Octopath Traveler 2

Robot
Octopath Traveler 2

Många bra småhistorier, men huvudberättelsen har svårt att lyfta.

#octopath-traveler-2


Medlem

Gillade ettan, första jrpg jag orkat spela klart sedan Eternal Sonata. Men den "hemliga" slutstriden var helt supervärdelöst onödigt utdragen, dryg och svår.

Kommer avvakta lite och höra om samma fenomen återkommer i detta.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Orkade inte med ettan i särskilt många timmar. Story:n blev alldeles för rörig och striderna var löjligt tråkiga, vilket gjordes ännu värre av random encounters överallt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Tröttnade tyvärr på första spelet snabbt, inte på grund av den grafiska stilen eller soundtracket, inte heller för röstskådespeleriet, utan för att striderna blev tråkiga och monotona.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Är ärligt förvånad över det "låga" betyget. Sitter just ni med ettan och för mig är spelet 4,5 av 5. Musiken, grafiken, striderna (ja striderna) är grymma enligt mig. Visst, random encounters kan vara riktigt irriterande men känns alltid rewarding då du ofta har ditt main job eller secondary job att lvla upp, alternativt så behöver man få in guld för att kunna köpa bättre utrustning. Kan delvis hålla med om att striderna så småningom blir lite väl bryt försvaret, maxxa dina starkaste attacker, repetera, men samtidigt får jag nog säga att jag föredrar det över ett basic turnbased system.

Sen kan jag väl inte påstå att jag bryr mig jättemycket om story, tycker den är av varierande kvalité beroende på vilken karaktärs story du gör i ettan, men uppskattar att alla stories verkar gå ihop mycket mer i tvåan

Redaktör
Ponny

Jag satte 4 av 5 på första spelet, men hade samtidigt en del otalt med det. Jag fick liksom ändra mina förväntningar på det och istället se det som en novellsamling än ett stort, sammanhållande jrpg. Kanske ingen överraskning, men saknade en röd tråd mellan de åtta historierna. En riktigt fin novellsamling var det dock! Lär spela tvåan vad det lider, men avvaktar nog ett tag. Låter ändå mycket lovande att sammanhållningen verkar vara betydligt bättre den här gången! ^^

Och om inte annat vill jag klippa ut alla skärmdumpar och tapetsera lägenheten med dem. Så läckert!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny

Also: Johan, you had me at Final Fantasy VI. ❤️


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Ungefär vad jag väntade mig. Att de har lagt in mer interaktion mellan karaktärerna är ju trevligt, men i övrigt låter det som att det lider av samma bekymmer som första spelet. Ettan var bra i små doser, men att ta sig igenom hela kändes till slut väldigt tradigt eftersom det, som nämns här, inte fanns någon röd tråd och striderna blev extremt enformiga. Blir en skip på denna för mig.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Also: Johan, you had me at Final Fantasy VI. ❤️

Kan de inte göra en remake av FFVi i den här motorn???


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av DieZe:

Är ärligt förvånad över det "låga" betyget. Sitter just ni med ettan och för mig är spelet 4,5 av 5. Musiken, grafiken, striderna (ja striderna) är grymma enligt mig. Visst, random encounters kan vara riktigt irriterande men känns alltid rewarding då du ofta har ditt main job eller secondary job att lvla upp, alternativt så behöver man få in guld för att kunna köpa bättre utrustning. Kan delvis hålla med om att striderna så småningom blir lite väl bryt försvaret, maxxa dina starkaste attacker, repetera, men samtidigt får jag nog säga att jag föredrar det över ett basic turnbased system.

