Elden Ring-försäljningen lyfter, förklaras med Game Awards-seger

Robot
Elden Ring-försäljningen lyfter, förklaras med Game Awards-seger

Bra spel säljer, liksom prisade spel.


Medlem

Förstår varför Nintendo blir så sura om de inte vinner då...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Börjar bli dags att hinta om en expansion tycker jag allt tagit platina sedan länge.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

All framgång som Elden Ring bär gör mig glad. Ett så pass bra spel förtjänar det verkligen.

Likt ovan talare har jag också tagit platinum och väntar ivrigt efter information om storyrelaterat dlc.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Årsdagen är väl ett ypperligt tillfälle att visa upp kommande dlc.

Jag klarade inte ut Elden Ring eller några av FromSoftwares tidigare spel, men känner samtidigt att det är den enda spelutvecklare som egentligen respekterar mig som spelare. Dom tar bort alla hjälpmedel och tvingar dig att blir bra, och som sådana bör de ha all respekt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Kommer sluta på 30 miljoner ex when all is said and done, dvs i samma liga som Skyrim och Witcher 3. Helt underbart.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag klarade inte ut Elden Ring eller några av FromSoftwares tidigare spel, men känner samtidigt att det är den enda spelutvecklare som egentligen respekterar mig som spelare. Dom tar bort alla hjälpmedel och tvingar dig att blir bra, och som sådana bör de ha all respekt.

Jag blir så glad när jag ser gamers uttrycka det där.

Jag vill verkligen inte framstå som en elitist, för det är inte alls vad det handlar om, men om folk är ärliga så borde man kunna se hur mainstream-gaming riskerar att fördumma mediet. Där utvecklare aktivt väljer bort djup och komplexitet i spel för att inte riskera alienera någon spelare. Där spel alltid designas och optimeras för den genomsnittliga spelaren eller rent av nybörjaren.

Jag lever för spel som respekterar spelaren. Jag vill ha utmaning, djup, komplexitet, inlevelse.

Jag vill inte ta ifrån folk deras Call of Duty, Fortnite och Assassin's Creed, men för mig är det så viktigt att även spel som Elden Ring (och framför allt Kingdom Come: Deliverance som tack och lov många här på FZ ser storheten i. Jag älskar er alla!) fortsätter att tillverkas.

Och spel som Mount & Blade, Gothic, XCOM, Baldur's Gate, Europa Universalis, Valheim och alla indiespel som det inte är någon idé att lista titlarna på här - ja ni fattar.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag blir så glad när jag ser gamers uttrycka det där.

Jag vill verkligen inte framstå som en elitist, för det är inte alls vad det handlar om, men om folk är ärliga så borde man kunna se hur mainstream-gaming riskerar att fördumma mediet. Där utvecklare aktivt väljer bort djup och komplexitet i spel för att inte riskera alienera någon spelare. Där spel alltid designas och optimeras för den genomsnittliga spelaren eller rent av nybörjaren.

Jag lever för spel som respekterar spelaren. Jag vill ha utmaning, djup, komplexitet, inlevelse.

Jag vill inte ta ifrån folk deras Call of Duty, Fortnite och Assassin's Creed, men för mig är det så viktigt att även spel som Elden Ring (och framför allt Kingdom Come: Deliverance som tack och lov många här på FZ ser storheten i. Jag älskar er alla!) fortsätter att tillverkas.

Och spel som Mount & Blade, Gothic, XCOM, Baldur's Gate, Europa Universalis, Valheim och alla indiespel som det inte är någon idé att lista titlarna på här - ja ni fattar.

Håller med dig. Jag fick från Sekiro till Dark Souls 3 till DMC5 (på hard) till Bayonetta (på hard) till Horizon Forbidden West. När jag började spela just Horizon så kände jag direkt en stor tomhet. Underbara produktionsvärden och allt det där, visst, men utmaningen och djupet i gameplay är nästan obefintligt. Visst dör jag ibland av ren klantighet eller otålighet och det uppstår häftiga bataljer med dinosarna. Men jag försöker att göra snabba och precisa attacker och undvikanden i sista stund något spelet inte låter mig att göra. Det förhindras av sega animationer och oprecisa attacker. Yta före känsla. Även om det är kul att spela, direkt magiskt ibland tack vare fantastiskt hantverk rent tekniskt, så känns det ändå samtidigt... tomt. Fjuttigt. Som att spela en film, nästan.

