Octopath Traveler 2
Oj, förvånad över hur många som inte gillade stridssystemet i första? För mig blev Octopath nya referensspelet när det gäller engagerande strider och jag har slutat spela flera RPGn efter OT för att jag saknade striderna från det.
Spelade över 150 timmar på första spelet (på en sparfil) och striderna är helt klart huvudanledningen. Just nu är jag inte pepp på mer av samma, men kommer troligtvis plocka detta framöver.
Sen håller jag med Fredrik, det var/är en mysig novellsamling och det behöver inte vara fel när 99 % av alla andra spel inte är det.
Jag brukar inte spela såna här spel.
Laddade hem demot mest för att pröva innan köp åt min fru.
Fastnade i storyn, det känns väldigt bra faktiskt och jag blir sugen på att köpa och testa lite själv innan frun får ta över.
Men det var väldigt trist mekanik att döda fiender, det blev lixom på tok för svår svårighetsgrad. Fattar inte hur det är tänkt att kunna klara av det så måste nog ta någon walktrough eller någonting. ”Random encounter” blev också aningen irriterande. Kunde de ha fixat det där så hade jag nog velat spela ända till slutet, men de kanske är rädd att spelet tar slut för fort då?
Nu tror jag ju inte att detta spelet är överdrivet bra, men att klaga på random encounters när man redan vet sedan innan köp att det är där som en mechanic känns rätt konstigt faktiskt.
Det är lite som att ha en recension på Sekiro och säga ”för svårt” fast det är en del av identiteten av de spelet och man visste det innan man började spela det. Folk vet vad de köper för spel (oftast).
Nu tror jag ju inte att detta spelet är överdrivet bra, men att klaga på random encounters när man redan vet sedan innan köp att det är där som en mechanic känns rätt konstigt faktiskt.
Det är lite som att ha en recension på Sekiro och säga ”för svårt” fast det är en del av identiteten av de spelet och man visste det innan man började spela det. Folk vet vad de köper för spel (oftast).
Inte jag, alltså som jag tidigare skrev så har jag noll koll på turbaserat rpg.
Är det random encounters i dem alla?
I Zelda 2 så poppar det ju upp monster på kartan men har man tur går de att springa undan,
i vissa fall får man en fairy i stället.
Inte jag, alltså som jag tidigare skrev så har jag noll koll på turbaserat rpg. Är det random encounters i dem alla?
I Zelda 2 så poppar det ju upp monster på kartan men har man tur går de att springa undan, i vissa fall får man en fairy i stället.
Inte riktigt men jag tror att det syftades till att det låg som minus i rescensionen.
Inte riktigt men jag tror att det syftades till att det låg som minus i rescensionen.
Då är det ju ett minus.
Nu tror jag ju inte att detta spelet är överdrivet bra, men att klaga på random encounters när man redan vet sedan innan köp att det är där som en mechanic känns rätt konstigt faktiskt.
Det är lite som att ha en recension på Sekiro och säga ”för svårt” fast det är en del av identiteten av de spelet och man visste det innan man började spela det. Folk vet vad de köper för spel (oftast).
Tycker jag inte. Finns flertalet spel i genren som gått ifrån det där och gör det med bravur. Random encounters är för många bara drygt. Föredrar att ha fienderna synliga så man själva får springa in i dem och bestämma om jag vill slåss eller ej.
Föråldrad grej som bara borde försvinna, i mitt tycke.
La in en beställning på spelbutiken, 499:- Känns lagom summa för denna typ av spel.
Hoppar nog demot, vill inte bli avbruten efter 3h och vänta på färdiga spelet. Hoppas musiken lever upp till föregångarens standard, fullkomligt lysande soundtrack och nästan det jag minns mest från det spelet
Tröttnade tyvärr på första spelet snabbt, inte på grund av den grafiska stilen eller soundtracket, inte heller för röstskådespeleriet, utan för att striderna blev tråkiga och monotona.
Blir de väl i nästan alla RPG:s, japanska likväl som västerländska.
Switch Online
SW-253981077987
La in en beställning på spelbutiken, 499:- Känns lagom summa för denna typ av spel.
Hoppar nog demot, vill inte bli avbruten efter 3h och vänta på färdiga spelet. Hoppas musiken lever upp till föregångarens standard, fullkomligt lysande soundtrack och nästan det jag minns mest från det spelet
Blir de väl i nästan alla RPG:s, japanska likväl som västerländska.
Spelet klickade inte för mig, kan inte riktigt sätta fingret på det
Ryzen 7 5800x | rtx 3070 | samsung 980 pro | Nintendo switch |
Gillar ni OT1, så kommer ni gilla OT2. Musiken är to die for och älskar konceptet med många gripande berättelser istället för en stor main story. Allting är så sjukt mysigt i spelet!
Jo, jag tenderar att hålla med.
MEN tycker ändå på nått sätt att nu i uppföljaren kunde vi fått lite både och
Spelvärlden som sådan kan jag inte klaga på, den känns ju levande med alla även obetydande NPC:s har lite berättelser och hemligheter man kan luska fram med sina följeslagares förmågor...och följeslagarna som sådana känns ju definitivt inte personlighetslösa då man spenderar i alla fall ett par timmar med att få bakgrundshistoria om var och en av dem.
Men hade ändå velat ha någon typ av huvudstory ändå som kretsar kring spelvärlden.
Switch Online
SW-253981077987