Gato Roboto - Det andra kattspelet

Medlem
Gato Roboto - Det andra kattspelet

Många pratade om kattspelet Stray förra året, men färre känner till att ett annat kattspel - Gato Roboto - kom ut redan 2019. I Gato Roboto får du leka katt och råtta, för i din frånvaro har en gnagare ställt till allt möjligt hyss och dessutom dansat på bordet. Men stryker spelet mothårs eller lyckas det landa med alla tassarna på marken?

Spelet börjar med en kort cutscene där en rymdpilot upptäckt en märklig signal från en närliggande planets övergivna forskningsbas och åker dit för att undersöka. På väg ner mot planeten vill rymdskeppets kissemiss visa upp sig och kliver glatt upp på instrumentbrädan med resultatet att rymdskeppet kraschar. Eftersom piloten nu är skadad och inte kan komma loss från allt bråte är det upp till dig som katten att rädda situationen. Vad som följer är ett metroidvania i miniformat där du slåss mot grodor, slår till spakar och klättrar på väggar samtidigt som din människa berömmer dig genom radion i ditt halsband.
Ibland behöver du göra vissa uppoffringar och dyka i vatten trots att du inte vill.

Och en sak till - du har tillgång till en robotdräkt. Med den kan du skjuta missiler, dubbelhoppa och tål mer stryk. Cockpiten är självklart utrustad med varma filtar.

Gato Roboto är ett spel där allt känns kul och knasigt. I grunden är det en variant av Metroid, men det har en helt annan stämning, där alla bitar av spelet bidrar till dess unika identitet.
Det är helt och hållet gjort i 1 bit, alltså endast två färger åt gången, precis som det urgamla spelet Pong, men trots den begränsningen har utvecklarna Doinksoft lyckats göra Gato Roboto till en njutning för ögat. Vartendaste rum är fyllt med små detaljer och de nästintill silkeslena animationerna - vatten som plaskar, robotar som exploderar, kattens rörelser - får allt att kännas levande. Det är kort och gott det finaste jag sett i 1-bit.

Om det här inte får dig att känna dig alldeles varm inombords så a) har du ett hjärta av sten och b) går nog en hel del av spelets charm dig förbi.

Målet i spelet är att undersöka vad som hänt med forskningsbasen och återställa alla dess anläggningar samtidigt som du försöker sätta stopp för en fördärvlig mus som ställer till hyss på vägen. Forskningsbasen är uppdelad i zoner som erbjuder olika sorters utmaningar där du i en zon mest simmar runt utan din robotdräkt eller istället åker runt i en ubåt och skjuter fiskar, medan du i en annan zon behöver ta dig igenom stormande eldhav och besegra hetlevrade maskiner. Det är till och med möjligt att spela zonerna i "fel" ordning om du listar ut hur.
Spelloopen följer annars i stort sett metroid-formeln, där du hittar nya färdigheter och utrustning varteftersom och med vilka du kan nå nya områden eller få tag på bonusar du missat i tidigare. Alla färdigheter är användbara, men spelets dash glömde jag bort att jag hade under halva speltiden då den egentligen bara är nödvändig i ett begränsat antal situationer, såsom slutstrapatsen.

Under spelets gång kan du när som helst kliva ur din robotdräkt och hoppa runt i bara pälsen för att ta dig igenom smala passager eller klättra på väggar, med nackdelen att du då dör vid första kontakten med allt skadligt, vilket händer titt som tätt - jag har definitivt förbrukat fler än nio liv under mitt spelande. Det är stor skillnad på att spela med eller utan robotdräkten, där den senare känns kraftig och tung, medan spelet till tass mer påminner om Super Meat Boy. Trots det går det fort att vänja sig vid att byta mellan de två spelsätten och även när katten sitter i sin robotdräkt känns det aldrig som att spelet tappar fart.

