Den stora tråden om Hogwarts Legacy

Jag ser fram emot spelet. Jag ögnar det nu men avväntar... uh, pengar. hehe

Det verkar lovande. Har alltid velat utforska magivärlden i HP.

Skrivet av Soulless:

Verkar iaf vara ett riktigt ufo helt utan verklighetsförankring.

Rowling ska lynchas för att hon accepterar den biologiska skillnaden mellan män och kvinnor, så recensenten kände att den måste skriva en 1/10 recension oavsett vad, och godhetssignalera sin egen överlägsenhet.
Jag blir spyfärdig.

Spelar inte spelet men förstått att det blivit väldigt väl mottaget.

Jag har könsdysfori. Jag är inte det andra könet bara för att jag har en fixering vid min kropp (vad det nu än beror på). Jag tycker det är vidrigt av dessa personer att ljuga för mig att jag ÄR det, eftersom verkligheten till slut kommer ikapp.

Jag kan bara ursäkta för dessa personer. Jag vet inte vad som hänt senaste 5 åren eller så. Främst i anglokretsar men även här hemma i Svea mer och mer (hoppas vi är mer förberedda nu när de gått igenom så mycket i anglo-länderna).

Det jag läst själv, så tar Rowling upp legitima saker som att man aldrig kan veta om någon är legitim eller inte med "själv-ID" som det kallas. Hon har tweetat exempel på exempel, vilket, om man bara kollar snabbt just nu, ser ut som att hon försöker måla alla transpersoner som brottslingar vilket inte stämmer. Folk ville ju inte ta upp det ämnet för "det händer aldrig" men när hon visar att det visst händer då börjar de måla upp henne som värsta transfoben som bara tweetar sånt.

Tyvärr blir mina ord censurerade i transkretsar och man kan inte ha en riktigt diskussion för alla har någon masspsykos där vissa saker är si och så. Till och med på forum med "vanligt folk" finns det regler som är baserade på saker dessa person tvingar fram vilket är väldigt olustigt. Att de har sån räckvidd. :/ Vem bestämde att just dessa extremister ska lyssnas på? >.< Kvinnorörelserna är för snälla. De vill vara duktiga (exhibition nr. 3288 av kvinnor som vill väl ). Tyvärr verkar narcissister äta upp dem för det. De blir aldrig mätta.

Skribent
Skrivet av Rh3nium:

Är det bara jag som blir påmind om Lego spelen när det gäller att låsa upp olika upptäckter som kistor, etc? Skillnaden att man inte byter karaktär men lär sig nya spells och får återvända till vissa ställen man redan har varit.

Jag tänkte mer bara på standard metroidvania, men det kan ju ses som lite åt Lego-hållet också.

signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv

Det ser fantastiskt ut.
Finns det något namn för när man verkligen vill gilla ett spel men inte förmår sig att köpa/spela det? Backlogg-syndromet?
Fast jag köper det inte ens. Könstigt.

fue
Medlem
Skrivet av matuttas:

Spelar på ps5 och upplever väldigt mycket 'dimmig' horiston/miljö. Känns som om det är någon bugg?
Men fy fasen vilket mysigt spel, framförallt upptäckarglädjen med miljöerna. Lektionerna och storyn har jag inte så mycket för

Jag har inte köpt spelet ännu. Mn testa stänga ner film grain

Medlem
Skrivet av Priapsi:

90% av fajterna:
Protego---Expelliarmus---Avada Kedavra
Snabbast vinner.

De flesta spel med någon form av RPG stats har normaliserade värden och ändrade/balanserade förmågor i PvP. En spell som dödar fienden direkt skulle förstås behöva ändras för PvP.

Medlem

Samtidiga spelare på Steam
799,890 all-time peak 1 minute ago
https://steamdb.info/app/990080/charts/

Medlem

Redan finns det konspirationsteorier kring spelet, har kopierat en kommentar från ett ETC-inlägg på Facebook:

"Det är inte bara därför. Hela svartalv/goblin-rasen baseras på antisemitiska stereotyper och spelet är fyllt av högerextrema hundvisslor.

