbacks till höger o vänster på tok för mycket

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av ThatGreek:

det unika med tlou2 är att

du får uppleva hela storyn igen ur perspektiv från personen du hatar, personen vars hela protagonistens uppdrag bygger på att hitta och döda, och sakta, sakta så börjar man fråga sig själv om det är rättfärdigat att man ska döda henne.

Om du känner att du upplevt något liknande i ett spel förut så dela gärna med dig.

Det är ju inte unikt att spela som antagonistens, det Naughty Dog gjorde var att fördjupa detta perspektiv mer än i andra spel. Ovanligt? Ja, definitivt. Men att något är ovanligt eller unikt är ju inte detsamma som att det är bra. Såklart. Men allt det där är en smaksak i slutändan.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

eld
Medlem
Skrivet av Ruffles:

Det är ju inte unikt att spela som antagonistens, det Naughty Dog gjorde var att fördjupa detta perspektiv mer än i andra spel. Ovanligt? Ja, definitivt. Men att något är ovanligt eller unikt är ju inte detsamma som att det är bra. Såklart. Men allt det där är en smaksak i slutändan.

Absolut, men skillnaden från spel där du spelar som antagonisten är ju att Last of us 2 först ger illusionen av att det har en en klassisk protagonist/antagonist setup men i verkligheten är spelat från perspektiven av två anti-hjältar.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av eld:

Absolut, men skillnaden från spel där du spelar som antagonisten är ju att Last of us 2 först ger illusionen av att det har en en klassisk protagonist/antagonist setup men i verkligheten är spelat från perspektiven av två anti-hjältar.

Ja, precis, och jag fattar det. Men jag tyckte inte att Abby var en särskilt intressant karaktär (och Lev var ännu blekare). De använde många tricks i boken för att få mig engagerad men misslyckades.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Även om tanken var att spelaren skulle känna som Ellie, det blir lite som Sagan om Ringen.

Jag har annars inte så stora problem med storyn och förstår helt klart vad Druckmann är ute efter under temat hämnd. Dock kan jag också förstå varför det inte rimmar alls för vissa. Mycket är lite up in your face, att det skriker åt en att man ska reagera på ett visst sätt och det funkar inte riktigt alltid kan jag tycka.

Men någonstans har Druckmann lyckats, han har ju faktiskt fått oss spelare att reagera på väldigt olika sätt.

I början av spelet ja, men inte sista 3dje delen, då var det raka motsatsen.

Alltså att man skulle gå från att känna hämndbegär till att "gör det inte" tillsammans med en utdragen process utan tillfredställelse där karaktären måste förlika sig med att det inte leder till något positivt hur den än gör. Joel kommer aldrig tillbaka. Stretar man emot handlingen för mycket så blir såklart inte en trevlig resa.

Även om spelet inte är perfekt så skulle jag nog säga att upplevelsen är det bästa som hänt inom spelindustrin.
Att det är så mycket känslor i det hela är ju fantastiskt och lämnar nog ingen oberörd.

Men med det sagt så vill jag såklart inte att alla spel ska se ut såhär, men det är intressant omväxling.

Medlem

Härligt! The last of us part II är lätt ett av de bästa spelen jag spelat. Ska bli kul och se det på TV!

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Alltså att man skulle gå från att känna hämndbegär till att "gör det inte" tillsammans med en utdragen process utan tillfredställelse där karaktären måste förlika sig med att det inte leder till något positivt hur den än gör. Joel kommer aldrig tillbaka. Stretar man emot handlingen för mycket så blir såklart inte en trevlig resa.

Även om spelet inte är perfekt så skulle jag nog säga att upplevelsen är det bästa som hänt inom spelindustrin.
Att det är så mycket känslor i det hela är ju fantastiskt och lämnar nog ingen oberörd.

Men med det sagt så vill jag såklart inte att alla spel ska se ut såhär, men det är intressant omväxling.

Kände sig lika trött, nerslagen och hopplös som ellie. Hela miljön det utspelar sig i är lika vissen som situationen.

Sedan komma tillbaka till ett tomt hus, mammans kniv försvunnen, och Joels sång som inte kan spelas längre.