Musiken förstärker spelets raska tempo och påminner i viss mån om Hotline Miami men dippar ibland ner i Metroid-liknande tongångar om än med en ständigt närvarande flummighet. Jag kollade på Reddit vad musikgenren kallas och någon hade kommit fram till det passande namnet Catcore. Den kanske inte är något att jama.. eeh, jamma till men den passar perfekt till Gato Robotos knasiga stämning. Ljuden i spelet känns både komprimerade och mustiga. Robotdräkten avger ett härligt tungt mekaniskt ljud när den traskar runt eller landar från ett hopp, och besegrade fiender exploderar med ett tillfredsställande "pop!". Alla röster i spelet består av en samling ljud pitchade i olika tonhöjder och det påminner lite om konversationerna i N64-spelet Banjo Kazooie. Och du kan jama som katten - det är väldigt viktigt

Det är lätt att tro av den gulliga ytan att spelet skulle vara enkelt, men hoppandet, klättrandet och striderna i spelet är ibland riktigt snåriga. Särskilt bossfighterna drar upp svårighetsgraden rejält. De känns ibland som ett lättare Bullet Hell och skulle göra sig som hemma i ett spel som Cuphead. Likt bossarna i Cuphead är de i Gato Roboto väldigt roliga att spela och jag hade gärna sett fler av dem eller åtminstone ett extra spelläge där du kunde slåss mot alla bossarna en efter en. En sak jag verkligen kan uppskatta i Gato Roboto, särskilt om man jämför med genrens mormor Super Metroid, är hur mycket lättare det är att se allt som händer på skärmen under en bossfight och därmed möjligheten att undvika alla missiler och projektiler som far runt i luften. Det känns i större grad som att jag besegrar bossar med min egen skicklighet och reflexer än att jag lyckas pressa mig igenom ett otal projektiler ute på vift samtidigt som jag skjuter mina missiler snabbare än bossen gör det. Eller så var jag bara dålig på Super Metroid, men jag tror inte jag är ensam om den upplevelsen.

Gato Roboto tar bara några timmar att klara till 100 % men erbjuder ändå en hel del för pengarna. Det finns inte så många andra spel jag kan likna det vid, annat än just Metroid. Från dess enkla, men ändock så vackra grafik, till dess flummiga stämning och soundtrack och det faktum att du spelar en stolt, självsäker liten katt som styr en stor, livsfarlig robotdräkt, lyckas Gato Roboto charma mig så in i själen.

Jag ger spelet betyget "Väldigt bra utav 5".

Gato Roboto finns till Windows, Switch och Xbox One.

Fragtjuv

Ja, det såg ju onekligen intressant ut!

Tack för bra recension.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Rolig recension och mysigt spel, bra skrivet!

Medlem

Ett av dom första spelen jag köpte till min Switch, väldigt bra spel! Har även köpt utvecklarens andra spel Demon Throttle och ser fram emot deras kommande Gunbrella.

Medlem
Skrivet av joelthor100:

Ja, det såg ju onekligen intressant ut!

Tack för bra recension.

Tack för att du läste!

Skrivet av Staenhus:

Rolig recension och mysigt spel, bra skrivet!

Tack tack

Skrivet av Kazutoyo:

Ett av dom första spelen jag köpte till min Switch, väldigt bra spel! Har även köpt utvecklarens andra spel Demon Throttle och ser fram emot deras kommande Gunbrella.

Jag är också intresserad av att pröva dem. Det känns verkligen som att Doinksoft är lite särskilda i sitt uttryck. Vad fick du göra i Demon Throttle och var det kul att spela?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Jag är också intresserad av att pröva dem. Det känns verkligen som att Doinksoft är lite särskilda i sitt uttryck. Vad fick du göra i Demon Throttle och var det kul att spela?

Demon Throttle är inget metroidvania tyvärr, utan ett shoot'em up. Påminner mig lite om Gunsmoke som släpptes till arkad och NES. Men jag tycker det är skoj, speciellt när man spelar det tillsammans med någon.

Redaktör
Ponny

Hur kan jag ha missat det här!? Tack @AdamMK för att du rättade till min miss. Och för en fin recension. 😻


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Demon Throttle är inget metroidvania tyvärr, utan ett shoot'em up. Påminner mig lite om Gunsmoke som släpptes till arkad och NES. Men jag tycker det är skoj, speciellt när man spelar det tillsammans med någon.

Ska ta och pröva

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Hur kan jag ha missat det här!? Tack @AdamMK för att du rättade till min miss. Och för en fin recension. 😻

Nu vet jag inte om du spann vidare på temat med ordvitsar om kissemissar, men det var ju kul att recensionen strök medhårs.

Redaktör
Skrivet av AdamMK:

Ska ta och pröva

Nu vet jag inte om du spann vidare på temat med ordvitsar om kissemissar, men det var ju kul att recensionen strök medhårs.