Ta t ex en av goblin-artefakterna i spelet som är ett horn från 'svartalvsupproret' 1612. Det hornet bär stora likheter med en shofar, ett judiskt instrument som bl a används vid religiösa ceremonier. I beskrivningen för artefakten står att hornet hittades bakom puben Svinhuvudet och var fyllt med gorgonzola-ost. Grisar är som bekant inte kosher och det är inte gorgonzola heller. Den osten görs av fet mjölk, som översätts ordagrant till 'fettmilch' på tyska, och att utmåla offren för hatbrott som de egentliga förövarna är en ökänd gammal propagandateknik. 1612 var nämligen startåret för det antisemitiska Fettmilch-upproret i Frankfurt som ledde till en blodig pogrom där tusentals judars hem och affärsverksamheter plundrades och förstördes."

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Skrivet av doversund:

Redan finns det konspirationsteorier kring spelet, har kopierat en kommentar från ett ETC-inlägg på Facebook:

"Det är inte bara därför. Hela svartalv/goblin-rasen baseras på antisemitiska stereotyper och spelet är fyllt av högerextrema hundvisslor.

Ta t ex en av goblin-artefakterna i spelet som är ett horn från 'svartalvsupproret' 1612. Det hornet bär stora likheter med en shofar, ett judiskt instrument som bl a används vid religiösa ceremonier. I beskrivningen för artefakten står att hornet hittades bakom puben Svinhuvudet och var fyllt med gorgonzola-ost. Grisar är som bekant inte kosher och det är inte gorgonzola heller. Den osten görs av fet mjölk, som översätts ordagrant till 'fettmilch' på tyska, och att utmåla offren för hatbrott som de egentliga förövarna är en ökänd gammal propagandateknik. 1612 var nämligen startåret för det antisemitiska Fettmilch-upproret i Frankfurt som ledde till en blodig pogrom där tusentals judars hem och affärsverksamheter plundrades och förstördes."

Om man ser på exempelvis en goblin och direkt tänker "jude" då är det inte skaparna eller oss judar felet ligger på.

Förstår inte varför de inte kan låta stereotyper vara just det - stereotyper. Oberoende av folkslag. De fortsätter ju bara och stampar runt samma sak hela tiden utan att låta det med utvecklingen transformeras till något som inte kopplas till oss. De vill verkligen att vi ska kopplas till den stereotypen. Jag läste aldrig något ont i böckerna som barn.

Nu är jag "bara" kvarts jude men men... i såna här fall blir man upprörd. >.<

NuZ
Testpilot
Skrivet av doversund:

Haha folk tänker och överanalyserar way to mutch! Jag ser ett horn från svartalvupproret 1612 när jag spelar iaf

signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Ja, herregud. Själv spelar jag spelet och kopplar nada in i verkligheten. Att koppla samman saker till höger och vänster visar bara att vissa har ALLDELES för mycket fritid.

Själv kopplar jag av och njuter av spelet. Har haft i stort sett noll problem. Mesta jag irriterat mig på var styrningen när man skulle rejsa lite kvast. Men, med ett par försök så var det löst.

Har inte märkt av några problem med prestanda, kör förvisso på en ganska fet burk och låg redan på 528.49 när jag började spela.

Inaktiv

Nån som känner igen sig i detta? Syftar främst på att det känns som att hårdvaran inte används ordentligt. Kanske inte är helt ovanligt för rykande färska spel som detta men om någon skulle ha snubblat över handfasta tips på hur detta kan förbättras så är jag öppen för förslag

Jag ska dock säga att det flyter på rätt bra för det mesta men ibland finns det stunder fpsen blir riktigt låg, inte minst i Hogsmeade men även lite här och där. Håller tummarna efter en redig patch snart och kanske även nå goa drivers från Nvidia.

Min hårdvara är ett RTX 3070ti, Ryzen 3700X och en 3440x1440 skärm om det är intressant i sammanhanget.

Medlem

Blivit väldigt överraskad av det här spelet. Tänkte inte köpa det ens. Glad att jag gjorde det!