Sen kan jag väl inte påstå att jag bryr mig jättemycket om story, tycker den är av varierande kvalité beroende på vilken karaktärs story du gör i ettan, men uppskattar att alla stories verkar gå ihop mycket mer i tvåan

Ja det beror ju på vad man är ute efter. Om du inte bryr dig om storyn så kommet du nog gilla detta mer än vad jag gör. Men grafiskt är det så sjukt nicr.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av DieZe:

Är ärligt förvånad över det "låga" betyget. Sitter just ni med ettan och för mig är spelet 4,5 av 5. Musiken, grafiken, striderna (ja striderna) är grymma enligt mig. Visst, random encounters kan vara riktigt irriterande men känns alltid rewarding då du ofta har ditt main job eller secondary job att lvla upp, alternativt så behöver man få in guld för att kunna köpa bättre utrustning. Kan delvis hålla med om att striderna så småningom blir lite väl bryt försvaret, maxxa dina starkaste attacker, repetera, men samtidigt får jag nog säga att jag föredrar det över ett basic turnbased system.

Sen kan jag väl inte påstå att jag bryr mig jättemycket om story, tycker den är av varierande kvalité beroende på vilken karaktärs story du gör i ettan, men uppskattar att alla stories verkar gå ihop mycket mer i tvåan

Story är ju en tung del i CRPGs/JRPGs, så det kan väl knappast vara förvånade att betyget blir lidande på grund av det?
Personligen har jag stängt av flera JRPGs för jag orkar inte med den infantila handlingen.

Jag tror de flesta som spelar RPG-spel numera vill ha en någorlunda sofistikerad och engagerande handling.
Ett rollspels utan bra handling är som en porsche med en Lada-motor.

Gnällkuk

86 på metacritic efter 26 recensioner så de flesta verkar mer än nöjda överlag.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Redaktör
Ponny
Skrivet av trickeh2k:

86 på metacritic efter 26 recensioner så de flesta verkar mer än nöjda överlag.

Något pinnhåll över originalet också. Hittills, åtminstone.
Den där steampunk-stilen är väldigt lockande för egen del...


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Kan de inte göra en remake av FFVi i den här motorn???

Räknar med att det redan är på gång! 😤


signatur

En Bamseponny av folket

Gnällkuk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Något pinnhåll över originalet också. Hittills, åtminstone.
Den där steampunk-stilen är väldigt lockande för egen del...

Älskade första så rätt säker på att jag kommer gilla denna med. Frågan är bara om det blir Steam eller Switch 🤔


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Kommer det inte till Xbox?

Redaktör
Ponny
Skrivet av trickeh2k:

Älskade första så rätt säker på att jag kommer gilla denna med. Frågan är bara om det blir Steam eller Switch 🤔

Mycket bra fråga. Har ju ingen Steam Deck ännu (det magiska ordet är "ännu") och jag vill ju ha Switchens flexibilitet...


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av lasselason:

Kommer det inte till Xbox?

Inte som det är bekräftat, nej. Det är lite udda. Originalet kom ju till Xbox och är, såvitt jag vet, fortfarande ett Game Pass-spel. Tvåan tycks alltså inte släppas över huvud taget till Xbox. Men! Spelet kommer till Playstation-konsolerna, och det gjorde inte originalet.

Lite virrigt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Story är ju en tung del i CRPGs/JRPGs, så det kan väl knappast vara förvånade att betyget blir lidande på grund av det?
Personligen har jag stängt av flera JRPGs för jag orkar inte med den infantila handlingen.

Jag tror de flesta som spelar RPG-spel numera vill ha en någorlunda sofistikerad och engagerande handling.
Ett rollspels utan bra handling är som en porsche med en Lada-motor.

Hm nja, jag spelar nästan enbart RPG spel och har inget emot en sämre story så länge gameplay väger upp. För mig handlar glädjen i RPG framför allt om att progressa. Du utforskar nya områden, hittar nya items, lvlar upp, speccar, uppgraderar osv. Är förmodligen skadad av 14 års mmo-spelande men kan inte spela spel längre som inte har ett riktigt bra progression spel i form av talents, items, builds osv hehe

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Inte som det är bekräftat, nej. Det är lite udda. Originalet kom ju till Xbox och är, såvitt jag vet, fortfarande ett Game Pass-spel. Tvåan tycks alltså inte släppas över huvud taget till Xbox. Men! Spelet kommer till Playstation-konsolerna, och det gjorde inte originalet.