Purr fun!


signatur
Medlem

Tack för en väldigt bra recension. Blir att prova

Vill bara tipsa om FZs betygkod för inlägg

[game-score]
[name][/name]
[score value=""/]
[pro][/pro]
[con][/con]
[/game-score]

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Purr fun!

Haha. Fortsätt : )

Skrivet av rosski:

Tack för en väldigt bra recension. Blir att prova

Vill bara tipsa om FZs betygkod för inlägg

[game-score]
[name][/name]
[score value=""/]
[pro][/pro]
[con][/con]
[/game-score]

Tack för att du läste- Jag tycker att det är svårt att sätta en siffra på det, men det är nära nog purrfekt!

Om det fanns en funktion att på samma sätt lägga in en ruta med bara con och pro skulle con vara

det saknas en bossrushmode och man måste gå igenom konversationerna som är innan bossen varje gång man dör.

Pro skulle vara

Charmigt
Skickligt bruk av 1-bit
Lena animationer
Rolig stämning
Catcore-musik
Svåra bossar
Bra flyt
Ett spel som vågar vara kort och aldrig fyller på med onödigt
Du spelar som en katt i robotdräkt

men jag hoppas att det framkommer av själva texten

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Haha. Fortsätt : )

Tack för att du läste- Jag tycker att det är svårt att sätta en siffra på det, men det är nära nog purrfekt!

Om det fanns en funktion att på samma sätt lägga in en ruta med bara con och pro skulle con vara

det saknas en bossrushmode och man måste gå igenom konversationerna som är innan bossen varje gång man dör.

Pro skulle vara

Charmigt
Skickligt bruk av 1-bit
Lena animationer
Rolig stämning
Catcore-musik
Svåra bossar
Bra flyt
Ett spel som vågar vara kort och aldrig fyller på med onödigt
Du spelar som en katt i robotdräkt

men jag hoppas att det framkommer av själva texten

Jag förstår, ja det hade varit smidigt att kunna recensera utan att behöva sätta betyg

Medlem

Rättelse: Det första kattspelet.

Har spelat detta en del på gamepass men kom av mig. Att sedan återvända efter ett halvår kändes inte så roligt längre.

Det är helt klart ett bra spel, bättre än Stray men jag hade inte tackat nej om det var en högre pixel grafik typ 16bits och i färg lite som i super metroid. Nu känns det väldigt mycket gameboy.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Rättelse: Det första kattspelet.

Har spelat detta en del på gamepass men kom av mig. Att sedan återvända efter ett halvår kändes inte så roligt längre.

Det är helt klart ett bra spel, bättre än Stray men jag hade inte tackat nej om det var en högre pixel grafik typ 16bits och i färg lite som i super metroid. Nu känns det väldigt mycket gameboy.

Hehe. Tror jag syftade på andra som i "other"

Medlem
Skrivet av lonian:

Rättelse: Det första kattspelet.

Har spelat detta en del på gamepass men kom av mig. Att sedan återvända efter ett halvår kändes inte så roligt längre.

Det är helt klart ett bra spel, bättre än Stray men jag hade inte tackat nej om det var en högre pixel grafik typ 16bits och i färg lite som i super metroid. Nu känns det väldigt mycket gameboy.

Kitten Cannon måste väl ändå räknas. (2005)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Nån som minns Alley Cat? Får sådana vibbar här.

https://youtu.be/jK9kfhOJ9uA

Medlem

Superfin recension. Köpte och spelade enbart pga den (samt det ytterst låga priset på Xbox).


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Chefredaktör

Tack för fin-fin recension! ❤️

Medlem

Jag kommer aldrig spela det här spelet, men uppskattade din recension oerhört mycket.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av demagog:

Superfin recension. Köpte och spelade enbart pga den (samt det ytterst låga priset på Xbox).

Tack att du läste! Föll spelet dig i smaken?

Skrivet av Daniel Sjöholm:

Tack för fin-fin recension! ❤️

Tackar!

Skrivet av Priapsi:

Jag kommer aldrig spela det här spelet, men uppskattade din recension oerhört mycket.

Det är mycket vänligt sagt av dig : D. Tack!

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Tack att du läste! Föll spelet dig i smaken?

Tackar!

Det är mycket vänligt sagt av dig : D. Tack!

Ja, men skarp (åter)inlärningskurva för mig. Det är som det har nämnts i andra trådar, spelen var mindre förlåtande förr.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

1
Skriv svar