VR-avdelningen på Meta förlorade 13,72 miljarder dollar under 2022

Medlem
Skrivet av Fletchett:

"Inte göra vinst" och "-13,72 miljarder dollar på ett år" är väldigt olika saker dock.

Jag älskar VR, och tror absolut att det finns en framtid för det, men detta är galenskap.

Vad menar du?
Det är ord direkt från honom själv.
Tur för Meta att det finns pengar att ta ifrån.

Folk verkar missförstå att tro att dom bränner alla dessa enbart för att försöka göra en VRChat koöia som liknar Nintendo mii

FZ nyhet är vill jag påstå felaktigt skriven att påstå i rubriken att man "förlorat". Utveckling kostar.
Tror ni att Apple gör vinst på sin "VR avdelning"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du?
Det är ord direkt från honom själv.
Tur för Meta att det finns pengar att ta ifrån.

Folk verkar missförstå att tro att dom bränner alla dessa enbart för att försöka göra en VRChat koöia som liknar Nintendo mii

FZ nyhet är vill jag påstå felaktigt skriven att påstå i rubriken att man "förlorat". Utveckling kostar.
Tror ni att Apple gör vinst på sin "VR avdelning"

Ta in summan, cirka 140 miljarder kronor om året. Står dom pengarna i proportion till vad dom producerar? Det är hiskeligt mycket pengar.

Finska kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 3 som är ett skandalbygge och försenat typ 15 år har ändå kostat mindre än vad Meta årligen bränner på XR.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Ta in summan, cirka 140 miljarder kronor om året. Står dom pengarna i proportion till vad dom producerar? Det är hiskeligt mycket pengar.

Finska kärnkraftsreaktorn Olkiluoto 3 som är ett skandalbygge och försenat typ 15 år har ändå kostat mindre än vad Meta årligen bränner på XR.

Ja, jag ser summan. Vad är det du försöker övertyga?
Det finns ju pengar att bränna uppenbarligen?
Det är gigantiska amerikanska företag.
Vad vill du att jag ska säga?
Skänk pengarna till dom fattiga i Afrika?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det Zuckerberg inte fattar är att just nu är det främst inbitna gamers och nördar som har intresse för VR. Men hans målgrupp är vanliga svensson som saknar intresse för tekniken och fortfarande tror att spel och VR är för 9 åringar. Kan absolut bli annorlunda i framtiden och satsar han får han säkert med sig flocken men det kommer nog att vara uppförsbacke ett tag.

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Det Zuckerberg inte fattar är att just nu är det främst inbitna gamers och nördar som har intresse för VR. Men hans målgrupp är vanliga svensson som saknar intresse för tekniken och fortfarande tror att spel och VR är för 9 åringar. Kan absolut bli annorlunda i framtiden och satsar han får han säkert med sig flocken men det kommer nog att vara uppförsbacke ett tag.

Så är det.
Men det finns väldigt många icke gamers som spelar golf, minigolf, pingis osv varje dag i VR som inte skulle sitta och spela ett "vanligt" dator/tv-spel.
Så en bit på vägen är det allt.
Sen alla dessa som håller på med sociala appar som VRChat osv, finns dom som umgås på distans på det sättet och knappt gör nå annat spelrelaterat eftersom det mesta finns i VRChat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Så är det.
Men det finns väldigt många icke gamers som spelar golf, minigolf, pingis osv varje dag i VR som inte skulle sitta och spela ett "vanligt" dator/tv-spel.
Så en bit på vägen är det allt.
Sen alla dessa som håller på med sociala appar som VRChat osv, finns dom som umgås på distans på det sättet och knappt gör nå annat spelrelaterat eftersom det mesta finns i VRChat

Yepp det har du rätt i. Bra exempel är min chef jag tror aldrig att han har spelat tv-spel men han har 3 par VR brillor men det är i syfte att utforska hur vi kan göra våra digital möten över atlanten mer innovativa.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad menar du?
Det är ord direkt från honom själv.
Tur för Meta att det finns pengar att ta ifrån.

Folk verkar missförstå att tro att dom bränner alla dessa enbart för att försöka göra en VRChat koöia som liknar Nintendo mii

FZ nyhet är vill jag påstå felaktigt skriven att påstå i rubriken att man "förlorat". Utveckling kostar.
Tror ni att Apple gör vinst på sin "VR avdelning"

Det är inte en "normal" förlust för att utveckla något, visst att det kostar pengar... men detta är löjliga mängder pengar. Det är inte hållbart, inte ens för jätte företag som Meta.

Dessutom är detta inte bara utveckling utan också mjukvaru och hårdvaru försäljning inräknat. Och det är en nedåt trend som håller i sig över flera år nu. Att de avskedar folk är en nödlösning för att inte helt tappa aktieägarnas förtroende.

Vi får hoppas Quest 3 blir en hit, för jag tror seriöst att det kommer bli svårt för hela VR marknaden annars.

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Det är inte en "normal" förlust för att utveckla något, visst att det kostar pengar... men detta är löjliga mängder pengar. Det är inte hållbart, inte ens för jätte företag som Meta.

Dessutom är detta inte bara utveckling utan också mjukvaru och hårdvaru försäljning inräknat. Och det är en nedåt trend som håller i sig över flera år nu. Att de avskedar folk är en nödlösning för att inte helt tappa aktieägarnas förtroende.

Vi får hoppas Quest 3 blir en hit, för jag tror seriöst att det kommer bli svårt för hela VR marknaden annars.

