Company of Heroes 3

Medlem

har aldrig spelat Company of Heroes men är riktigt sugen på att skaffa det nu. tack för recensionen

Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är det bara jag som tycker att grafiken ser likadan ut som 2an? Har det inte hänt nått på dessa år? Lite besviken...

Japp, helt otroligt att det är så pass liten skillnad. Relic gjorde samma sak med Age of Empires 4, alltå misslyckades fullständigt med grafiken (och animationer och annat med för den delen).

COH 1 kom ut 2006!

Helt otroligt, det finns inga lokala ljuskällor i COH3 (utöver det globala ljuset), inga material shaders i terrängen och texturerna är lågupplösta. Det ser minst 10 år äldre ut än det är.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Japp, helt otroligt att det är så pass liten skillnad. Relic gjorde samma sak med Age of Empires 4, alltå misslyckades fullständigt med grafiken (och animationer och annat med för den delen).

https://www.youtube.com/watch?v=f5eqaTHtdN4

COH 1 kom ut 2006!

Helt otroligt, det finns inga lokala ljuskällor i COH3 (utöver det globala ljuset), inga material shaders i terrängen och texturerna är lågupplösta. Det ser minst 10 år äldre ut än det är.

I de senaste öppna testerna har inställningarna för texturerna varit låsta till low. Är väl rätt tydligt i den videon att COH 1 ser betydligt sämre ut än de andra två? Speciellt när det kommer till effekter och texturer.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Japp, helt otroligt att det är så pass liten skillnad. Relic gjorde samma sak med Age of Empires 4, alltå misslyckades fullständigt med grafiken (och animationer och annat med för den delen).

https://www.youtube.com/watch?v=f5eqaTHtdN4

COH 1 kom ut 2006!

Helt otroligt, det finns inga lokala ljuskällor i COH3 (utöver det globala ljuset), inga material shaders i terrängen och texturerna är lågupplösta. Det ser minst 10 år äldre ut än det är.

Kan väl vänta med att göra en sån jämförelse till spelet faktiskt är släppt? Och så är det väl kanske inte riktigt rättvist att köra moddat (ser att det inte är vanilla CoH2) i sådan jämförelse heller?


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Thane:

I de senaste öppna testerna har inställningarna för texturerna varit låsta till low. Är väl rätt tydligt i den videon att COH 1 ser betydligt sämre ut än de andra två? Speciellt när det kommer till effekter och texturer.

Haha, efter 17 år av teknikutveckling hoppas man det ska synas viss skillnad, ja.


signatur

Memento Mori

Medlem

Jag var rätt sugen på detta, men grafiken får mig att tveka, det ser verkligen föråldrat ut?
Kalla mig gärna ytlig, men i ett nytt spel från 2023 vill man ju ha lite mer ögongodis.

Ettan var ju en grafikfest som man minns det, fantastiska explosioner och annat.
Hade förväntat mig mer, rent grafiskt.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Geeks Gaming

Verkligen inte dåligt för 900kr. Bra kvalitet på sakerna. Förutom kompassen som enbart funkar när man själv vrider den så den visar norr xD

Moderator | Testpilot

Fick testa under 2 timmar när jag streamade på våran Youtube och jag blev glatt överraskad! Tutorials var lite segt, men den här typen av spel har mycket man måste hålla reda på förstår att början är lite långsam. När jag väl fick kontrollera mina trupper på slagfälten hade jag väldigt roligt.

Det jobbigaste för mig var allt man skulle hålla reda på. Jag spelade mycket RTS som ung men på senare år har det inte blivit mycket alls. Blir garanterat bättre flyt där med när man kommit in i det.

Kan hålla med om att grafiken inte riktigt kändes 2023, samt att prestanden inte riktigt höll måttet. Kan jag spela Cyberpunk och andra hårddivande spel utan problem så borde det här vara lättdrivet. Första uppdraget hade jag utan problem 120 fps, men när det blev en större karta sjönk det ibland ned till 40-50 någonstans.

I stort är jag ändå nöjd och kommer spela mer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan hålla med om att grafiken inte riktigt kändes 2023, samt att prestanden inte riktigt höll måttet. Kan jag spela Cyberpunk och andra hårddivande spel utan problem så borde det här vara lättdrivet. Första uppdraget hade jag utan problem 120 fps, men när det blev en större karta sjönk det ibland ned till 40-50 någonstans.

Det känns verkligen som att motorn de använder sjunger på sista versen, vi får väl hoppas det kommer lite förbättringar med patchar framöver!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Körde ett par timmar igår, riktigt kul hittils, tränar 2v2 emot AIn hittils, för en nybörjare som mig så är standard AIn ganska bra.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Stämmer bra det.
Jag hoppas de inte går för långt från sina rötter.

