Skribent
Grunnd

Ibland stöter man på små guldkorn i spelvärlden av en ren slump. Grunnd är ett spel jag nog aldrig skulle ha testat om jag inte av en slump gjorde det där felklicket på STEAM och hamnade på dess sida.

Jag är en sucker för äventyrsspel och klassiska peka-och-klicka-äventyr. Grunnd såg ut att vara i den stilen så jag öppnade plånboken och köpte grisen i säcken. Något som jag är väldigt glad för idag.

Grunnd var kanske inte ett äventyrsspel i vanlig bemärkelse, utan mer åt en interaktiv berättelse där jag klickar runt min karaktär i världen, pratar med folk och utforskar. Premissen är att min karaktär somnat på tåget och sen vaknar upp på stationen i en småstad. Jag försöker boka en ny biljett hem, men får höra att inga fler tåg går idag så jag blir istället rekommenderad att gå in till stan och ta in på hotellet där. Till synes verkar det vara en rätt normal liten stad, men det är något som känns väldigt off. Jag får precis samma obehag som i Twin Peaks och Silent Hill då det är något som känns obehagligt och konstigt. Samtidigt lockar det mig och vilja veta mer om platsen och människorna. Mer än så här tänker jag inte säga då jag upplever att ju mindre du vet, desto mer kommer du uppskatta resan.

Spelet är inget tekniskt vidunder och grafiken är relativt simpel men samtidigt också stilistisk som leker med mörker och ljus på ett behagligt men ändå obehagligt vis. Allt känns som en dröm där saker känns igen, men inte riktigt stämmer och det är svårt att peka ut vad. Musiken och ljudet är också otroligt stämningsfullt som hjälper till att bygga upp den tjocka stämningen.

Grunnd är ingen lång resa och jag spelade igenom det på två sittningar, men spelet lämnade något efter sig när det var slut. Något som fortfarande finns kvar i mitt sinne. Det är få spel som skapar den effekten och det är detta som gör Grunnd så unikt. Det enda jag kan kritisera lite är slutet då spelet tappar lite där. Men överlag är Grunnd en lite pärla som jag är så glad över att ha stött på och rekommenderar det till alla äventyrsspelsfantaster.

Grunnd
4
Mycket bra
+
Storyn och berättandet
+
Musiken och ljudet
+
Valen du gör har betydelse
-
Lite skakiga hitboxes
-
En del buggar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

"Writer and Fighter"

Chefredaktör

Kul, ser riktigt fint ut! Tack för tips Johan! ❤️

Bra tips, tack, det vill man ju testa.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hade missat det här, låter spännande!

Medlem

Är det lite som Disco Elysium? Jag upplevde att det var lite för "mörkt". Är detta mer lättsmält?


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Redaktör
Ponny

Ser riktigt läckert ut. Älskar sådana här felklick!


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av pastapapa:

Är det lite som Disco Elysium? Jag upplevde att det var lite för "mörkt". Är detta mer lättsmält?

Stilmässigt är det rätt mörkt, men ändå rätt lättsmält skulle jag säga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Kul, ska kolla upp. tyckte att detroit become human var ett sånt spel, var helt ointresserad men vilket kanonspel när eftertexterna rullade.

Medlem

Om det här är en 4/5 borde väl Hogwarts Legacy rent logiskt vara 5/5?


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Jag är för att pröva nya spel mm. Den 22 februari kommer tex Psvr2. Och jag har redan köpt/bokat en hel hög av spel. Men försök att använda Twitch och Youtube för att lista ut om spelen är för dig först. För det är väldigt sällan man köper något på måfå som verkligen är bra.

Medlem

Tack för intressant recension. Har inte spelat så mycket av det ännu, men gillar atmosfären. Det som fick mig att stoppa (förhoppningsvis tillfälligt) var ljudeffekten som kom varje gång man klickar med musen. Oavsett om det är för att gå någonstans, eller ett menyalternativ, så kommer den där dova "brnnnng"-tonen, och det satte sig rätt i den där delen av hjärnan som gör det omöjligt att ignorera

Skrivet av Kleptoman:

Om det här är en 4/5 borde väl Hogwarts Legacy rent logiskt vara 5/5?

Kan du inte bara skriva en medlemsrecension och ge det en femma?

1
Skriv svar