Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Robot
Ukraina: Köp inte ryssutvecklade Atomic Heart

Regeringen uppmanar såväl företag som spelare till bojkott.

#atomic-heart, #ryssland, #ukraina


Medlem

Har inga planer på att köpa det! ...det har absolut ingenting att göra med faktumet att min backlog redan är för stor och att jag har andra spel på ingång...

Medlem

Jag tycker att ni gör rätt. Recensera produkten, inte skaparen bakom, men ha gärna med en brasklapp med info så att läsarna är medvetna om eventuella kontroverser så att dom kan göra ett medvetet val.

Jag kommer personligen inte stödja denna utvecklare med mina pengar, men anser att det skall stå andra fritt att göra det.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Det är inte att bara gå ut och fördöma rysslands ledning som rysk spelutvecklare i dagens läge, lite som att skjuta sig i foten med flit...

Medlem

Vad fick FZ att ändra approach till spelet? Bara för någon dag sedan lät de som att det inte fanns något konkret att gå på gällande dessa anklagelser.

Medlem

Jag förstår inte. Hur kan regeringen inkassera pengar på spel?
Är detta fenomen vanligt i andra länder också?

Medlem

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag förstår inte. Hur kan regeringen inkassera pengar på spel?
Är detta fenomen vanligt i andra länder också?

Rätt enkelt när det är "regeringen" eller egentligen diktatorn själv som äger statliga bolag och det är ryska statliga bolag som finansierat spelet.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag förstår inte. Hur kan regeringen inkassera pengar på spel?
Är detta fenomen vanligt i andra länder också?

Är väl inte så svårt? Svenska äger väl delar av t.ex Telia?

Medlem

Jag betalar för XBOX Game Pass och spelet finns där. Har laddat hem och tänkt prova.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

Om du tycker att kriget i Ukraina är "politik" får du nog tänka en gång till.

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag förstår inte. Hur kan regeringen inkassera pengar på spel?
Är detta fenomen vanligt i andra länder också?

Normalt har regeringen beskattningsrätt.

Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

Nej, det kan man inte. Skåne har inte rullat in i Köpenhamn med mobila krematorier och skurit halsen av borgmästaren med familj.

Det vore snarare som att en nazitysk utvecklare släppt ett spel avsett för den internationella marknaden och Polen och den judiska diasporan ber spelare att inte köpa nazitysk produktion.

Medlem

Tyckte det var rätt ballt spel, ser fram emot att spela igenom det. Och mina pengar har dom ändå redan fått via gamepass.

Medlem
Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

Speciellt inte välja och vraka. Kör en linje. Kan tycka att det är bra att informera. Sidan bygger ju på konsumentupplysning. Men sedan att ta ställning, typ detta är good och detta är bad kan vara lite vanskligt.

Medlem

Jag tycker FZ gör en bra rapportering kring detta. Ni har inte blandat in politiken i recensionen och nu är detta en separat nyhet (som handlar om spel).

Alla företag skattar väl (eller borde göra det) i de länder de är verksamma. Så även om det är digitalt och utvecklarna inte är onda på något sätt och vis så är det rysk export. Detta drar in pengar till statskassan. När ett Valheim säljs på Steam så kommer det garanterat in några kronor i svensk skatt med.

Inaktiv

De ä ba käbbel.

Redaktör
Skrivet av PixelGamer:

Tycker FZ ska sluta blanda in politik i speljournalismen det är oseriöst.

Snart får man inte köpa the division 2 för det utvecklas av massive entertaiment i Skåne och Skåne är styrt av sverigedemokrater. Man kan dra sådana här saker hur långt som helt.

Vi är här för att läsa om spel, inte politik.
Har ni inget vettigt att skriva om så skriv inte alls.

Tack för bra framförda åsikter!

Vi är försiktiga med politiska grejer, just eftersom många säger som du: skriv om spel, inte politik. Här handlar det dock om både spel och politik, och valet att skriva gjordes för att spelet är intressant och hyllat. Svår balansgång som sagt, och det ska inte bli nån vana. Hoppas att du står ut med det resonemanget.

Skrivet av Maysay:

Vad fick FZ att ändra approach till spelet? Bara för någon dag sedan lät de som att det inte fanns något konkret att gå på gällande dessa anklagelser.

