Sony har skeppat 32,1 miljoner PS5-konsoler - bästa PS5-kvartalet hittills

Robot
Sony har skeppat 32,1 miljoner PS5-konsoler - bästa PS5-kvartalet hittills

Detta samtidigt som man konstaterar stor tillgång.

#playstation-5


Medlem

Runt 25.000 per dag.
Rätt imponerande ändå.

Medlem

Tillgången verkar god nu men priset har ju dragit iväg en del av förståeliga skäl. Men visst, är man ute efter ett ps5 är detta ett gediget tillfälle.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Ja marknaden börjar väl bli mättad nu så inte konstigt det är lätt att se dem på hyllorna.

Medlem

Ja priset är lite galet med sån gammal hårdvara.
6000 vid release, 7000 nu flera år senare.
Hade den kostat hälften av releasepriset nu så kanske jag hade köpt en, men förmodligen inte.
Väntar fortfarande på att det ska komma några bra spel till den.
Gick igenom hela release listan häromdagen, och det var inte ett enda spel som lockade.
Kanske om ett par år eller så

Medlem

Det mest förvånande bland de siffror som presenterats är att runt 30 % av PS5-användarna inte haft en PS4. Man verkar alltså hitta många nya kunder.

Detta är väl kanske i linje med siffrorna från NPD som visar att det är aningen större gap i marknadsandelar mellan PS och Xbox i USA denna generation än vad det var lika långt in i förra generationen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Det mest förvånande bland de siffror som presenterats är att runt 30 % av PS5-användarna inte haft en PS4. Man verkar alltså hitta många nya kunder.

Detta är väl kanske i linje med siffrorna från NPD som visar att det är aningen större gap i marknadsandelar mellan PS och Xbox i USA denna generation än vad det var lika långt in i förra generationen.

Nu är det långt ifrån dessa 30% men jag vet en hel del som skaffat PS5 enbart pga PSVR2, däribland jag själv.
Jag hade iofs en PS4 också men spelade bara NHL & The Last of us 😂

På PS5 har jag hitills bara spelat The Last of us Part 2, nästa spel blir Horizon Call of the mountain och sen utgår vi därifrån, lär bli 99% en VR maskin


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den finns både på netonnet och Mediamarkt här i Umeå.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Ja priset är lite galet med sån gammal hårdvara.
6000 vid release, 7000 nu flera år senare.
Hade den kostat hälften av releasepriset nu så kanske jag hade köpt en, men förmodligen inte.
Väntar fortfarande på att det ska komma några bra spel till den.
Gick igenom hela release listan häromdagen, och det var inte ett enda spel som lockade.
Kanske om ett par år eller så

Försöker inte alls vara taskig eller så, men har så svårt att förstå att inte ett enda spel till ps5an lockar. Även om man räknar in ps4-spel som fått en ps5-boost finns det inget som lockar eller? Vilket typ av spel är det du gillar?


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Försöker inte alls vara taskig eller så, men har så svårt att förstå att inte ett enda spel till ps5an lockar. Även om man räknar in ps4-spel som fått en ps5-boost finns det inget som lockar eller? Vilket typ av spel är det du gillar?

Den här generationen har startat trögt. För mig är det hittills bara Demon Souls som lockat, men tillräckligt för att jag köpte PS5.

På Xbox är det hittills inget alls. Endast Starfield men det kör man ju PC.

Allt annat bra är multiplatforms eller finns enbart på PC.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Försöker inte alls vara taskig eller så, men har så svårt att förstå att inte ett enda spel till ps5an lockar. Även om man räknar in ps4-spel som fått en ps5-boost finns det inget som lockar eller? Vilket typ av spel är det du gillar?

Ingen fara alls!

Jag vill ha en riktig käftsmäll! Tänk:

"Ps6 bundlat vid release med GTA8, 5000.- !!!! ."

Inte som nu.. för stor konsoll, inga spel, för dyr, går inte köpa ens, 2-3år senare = inte mycket har gjort det bättre.

Missförstå mig rätt. Jag är på Playstation laget!
Har både Xbox och Playstation (och Nintendo), men gillar Playstation bäst

Medlem

7.1 miljoner på 3 månader / 90 dagar ger runt 79000 per dag, helt fascinerande att dom lyckas tillverka så många per dygn. Vore intressant att se hur tillverkningslinorna i fabrik(erna?) ser ut.

Edit:
Okej lite snabb Google
https://asia.nikkei.com/Business/Companies/PlayStation-s-secr...

Fullt automatiserad tillverkning förklarar ju en del. Dock PS4 men dom lär ju ha fortsatt konceptet med PS5.