Lite virrigt.

Såg att de plockar bort ettan från Game Pass när jag loggade in på Xboxen igår.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Inte som det är bekräftat, nej. Det är lite udda. Originalet kom ju till Xbox och är, såvitt jag vet, fortfarande ett Game Pass-spel. Tvåan tycks alltså inte släppas över huvud taget till Xbox. Men! Spelet kommer till Playstation-konsolerna, och det gjorde inte originalet.

Lite virrigt.

Tack för svar! Ja lite snurrigt helt klart.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Johan Lorentzon:

Såg att de plockar bort ettan från Game Pass när jag loggade in på Xboxen igår.

Men! Har ju alltid funnits där (känns det som).


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Att sitta igenom ett 60+ timmars jrpg med medioker story och irriterande stridssystem är sällan en prioriterad uppgift år 2023.

Bortkastad talang på grafiken som ser underbar ut men den kan knappast bära ett helt spel.

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Men! Har ju alltid funnits där (känns det som).

Ja, lite märkligt att det tas bort när 2a släpps. Men jag undrar om spelet kanske inte spelats så mycket på Game pass och det är därför 2an hoppar Xbox denna gång?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Gillade ettan, första jrpg jag orkat spela klart sedan Eternal Sonata. Men den "hemliga" slutstriden var helt supervärdelöst onödigt utdragen, dryg och svår.

Kommer avvakta lite och höra om samma fenomen återkommer i detta.

Ja! Hade exakt samma upplevelse, gillade spelet och de olika berättelserna överlag men det hemliga slutet där allting skulle knytas ihop var riktigt kasst. Tog mig aldrig igenom den sista striden för att mina karaktärer inte var tillräckligt hög level, hade inte lust att grinda i tiotals timmar och när jag tittade på slutet på Youtube var det ju knappast värt det heller. Hoppas att tvåan gör det bättre!

Medlem

Ettan var till början fantastiskt. Grafiken, musiken, stämningen. Striderna var roliga. Men efter runt 20-30 timmar började striderna bli lite väl upprepande och stridssystemet fylldes inte på med nya inslag, utan det var samma harvande i strid efter strid. Att storyn inte var mer sammankopplad och spännande störde mig också mer och mer efterhand. Så jag köper nog inte det här spelet, inte förrän det dyker upp på någon rea framöver åtminstone.

Skribent
Skrivet av Tröjan:

Ettan var till början fantastiskt. Grafiken, musiken, stämningen. Striderna var roliga. Men efter runt 20-30 timmar började striderna bli lite väl upprepande och stridssystemet fylldes inte på med nya inslag, utan det var samma harvande i strid efter strid. Att storyn inte var mer sammankopplad och spännande störde mig också mer och mer efterhand. Så jag köper nog inte det här spelet, inte förrän det dyker upp på någon rea framöver åtminstone.

Ja det är lite förlorad potential, älskar hur spelet ser ut och det är definitivt förbättrat från 1an. Men i längden tappar det på nästan samma sätt som ettan, även om intresset upphålls längre än föregångaren.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Det första spelet var fantastiskt på många sätt, utom berättelsen och dialogerna. Ogillade framför allt hur lite dom olika karaktärerna pratade med varandra, som om dom inte reste tillsammans alls. Hoppas på mer gruppdynamik från tvåan.

Gnällkuk
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Mycket bra fråga. Har ju ingen Steam Deck ännu (det magiska ordet är "ännu") och jag vill ju ha Switchens flexibilitet...

Jag har båda, men Switchen är ju bättre för längre sessioner


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Tor
Medlem

Mer av samma är ju inte tvunget fel, ettan försökte ju definitivt inte återuppfinna hjulet heller. Blir nog nästa efter fire emblem engage, tack för trevlig rescension

12
Skriv svar