Ar inte Combat in arms med ww2 dlc typ en efterföljare?

Inaktiv
Skrivet av noyart:

Ar inte Combat in arms med ww2 dlc typ en efterföljare?

Call to Arms med Gates of Hell-tillägget. Det är bra grejer. Har över 60h i både Call to Arms och Gates of Hell.
Gates of Hell introducerade mycket nya buggar dock, men det är sånt man får leva med i de här mer nischade spelen.

Men of War 2 ska släppas i år med ett lite större steg framåt teknologi-vis, om jag förstått rätt. Ser fram emot det.
Är dock lite orolig för att de ska gå Company of Heroes-vägen och göra det för arkadiskt. Såg lite mesigt/ytligt ut på de korta videos man fått se.

Medlem

Jag har läst att motorn är så föråldrad att den inte tillåter att man zoomar ut ordentligt.

Många på Steam klagar på att de inte får bra översikt av slagfältet vilket hämmat strategiskt spelande.

Stämmer det att zoomen är begränsad?


signatur

Memento Mori

Moderator | Testpilot
Skrivet av Slimebeast:

Jag har läst att motorn är så föråldrad att den inte tillåter att man zoomar ut ordentligt.

Många på Steam klagar på att de inte får bra översikt av slagfältet vilket hämmat strategiskt spelande.

Stämmer det att zoomen är begränsad?

Stämmer. Störde mig en del över det också.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag har läst att motorn är så föråldrad att den inte tillåter att man zoomar ut ordentligt.

Många på Steam klagar på att de inte får bra översikt av slagfältet vilket hämmat strategiskt spelande.

Stämmer det att zoomen är begränsad?

Det är inte så att de valt detta medvetet? För att ge fördel åt snabba spelare som kan hoppa runt snabbt i kartan och skapa sig en översikt mentalt? Lite som det funkar med SC2. De bästa spelarna är ju ruskigt snabba och de får fördel mot oss dödliga om man inte tillåts zooma ut för mycket.

Medlem

Dawn of War 3 sålde ju inte jättebra. Skulle inte vara förvånad om grafik "problemen" är pga låg budget från Sega.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

<Uppladdad bildlänk>

Verkligen inte dåligt för 900kr. Bra kvalitet på sakerna. Förutom kompassen som enbart funkar när man själv vrider den så den visar norr xD

Det intressanta är att jag fick allt detta förutom kompassen och medaljen i min standard-utgåva Jag var sugen på premium edition, men den var helt fullbokad. Verkligen bra valuta för pengarna att betala 499 kr för spelet med karta, lapp, collector's book och DLC. Faktiskt glad att premium edition var fullbokad. Visste inte att man fick så pass mycket i standard edition.

Medlem

Fattar inte hur den här smörjan kunde få en 4a i betyg...

Tog en snabbtitt, är ikonerna verkligen så stora att de täcker vissa spelkaraktärer och annat?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Geeks Gaming

Så. Kört färdigt Afrika delen.
Än så länge
Gameplay: 4/5
AI: 2/5 Vissa av uppdragen klara jag av bara genom att vara AFK
Ljud: 3/5 När ljudet väl funka va de faktiskt bra. Speciellt när man hörde sitt artilleri i bakgrunden skjuta. Men som sagt. När de väl funkar. Är det för mycket som händer samtidigt så är det precis som ljudmotorn inte pallar med trycket och väljer att inte spela vissa ljud.
Grafik: 4/5 För den som gnäller om att det ser för cartoony ut så har man nog totalt glömt bort hur det såg ut i 2an. Hus är snyggare. Bättre detaljer överlag. Explosioner har mer effekt på saker runt om kring.
UI: 3/5 Med de sagt så får uin i 2an bara 1/5 för mig då den täckte typ 30% av skärmen. Känns bara som serien behöver helt ny ui överlag. Mycket som kunnat skalas ner rejält.

Överlag än så länge 3/5. För lätt kampanj. Även om gameplayet va roligt så kunde jag som sagt gå afk en längre stund och inget hänt och i vissa fall även vinna när det va försvarsuppdrag.

Medlem

Köpte detta trots att jag var tveksam.

Min åsikt är lite splittrad, det är stundtals väldigt roligt, oftast när man kör vanliga RTS-uppdrag.
Kampanj kartan som går i Total War stuk, har en hel del problem. Oklart och lite rörigt, gränssnittet känns inte helt utvecklat, väldigt mycket prat mellan generalerna. Här hade det kunnat bli riktigt bra om de lagt lite mer tid.

