Xbox Series X|S-konsolerna blir dyrare i Japan: "Tufft beslut att fatta"

Robot
Xbox Series X|S-konsolerna blir dyrare i Japan: "Tufft beslut att fatta"
Medlem

Det känns lite underligt att börja med att höja priserna på en marknad där man redan säljer uselt.

Det blir ju inte direkt så att man kapar några märkbara förluster med en prishöjning där.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det känns lite underligt att börja med att höja priserna på en marknad där man redan säljer uselt.

Det blir ju inte direkt så att man kapar några märkbara förluster med en prishöjning där.

Tänkte precis samma. I synnerhet när de nu märker en liten positiv trend. Att de inte försöker rida på den och göra något med det?


signatur

| Ryzen 5 3600, 16gb DDR4, GTX 1070, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Windows 10 Pro | Nintendo Switch| Wii U| PS4 | Xbox Series X | PSvita OLED |New 3DS XL |+Diverse retrokonsoler|

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Det känns lite underligt att börja med att höja priserna på en marknad där man redan säljer uselt.

Det blir ju inte direkt så att man kapar några märkbara förluster med en prishöjning där.

De verkar ha legat ganska lågt och som de säger i uttalandet så är det justering för att hamna mer i linje med övriga marknader.

Sedan kan jag ju hålla med om att det känns onödigt just i Japan, där Series-konsolerna säljer bättre än vad Xbox gjort på länge där och man har möjlighet att öka sin närvaro. Samtidigt är förmodligen molnspelande ett större fokus framöver än att sälja konsoler.

Edit: Såg på annan ort att det har med valuta att göra, Yen vs. USD. Priset efter höjningen är detsamma, om inte något lägre t.o.m, som vid släppet av konsolerna.


signatur

Jump in.

Medlem

Haha Xbox i Japan är ju en ganska tragikomisk historia att följa. Under 360-eran försökte de i alla fall med fler JRPG-titlar så det tycktes ju hjälpa något i alla fall!

Medlem

Borde inte Microsoft sänkt priserna på konsolerna i Japan och verkligen försökt att ta marknadsandelar där? Känns ju spontant som en av marknaderna i världen med störst potential för Xbox (och Game Pass) att växa rejält för tillfället.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha Xbox i Japan är ju en ganska tragikomisk historia att följa. Under 360-eran försökte de i alla fall med fler JRPG-titlar så det tycktes ju hjälpa något i alla fall!

Gillade initiativet. Lost Odyssey tyckte jag var riktigt bra

Medlem

Oh andra sidan är väl inte 400spänn något man blir vare sig fattigare eller rikare av, lägger man ändå flera tusen på en konsol tycker jag inte det gör någon större skillnad i sammanhanget...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Oh andra sidan är väl inte 400spänn något man blir vare sig fattigare eller rikare av, lägger man ändå flera tusen på en konsol tycker jag inte det gör någon större skillnad i sammanhanget...

Xbox är nere på tresiffrig försäljning per vecka i Japan så man kan tycka att det inte borde göra så stor skillnad för MS.

Som jämförelse sålde Nintendo drygt 50K och PS drygt 40K senaste veckan.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Oh andra sidan är väl inte 400spänn något man blir vare sig fattigare eller rikare av, lägger man ändå flera tusen på en konsol tycker jag inte det gör någon större skillnad i sammanhanget...

Är ju typ en extra handkontroll eller spel. Spelar kanske inte så stor roll för många som jobbar och har god ekonomi.
Men en 12 åring som sparar ihop eller en ensamstående med sämre ekonomi kan nog 400kr kännas en del för.

Jag köpte exempelvis själv när jag gick i gymnasiet den billigare Xbox 360 utan hårddisk pga priset. Och det handlade säkert om typ 500kr.

Medlem

Borde väl inte spela så stor roll, de 3-4 personer som köper Xbox i Japan har nog råd

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Är ju typ en extra handkontroll eller spel. Spelar kanske inte så stor roll för många som jobbar och har god ekonomi.
Men en 12 åring som sparar ihop eller en ensamstående med sämre ekonomi kan nog 400kr kännas en del för.

Jag köpte exempelvis själv när jag gick i gymnasiet den billigare Xbox 360 utan hårddisk pga priset. Och det handlade säkert om typ 500kr.

Tycker man ska byta hobby då man tydligen har får dålig ekonomi isf

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tycker man ska byta hobby då man tydligen har får dålig ekonomi isf

Typ alla barn har ju låg inkomst.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Typ alla barn har ju låg inkomst.

Ja då får man vara snäll och hoppas föräldrarna köper i julklapp/födelsedagspresent

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja då får man vara snäll och hoppas föräldrarna köper i julklapp/födelsedagspresent

Ja vissa barn kan självklart få saker istället för att spara ihop och köpa.

1
Skriv svar