Medlem

De smyghöjer priset hela tiden, ligger närmare 8.000 när jag var på MediaMarkt häromdan.

Hur som haver så väntar jag på Slim eller Pro versionen, inte lönt att skaffa vanilla till överpris. 🤷

PS På Webhallen såg jag den vanliga PS4 handkontrolken för bara 749 kr. WTF liksom!? 🤔

Medlem
Skrivet av A1200G:

De smyghöjer priset hela tiden, ligger närmare 8.000 när jag var på MediaMarkt häromdan.

Hur som haver så väntar jag på Slim eller Pro versionen, inte lönt att skaffa vanilla till överpris. 🤷

PS På Webhallen såg jag den vanliga PS4 handkontrolken för bara 749 kr. WTF liksom!? 🤔

Ps5 för närmare 8000:- på Mediamarkt? 6990:- kostar den där.

Medlem
Skrivet av A1200G:

De smyghöjer priset hela tiden, ligger närmare 8.000 när jag var på MediaMarkt häromdan.

Hur som haver så väntar jag på Slim eller Pro versionen, inte lönt att skaffa vanilla till överpris. 🤷

PS På Webhallen såg jag den vanliga PS4 handkontrolken för bara 749 kr. WTF liksom!? 🤔

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-playstation-5-stan...

Medlem
Skrivet av A1200G:

De smyghöjer priset hela tiden, ligger närmare 8.000 när jag var på MediaMarkt häromdan.

Hur som haver så väntar jag på Slim eller Pro versionen, inte lönt att skaffa vanilla till överpris. 🤷

PS På Webhallen såg jag den vanliga PS4 handkontrolken för bara 749 kr. WTF liksom!? 🤔

På Net & Net finns den för 6990 kr (disc-version), var nämligen där häromdagen.

Ambassadör
Xbox

Jag knep en av de där 7 miljonerna Vansinnigt ful och klumpig sak, men handkontrollen är jäkligt mycket bättre än till PS4. Inte hunnit spela så mycket, men samlat ihop en liten backlogg med riktigt trevliga spel som jag tänkte dra igenom under året.

Fina siffror från Sony, positivt för ABK-affären också.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag har en PS4 som nu kliver in på sitt tioende (!) år. Har inte fått någon anledning att köpa en PS5 ännu då Ragnarök, Forbidden West och så vidare har kommit även till PS4:an. Alla multiplats kör jag på PC.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Jag har en PS4 som nu kliver in på sitt tioende (!) år. Har inte fått någon anledning att köpa en PS5 ännu då Ragnarök, Forbidden West och så vidare har kommit även till PS4:an. Alla multiplats kör jag på PC.

Testa dessa spel fast med 60 fps hos någon som har ps5, så kommer du vilja ha en direkt haha.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Här i hemlandet Japan så står hyllorna fortfarande tomma på PS5. Det inte helt omöjligt att få tag på men många butiker har någon hake, som att skaffa kreditkort eller likande, för att få köpa.
Jag skulle dock gissa att de satsar mer i japan inför releaser så som final fantasy som är väldigt populärt här.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Ja priset är lite galet med sån gammal hårdvara.
6000 vid release, 7000 nu flera år senare.
Hade den kostat hälften av releasepriset nu så kanske jag hade köpt en, men förmodligen inte.
Väntar fortfarande på att det ska komma några bra spel till den.
Gick igenom hela release listan häromdagen, och det var inte ett enda spel som lockade.
Kanske om ett par år eller så

Räknar du på inflationen från 2020-2023 på amerikansk dollar så motsvarar ju dock $500 (som va MSRP vid lansering) ca $580 idag, så någon direkt höjning har ju egentligen inte gjorts i den bemärkelsen. Motsvarande siffror för svenska kronan är 6000kr vid lansering som motsvarar 7150kr, vilket innebär att priset är i princip samma som rekommenderat vid release justerat för inflation.

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Testa dessa spel fast med 60 fps hos någon som har ps5, så kommer du vilja ha en direkt haha.

Glöm inte förbättrade laddningstider. 😊


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Priset borde sänkas, hade föregående generation spelkonsoler lanseringspris efter nästan 2,5 år?

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ps5 för närmare 8000:- på Mediamarkt? 6990:- kostar den där.

Fanns bara med Ragnarök för 7.9k och med 2 handkontroller för 8k. I butiken alltså.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Fanns bara med Ragnarök för 7.9k och med 2 handkontroller för 8k. I butiken alltså.

Aha, ett bra pris då? Ps5 med Ragnarök och en extra kontroll för 8000?

1
Skriv svar