Grafiken känns rätt gammal, stundtals snyggt, animationer på vissa fordon känns helt ok, sen på andra ställen värre.
En hel del diverse buggar, enheter som fastnar etc.

Ljudet saknar punch från från föregående spel, explosioner saknar bas tycker jag? Har fått skruva upp basen på högtalarna vilket jag aldrig gjort innan...

Gränssnittet och premium känslan finns inte där, vilket inte är så lätt att förlåta för ett spel med denna prislapp.
Huvudmenyn är väldigt skral, lite mer som en beta än fullt spel.

Saknar även att kunna ta "load game" från huvudmenyn, istället måste man ta resume, sen ladda för att komma in till en RTS strid man sparade i, rätt korkat...!

Med detta sagt, hoppas jag de patchar och lägger till saker, för under ytan finns ju ett bra spel. Men jag kan förstå alla negativa recensioner på steam som betalat 60+ euro för ett spel som borde kostat 30...

Tips för att kunna välja "ultra" texturer. Sätt "variantUInt till "0" istället:
Gå in i C:\Users\ditt namn\Documents\My Games\Company of Heroes 3
configuration_system.lua

setting = "texturedetail",
variantUInt = 0

Nu har även DF gjort en tech review på det
https://www.youtube.com/watch?v=Hyk-18WLyMY


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Betalade visserligen bara 350 spänn, men ångrar att jag inte la dem på Sons of the Forest istället. WWII strategi ska vara realistiskt, men 2023 kan man tydligen inte göra bättre AI än soldater som springer, utan cover, fram till ens egna trupper, förbi och ställer sig bakom som att man skjutit på dem med plastkulor hela vägen. Riktigt trist! Jag väntar på en realism-mod innan jag fortsätter med CoH 3..

Medlem

CoH inget för gubbafan. Måste vara snabb med fingers !!

Medlem

Har spenderat ~10timmar nu och tycker att spelet är roligt, men alldeles på tok för opolerat. Mina åsikter.

UI: fruktansvärt. Tooltip popups flimrar hit och dit, dyker inte upp ibland, när dom väl dyker upp så blockerar dom halva objektet man försöker klicka på, ingen respons när man klickar på saker (har jag klickat eller inte?). Extremt spretigt, "Total war"-overview kartan är rena mysteriet första 2-3timmarna innan man hittar var allt är och hur det fungerar.

Ljud: Inte dåligt, bara extremt mycket sämre än tidigare versioner av CoH. CoH och DoW va båda kända för att ha extremt härligt tryck i ljudet, det är helt borta i CoH3.

Gameplay: Fortfarande lika roligt som tidigare CoH spel, men inte riktigt lika bra overall som CoH. Med lite tid och patchande kan det nog komma upp till en bra nivå som CoH2 gjorde. Tycker det kan vara lite väl drygt att sitta och vänta på "Enemy Actions" i 2-3min varje turn i single player campaign, går inte ens a skippa eller fast-forwarda. I nuläget skulle jag t.o.m säga att jag hellre hade sluppit "overworld"-biten totalt.

Grafik: Environment art och nya art direction i allmänhet har jag inget problem med, tycker det är riktigt nice faktiskt. Effekterna är fruktansvärda dock. Jag är själv Tech-Artist så är alltid lite väl petig på den fronten, men effekterna speciellt är en enorm nergradering från tidigare versioner. Smoke och Debris bara ploppar in och ut istället för att fadeas bort cleant.

Overall: 2.5 / 10
Det är fortfarande roligt gameplay, men så extremt opolerat så det är plågsamt att spela just nu.

Medlem

Någon som e sugen på att lira MP? släng iväg ett DM

Medlem
Skrivet av KaptenKompis:

Någon som e sugen på att lira MP? släng iväg ett DM

Allies eller Axis?

Medlem
Skrivet av Constantine:

Allies eller Axis?

Jag har mest spelat Axis om jag ska va ärlig, men jag är öppen för at spela vad som helst

Medlem

Hej alla! Vi är ett gäng blandade åldrar som spelar CoH3 3v3, 4v4 mest, men saknar ofta ett par spelare.
Vi hänger här på Discord: https://discord.gg/GFtFpebU

Välkomna in i värmen om ni vill vara med, riktigt kul att spela balanserade lag.

/ Dukie

Medlem

Det är inte ett dåligt spel. finns fortfarande coh känslan. men det känns som att de går i så enkla fällor. Den nya uppdateringen var typ öppningen av microtransactions. Spelar för alltid, men fz borde mejla dom o fråga vad fan som händer i MP


signatur

Allätare

12
Skriv svar