Får stora ”Bully” vibbar av det av nån anledning. Riktigt avslappnande och väldigt välgjort. Allt ifrån menyer till världen känns otroligt detaljrik, skönt att spela något som inte är stenhårt som jag brukar spela 😅. Senaste året har det bara varit spel som RE Village, Elden Ring, God of War, MW2, Callisto Protocol mm.

Helt hooked på spelet, och jag är verkligen inget HP fan så att säga. Kan bara rekommendera det. Har även läst lite om prestanda problem osv, Inget jag märkt av över huvud taget. Spelar på PS5 i performance mode och det flyter på fin fint utan problem.

Medlem
Skrivet av Fulci:

De flesta spel med någon form av RPG stats har normaliserade värden och ändrade/balanserade förmågor i PvP. En spell som dödar fienden direkt skulle förstås behöva ändras för PvP.

Sant. Det var lite skämtsamt skrivet av mig.

signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av anon_119148:

<Uppladdad bildlänk>

Nån som känner igen sig i detta? Syftar främst på att det känns som att hårdvaran inte används ordentligt. Kanske inte är helt ovanligt för rykande färska spel som detta men om någon skulle ha snubblat över handfasta tips på hur detta kan förbättras så är jag öppen för förslag

Jag ska dock säga att det flyter på rätt bra för det mesta men ibland finns det stunder fpsen blir riktigt låg, inte minst i Hogsmeade men även lite här och där. Håller tummarna efter en redig patch snart och kanske även nå goa drivers från Nvidia.

Min hårdvara är ett RTX 3070ti, Ryzen 3700X och en 3440x1440 skärm om det är intressant i sammanhanget.

Brukar låsa min FPS strax över 60 för att jämna ut det och slippa fladder. Hellre jämt och lite lägre än fladdrigt som attan. Funkar oftast väldigt bra för egen del.

Edit:
så här

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Sant. Det var lite skämtsamt skrivet av mig.

Jag förstår inte humor.

Medlem
Skrivet av deezel:

Brukar låsa min FPS strax över 60 för att jämna ut det och slippa fladder. Hellre jämt och lite lägre än fladdrigt som attan. Funkar oftast väldigt bra för egen del.

Jag brukar också låsa på 60/90/120 (har en 120Hz skärm) beroende på hur mycket över spelet ligger. Hogwarts var lite tungdrivet för mig, så fick bli 60 där. Hamnar jag under 60 justerar jag spelets inställingar.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Samtidiga spelare på Steam
799,890 all-time peak 1 minute ago
https://steamdb.info/app/990080/charts/

Sådär ja, då slog det nyss sitt tidigare rekord, tror nog fasen det kan slå Cyberpunk 2077 också som har strax över 1 miljon

signatur

Nothing is power without Control

Medlem

Spelar på pc och har problem med att ljudet försvinner sporadiskt 1-3 sekunder när jag spelar. Verkar hända mest när spelet laddar in nya miljöer eller i cutscenes men kan även hända när man typ står still på samma ställe. Någon av er som har/haft samma problem på pc och hittat en lösning. Riktigt störande och förstör hela spelupplevelsen

Medlem
Skrivet av Band1t:

Spelar på pc och har problem med att ljudet försvinner sporadiskt 1-3 sekunder när jag spelar. Verkar hända mest när spelet laddar in nya miljöer eller i cutscenes men kan även hända när man typ står still på samma ställe. Någon av er som har/haft samma problem på pc och hittat en lösning. Riktigt störande och förstör hela spelupplevelsen

Hade liknande i Darktide, uppdaterade ljuddrivisar och problemet försvann. Får väl erkänna att jag inte riktigt behövt bry mig om det på herrans massa år

Medlem

Accio Yarr Hogwarts Legacy

Ser ju ofantligt mysigt ut.

Medlem
Skrivet av erazerswe:

Sådär ja, då slog det nyss sitt tidigare rekord, tror nog fasen det kan slå Cyberpunk 2077 också som har strax över 1 miljon
<Uppladdad bildlänk>

Ja vem vet, 857,264 nu

Ok, nu har jag skaffat det. Bara 50 minuter in dock.

Har just sovit i skolan och fick en bok.