Har svårt att riktigt finns orden här, men jag tror min poäng går fram.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kadokawa är ett stort mediebolag i Japan som har andra verksamheter än FromSoftware. Så om det står att Kadokawa ökade försäljningen med över 200% så gäller det nog alla deras verksamheter.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Håller med dig. Jag fick från Sekiro till Dark Souls 3 till DMC5 (på hard) till Bayonetta (på hard) till Horizon Forbidden West. När jag började spela just Horizon så kände jag direkt en stor tomhet. Underbara produktionsvärden och allt det där, visst, men utmaningen och djupet i gameplay är nästan obefintligt. Visst dör jag ibland av ren klantighet eller otålighet och det uppstår häftiga bataljer med dinosarna. Men jag försöker att göra snabba och precisa attacker och undvikanden i sista stund något spelet inte låter mig att göra. Det förhindras av sega animationer och oprecisa attacker. Yta före känsla. Även om det är kul att spela, direkt magiskt ibland tack vare fantastiskt hantverk rent tekniskt, så känns det ändå samtidigt... tomt. Fjuttigt. Som att spela en film, nästan.

Har svårt att riktigt finns orden här, men jag tror min poäng går fram.

Precis! Jättebra beskrivning av vad vi pratar om.

Kontrasten i gameplay och ren känsla mellan de där speltyperna är precis som du skriver, man känner den i hela kroppen.

Ett där man är aktiv och närvarande, ett annat där man i mångt och mycket känner sig som en åskådare på avstånd.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Precis! Jättebra beskrivning av vad vi pratar om.

Kontrasten i gameplay och ren känsla mellan de där speltyperna är precis som du skriver, man känner den i hela kroppen.

Ett där man är aktiv och närvarande, ett annat där man i mångt och mycket känner sig som en åskådare på avstånd.

Ja, man känner sig som en åskådare, precis så. Det var orden jag sökte. Man förväntas liksom mest att flyta med och det med minimal friktion. Utvecklaren vågar inte ta risken att förarga sin publik genom krav på bemästrande av spelmekanik. Spelet är skapat för att man ska få uppleva en värld och en historia, inte för att känna sig stimulerad via belöningen av att bemästra något som till en början kan kännas svårt.

Det går ju att dra upp svårighetsgraden, men det brukar tyvärr inte hjälpa i den typen av spel. Ofta gör det endast att fiender tål mer eller att man själv tål mindre. Eller både och. Ingenting i spelmekaniken eller utbudet av fiender och deras attacker förändras. Trist.

Det glädjer mig mycket att FromSoftware bär så stor framgång, det banar väg för att andra utvecklare ska våga göra spel som är utmanade och krävande.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Ja, man känner sig som en åskådare, precis så. Det var orden jag sökte. Man förväntas liksom mest att flyta med och det med minimal friktion. Utvecklaren vågar inte ta risken att förarga sin publik genom krav på bemästrande av spelmekanik. Spelet är skapat för att man ska få uppleva en värld och en historia, inte för att känna sig stimulerad via belöningen av att bemästra något som till en början kan kännas svårt.

Det går ju att dra upp svårighetsgraden, men det brukar tyvärr inte hjälpa i den typen av spel. Ofta gör det endast att fiender tål mer eller att man själv tål mindre. Eller både och. Ingenting i spelmekaniken eller utbudet av fiender och deras attacker förändras. Trist.

Det glädjer mig mycket att FromSoftware bär så stor framgång, det banar väg för att andra utvecklare ska våga göra spel som är utmanade och krävande.

Jättefint beskrivet igen.

Bra också om svårighetsgrad. När de bara ökar/minskar hälsa och skada, i slutändan känns det sällan varken rätt eller roligt.


signatur

Memento Mori

Skrivet av Slimebeast:

Kommer sluta på 30 miljoner ex when all is said and done, dvs i samma liga som Skyrim och Witcher 3. Helt underbart.

Nej, inte i samma liga, över den ligan om man ska vara petig, men, det är ju helt andra slags spel, så jag mumlar nog i skägget.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Testade det på pc och vilket skräp. Riktigt dåligt konsol portning. Kollar hälldre på färg som torkar en spelar det här 🤣🤣

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Testade det på pc och vilket skräp. Riktigt dåligt konsol portning. Kollar hälldre på färg som torkar en spelar det här 🤣🤣


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Geeks Gaming
Skrivet av TheJudge:

Testade det på pc och vilket skräp. Riktigt dåligt konsol portning. Kollar hälldre på färg som torkar en spelar det här 🤣🤣

Vad var det som du tyckte var dåligt?
Vad var det som inte fungerade bra?

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Testade det på pc och vilket skräp. Riktigt dåligt konsol portning. Kollar hälldre på färg som torkar en spelar det här 🤣🤣

Konsollportning? Att man portat det från konsoll till pc?

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Dom tar bort alla hjälpmedel och tvingar dig att blir bra...

Det roliga med Elden Ring är ju spelet har betydligt mer hjälpmedel än tidigare "konstellationer" för den som vill ha dem. Fastnat vid ett ställe med alldeles för mycket fiender? Använd Blue Spirit Ash. Blir spelet för svårt? Gå till ett annat område och samla runes för att kunna levela och skaffa bättre utrustning. Tappat bort sig? Ta in en till för lite Co-op som kan visa vägen. En boss för svår? Gör alla tidigare tips och försök igen.

1
Skriv svar