Castlevania II: Simon’s Quest får en inofficiell remake

Robot
Castlevania II: Simon’s Quest får en inofficiell remake
Medlem

Skulle vilja se ett Castlevania som utspelar sig mer i miljöer utanför draculas slott.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Alltså, det var typ lite fult...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En remake, inte varje dag man ser såna.

Medlem

Vilken jäkla musik det var till originalet. Helt otrolig.

Medlem

Looks awesome, sounds awesome! Nya fiender (i.a.f. bossar), bättre kontroll, karta och andra förbättringar. Väldigt lovande projekt.

Medlem

Började nyligen att spela Infernax som känns ganska så Castlevania 2-aktigt, om något blodigare.

Medlem

Hade gärna sett en remake på Lords of Shadow. Fantastiskt spel och tillsammans med 2an (som sög) de enda Castlevania jag spelat.

Medlem

Oh najs med en karta

Medlem

Finns ju redan en remake sen typ 10-15 år tillbaka som fixar alla dumma grejer med originalet, har man missat detta?

Skribent
Skrivet av Ztreek:

Finns ju redan en remake sen typ 10-15 år tillbaka som fixar alla dumma grejer med originalet, har man missat detta?

Re-Vamped, jag skrev om den i texten. Men denna är mer en uppföljare på chronicles remaken av CV1 till PS1, så den verkar skilja sig lite.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Så dära kul att spela när man var en skitunge som knappt kunde någon engelska och komma på kryptiska saker som att knäböja vid en vägg för att kalla på en virvelvind som tar en till nästa område osv. Ett typisk spel man kom vidare på genom spelskvaller på skolgården.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Undrar varför han ser ut som Gabriel och inte Simon.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Skribent
Skrivet av Vileoxe:

Undrar varför han ser ut som Gabriel och inte Simon.

Fast jag tycker nog han ser ut som Simon om man kollar på hur han såg ut på NES-omslaget. Sen tror jag Garbriel lånade lite av den looken.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Så dära kul att spela när man var en skitunge som knappt kunde någon engelska och komma på kryptiska saker som att knäböja vid en vägg för att kalla på en virvelvind som tar en till nästa område osv. Ett typisk spel man kom vidare på genom spelskvaller på skolgården.

Haha, eller hur, kom mig igenom hela spelet efter veckor av skolgårdskonsultation 😅
Konstigt nog har jag mest positiva (om än nostalgiska) minnen från spelet, men om man ser tillbaka med ett kritiskt öga är det ju rent haveri på många plan 😂

Medlem
Skrivet av Lepr:

Haha, eller hur, kom mig igenom hela spelet efter veckor av skolgårdskonsultation 😅
Konstigt nog har jag mest positiva (om än nostalgiska) minnen från spelet, men om man ser tillbaka med ett kritiskt öga är det ju rent haveri på många plan 😂

Håller med. Så hemskt var det inte när det kom. Det var ett typiskt spel för sin tid. Dock valde dom att ha med flera puckosaker som golv man kunde trilla igenom osv som då som nu är sådan bedrövlig design. Antingen fick man memorera alla fällor i skallen eller med tur hitta flaskan med heligt vatten att kasta på golvet gör att se om man kunde stå där eller inte. Över lag har jag goda minnen av spelet men jösses vilka duma designbeslut dom tog.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Vilken jäkla musik det var till originalet. Helt otrolig.

Verkligen. Dom här grabbarna gör en sjukt bra medley cover:


signatur

Spel under utveckling:
https://missingmildred.com/

Skribent
Skrivet av Slutbossen:

Håller med. Så hemskt var det inte när det kom. Det var ett typiskt spel för sin tid. Dock valde dom att ha med flera puckosaker som golv man kunde trilla igenom osv som då som nu är sådan bedrövlig design. Antingen fick man memorera alla fällor i skallen eller med tur hitta flaskan med heligt vatten att kasta på golvet gör att se om man kunde stå där eller inte. Över lag har jag goda minnen av spelet men jösses vilka duma designbeslut dom tog.

Jag är nästan övertygad om att spelet stressades ut och inte var färdigt när det släpptes. Mansions som var dåligt designade där de flesta saknade bossar. När det fanns en boss så gick den bara att springa förbi. Designbeslutet med att kasta flaskor känns bara som något de kom på för att "förlänga" de bleka herrgårdarna. Även när man kommer till Castlevania i slutet och mötet med Dracula, allt känns halvdant och ofärdigt.

Nu har jag inga bevis på detta förstås, men om Castlevania 2 skulle släppas idag är jag övertygad om att det skulle räknas som en stressad och ofärdig release.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Såg väl sådär ut om man ska vara ärlig.

Medlem
Skrivet av magma:

Skulle vilja se ett Castlevania som utspelar sig mer i miljöer utanför draculas slott.

Castlevania: Order of Ecclesia utspelar sig till största delen utanför utanför slottet. Slottet är bara sista "banan", annars är det byar, träsk, skogar och berg och liknande.

Skribent
Skrivet av Mcgreag:

Castlevania: Order of Ecclesia utspelar sig till största delen utanför utanför slottet. Slottet är bara sista "banan", annars är det byar, träsk, skogar och berg och liknande.

