The Settlers: New Allies

Medlem

Ojojoj! Nu verkar det inte vara samma spel som jag spelat och som jag ändå gillat! Klart det bästa Settlers sedan version 4. Att säga att det är som ett nedbantat Age of Empires är enligt mig verkligen inte korrekt. Det enda som jag ser likheten med det är att man kan styra sina enheter. Annars känns det som en modern version av Settlers 4. Att man bara kan bygga lite här och där har det ju varit sedan Settlers 1. Det gick bara att bygga stora byggnader på vissa platser osv. Inte alls precis där man ville. Sen är det långt ifrån mina favoriter S3 och S4. Men inte så galet dåligt som det låter här. Enligt mig.

Älskar tex att man nu likt i Settlers 2 behöver dra vägar igen för att dom små gynnarna ska forsla fram alla resurser. Sen att man likt settlers 3 & 4 tar mark genom att typ flytta landsstolpar är en välkommen återkomst av det systemet. Skulle nog sätta en 3/5 på det, men hinner inte recensera det mer då jag vill in och spela nu


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Ubisoft envisas med att hålla fast vid gamla klappkassa utvecklare, som Blue Byte.
Håller en kvar i det gamla blir det naturligtvis unket till slut.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Medlem

Skulle nog säga att detta är den recension som jag under mina 20 år på FZ håller med minst med. Den överdriver stort de svagheter som spelet har och underskattar mysfaktorn.

Håller bara med recensenten när det gäller de tekniska problemen (krascharna minimeras dock om man ändrar till DX11 istället för 12 och krascharna patchades bort helt igår). Jag har hittills spelat 10-15 timmar och haft kul. New Allies når inte samma höga nivå som tidigare spel, men det är helt okej. Spelet skulle dock må bra av att patchas en hel del och det känns nerbantat.

3/5 ger jag det. Ingen besvikelse, men inget mästerverk som de äldre spelen.

Sammanfattat skulle jag säga att det känns som ett något nerdummat och moderniserat Settlers IV med funktioner för profilframsteg som achievements. Det har potential att bli riktigt bra i framtiden.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Trodde inte det skulle bli världsbra, men inte så här katastrofalt....

Synd på en älskad serie.

Exakt så jag tänkte också. Förväntandet mig inget GOTY, men åtminstone ett habilt spel. Hamnar i ”köp-på-rea-efter-fem-patchar”-listan!


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Trodde inte det skulle bli världsbra, men inte så här katastrofalt....

Synd på en älskad serie.

Jag skulle föreslå att testa det själv. Detta spel verkar vara en vattendelare. Går ju att få en återbetalning om du spelat mindre än två timmar. Det hade jag gjort om jag inte gillat spelet.

Skrivet av pskjonte:

Men vad tråkigt...
Hade dock detta på känn.

Det får bli några timmar till i Anno 1800 istället!

Jag har faktiskt redan spelat New Allies mer än jag spelat Anno 1800. Det säger väl något. Men då tyckte jag att Anno 1800 bara var "okej" i jämförelse med de äldre Anno-spelen. Trots en intressant tidsepok.

Skribent
Skrivet av Derivat:

Det finns hopp. En av de sparkade(?) ledande utvecklarna från originalet ska släppa ett nytt spel som liknar settlers:
https://store.steampowered.com/app/2155180/Pioneers_of_Pagoni...

Där har man inget grid-byggande tack gode gud.

Ser väldigt vackert ut om inte annat!

Skrivet av Querth:

Du har övertalat mig det blir ett köp direkt

Underbart! Hoppas du gillar det


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Men vad tråkigt...
Hade dock detta på känn.

Det får bli några timmar till i Anno 1800 istället!

Anno 1800 är så svårt bara, har svårt att komma vidare från ingenjörerna!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Skribent
Skrivet av Mikaelh:

Jag skulle föreslå att testa det själv. Detta spel verkar vara en vattendelare. Går ju att få en återbetalning om du spelat mindre än två timmar. Det hade jag gjort om jag inte gillat spelet.