Vet inte om vi har ändrat nån approach? Vi valde att skriva om detta nu eftersom det känns aktuellt och har spelrelaterat nyhetesvärde. Det fanns nån grej häromdan om EULA och sånt, men det kändes inte lika relevant.


signatur
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Jag betalar för XBOX Game Pass och spelet finns där. Har laddat hem och tänkt prova.

Skrivet av robbis:

Tyckte det var rätt ballt spel, ser fram emot att spela igenom det. Och mina pengar har dom ändå redan fått via gamepass.

Nu vet jag inte hur avtalet mellan utvecklaren och Microsoft ser ut med att de har spelet på game pass. Men det KAN vara som så att de får betalt efter hur många som spelar det.

Så varje gång någon ny spelare väljer att spela det på game pass så kan ryska staten möjligtvis få lite mer pengar till fler robotar, lite fler kulor..

Jag spelar hellre ett annat spel än riskerar att Ryssland får mer pengar till krigsmateriel mot Ukraina.

Så det är rätt lätt för mig att välja att inte spela det på Xbox game pass heller.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för bra framförda åsikter!

Skojar du, eller? Det var ju argument på ren lågstadienivå om varför ni inte ska blanda politik med spel. Herregud...

Moderator | Testpilot
Skrivet av Maysay:

Vad fick FZ att ändra approach till spelet? Bara för någon dag sedan lät de som att det inte fanns något konkret att gå på gällande dessa anklagelser.

Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för bra framförda åsikter!

Vi är försiktiga med politiska grejer, just eftersom många säger som du: skriv om spel, inte politik. Här handlar det dock om både spel och politik, och valet att skriva gjordes för att spelet är intressant och hyllat. Svår balansgång som sagt, och det ska inte bli nån vana. Hoppas att du står ut med det resonemanget.

Vet inte om vi har ändrat nån approach? Vi valde att skriva om detta nu eftersom det känns aktuellt och har spelrelaterat nyhetesvärde. Det fanns nån grej häromdan om EULA och sånt, men det kändes inte lika relevant.

Jag misstänker att Maysay hänvisar till diskussionen som fanns under denna nyhet när vi streamade spelet

Skillnaden nu är ju att artikeln som det pratades om mest handlade om spekulationer, och var cirkus en vecka gammal. Detta är relativt nytt, och handlar om att Ukraina i stort säger sitt. Olika saker skulle jag vilja säga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Kopfweh:

Jag förstår inte. Hur kan regeringen inkassera pengar på spel?
Är detta fenomen vanligt i andra länder också?

De betalar väl bolagsskatt, precis som i de flesta länder, och då går ju en del av vinsten som utvecklarna gör av försäljningen till finansiering av kriget i Ukraina.

Medlem

Kommer inte köpa spelet av den enkla anledningen att det inte intresserar mig. Dock så bojkottar jag ingenting och stänger automatiskt av öronen om nån börjar uppmana till bojkott, sorry. Bryr mig inte ett skvatt i vilket land en produkt kommer ifrån, vilka som tillverkat den etc. Spelar ingen roll alls för mig om det är mordiska kommunister från nordkorea eller gamla plantageägare från amerikanska södern, jag köper bra produkter och köper inte dåliga produkter. Det är min enda moraliska regel, grejorna måste vara bra. I övrigt så struntar jag i moralisering och agendor, man blir ändå bara en hycklare om man låtsas bry sig i en specifik fråga tillräckligt för att bojkotta.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Tack för bra framförda åsikter!

Vi är försiktiga med politiska grejer, just eftersom många säger som du: skriv om spel, inte politik. Här handlar det dock om både spel och politik, och valet att skriva gjordes för att spelet är intressant och hyllat. Svår balansgång som sagt, och det ska inte bli nån vana. Hoppas att du står ut med det resonemanget.

Vet inte om vi har ändrat nån approach? Vi valde att skriva om detta nu eftersom det känns aktuellt och har spelrelaterat nyhetesvärde. Det fanns nån grej häromdan om EULA och sånt, men det kändes inte lika relevant.

Håller med ovanstående "bra framförda åsikter", skämtar ni eller?

