Snabbkollen - Har du testat VR?

Medlem

Tycker ett stort problem är illamåendet när man inte väljer att teleportera sig runt. Jag har flera gånger försökt välja bort teleport i t.ex. Half-Life Alyx men klarar det inte särskilt länge och har inte tid att spendera för att komma över det. Lösningen är alltid att utveckla "VR legs" och ärligt talat är det inte en ok lösning. Det måste man arbeta bort. Teleport funkar dock toppen i spel gjorda för det men inser att vissa upplevelser bygger på att man kan gå mer fritt.

Också en genrellt en opolerad känsla på många upplevelser. Jag körde Alyx och blev knockad över hur grymt det är men aldrig kunnat få samma kick av något annat spel. Alyx satte det jag hoppades skulle bli en standard men de flesta VR-spelen är uppenbart en bra bit bort. Det kommer säkert och då kommer jag nog investera mer tid igen.

Tycker jag fått nån form av förståelse hur mycket som krävs för att leverera en bra VR-upplevelse samtidigt som få utvecklare har pengarna eller kan ta risken att komma dit. Får se om PSVR2 lyckas locka utvecklare att göra upplevelser värda att investera i. Priset är högt och ska man få över annat än bara hardcore-spelare så är det Alyx klass man måste uppnå, tror jag.

Ambassadör
Xbox

Ja.

Nej tack.


signatur

Jump in.

Spelar nästan bara uteslutande VR eter jag köpte Reverb G2 I fjol. Inga "VR-spel", utan bil och flyg-simulatorer.

Spelar Msfs 2020, DCS, IL2, Assetto Corsa, RaceRoom och War Thunder.

Medlem

Har en Quest 2 jag förvissor gillar men som mest samlat dam de senaste 3-4 månaderna.

Kommer nog inte införskaffa vare sig PSVR2 eller någon annat av PC alternativen inom den närmaste framtiden dock.

Inaktiv

Köpte HTC Vive när det kom.
Det var blurrigt hur jag än gjorde. Man rörde sig som ett fyllo. Fanns inga vettiga spel.
Tröttnade och sålde riggen efter en månad.

Gav det en ny chans med Valve Index.
Det var blurrigt hur jag än gjorde. Man rörde sig som ett fyllo. Fanns fortfarande inga vettiga spel. Tyckte inte ens Alyx var nåt vidare. Eller.. Super Hot och Pistol Whip var väl kul i några timmar antar jag.
Tröttnade i alla fall och sålde riggen efter en månad.

Medlem

Nej, inga planer närmsta tiden. Totalt ointressant gimmick för mig.

Medlem

Skaffade Gear VR med S8+ så svarade ja.

Det var en bra start som gav mersmak. Läste och kollade recensioner på i stort allt VR-relaterat efter det. PSVR hade bra spel men gränsfall på det mesta av det tekniska, så jag har väntat länge på PSVR2 som är high end på alla sätt i jämförelse med föregångaren.

Spelen var väldigt begränsade på Gear VR men andra mediaupplevelser och demonstrationer gav verkligen känslan att vara i upplevelsen istället för att beskåda den. Har hovrat över köpknappen några gånger vad gäller Quest 2 och Pico 4, men lägger allt på PSVR2 efter att ha sett hur bra den blir i spel.

Det blir ganska säkert Pico 5 eller Quest 3 sen då jag vill ha lite mera kräm i en standalone än vad som erbjuds idag och förhoppningsvis HDR osv som jag lär bli bortskämd med efter att ha ägt PSVR2 ett tag.

Det jag lärt mig av Gear VR är att jag får ta det lite lungt med skräckspelen. Även med dålig grafik tror hjärnan att man är där på riktigt och reagerar därefter, så skrek rakt ut, höll på att ramla omkull och allt det där.

