Carto - Det fridfulla kartspelet

Medlem
Carto - Det fridfulla kartspelet

Carto är ett trevligt spel där du formar omvärlden för att lösa pussel.
Det ser ut som en barnbok som kommit till liv, men det är svårare än att bläddra blad.

I de flesta spel står mycket på spel, konflikterna är stora och bara du kan ställa saker till rätta, oftast genom att på olika sätt förgöra mäktiga fiender och uppfylla profetior. Just därför kan det ibland vara skönt att bara utforska och pussla ett tag.
Carto är ett sådant spel. Det kanske är ett tecken på vår tid, men jag har märkt en tydlig ökning av de lite mer lugna spelen, där konflikterna är små och där välvilligheten är utbredd.
Målet i Carto är att hitta din mormor. Ni har på grund av ett smärre misstag från din sida kommit ifrån varandra och du försöker hitta henne igen.

I spelets början befinner du dig på en ö och behöver ta dig vidare. Till din hjälp har du spelets magiska mekanik som är lika enkel som den är genial. Du har din sedvanliga karta bestående av en samling fyrkantiga block. Innehållet i dessa kan vara skogar, grässlätter, sjöar, kuster, eller en blandning av flera. Genom spelets gång hittar du nya kartbitar som du kan placera i din kartmeny för att forma en större karta. Hur du placerar kartbitarna är upp till dig - du kan lägga dem under, över, eller på sidorna av andra bitar, och vrida på dem som du vill så att de passar in med varandra. Det gäller även bitar du lagt sedan tidigare eller som du själv befinner dig på. Världen formas efter din design.

Men det är inte riktigt så lätt som det låter. Pusslen blir stadigt svårare i takt med att du tar dig vidare till nästa kapitel och introducerar hela tiden nya idéer och utmaningar som drar nytta av kartmekaniken till fullo. Ibland fick jag tänka till lite extra för hur jag skulle gå vidare, men aldrig till den grad att det kändes orättvist eller frustrerande.

Spelet har 10 kapitel med olika miljöer, befolkade av figurer som alla känns ovanligt medmänskliga, mysiga och varma. Bland annat har jag hjälpt en sömnig fåraherde hitta sina pruttande får och fått en björnkram av en... björn. Världen ser ut som barnbok som har kommit till liv. Vinden susar, buskarna prasslar när huvudfiguren Carto traskar igenom dem med glada steg. Musiken är lika behaglig som grafiken och det är ett flitigt användande av marimbas, melodiska trummor och pads som alla lägger sig som ett mjukt moln över öronen - allt är så fridfullt.

Det är kanske inte ett spel som passar alla, men för mig var det som en varm halsduk i kalla oroliga tider.

Carto
4
Mycket bra
+
Gullig grafik
+
Mysigt att spela
+
Knepiga kartpussel
+
Avslappnande musik
-
En del problem med screen tearing - behövde gå in i grafikkortets inställningar för att sätta på v-sync som saknas i spelets inställningar
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Vad är det för plattform?

Medlem
Skrivet av pazu:

Vad är det för plattform?

Jag körde på Steam på PC. Men det finns till Last Gen, Switch, PC.

Chefredaktör

Tack för fint skriven recension! ❤️
Det här såg ju riktigt intressant ut, nu blev jag nyfiken på att testa.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fint skriven recension! ❤️
Det här såg ju riktigt intressant ut, nu blev jag nyfiken på att testa.

Tack för att du läste.
Det tog ungefär 5 timmar, så det kan det vara värt!

Medlem

Aldrig hört talas om spelet förut, men det ser mysigt ut och la till det till önskelisten på min Switch. Tack för recensionen!

Redaktör
Ponny

Hade mina ögon på det när det fanns på Game Pass men, ack, missade det då. Fast... fasen vet om jag inte köpte det på en rea strax innan jul? Vore just likt mig. Köpa och glömma bort. Tack för fin recension!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Aldrig hört talas om spelet förut, men det ser mysigt ut och la till det till önskelisten på min Switch. Tack för recensionen!

Tror jag fick det via Humble Bundle, där det brukar vara gott om små spel som dessa. Hoppas du får det kul!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hade mina ögon på det när det fanns på Game Pass men, ack, missade det då. Fast... fasen vet om jag inte köpte det på en rea strax innan jul? Vore just likt mig. Köpa och glömma bort. Tack för fin recension!

Känner igen mig. Har lite för många såna spel i min lista : D

Medlem

Hah, den första screenshotten gav mig en association till ett ställe i Dink Smallwood Trodde nästan först att det var en
cartoonig remake

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Hah, den första screenshotten gav mig en association till ett ställe i Dink Smallwood Trodde nästan först att det var en
cartoonig remake

<Uppladdad bildlänk>

Åh Dink. Hur spelar man det nu för tiden?
Har fina minnen

*Edit - finns gratis på GOG - i HD

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Åh Dink. Hur spelar man det nu för tiden?
Har fina minnen

*Edit - finns gratis på GOG - i HD

Jepp, gratis på GOG eller via utvecklaren själv. Det finns också mobilversion om man gillar det

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Jepp, gratis på GOG eller via utvecklaren själv. Det finns också mobilversion om man gillar det

Skulle vara kul om de hade NOLF också. Och Supreme Snowboarding. Finns massa bra spel som jag bara inte kan hitta.

Medlem
Skrivet av pazu:

Vad är det för plattform?

Finns på GOG också. :3


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

1
Skriv svar