"Mer remake än remaster", jämför Metroid Prime-remastern med originalet

Robot
"Mer remake än remaster", jämför Metroid Prime-remastern med originalet
Medlem

Jag håller med, det ser fantastiskt ut och flyter på grymt bra men framförallt så är det av de bästa spelen någonsin tycker jag. Har väl kört de första 3 timmarna och njuter av varje sekund.

Skribent

Har skrivit det tidigare, men jag är sjukt imponerad av denna remaster. Jag trodde det skulle vara Wii-versionen ytterliga uppblåst i högre upplösning och tillfixade kontroller. Men så visar det sig att det varit och fixat och pillat i nästan allt i spelet. Undrar om det stämmer att spelet körs i spelmotorn som kör MP4?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Ser fint ut, men högre fps? Stabilare kanske, men Metroid prime har väl alltid varit 60 fps?


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ja alltid 60 fps som jag uppfattat det.

Har inte behövt vänta på dörrar (laddningstider) någonstans I princip känns spelet som förut annars men grafiken har fått sig en rejäl upplösning.

Snyggaste switchspelet?

Kontroll, rörelser, bossar kamera e tc är exakt som orginalet vad jag känner. Med nya moderna styrningen med dualstick då så klart.

Medlem

Visst ser man skillnad men behöver inte betyda till det bättre, av den där videon föredrar jag gamecube versionen. Spelet va otroligt snyggt för sin tid på gamecube. Ett av mina favoritspel genom tiderna vid sidan av GTA V.
På gamecube ser det ut lite som det är damm, sand i luften som ger en viss atmosfär/känsla, på Switch är det borta o förstört, ser mer sterilt ut, gillar det inte bättre än originalet. Visst vissa ljuseffekter såg väl snyggt ut men nah

Medlem
Skrivet av Frezy_man:

Ja alltid 60 fps som jag uppfattat det.

Har inte behövt vänta på dörrar (laddningstider) någonstans I princip känns spelet som förut annars men grafiken har fått sig en rejäl upplösning.

Snyggaste switchspelet?

Kontroll, rörelser, bossar kamera e tc är exakt som orginalet vad jag känner. Med nya moderna styrningen med dualstick då så klart.

Gamecube och Wii laddar alla rum runt rummet du befinner dig i så du kan få "laddningstider" om du springer för snabbt mellan rummen, dvs att det tar ett litet tag innan dörren öppnar. Men de lyckades väldigt bra med det. Och ja, spelet har alltid varit 60fps, vet att det var ett av de första spelen jag såg där spelet varnade när du startade det att spelet rekommenderas på en 60hz TV.

Medlem

Står fast vid att det är en remaster. En rejält bra sådan, men tycker faktiskt det krävs lite mer än bara uppiffad grafik och moderniserad kontroll för att klassa det som en remake. Med remake tänker jag att det är ett helt nytt spel där man inspireras av originalet, men gör om allt ifrån miljöer till uppdrag och röstskådespel från grunden.

Skrivet av Gaara:

Visst ser man skillnad men behöver inte betyda till det bättre, av den där videon föredrar jag gamecube versionen. Spelet va otroligt snyggt för sin tid på gamecube. Ett av mina favoritspel genom tiderna vid sidan av GTA V.
På gamecube ser det ut lite som det är damm, sand i luften som ger en viss atmosfär/känsla, på Switch är det borta o förstört, ser mer sterilt ut, gillar det inte bättre än originalet. Visst vissa ljuseffekter såg väl snyggt ut men nah

Retar mig personligen lite på huvudmenyns för färgstarka och tydliga emblem och Titeltext. gillade Gamecube-originalets mer diffusa färgsättning bättre på just den punkten.
Verkar vara lite standardutförande numera med remakes och remasters att man tvunget ska förstärka kontraster och färgmättnad till max...

Men på tal om steriliteten så är det ju nackdelen med HD-uppiffningar generellt. När grundmaterialet inte är super-super detaljerat så tenderar spelet att se lie tomt och sterilt ut när allt blir superskarpt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Står fast vid att det är en remaster. En rejält bra sådan, men tycker faktiskt det krävs lite mer än bara uppiffad grafik och moderniserad kontroll för att klassa det som en remake. Med remake tänker jag att det är ett helt nytt spel där man inspireras av originalet, men gör om allt ifrån miljöer till uppdrag och röstskådespel från grunden.