Samt att man någonstans vet att man står på sitt golv, men när man tittar ner på sina fötter och man är på en tunn bjälke utanför en skyskrapa och ser trafiken långt därnere är det lätt att glömma att det inte är på riktigt och fick både höjdrädslan, kallsvetten och ångest. Fick ta av den en stund för att bekräfta att det bara är ett trägolv innan jag fortsätte vidare. Man känner sig nästan lite dum som "går på det", helt stört hur snabbt man hamnar i världen.

Räknar dagarna nu tills jag får slåss med dinorobotar på riktigt nu när det tekniska knappt lämnar något att önska längre, bara priset som svider en hel del. Men det får det vara värt, för nu börjar det bli för bra för att inte vara med.

ELF
Medlem

Skulle vilja.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

Nej, vill gärna testa men inte jättesugen på att testa i "booths" som massa snuskigt folk svettats i. Har tittat på att köpa något VR set många gånger men jag vill så gärna ha Valve Index handkontrollerna och då tänker jag hela setet på en gång och då pratar vi tio tusen kronor på bordet på en gång och det kan jag inte göra med min ekonomi.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Blev nej men har provat på telefonen i min ensamhet 🤪

Medlem

Att 27% på en gaming sida (i skrivande stund) fortfarande inte har provat VR är ganska mycket! Känner nästan ingen som inte har spelat VR och jag känner typ ingen gamer så det var lite förvånande. Aja jag rekommenderar det varmt i alla fall VR kan vara en helt fantastisk upplevelse

Medlem

Svaret är nej, därför vet jag att det är skit

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Budget Cuts är fortfarande en av de bästa VR-spelen.

Tvåan var den jag provade. Också grym!

Avstängd

VR är överreklamerade gadgets. Visst det är absolut en häftig upplevelse, men varken pris eller spelutbud motiverar ett köp för egen del.

Medlem

Har någon testat Varjos grejjer? XR3 AR/VR headset är för företagsänvändare. De har ju ett för entusiaster också, aero, men det ligger ju på över €1990 exkl moms.

https://varjo.com

För egen del blir det ett PSVR2. Har ju ett quest 2 som mest samlar damm nu så får väl se hur det används. Behöver bli smidigare att använda

Medlem

"Psvr2 without parole" på Youtube mycket bra Youtube kanal för den som vill hålla koll på vad som händer inför Psvr2 släppet och efter. För att få höra om spel som är påväg vad utvecklare har sagt mm. Jag kommer antagligen att tjata en del om den kanalen även fast jag absolut inte får betalt eller ens känt till den speciellt länge. Otroligt bra och trevlig tycker jag den är. Enda nackdelen är att dom pratar väldigt mycket och sånt tycker inte alla om eller har tid med.

Medlem

Aldrig testat, men jag beställde ett Valve Index för några dagar sedan som jag väntar ivrigt på.

Medlem
Skrivet av isso97:

Aldrig testat, men jag beställde ett Valve Index för några dagar sedan som jag väntar ivrigt på.

imponerande att beställa en index för att testa
Men det är plug & play med steam så det är perfekt
vad går ett sånt kit på idag i svenska kr ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

imponerande att beställa en index för att testa
Men det är plug & play med steam så det är perfekt
vad går ett sånt kit på idag i svenska kr ?

Kompis har tjatat om att jag ska köpa ett. pjäsen kostar ungefär 12200 kr, mycket pengar för att aldrig ha använt ett vr headset men jag tror jag kommer vara nöjd och har även velat lira Half life alyx väldigt länge.

Medlem

Har oculus quest, pro, olika htc och nå mer. Jobbar med VR typ 100% så blir inte så mycket spel ^^

Medlem

Köpte HTC Vive och det är fantastiskt vilken upplevelse som är möjlig. Alyx var magiskt, Elite Dangerous är häftigt i VR, Beat Saber och andra småupplevelser ger en hel del. Men det är för dyrt och för få bra producerade spel eller upplevelser finns för att motivera en uppgradering till en Index eller liknande.

Medlem

IGN verkar Riktigt Imponerade av PSVR2. Jag räknar själv ner dagarna tills det släpps
https://www.youtube.com/watch?v=fpnvFGObiKQ&t=655s

Medlem
Skrivet av Molotov:

imponerande att beställa en index för att testa
Men det är plug & play med steam så det är perfekt
vad går ett sånt kit på idag i svenska kr ?

