Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Medlem

Dum fråga möjligen, men blir det någon skillnad alls med Switch spel i Switch 2? Antar att spelutvecklare för just det spelet måste själva fixa det? Det blir inte automatiskt lite bättre upplösning osv😂

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Dum fråga möjligen, men blir det någon skillnad alls med Switch spel i Switch 2? Antar att spelutvecklare för just det spelet måste själva fixa det? Det blir inte automatiskt lite bättre upplösning osv😂

Utvecklarna måste lägga till det själva!

Medlem
Skrivet av hellmountain:

Utvecklarna måste lägga till det själva!

Ja, det är lite halv segt. Får se om det blir några som gör det.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Dum fråga möjligen, men blir det någon skillnad alls med Switch spel i Switch 2? Antar att spelutvecklare för just det spelet måste själva fixa det? Det blir inte automatiskt lite bättre upplösning osv😂

Förhoppningsvis blir det lite bättre inställningsmöjligheter med Nintendos nya OS.
Så att man ändå kan få en bättre bild med färg/HDR osv. Kanske att sätta lite bättre skärpa på Switch 1 spelen men det återstår ju att se.

På min Oled tv ser det verkligen inte bra ut med Nintendo Switch 1.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Förhoppningsvis blir det lite bättre inställningsmöjligheter med Nintendos nya OS.
Så att man ändå kan få en bättre bild med färg/HDR osv. Kanske att sätta lite bättre skärpa på Switch 1 spelen men det återstår ju att se.

På min Oled tv ser det verkligen inte bra ut med Nintendo Switch 1.

Ja, det hade varit trevligt. Man tycker ju iofs att dom borde gått ut med det redan, men vi får hoppas.

Medlem
Skrivet av kalaspuffar:

Ja, det hade varit trevligt. Man tycker ju iofs att dom borde gått ut med det redan, men vi får hoppas.

https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...

De har gått ut och sagt att det kan bli bättre. Bäst blir självklart om spelet blir patchat så at det kör helt native på konsolen istället för halvemuleringen.

Citat:

You mentioned that new technology is used to achieve compatibility, but are there situations where playing Switch games on Switch 2 will enhance the gameplay experience?

Dohta:
When we tried running Switch games on Switch 2, there were some where loading times became faster, or game performance became more stable, so we realised that the overall gameplay experience could improve. And as mentioned previously, GameChat will also be available for Switch games that are played on Switch 2. Even for previously released games, there are opportunities to add value in the sense that it can enhance and change the gameplay experience. We understand that people buy new hardware so they can play new games created for it, so we've developed Switch 2 with that in mind. However, it's safe to say that Switch 2 is a console with new strengths in the sense that it adds value to Switch games that players already own. We'll take advantage of those strengths in the future to further enhance the gameplay experience of Switch games. We believe there are many things we can do, such as making Switch games compatible with GameShare through free updates, as well as leveraging the processing power of Switch 2 to enable games to run in higher resolution and with a smoother frame rate. (25)

Medlem

Det är en av detaljerna det egentligen pratats väldigt lite om från officiellt håll. Från Nintendos håll förstår jag att de vill lägga stor fokus på de spel som får "switch 2 versioner" men det har ju även bekräftats ett gäng (typ 12) spel med "gratis" uppdateringar men inte specificerat exakt vad det innebär.

Min stora förhoppning är att vissa spel helt enkelt kommer att funka mer stabilt. Grafiska uppdateringar är sekundärt för mig, men skulle väldigt gärna se stabilare framerate och laddningstider även om det i övrigt är samma upplevelse.

Nintendo släppte ju en Developer Interview med de huvudansvariga för utvecklingen av konsolen och det är överlag väldigt intressant läsning i sin helhet. Denna kommentar är saxad därifrån:

"You mentioned that new technology is used to achieve compatibility, but are there situations where playing Switch games on Switch 2 will enhance the gameplay experience?

Dohta:
When we tried running Switch games on Switch 2, there were some where loading times became faster, or game performance became more stable, so we realised that the overall gameplay experience could improve."

Hela intervjun i 4 delar finns att läsa här: https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...

Vi får väl se närmare release antar jag. Jag hoppas iallafall att om inte det funkar mer stabilt native att många utvecklare gör någon liten patch som åtminstone låser upp framerate för en bättre upplevelse. Den som lever får se.

Edit: wargreymon var visst snabbare medan jag skrev min post 😅.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...

De har gått ut och sagt att det kan bli bättre. Bäst blir självklart om spelet blir patchat så at det kör helt native på konsolen istället för halvemuleringen.

Aha det låter ju spännande. Tack!

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Det är en av detaljerna det egentligen pratats väldigt lite om från officiellt håll. Från Nintendos håll förstår jag att de vill lägga stor fokus på de spel som får "switch 2 versioner" men det har ju även bekräftats ett gäng (typ 12) spel med "gratis" uppdateringar men inte specificerat exakt vad det innebär.

