Metroid Prime Remastered

Robot
Metroid Prime Remastered

Tjugo år senare bevisar Metroid Prime återigen sin storhet.

#metroid-prime


Medlem

Härlig och bra recension.

Blir sjuuukt sugen, missade tyvärr spelet när det begav sig och det har smärtat min själ sedan dess.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Härlig och bra recension.

Blir sjuuukt sugen, missade tyvärr spelet när det begav sig och det har smärtat min själ sedan dess.

Det är dags nu.

Och tack.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Måste bara berätta!

Jag satt i min soffa med laptopen i famnen häromdan - och fick plötsligt ett extremt sug: jag bara MÅSTE lyssna på Metroid Primes intromusik. Gick in på YouTube och sökte upp den och gick verkligen in för det, lyssnade hela låten med stängda ögon och bara njöt.

Ungefär 3 timmar senare går jag in på FZ och läser megabomben - Metroid Prime remastrat - UTE NU.

För övrigt skrev jag en gång en lista av världens - enligt mig - 10 bästa spel. Metroid Prime hamnade på min förstaplats. Jag kan faktiskt få gåshud bara av att tänka på det.

Gör lite ont i hjärtat att jag inte äger en Switch nu.

Medlem

20 år sen sist på GameCube. Nu spelar jag det på datorn via Yuzu

Medlem

Riktigt vajjert, har ni inte spelat tidigare så ta chansen nu!


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Redaktör
Ponny

Kan verkligen känna igen det där med att inte vara mogen för Metroid Prime där och då. Min fördom var att Nintendo förstörde serien genom att "fps:ifera" den. Jag hade fel. Jättefel.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Fantastisk remaster!
Enda blundern de gjort är att armkanonen helt tycks sakna weapon sway eller vad det nu heter i dual stick-läget.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan verkligen känna igen det där med att inte vara mogen för Metroid Prime där och då. Min fördom var att Nintendo förstörde serien genom att "fps:ifera" den. Jag hade fel. Jättefel.

Ja, jag tror jag spelade halva spelet på Gamecube, men uppskattade dessvärre inte utforskande på den tiden som jag gör nu.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Kan verkligen känna igen det där med att inte vara mogen för Metroid Prime där och då. Min fördom var att Nintendo förstörde serien genom att "fps:ifera" den. Jag hade fel. Jättefel.

Många var ju oroliga för att det inte skulle gå att "översätta" till 3D och är rätt säker på att jag läst att de prövade göra det i tredjeperson innan Retro tog över och gjorde det till FPExplorer. Och kanske hade jag bara fördel av att vara rätt ung då och bara hade testat Super Metroid hos en kompis tidigare men annars inte hade någon vidare relation till serien för när jag köpte det till Gamecube gick jag in ganska aningslöst (men med viss förväntningar då jag läst om det i Club Nintendo) och jag var trollbunden från första stund! Vilket mästerverk - både spelmässigt men framförallt estetiskt! Men då var jag väl 12 så ska bli spännande att få spela det igen på Switch och se vad jag tycker nu. Men är rätt säker på att remastern kommer upplevas som "ja precis såhär var det way back" haha.

Medlem

Man blir sugen, jag gillade verkligen Metroid Prime.
Konstigt nog föll jag inte alls för Metroid Prime 2, det slutförde jag inte ens.
Metroid Prime 3 har jag inte ens spelat.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Fan av fysisk media, så den 3 mars smäller det hoppas jag! Ska bli kul att se det efter 20 år igen.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Härlig text! Älskar spelet, känns precis lika bra nu som då.

Medlem

Kan tyckas märkligt att backtracking är et minus. Det är ju som en del av Metroid-seriens DNA.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av yonaz:

Kan tyckas märkligt att backtracking är et minus. Det är ju som en del av Metroid-seriens DNA.

Problemet med Prime 1 är att du vid flera tillfällen måste göra en enorm back and forth igenom samma område, spelets värld är inte interconnected utan områden leder rakt in i varandra vilket kräver att man "tar den långa vägen", sen är man även tvungen att göra ett fetch quest runt hela a la wind waker för att avsluta spelet. Backtrackingen i prime känns mer som en syssla än något man vill göra-

Själv har jag inget problem med det, det går att göra det smidigare och även minska antalet gånger man traskar tillbaka om man har koll på spelet, det har ju såklart inte nya spelare. Sen går det även att göra det väldigt mycket smidigare med lite sequence breaks, tyvärr patchades många av dem efter NTSC 1.0 releasen så det funkar tyvärr inte heller för nya spelare på remastern.