Inte ens Nintendo påstår att detta är någon remake. Det står ju Remastered på framsidan så.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Minns när jag köpte originalet till Gamecube, bussresan hem slet jag av plasten och luktade på fodralet och läste medföljande häftet. Ah, den gamla goda tiden när det fortfarande följde med manualer. Och nyöppnad plast luktade så mycket najsigare! Roligt nog minns jag det som det såg ut som Switch-versionen gör nu, fantastiskt snyggt alltså! Köpte GC med Super Mario Sunshine och Eternal Darkness men det här var konsolgenerationens höjdpunkt på alla sätt och vis. Så glad att alla ryktena om denna remaster visade sig stämma. Inväntar den fysiska releasen då. Förhoppningsvis luktar det lika gott när jag öppnar den.

Medlem

Kan andra företag titta på Nintendo och ta lärdom? *host* Rockstar *host* Blizzard

Medlem

Aldrig varit så sugen som nu på att emulera ett switch-spel på PC

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Minns när jag köpte originalet till Gamecube, bussresan hem slet jag av plasten och luktade på fodralet och läste medföljande häftet. Ah, den gamla goda tiden när det fortfarande följde med manualer. Och nyöppnad plast luktade så mycket najsigare! Roligt nog minns jag det som det såg ut som Switch-versionen gör nu, fantastiskt snyggt alltså! Köpte GC med Super Mario Sunshine och Eternal Darkness men det här var konsolgenerationens höjdpunkt på alla sätt och vis. Så glad att alla ryktena om denna remaster visade sig stämma. Inväntar den fysiska releasen då. Förhoppningsvis luktar det lika gott när jag öppnar den.

Det är tur att den inte luktar som den smakar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Minns när jag köpte originalet till Gamecube, bussresan hem slet jag av plasten och luktade på fodralet och läste medföljande häftet. Ah, den gamla goda tiden när det fortfarande följde med manualer. Och nyöppnad plast luktade så mycket najsigare! Roligt nog minns jag det som det såg ut som Switch-versionen gör nu, fantastiskt snyggt alltså! Köpte GC med Super Mario Sunshine och Eternal Darkness men det här var konsolgenerationens höjdpunkt på alla sätt och vis. Så glad att alla ryktena om denna remaster visade sig stämma. Inväntar den fysiska releasen då. Förhoppningsvis luktar det lika gott när jag öppnar den.

Oh en till spelfodralsniffare, inget slår ju de gamla PC-spelen som kom i stora kartonger och feta manualer man kunde sniffa i o på medans spelet tog en evighet att installera

Medlem
Skrivet av Majoren:

Står fast vid att det är en remaster. En rejält bra sådan, men tycker faktiskt det krävs lite mer än bara uppiffad grafik och moderniserad kontroll för att klassa det som en remake. Med remake tänker jag att det är ett helt nytt spel där man inspireras av originalet, men gör om allt ifrån miljöer till uppdrag och röstskådespel från grunden.

Håller med, en remake kräver i mitt tycke en nytolkning av spelet eller att man lägger till uppdrag, platser eller liknande.

Men med det sagt så är den här remastern exakt vad jag ville ha. Mer högupplöst och nya kontroller.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Står fast vid att det är en remaster. En rejält bra sådan, men tycker faktiskt det krävs lite mer än bara uppiffad grafik och moderniserad kontroll för att klassa det som en remake. Med remake tänker jag att det är ett helt nytt spel där man inspireras av originalet, men gör om allt ifrån miljöer till uppdrag och röstskådespel från grunden.

Retar mig personligen lite på huvudmenyns för färgstarka och tydliga emblem och Titeltext. gillade Gamecube-originalets mer diffusa färgsättning bättre på just den punkten.
Verkar vara lite standardutförande numera med remakes och remasters att man tvunget ska förstärka kontraster och färgmättnad till max...

Men på tal om steriliteten så är det ju nackdelen med HD-uppiffningar generellt. När grundmaterialet inte är super-super detaljerat så tenderar spelet att se lie tomt och sterilt ut när allt blir superskarpt.

Det kan kanske delvis förklaras med bildsignalen istället för själva renderingen?
Kör man kompos(k)itvideo så blir det per automatik urvattnade färger med sämre kontrast och skärpa.
Skulle tippa på att 99 % av alla användare spelade med kompositvideo...
Jag köpte en RGB-kabel till min Gamecube när MP2: Echoes släpptes.
Det var löjligt stor skillnad i bildkvalité.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Det kan kanske delvis förklaras med bildsignalen istället för själva renderingen?
Kör man kompos(k)itvideo så blir det per automatik urvattnade färger med sämre kontrast och skärpa.
Skulle tippa på att 99 % av alla användare spelade med kompositvideo...
Jag köpte en RGB-kabel till min Gamecube när MP2: Echoes släpptes.
Det var löjligt stor skillnad i bildkvalité.