Edit: Sen på bollen efter, en god herre han före...

Snabb check från en valuta site så är vår svaga krona inte jättesnäll mot oss 1079 EUR (Steam store) för Valves Index = 12 200 SEK avrundat neråt. Att handla med EUR är inte jättekul för oss svenska gamers i dagens läge.

Medlem

Testa den första typen av VR? Fanns nere på Tivoli i Köpenhamn för cirka 32år sedan. Har nog hänt en del sen dess
Grafiken var ju som i gräsklipparmannen man stod på nån planet/sfär sen kom trianglar som döda en

Medlem

jag fick en oculus rift gratis, testade half-life å boneworks, men hela grejen var inte riktigt som jag tänkt mig. gillade det inte direkt, och blir någorlunda åksjuk skapligt lätt om jag står upp och kör. sorgligt nog


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

jag fick en oculus rift gratis, testade half-life å boneworks, men hela grejen var inte riktigt som jag tänkt mig. gillade det inte direkt, och blir någorlunda åksjuk skapligt lätt om jag står upp och kör. sorgligt nog

Boneworks är bland det sämsta man kan välja att köra om man inte är en rutinerad spelare.
Man får ett klart och tydligt meddelande när man startar spelet

Nyare headset är också böttre mot åksjuka med bättre skärmar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Boneworks är bland det sämsta man kan välja att köra om man inte är en rutinerad spelare.
Man får ett klart och tydligt meddelande när man startar spelet

Nyare headset är också böttre mot åksjuka med bättre skärmar.

ja men boneworks var man ju tvungen att testa, såg så jävla grymt ut. men ja halvvägs in i half-life tröttnade jag på det hela. är inte så glad i att ha stor apparat i hela ansiktet heller tyvärr. jag körde ju en hel del under 2 veckor förstås. men sen bara gav jag upp vr


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av monsterbenke:

ja men boneworks var man ju tvungen att testa, såg så jävla grymt ut. men ja halvvägs in i half-life tröttnade jag på det hela. är inte så glad i att ha stor apparat i hela ansiktet heller tyvärr. jag körde ju en hel del under 2 veckor förstås. men sen bara gav jag upp vr

Ja alla är vi olika.
Jag kör stort sett varje dag, men kör ju Quest 2 så inga sladdar och setups,man slår igång datorn och tar på sig headsetet och kör typ


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Köpte HTC Vive när det kom.
Det var blurrigt hur jag än gjorde. Man rörde sig som ett fyllo. Fanns inga vettiga spel.
Tröttnade och sålde riggen efter en månad.

Gav det en ny chans med Valve Index.
Det var blurrigt hur jag än gjorde. Man rörde sig som ett fyllo. Fanns fortfarande inga vettiga spel. Tyckte inte ens Alyx var nåt vidare. Eller.. Super Hot och Pistol Whip var väl kul i några timmar antar jag.
Tröttnade i alla fall och sålde riggen efter en månad.

Aldrig tänkt på att boka en tid hos en optiker?..

Skrivet av isso97:

Aldrig testat, men jag beställde ett Valve Index för några dagar sedan som jag väntar ivrigt på.

Hoppas att du gillar den. Av alla mina headset är det fortfarande Index jag använder som en daily driver.

Räknade nu, jag har för närvarande 9 st headset ( 10st den 22 feb). Köpte mitt första (DK1) 2013 så några timmar har det blivit under åren.

Inaktiv
Skrivet av c0MBATsANTA:

Aldrig tänkt på att boka en tid hos en optiker?..

Gjorde faktiskt det i samband med Indexen. Hade faktiskt lite brytningsfel. Fixade glasögon (som jag har när jag sitter vid datorn eller läser numera) och beställde dyra jävla linser till Indexen samtidigt. Hjälpte tyvärr inte ett skit.

12
Skriv svar