Meta går inte totalt med förlust. Största kostnaderna för Reality labs var personalkostnader så därför över 10000 pers fick sluta. Pengar finns att bränna uppenbarligen och Zuckerberg har tom sagt att mer ska investeras i Reality Labs kommande år.
Som sagt, skutan vänds inte fören tidigast 2030 talet har Zuckerberg själv sagt och så länge pengar finns att bränna så.

Quest 3 kommer bli en hit precis som Quest 2, oavsett kommer "VR-marknaden" tuffa på som vanligt. Det är ju trots allt fortfarande en omtyckta produkter.
Metas satsningar handlar mer än "nästa headset".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja, jag ser summan. Vad är det du försöker övertyga?
Det finns ju pengar att bränna uppenbarligen?
Det är gigantiska amerikanska företag.
Vad vill du att jag ska säga?
Skänk pengarna till dom fattiga i Afrika?

Vad inläggen i tråden handlar om är fullt spårbart, däremot börjar man fundera lite på varför du rider ut till Metas försvar. Det är som sagt galenskap hur dom spenderar sina pengar. John Carmack sa att det gav honom ångest att se siffrorna och hur ineffektiv organisationen är och som bekant fick det honom att till slut säga upp sig. Det är liksom inget värt att försvara, även fast du äger deras produkter (vilket jag också gör).

Ska dom bli ett företag som går med vinst på XR på 2030-talet så behöver dom prioritera MYCKET bättre. Skulle inte bli förvånad om Apple glider in och kör över dom totalt för en bråkdel av summan. Deras "best effort" är Quest Pro som har floppat hårt, både på grund av tekniken och priset. Och Quest 2 har sålt jättebra men de flesta headset samlar damm för att dom inte har prioriterat spelen tillräckligt

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Vad inläggen i tråden handlar om är fullt spårbart, däremot börjar man fundera lite på varför du rider ut till Metas försvar. Det är som sagt galenskap hur dom spenderar sina pengar. John Carmack sa att det gav honom ångest att se siffrorna och hur ineffektiv organisationen är och som bekant fick det honom att till slut säga upp sig. Det är liksom inget värt att försvara, även fast du äger deras produkter (vilket jag också gör).

Ska dom bli ett företag som går med vinst på XR på 2030-talet så behöver dom prioritera MYCKET bättre. Skulle inte bli förvånad om Apple glider in och kör över dom totalt för en bråkdel av summan. Deras "best effort" är Quest Pro som har floppat hårt, både på grund av tekniken och priset. Och Quest 2 har sålt jättebra men de flesta headset samlar damm för att dom inte har prioriterat spelen tillräckligt

Rider ut och försvarar?, du får förklara dig
Det enda jag gett är en eloge till att företaget är villiga att bränna så mycket pengar på XR.
Att Carmack lämnat, ja innan han lämnade så var han "konsult" som dedikerade max 1 dag i veckan åt Meta. Han har fortsatt ha åsikter och jag tror en hel del lyssnar på honom där, om dom inte fått sparken.

Som sagt ser inte varför jag ska kritisera ett företag som spenderar alla dessa pengar, oavsett om det är Meta, Valve, Apple mm.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Haha, för de pengarna hade han ju inte bara kunnat utveckla egna spel utan släppa en hel konsol och försöka konkurrera med Xbox i USA genom att släppa VR-headset till det (vilket MS fortfarande inte vågar satsa på). Nej detta Metaverse eller vad de kastar sinnessjuka pengar på är ju verkligen bara att bränna upp dem för ingenting. Ingen bryr sig ju om dessa satsningar och att det skulle gå med vinst 2030 känns ju bara som rent önsketänkande. Meta har spelat ut sin roll på marknaden och kommer bara bränna ut sig in i det sista.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, för de pengarna hade han ju inte bara kunnat utveckla egna spel utan släppa en hel konsol och försöka konkurrera med Xbox i USA genom att släppa VR-headset till det (vilket MS fortfarande inte vågar satsa på). Nej detta Metaverse eller vad de kastar sinnessjuka pengar på är ju verkligen bara att bränna upp dem för ingenting. Ingen bryr sig ju om dessa satsningar och att det skulle gå med vinst 2030 känns ju bara som rent önsketänkande. Meta har spelat ut sin roll på marknaden och kommer bara bränna ut sig in i det sista.

Quest är ju i praktiken en konsol redan.
Du kan ansluta den till PC också.
MS och Meta har ett antal sammarbeten.
Quest har nyligen fått Quest fått xcloud stöd.
Vem vet, kanske nästa Quest kan anslutas till en xbox i framtiden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Quest är ju i praktiken en konsol redan.
Du kan ansluta den till PC också.
MS och Meta har ett antal sammarbeten.
Quest har nyligen fått Quest fått xcloud stöd.
Vem vet, kanske nästa Quest kan anslutas till en xbox i framtiden.

Fast nu pratade jag om en låda jag kan koppla till TV:n, stoppa in skivor i för att antingen spela från eller se film på. Eller bara streama filmer och serier genom. En sådan konsol som ligger på tv-bänken och inte på mitt huvud. Även om allt det där är najs så var mitt svar mer riktat till de som skrev "för de pengarna hade de kunnat utveckla bra spel istället" och jag menar att hell, de hade kunnat släppa en helt egen konsol istället. Det var ingen kommentar om headsetet eller dess funktioner på något sätt.

12
Skriv svar