Medlem

Du skriver i recensionen att spelet aldrig riktigt blir utmanande? Men läste att spelet hade 3 svårighetsgrader, så har du testat på det svåraste läget? 🤔

Medlem

En fantastisk nyhet i remastern är att Samus beam avfyrar tre skott åt gången per knapptryck ist för ett. Inte längre trött tumme efter fight mot chozo ghosts 😄

Men har dom gjort Meta Ridley-fighten lite lättare? Hade för mig att han var mycket mer aggressiv i originalet och trilogy-versionen. Eller så är det jag som är för bra 😎😄

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Du skriver i recensionen att spelet aldrig riktigt blir utmanande? Men läste att spelet hade 3 svårighetsgrader, så har du testat på det svåraste läget? 🤔

Det går att välja mellan två initialt. Den tredje låses upp när spelet är avklarat. Jag spelade på normal.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av yonaz:

Kan tyckas märkligt att backtracking är et minus. Det är ju som en del av Metroid-seriens DNA.

Absolut. Men det kan fortfarande bli lite för mycket, särskilt om man vill plocka 100%.

Och det är ett spelmässigt grepp som inte passar alla smaker.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Du skriver i recensionen att spelet aldrig riktigt blir utmanande? Men läste att spelet hade 3 svårighetsgrader, så har du testat på det svåraste läget? 🤔

Jag skulle säga att spelet också blir mycket lättare med dualstick-kontrollerna. Bossarna speciellt blir nästan löjligt enkla.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av androsynth:

En fantastisk nyhet i remastern är att Samus beam avfyrar tre skott åt gången per knapptryck ist för ett. Inte längre trött tumme efter fight mot chozo ghosts 😄

Men har dom gjort Meta Ridley-fighten lite lättare? Hade för mig att han var mycket mer aggressiv i originalet och trilogy-versionen. Eller så är det jag som är för bra 😎😄

Håller med om burst-fire men det blir sjukt weird när man ska charge:a skott, för då släpper kanonen alltid iväg ett eller två skott innan den börjar ladda. Det stör i boss fighterna senare.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Trevlig läsning om ett spel som dessvärre aldrig kommer spelas. Vilka plattformar släpps spelet till? 😉

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Trevlig läsning om ett spel som dessvärre aldrig kommer spelas. Vilka plattformar släpps spelet till? 😉

Wii U och Dreamcast


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Javisst, Metroid Prime är som ett bra rödvin - blir bara bättre med åren.
Vid release (när jag var 14) så rynkade jag mycket på näsan när jag spelade igenom det. Förstod inte vad som var så bra. Men sen har spelet blivit bättre för varje år. Ju fler andra spel jag spelar, ju mer förstår jag Prime spelens storhet 😊

Skrivet av androsynth:

Men har dom gjort Meta Ridley-fighten lite lättare? Hade för mig att han var mycket mer aggressiv i originalet och trilogy-versionen. Eller så är det jag som är för bra 😎😄

Du är nog för bra!
Men jag körde precis Ridley på hard mode. Där var han väldigt mycket ettrigare än på normal i alla fall! Han blev helt galen de sista 10 procenten 😅

Medlem

Aldrig kört originalet men trodde det var 30 fps men ser nu att både originalet och detta är i 60 fps. Rätt otroligt att originalet gick i 60 fps!

Medlem

Synd att tvåan och trean inte alls var lika bra som första Prime.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Synd att tvåan och trean inte alls var lika bra som första Prime.

Trean tycker jag är lika bra, tvåan är bra men inte riktigt lika kul, jäkligt mörkt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag skulle säga att spelet också blir mycket lättare med dualstick-kontrollerna. Bossarna speciellt blir nästan löjligt enkla.

Att köra på svåraste är ett måste med andra ord? 😅

Skribent
Skrivet av PGR1985:

Att köra på svåraste är ett måste med andra ord? 😅

Ja, du måste bara låsa upp det först haha


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Självklaraste köpet sedan skivat bröd uppfanns!

Medlem
Skrivet av Erik Void:

Måste bara berätta!

Jag satt i min soffa med laptopen i famnen häromdan - och fick plötsligt ett extremt sug: jag bara MÅSTE lyssna på Metroid Primes intromusik. Gick in på YouTube och sökte upp den och gick verkligen in för det, lyssnade hela låten med stängda ögon och bara njöt.

Ungefär 3 timmar senare går jag in på FZ och läser megabomben - Metroid Prime remastrat - UTE NU.

För övrigt skrev jag en gång en lista av världens - enligt mig - 10 bästa spel. Metroid Prime hamnade på min förstaplats. Jag kan faktiskt få gåshud bara av att tänka på det.

Gör lite ont i hjärtat att jag inte äger en Switch nu.

Hittade en kille på youtube som tagit reda på vilka syntar som Metroid Prime använt av i sin musik och gjort egna låtar. Om du vill höra mera "Prime musik".


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

12
Skriv svar