Sen kan ni förklara hur ett invasionskrig av ett grannland är politik eftersom ni verkar likställa dessa två.

Medlem

Gäsp, köper det jag vill. Finns ingen på denna planet som kan styra över det...


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av kingzla:

Normalt har regeringen beskattningsrätt.

Nej, det kan man inte. Skåne har inte rullat in i Köpenhamn med mobila krematorier och skurit halsen av borgmästaren med familj.

Det vore snarare som att en nazitysk utvecklare släppt ett spel avsett för den internationella marknaden och Polen och den judiska diasporan ber spelare att inte köpa nazitysk produktion.

Men det har utvecklarna bakom spelet gjort? Rullat i Ukraina och skurit halsen av folk? Återigen.. det är Putins styre som ska fördömmas. Inte folket.

Redaktör
Ponny
Skrivet av rosroborb:

Jag tycker FZ gör en bra rapportering kring detta. Ni har inte blandat in politiken i recensionen och nu är detta en separat nyhet (som handlar om spel).

Alla företag skattar väl (eller borde göra det) i de länder de är verksamma. Så även om det är digitalt och utvecklarna inte är onda på något sätt och vis så är det rysk export. Detta drar in pengar till statskassan. När ett Valheim säljs på Steam så kommer det garanterat in några kronor i svensk skatt med.

Exakt så. Exakt så.

Spel är ingen isolerad ö. Ibland går spel och politik (eller vad det nu må vara) in i varandra. Är nyheten intressant skriver vi om den. Det bedömde vi att den var här, vilket man förstås kan och får ha åsikter om.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Skrivet av Kyraal:

Skojar du, eller? Det var ju argument på ren lågstadienivå om varför ni inte ska blanda politik med spel. Herregud...

Skrivet av Jönsen:

Håller med ovanstående "bra framförda åsikter", skämtar ni eller?

Sen kan ni förklara hur ett invasionskrig av ett grannland är politik eftersom ni verkar likställa dessa två.

Det är hur åsikten framfördes (konstruktivt, icke aggressivt eller härskande) jag tackar för, inte vad som sägs.

Den diskussionen hör inte hemma här.


signatur
Medlem
Skrivet av Maysay:

Speciellt inte välja och vraka. Kör en linje. Kan tycka att det är bra att informera. Sidan bygger ju på konsumentupplysning. Men sedan att ta ställning, typ detta är good och detta är bad kan vara lite vanskligt.

Precis, det är som att säga att ryska soldater som våldtar fruar framför ögonen på männen för att sedan skjuta männen gör någonting dåligt. Vem ger mig rätten att säga att det är dåligt? Uppenbar smaksak. Det är snarare att ta sig rätten att döma som är farligt på riktigt. Det är därför väldigt riskabelt att uttala sig så absolut om rätt och fel i en tidning. Varför vet jag inte men jag vet att konsekvenserna kan vara oerhörda, som minst vanskliga.

Dessutom, ska man behöva ta ställning till det när man som vuxen kommer hem till lägenheten, satt sig i soffan, lagt en prutt och precis ska spela tv-spel?

Medlem

De kanske borde gnälla hos Microsoft istället.
Jag köper vad jag vill.

Medlem

Tack för er rapportering. Hade det varit så att företagets ledning hade varit i linje med Putins filosofi eller om spelet faktiskt förespråkar rysk propaganda etc. då förstår jag kritiken. Men att dissa spelet för att det utvecklats i Ryssland? Nej, det är inte rätt. Men jag har inte tillräcklig koll på utvecklarens ledning eller spelets framförda narrativ för att avgöra hur det ser på Putins ideologi, politik etc.

Ifall det stämmer att ledningen instämmer i Putins sång, eller om spelet i sig gör detsamma, så förstår jag fullgott kritiken. Men ifall man menar att vi borde börja dissa hela spel bara för vart de utvecklats så håller jag inte med.

Skrivet av Jönsen:

Håller med ovanstående "bra framförda åsikter", skämtar ni eller?

Sen kan ni förklara hur ett invasionskrig av ett grannland är politik eftersom ni verkar likställa dessa två.

Kan du förklara för mig vad politik är?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skriv svar