Absolut otroligt många känslor, finns inte många spel som lyckas väcka dessa.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

I början av spelet ja, men inte sista 3dje delen, då var det raka motsatsen.

Alltså att man skulle gå från att känna hämndbegär till att "gör det inte" tillsammans med en utdragen process utan tillfredställelse där karaktären måste förlika sig med att det inte leder till något positivt hur den än gör. Joel kommer aldrig tillbaka. Stretar man emot handlingen för mycket så blir såklart inte en trevlig resa.

Även om spelet inte är perfekt så skulle jag nog säga att upplevelsen är det bästa som hänt inom spelindustrin.
Att det är så mycket känslor i det hela är ju fantastiskt och lämnar nog ingen oberörd.

Men med det sagt så vill jag såklart inte att alla spel ska se ut såhär, men det är intressant omväxling.

Ja var väl fel uttryckt, det jag menar var att man ska känna som karaktären man spelar (däribland Ellie), men det känns långdraget allt plus att jag inte riktigt tycker Druckmann får det att funka 100%. Tycker hämdtemat är intressant, och att Druckmann försöker belysa det från flera aspekter. Everyone is the hero in our own story right? Men det jag kritiserar är att det blir lite för mycket "on the nose" så att säga, plus att spelet blev lite väl utdraget och jag hade tappat intresset sista delen då jag mest ville spelet skulle ta slut.

Med det sagt är det så klart ett bra spel. Sen ska jag också säga att jag är en av de få som inte håller TLOU Part 1 som ett 5/5-spel. Men jag tycker 2an är en bra fortsättning som har en del nya mer intressanta nyanser.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja var väl fel uttryckt, det jag menar var att man ska känna som karaktären man spelar (däribland Ellie), men det känns långdraget allt plus att jag inte riktigt tycker Druckmann får det att funka 100%. Tycker hämdtemat är intressant, och att Druckmann försöker belysa det från flera aspekter. Everyone is the hero in our own story right? Men det jag kritiserar är att det blir lite för mycket "on the nose" så att säga, plus att spelet blev lite väl utdraget och jag hade tappat intresset sista delen då jag mest ville spelet skulle ta slut.

Med det sagt är det så klart ett bra spel. Sen ska jag också säga att jag är en av de få som inte håller TLOU Part 1 som ett 5/5-spel. Men jag tycker 2an är en bra fortsättning som har en del nya mer intressanta nyanser.

Ursäkta att jag gnäller över detaljer och jag förstår vad du menar, men spelet är ju tvärt om än den frasen jag highlight:ar, finns ju typ ingen hjälte här, lite som Breaking bad faktiskt.
Finns typ 3 schyssta sidokaraktärer i storyn, resten är egoister med egen agenda.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Ursäkta att jag gnäller över detaljer och jag förstår vad du menar, men spelet är ju tvärt om än den frasen jag highlight:ar, finns ju typ ingen hjälte här, lite som Breaking bad faktiskt.
Finns typ 3 schyssta sidokaraktärer i storyn, resten är egoister med egen agenda.

Jo, men är ju precis det frasen säger...alla ser sig ju själv som hjältar i sitt eget narrativ. Ingen går ju runt och anser de är onda. Är ju det Druckmann försöker porträttera. Abby anser sig vara den goda, likväl som Ellie.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ja ok, enligt dig är det så. För mig är det nog 8/10 eller en 4/5 även om fyran är svag. Metascoren är 93% så både du och jag ligger en bra bit under den.

Beror ju på vilken Metascore man går på, user score snittar på 5,8.

Mycket troll förstås både från vänster- högersidan men det säger ju en del om hur pass olika många tycker om tvåan, vilket inte hände med ettan där i stort sett alla såg det som ett mästerverk.

Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Beror ju på vilken Metascore man går på, user score snittar på 5,8.

Mycket troll förstås både från vänster- högersidan men det säger ju en del om hur pass olika många tycker om tvåan, vilket inte hände med ettan där i stort sett alla såg det som ett mästerverk.

Jag syftar inte på userscore, det är alldeles för känslostyrt när det kommer till TLOU 2, tycker ofta userscore är märkligt, folk ger spel 1/10 eller 10/10 typ.

eld
Medlem
Skrivet av Kaztrofy:

Beror ju på vilken Metascore man går på, user score snittar på 5,8.

