Grafiken blir snyggare och snyggare, men hår ser fortfarande bedrövligt ut

Inaktiv
Grafiken blir snyggare och snyggare, men hår ser fortfarande bedrövligt ut

Är det bara jag som reagerar på detta? Spelen idag är oftast riktigt snygga, i vissa fall är det nästan svårt att urskilja om det är ett spel eller inte. Tills någon person dyker upp. För något dom aldrig får till i mitt tycke är håret.

Det måste vara något specifikt med hår som är svårt att återge?

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Är det bara jag som reagerar på detta? Spelen idag är oftast riktigt snygga, i vissa fall är det nästan svårt att urskilja om det är ett spel eller inte. Tills någon person dyker upp. För något dom aldrig får till i mitt tycke är håret.

Det måste vara något specifikt med hår som är svårt att återge?

Ja ofta är håret som en fast peruk.
om nån långhårig rör sig tex så är det kanske nån fläta eller svans som rör sig resten är fast.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är för att hår är väldigt komplext. För det första är det miljoner pixlar och för det andra skall allt röra sig på ett verklighetstroget vis.

https://www.kotaku.com.au/2021/07/why-video-game-hair-is-so-h...


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Huvudpersonens hår i Forspoken ser faktiskt riktigt bra ut, för att vara ett spel


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Hår och träd/växtlighet. Har sett hela skogar som böjer sig helt synkront i vinden. Normalt så kan du se en vind passera genom trädkronor i vågor som rör på sig genom skogen om du tittar på avstånd, vinden är inte överallt på en gång.

Medlem

Vet inte om allt blir snyggare och snyggare, det går att plocka upp spel som är över tio år gamla nu men ändå ser likvärdiga eller bättre ut än det som släpps idag. Problemet med hår är väl att man antingen får den fasta peruken eller helt viktlöst hår som svävar runt av sig självt. Brukar föredra peruken då i och med att den är långt mycket mindre distraherande än hår som flyger runt överallt så fort karaktären rör på huvudet i en mellansekvens.

Medlem
Skrivet av anon_332944:

Är det bara jag som reagerar på detta? Spelen idag är oftast riktigt snygga, i vissa fall är det nästan svårt att urskilja om det är ett spel eller inte. Tills någon person dyker upp. För något dom aldrig får till i mitt tycke är håret.

Det måste vara något specifikt med hår som är svårt att återge?

Våra hjärnor är tränade från födelsen med att se och läsa ansikten så om det minsta lilla är off märks det. Corridor Digital pratar ofta om samma problem inom film.

Medlem

Det finns kanske en anledning till varför Navis i Avatar filmerna har rastaflätor.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag tycker nog det går framåt där också. Sitter och spelar Horizon forbidden west nu och jämför du Aloys hår där med det första spelet så är det ju jättestor skillnad och det är ju inte många år emellan dem. För att inte tala om hur det såg ut på X360/PS3 tiden när alla karaktärer såg ut som om de bar mössor.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det finns kanske en anledning till varför Navis i Avatar filmerna har rastaflätor.

Det är en anledning.

Verkligt hår är väldigt krävande för hårdvaran. Det går såklart att skapa. Men man väljer att prioritera annat. Det vore tråkigt med en tom platt värld men karaktärerna har verkligt hår.

Tekniken går dock framåt! Jag tycker Aloy i Horizon är bland de bästa håren just nu.

1
Skriv svar