Min stora förhoppning är att vissa spel helt enkelt kommer att funka mer stabilt. Grafiska uppdateringar är sekundärt för mig, men skulle väldigt gärna se stabilare framerate och laddningstider även om det i övrigt är samma upplevelse.

Nintendo släppte ju en Developer Interview med de huvudansvariga för utvecklingen av konsolen och det är överlag väldigt intressant läsning i sin helhet. Denna kommentar är saxad därifrån:

"You mentioned that new technology is used to achieve compatibility, but are there situations where playing Switch games on Switch 2 will enhance the gameplay experience?

Dohta:
When we tried running Switch games on Switch 2, there were some where loading times became faster, or game performance became more stable, so we realised that the overall gameplay experience could improve."

Hela intervjun i 4 delar finns att läsa här: https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...

Vi får väl se närmare release antar jag. Jag hoppas iallafall att om inte det funkar mer stabilt native att många utvecklare gör någon liten patch som åtminstone låser upp framerate för en bättre upplevelse. Den som lever får se.

Edit: wargreymon var visst snabbare medan jag skrev min post 😅.

Jag hoppas att spel som inte kan hålla sin påtänkta framerate kan fungera bättre i alla fall - Zelda Link’s Awakening/Echoes of Wisdom till exempel. 😅

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...

De har gått ut och sagt att det kan bli bättre. Bäst blir självklart om spelet blir patchat så at det kör helt native på konsolen istället för halvemuleringen.

Precis, det KAN bli bättre.. men det är inte garanterat. Man får helt enkelt se om vissa spel ser högupplösta ut och vissa lågupplösta antar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Precis, det KAN bli bättre.. men det är inte garanterat. Man får helt enkelt se om vissa spel ser högupplösta ut och vissa lågupplösta antar jag.

Enda chansen att upplåsningen ökar utan patch är om prestandan är hög nog att dynamisk upplösning inte behöver skala ner. Det man lär märka mest är stabilare FPS och laddningar.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag hoppas att spel som inte kan hålla sin påtänkta framerate kan fungera bättre i alla fall - Zelda Link’s Awakening/Echoes of Wisdom till exempel. 😅

Detta är två av spelen som får bekräftade gratis uppdateringar, så sannolikt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/April/Ask-the-Develo...

De har gått ut och sagt att det kan bli bättre. Bäst blir självklart om spelet blir patchat så at det kör helt native på konsolen istället för halvemuleringen.

Mmm...tänkte ungefär det. I.om. att den inte emulerar Switch på samma sätt som t.ex. Switch emulerar N64, så borde ju OG Switch-spel i alla fall få lite stabilare performance i.om. att flaskhalsarna vad gäller minnesbandbredden mm. inte finns mer. Dvs. så länge de inte gör nått väldigt Nintendo-konservativt och stryper komponenterna till den grad att konsolen exakt emulerar OG Switch-upplevelsen" 1:1.

Medlem

In the latest Creator's Voice, Gearbox sheds light onto how they are bringing a new co-op experience to Borderlands 4 on #NintendoSwitch2​, making it more fun with friends!​

Medlem

Anledningen till att så många tredjepartsutvecklare/utgivare tycks gå med key-cards är att Nintendo bara erbjuder det dyraste 64gb-alternativet denna generation för fysisk lagring. Detta enligt en läcka och Necro Philipe. Jag är glad att Cyberpunk kör med spel och expansionen på kortet och hoppas många utvecklare trots detta väljer att köra kortet men får väl räkna med att många vill spara in på det och därmed välja key-cardet istället. Tyvärr.

Medlem

Nytt batteri-läge gör att du kan välja att Switch 2 slutar ladda runt 90% för att inte riskera överbelastning på batteriet och att dess livstid försämras. Moderna smartphones har liknande funktioner i sig också så det låter ju mycket bra!

Switch 2 kan låsas med en PIN-kod som måste slås in efter att ha väckt konsolen igen!

En betryggande uppdatering för de som blev oroliga över nyheten om Limited Run Games och key-card-releasen: de säger nu att samtliga av deras numrerade spel och utgåvor kommer vara fysiska kassetter med hela spelet på dem! Alltså: partner-samarbeten kan fortfarande bli key-cards om det är vad utgivaren vill ha, men alla officiella LRG-releaser kommer vara fysiska kassetter med spelen på dem.

Medlem

Nightdive verkar intresserade av att ta System Shock-remakes till Switch 2 då de gillar muskontrollen och det är vad de hade som tanke från början att de skulle spelas så.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://images.nintendolife.com/d2bfbf804b4e0/switch-2-game-k...