Mycket troll förstås både från vänster- högersidan men det säger ju en del om hur pass olika många tycker om tvåan, vilket inte hände med ettan där i stort sett alla såg det som ett mästerverk.

Part I har ju just nu en user score på 6.4, så folk verkar inte gilla första spelet heller.

Medlem

Mycket taggad på en säsong 2 av det här!
TLOU2 är något så ovanligt som en uppföljare jag har blivit helt tagen av. Tyckte originalet var bland det bästa jag spelat på sin tid men 2:an är ju helt magisk! Känslomässig berg-och-dalbana är ju bara förnamnet


signatur

PSN: Swede_78

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

The Last of Us 2 är ett stycke mästerverk. Föredrar det faktiskt före 1an som även det är ett MASTERPiECE. 2an är vansinnigt roligt att lira. Å vilket matigt långt äventyr det blev även. Känns som 2 spel i ett.

Roligt? För egen del så kändes nästan hela spelet som ett stort mörker. Otrevliga protagonister, vidriga fiender, deprimerande miljöer och vidriga våldsscener. Jag ger denna jobbiga upplevelse 10/10.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Har du spelat Spec Ops - The Line? Jag hävdar fortfarande idag att det spelet har en av de bästa berättelser i ett spel. Hur allt är så sammanvävt med spelmekaniken, berättelsen och även hur spelet trycker på spelarens känslor och perspektiv över saker och ting.

Angående TLOU 2 så tycker jag spelet var lite väl utdraget. Även om tanken var att spelaren skulle känna som Ellie, det blir lite som Sagan om Ringen. Det sägs ju att Tolkien skrev Frodo och Sam-delarna medvetet tråkiga för att läsaren skulle uppleva själv hur lång deras resa var. Detta gör inte böckerna bättre, utan delarna blir fortfarande tråkiga och boken blir långrandig.

Jag har annars inte så stora problem med storyn och förstår helt klart vad Druckmann är ute efter under temat hämnd. Dock kan jag också förstå varför det inte rimmar alls för vissa. Mycket är lite up in your face, att det skriker åt en att man ska reagera på ett visst sätt och det funkar inte riktigt alltid kan jag tycka.

Men någonstans har Druckmann lyckats, han har ju faktiskt fått oss spelare att reagera på väldigt olika sätt.

Ringertrilologin funkar bäst om man läser kapitlen kronologiskt. Då blandas Sam och Frodos deprimerande resa i bok fyra och sex upp med den mer actionfyllda kaptlen i bok tre och fem (tre tre böckerna är uppdelade i två "böcker"var). Peter Jackson gjorde helt rätt i att köra med den taktiken i sin filmserie, även om han inte följer kronologin slaviskt.

Är själv sugen på att spela TLoU 2 kronologiskt någon dag.

Medlem
Skrivet av Popski:

Roligt? För egen del så kändes nästan hela spelet som ett stort mörker. Otrevliga protagonister, vidriga fiender, deprimerande miljöer och vidriga våldsscener. Jag ger denna jobbiga upplevelse 10/10.

Intressant hur otroligt olika man tycker om upplevelsen. Jag avgudar verkligen detta verk. Hoppas The Last of Us 3 kommer. Finns så mycket att göra av denna spelvärld. Beklagar att du inte fick samma upplevelse som mig. Vad tycker du om originalet förresten?


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Intressant hur otroligt olika man tycker om upplevelsen. Jag avgudar verkligen detta verk. Hoppas The Last of Us 3 kommer. Finns så mycket att göra av denna spelvärld. Beklagar att du inte fick samma upplevelse som mig. Vad tycker du om originalet förresten?

Det finns inget att beklaga. Mitt beyg visar att jag är väldigt nöjd med spelet, som är det bästa jag någonsin spelat. Jag kan dock inte påminna mig om särskilt många sekvenser då det var roligt. Spel, filmer och böcker behöver dock inte varavroliga och trevliga för att vara bra. The Road (både boken och filmen), Metro 2033 (boken och spelen) och Im Westen nichts Neues är alla otrevliga berättelser och samtidigt ruskigt bra.

Originalet är världens näst bästa spel.

12
Skriv svar