Jo visst har du ju en poäng där.
Men kollar man första sekunderna av jämföreslevideos som visar huvudmenyn så ser man att gränssnittet helt ändrats även på presentationstexten "Nintendo & Retro Studios Presents", där originalet har tydlig glödande aura och vitröd text, medan remastern har en simplare och tydligare text som liksom tappat designspråket bara för att se tydligare och färgstarkare ut. Tycker personligen det ger en mindre stämningsfull inledning av spelet då själva huvudmenyn var och är en viktig del av Metroid Prime, det satte tonen som miljöpartiet skulle sagt.

https://youtu.be/Jaypbay8rt4?t=4

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo visst har du ju en poäng där.
Men kollar man första sekunderna av jämföreslevideos som visar huvudmenyn så ser man att gränssnittet helt ändrats även på presentationstexten "Nintendo & Retro Studios Presents", där originalet har tydlig glödande aura och vitröd text, medan remastern har en simplare och tydligare text som liksom tappat designspråket bara för att se tydligare och färgstarkare ut. Tycker personligen det ger en mindre stämningsfull inledning av spelet då själva huvudmenyn var och är en viktig del av Metroid Prime, det satte tonen som miljöpartiet skulle sagt.

https://youtu.be/Jaypbay8rt4?t=4

Ah ja det där kan man inte skylla på bildsignalen. =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Spelade igenom gamecube versionen för något år sedan men kul för den skara som får uppleva det för första gången.

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Kan andra företag titta på Nintendo och ta lärdom? *host* Rockstar *host* Blizzard

Å andra sidan lyckades Blizzard rätt bra med Diablo 2 och Nintendo latade sig rejält med 3D-Mario Collection. Så de har både bra remasters och dåliga på sin resumé. Däremot Rockstar....


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av lonian:

Det är tur att den inte luktar som den smakar.

Haha, det Switch kommer bli ihågkommet för... kassetterna smakade vedervärdigt!

Skrivet av Gaara:

Oh en till spelfodralsniffare, inget slår ju de gamla PC-spelen som kom i stora kartonger och feta manualer man kunde sniffa i o på medans spelet tog en evighet att installera

Jag är lite för ung för att ha samlat på dem tyvärr, enda jag hade i den kalibern var nog The Sims och första expansionerna som också kom i stora boxar haha. Men ja, flera skivor gav ju en mycket tid till annat - som du säger läsa manualen bland annat! Härliga tider.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Å andra sidan lyckades Blizzard rätt bra med Diablo 2 och Nintendo latade sig rejält med 3D-Mario Collection. Så de har både bra remasters och dåliga på sin resumé. Däremot Rockstar....

Japp jag håller med dig. Det var bara att jag var så besviken över Warcraft 3 Reforged.

Skribent
Skrivet av Kyrre:

Japp jag håller med dig. Det var bara att jag var så besviken över Warcraft 3 Reforged.

Ja den fan kan de ta tillbaka!


signatur

"Writer and Fighter"

Har aldrig spelat spelet, men blir nog ett köp när det lugnar sig på Tech-fronten. VR2 plus spel kommer ju tömma en hel del kapital. Så hur bra Metroid än må
Vara får de vänta lite

Medlem
Skrivet av Gaara:

Visst ser man skillnad men behöver inte betyda till det bättre, av den där videon föredrar jag gamecube versionen. Spelet va otroligt snyggt för sin tid på gamecube. Ett av mina favoritspel genom tiderna vid sidan av GTA V.
På gamecube ser det ut lite som det är damm, sand i luften som ger en viss atmosfär/känsla, på Switch är det borta o förstört, ser mer sterilt ut, gillar det inte bättre än originalet. Visst vissa ljuseffekter såg väl snyggt ut men nah

Gnugga dig hårt i ögonen medan du gejmar bara? Gejmers är verkligen prinsessan på ärten.

Medlem

Digital Foundry verkar hålla med!

Kommer behöva köpa detta. Jäklar, är taggad men ska vänta lite. VR2 kommer ju först.

1
Skriv svar