Jag har faktiskt redan spelat New Allies mer än jag spelat Anno 1800. Det säger väl något. Men då tyckte jag att Anno 1800 bara var "okej" i jämförelse med de äldre Anno-spelen. Trots en intressant tidsepok.

Ja, jag får väl se om jag får tid att prova någon gång framöver. Den speltid jag har är rätt begränsad just nu ändå mellan spel jag vill spela och recensionsexemplar.


signatur

"Writer and Fighter"

Kontot avslutas
Skrivet av Mikaelh:

Jag skulle föreslå att testa det själv. Detta spel verkar vara en vattendelare. Går ju att få en återbetalning om du spelat mindre än två timmar. Det hade jag gjort om jag inte gillat spelet.

Jag har faktiskt redan spelat New Allies mer än jag spelat Anno 1800. Det säger väl något. Men då tyckte jag att Anno 1800 bara var "okej" i jämförelse med de äldre Anno-spelen. Trots en intressant tidsepok.

Betan som bara var för några månader sedan blev sågad vid hälarna. Även om förändringar har gjorts går det inte att sminka en gris.
Detta är ingen vattendelare om du läser forum och kommentarer på youtube.
Och 1 i betyg är inte ett tecken på vattendelare.

Men vissa kan säkert gilla det

Medlem

Spelade det kanske 6h häromdagen. Gratis.
Köpte Ubisoft+ för 150 SEK då Settlers ingår i tjänsten. Tröttnade dock på Settlers och begärde återbetalning av Ubisoft+ vilket gick igenom utan problem.

Men man kan begära återbetalning efter flera dagars användning av tjänsten.

Medlem

Personligen tycker jag är hyggligt underhållande trots att recensenten har rätt i mycket av det han skriver. Fast kan tänka mig att kampanjen och nån enstaka skirmish-match mot datorn blir det jag jag kör innan jag lägger ner för denna gång. Men det räcker, det blir ett antal rätt roliga timmar för pengarna. Kanske inte kör klart kampanjen ens och det blir ändå ett antal rätt roliga timmar. Inte värt 600 kr men 400 kr var det värt för mig med cd-key. Men då är det för att jag gillar konceptet, det är ändå rätt likt Settlers 3 tycker jag och det var väl relativt endimensionellt det också.

Medlem

Senaste bra Settlers spelet var väl typ 2'an?

Medlem

Besvikelsen är stor, nog kunde dom gjort något bättre av en sån bra spelserie som Settlers faktiskt är.

Medlem

Vilket är det roligaste settlers om man inte spelat något av serien tro?

Medlem
Skrivet av MRZnr1:

Vilket är det roligaste settlers om man inte spelat något av serien tro?

Man kunde köpa history collection till 65% rabatt på Ubisoft nyligen, går kanske än. Då får du sju spel och kan prova lite.

Eller kan du köpa nyaste om du vågar trots recensionen, fast risken är väl att du blir missnöjd om du inte gillar långsamma RTS med logistiskt fokus. Och många är ju missnöjda ändå. Men jag tycker det är kul med kampanjen som är det enda jag kört hittills.

Medlem
Skrivet av Emilez:

Man kunde köpa history collection till 65% rabatt på Ubisoft nyligen, går kanske än. Då får du sju spel och kan prova lite.

Eller kan du köpa nyaste om du vågar trots recensionen, fast risken är väl att du blir missnöjd om du inte gillar långsamma RTS med logistiskt fokus. Och många är ju missnöjda ändå. Men jag tycker det är kul med kampanjen som är det enda jag kört hittills.

Hade den på datorn såg jag. Kan testa 2an. Tack. Mvh Andreas

Medlem

Uppfriskande att se ett riktigt lågt betyg faktiskt.

Medlem

Som alla andra skrev.
Ge oss bara ett något upphottat Settler II.
Lite smidigare kontroller
Lite mer innehåll
Fan. De kan välja mellan vanlig 3d grafik eller typ octopath 2.5D. Det skulle kunna vara supersnyggt med ett mysigt Settlers i den stilen.

12
Skriv svar