Riktigt vackert spel. Funkar väl på mitt 5700 XT. Trodde jag skulle behövt sänka grafiken rejält, men det tuggar på väl utan att flåsa!

Medlem

Jag vet inte om det nämnts tidigare, men ett hett tips är stänga av camera och aiming acceleration (som av någon oförklarlig anledning är på default) och istället höja sensitivity. Blir ett jäkla lyft ifrån gyttjan som var innan.

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Redaktör
Ponny

Den här helgen gick jättesnabbt!? Det är ett gott betyg för Hogwarts Legacy. Liksom det faktum att jag spelat varje chans jag fått. Väldigt, väldigt mysigt. Några invändningar/frågetecken har jag dock. Finns vissa "platta" inslag. Dialogerna och mina skolkamrater känns bitvis ganska tråkiga. Inget riktigt riv i dem? De skickar iväg mig på fetch quests och så är det bra med det. Hade önskat mig mer djup i dialogerna och chansen att rollspela på ett djupare plan. Har träffat massa elever men många har samma artiga sätt.

Men med det sagt: det är väldigt mycket jag tycker väldigt mycket om. Hogwarts är ett otroligt ställe, och det känns i princip som om det är huvudpersonen. Har bara spelat åtta timmar och dessutom gjort det så långsamt att jag knappt börjat. Det här blir en resa!

Striderna tycker jag har stor potential och själva huvudstoryn känns härligt mystisk. Vill veta mer! Och just huvudkampanjen tycks vara mer filmisk också med färre platta dialoger. Det gillas.

signatur

En Bamseponny av folket

Chefredaktör

Helgen var topp, har äntligen fått min kvast! ❤️

Redaktör
Ponny

Damn, helgen gick tydligen så fort att jag inte hann ladda över bild på min magiska yngling. Hemläxa. ✅

signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Maguz:

Jag vet inte om det nämnts tidigare, men ett hett tips är stänga av camera och aiming acceleration (som av någon oförklarlig anledning är på default) och istället höja sensitivity. Blir ett jäkla lyft ifrån gyttjan som var innan.

Tack du! Det blev mycket bättre faktiskt.

Medlem

Kände på spelet hemma hos brorsan i helgen. Vandrade runt i Hogwarts och bara mös. Längtar till jag får sätta tänder i det ordentligt, det kändes verkligen som att det var något magiskt med det.

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Damn, helgen gick tydligen så fort att jag inte hann ladda över bild på min magiska yngling. Hemläxa. ✅

Hemhäxa?

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Den här helgen gick jättesnabbt!? Det är ett gott betyg för Hogwarts Legacy. Liksom det faktum att jag spelat varje chans jag fått. Väldigt, väldigt mysigt. Några invändningar/frågetecken har jag dock. Finns vissa "platta" inslag. Dialogerna och mina skolkamrater känns bitvis ganska tråkiga. Inget riktigt riv i dem? De skickar iväg mig på fetch quests och så är det bra med det. Hade önskat mig mer djup i dialogerna och chansen att rollspela på ett djupare plan. Har träffat massa elever men många har samma artiga sätt.

Men med det sagt: det är väldigt mycket jag tycker väldigt mycket om. Hogwarts är ett otroligt ställe, och det känns i princip som om det är huvudpersonen. Har bara spelat åtta timmar och dessutom gjort det så långsamt att jag knappt börjat. Det här blir en resa!

Striderna tycker jag har stor potential och själva huvudstoryn känns härligt mystisk. Vill veta mer! Och just huvudkampanjen tycks vara mer filmisk också med färre platta dialoger. Det gillas.

Håller med dig inlägget rakt igenom. Ungefär samma speltid och tillvägagångsätt.

Jag har mest fokuserat på att utforska skolan och undviker fast-travel för att ge mig tillfällen att vandra runt i hogwartz än mer.
Storyn för mig är definitivt i andra hand

Även om dialogerna är väldigt "platta" och NPCerna lika statiska som i Duke3D så är det kul att överhöra det där snacket ibland som sker i korridorerna med roliga hintar om världen där utanför. Och såklart sådant man bara förstår referenserna till om man kan världen från böckerna.

Skriv svar