Castlevania Bloodlines på MD utspelar sig ju runt hela Europa också.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag är nästan övertygad om att spelet stressades ut och inte var färdigt när det släpptes. Mansions som var dåligt designade där de flesta saknade bossar. När det fanns en boss så gick den bara att springa förbi. Designbeslutet med att kasta flaskor känns bara som något de kom på för att "förlänga" de bleka herrgårdarna. Även när man kommer till Castlevania i slutet och mötet med Dracula, allt känns halvdant och ofärdigt.

Nu har jag inga bevis på detta förstås, men om Castlevania 2 skulle släppas idag är jag övertygad om att det skulle räknas som en stressad och ofärdig release.

Ja, du kan mycket väl ha rätt i att spelet var stressat fram faktiskt. Bara att det inte var det enda spelet som hade sådana taskiga designproblem för att förlänge livslängden på spelet. Iom att de hade begränsad mängd data att jobba med så var det ju känt att många utvecklare lade till "cheap shots" just för att man ska dö och dö och dö och dö lite till bara för att spelet ska räcka lite längre. Men ja, många delar av spelet kändes halvfärdiga så stress kan mycket väl vara skurken som låg bakom varför det var så risigt. Dock är vi många som minns det på gott och ont och trotts allt blev spelet en del av Castlevaniafamiljen. Kan väl bara säga att jag inte är pepp på en remake. Låt titeln sova


signatur

Just an honest man in a leather mask

Skribent
Skrivet av Slutbossen:

Ja, du kan mycket väl ha rätt i att spelet var stressat fram faktiskt. Bara att det inte var det enda spelet som hade sådana taskiga designproblem för att förlänge livslängden på spelet. Iom att de hade begränsad mängd data att jobba med så var det ju känt att många utvecklare lade till "cheap shots" just för att man ska dö och dö och dö och dö lite till bara för att spelet ska räcka lite längre. Men ja, många delar av spelet kändes halvfärdiga så stress kan mycket väl vara skurken som låg bakom varför det var så risigt. Dock är vi många som minns det på gott och ont och trotts allt blev spelet en del av Castlevaniafamiljen. Kan väl bara säga att jag inte är pepp på en remake. Låt titeln sova

Jag har alltid själv gillat spelet och laddade faktiskt hem denna remake igår. Testade lite och jag är positiv än så länge. Men jag kan förstå att folk inte gillar spelet på samma vis som folk inte gillar Zelda 2 (ett spel jag också gillar ). Du har rätt i att många spel då hade en svårhetsgrad som skulle förlänga spelet, men just i CV2 känns saker väldigt ofärdiga. Idéen att åka runt och samla kroppsdelar i diverse herrgårdar är ju bra. Likt Zelda och dess labyriter/grottor, men då ska ju varje herrgård kännas olika och ha en identitet. Vilket jag tror var tanken här, men att tiden inte fanns eller att något annat gick fel.

Sen håller jag många gånger med om att vissa saker ska man bara låta vara och inte förstöra de goda minnena man har från det.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har alltid själv gillat spelet och laddade faktiskt hem denna remake igår. Testade lite och jag är positiv än så länge. Men jag kan förstå att folk inte gillar spelet på samma vis som folk inte gillar Zelda 2 (ett spel jag också gillar ). Du har rätt i att många spel då hade en svårhetsgrad som skulle förlänga spelet, men just i CV2 känns saker väldigt ofärdiga. Idéen att åka runt och samla kroppsdelar i diverse herrgårdar är ju bra. Likt Zelda och dess labyriter/grottor, men då ska ju varje herrgård kännas olika och ha en identitet. Vilket jag tror var tanken här, men att tiden inte fanns eller att något annat gick fel.

Sen håller jag många gånger med om att vissa saker ska man bara låta vara och inte förstöra de goda minnena man har från det.

Har du någon minut framöver att säga lite mer utförligt om hur du gillar remaken så skulle det uppskattas.

Då kan jag passa på att häda med att säga att jag faktiskt gillade Zelda 2 bättre än första. Känns också som det är dags att kila och kolla mig bakom ryggen så det inte står en hord arga gamers bakom mig med högafflar


signatur

Just an honest man in a leather mask

Skribent
Skrivet av Slutbossen:

Har du någon minut framöver att säga lite mer utförligt om hur du gillar remaken så skulle det uppskattas.

Då kan jag passa på att häda med att säga att jag faktiskt gillade Zelda 2 bättre än första. Känns också som det är dags att kila och kolla mig bakom ryggen så det inte står en hord arga gamers bakom mig med högafflar

haha, men då är vi två starka!

Ja, jag tänkte ge ett utlåtande så fort jag spelat lite mer. Köpte vita kristallen igår i första stan och gick ut och piskade lite skelett i skogen. De har ändrat layouten lite i städerna och naturen runt, men man känner igen sig.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

haha, men då är vi två starka!

Ja, jag tänkte ge ett utlåtande så fort jag spelat lite mer. Köpte vita kristallen igår i första stan och gick ut och piskade lite skelett i skogen. De har ändrat layouten lite i städerna och naturen runt, men man känner igen sig.

Två är det magiska nummrey SF2, MM2 SOM (jp2) mes flera

1
Skriv svar