Anledningen till att så många tredjepartsutvecklare/utgivare tycks gå med key-cards är att Nintendo bara erbjuder det dyraste 64gb-alternativet denna generation för fysisk lagring. Detta enligt en läcka och Necro Philipe. Jag är glad att Cyberpunk kör med spel och expansionen på kortet och hoppas många utvecklare trots detta väljer att köra kortet men får väl räkna med att många vill spara in på det och därmed välja key-cardet istället. Tyvärr.

Också inflika att senaste priset jag såg på Reddit tror jag, så kostade dessa $16. Får hoppas att de tillverkar flera olika storlekar i framtiden och/eller tillverkningskostnaderna går ner.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://images.nintendolife.com/d2bfbf804b4e0/switch-2-game-k...

Anledningen till att så många tredjepartsutvecklare/utgivare tycks gå med key-cards är att Nintendo bara erbjuder det dyraste 64gb-alternativet denna generation för fysisk lagring. Detta enligt en läcka och Necro Philipe. Jag är glad att Cyberpunk kör med spel och expansionen på kortet och hoppas många utvecklare trots detta väljer att köra kortet men får väl räkna med att många vill spara in på det och därmed välja key-cardet istället. Tyvärr.

Mjo, fast samtidigt så har ju många av tredjepartstitlarna 50+ GB i filstorlekar redan nu, och de väljer ändå Key Card. Finns ett snålalternativ, så kommer många välja det. Även om kostnaden för de riktiga kassetterna skulle minska dramatiskt under konsolgenerationens gång, så tror jag ändå att bara fler o fler tredjepartare kommer välja key card. Speciellt när det blivit normaliserat så finns nog få som kommer bemöda sig med att försöka få pr-poäng med att erbjuda riktig kassett.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Också inflika att senaste priset jag såg på Reddit tror jag, så kostade dessa $16. Får hoppas att de tillverkar flera olika storlekar i framtiden och/eller tillverkningskostnaderna går ner.

Ja, synd att Nintendo bestämt sig för bara en storlek på kassetterna denna gången så vi får hoppas de lägger till fler senare. Tycker det var så bra på Switch att så många spel ändå såldes med spelen på kassetten (förutom större samlingar där ytterligare data behövde laddas ned - vilket jag hoppades skulle "försvinna" på Switch 2) men nu kanske det blir mer key cards istället. Vilket vore tråkigt för då blir Switch 2 inte så bra samlarkonsol i alla fall...

Skrivet av Majoren:

Mjo, fast samtidigt så har ju många av tredjepartstitlarna 50+ GB i filstorlekar redan nu, och de väljer ändå Key Card. Finns ett snålalternativ, så kommer många välja det. Även om kostnaden för de riktiga kassetterna skulle minska dramatiskt under konsolgenerationens gång, så tror jag ändå att bara fler o fler tredjepartare kommer välja key card. Speciellt när det blivit normaliserat så finns nog få som kommer bemöda sig med att försöka få pr-poäng med att erbjuda riktig kassett.

Mjo, tyvärr snålas det väl när det snålas kan. Men ändå bra att Nintendo och LRG tycks köra hårt på kassetterna! Och Cyberpunk. Så hoppas fler ändå gör det men får se hur snabbt det går utför under generationen...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Mjo, tyvärr snålas det väl när det snålas kan. Men ändå bra att Nintendo och LRG tycks köra hårt på kassetterna! Och Cyberpunk. Så hoppas fler ändå gör det men får se hur snabbt det går utför under generationen...

Är spelet för stort för korten är det ju förståeligt, men annars borde de ju kunna släppa både Game Key Card och riktig kassett, ta ut det extra som behövs och låt folk välja.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Är spelet för stort för korten är det ju förståeligt, men annars borde de ju kunna släppa både Game Key Card och riktig kassett, ta ut det extra som behövs och låt folk välja.

Mjo, men är de för stora ska de kunna komprimeras och sedan köras i full storlek genom DLSS tror jag läste förut. Så det ska finnas "genvägar" för större spel också. Men som sagt, för många ser väl det som onödig utgift när de kan få ned kostnaden. Å andra sidan kostar väl en kassett också även om det "bara" är nyckel på den så det borde ju vara digital only de siktar på då om de nu vill snåla? Men ja, båda hade varit bäst så vi konsumenter kan välja själva. Tycker det blir en trist generation om många spel bara är key cards inte mycket till samling och framtida bevarande då liksom. Då var Switch OG bättre på många sätt (förutom förpackningar med koder och delar av spel resten nedladdning då - där trodde jag Switch 2 skulle bli bättre men kanske inte?). Men men. Ska inte ta ut det i förskott, det har ju inte ens börjat och det är betydligt fler titlar här i väst som är på kassett än i Japan där är betydligt fler card-keys tydligen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Mjo, men är de för stora ska de kunna komprimeras och sedan köras i full storlek genom DLSS tror jag läste förut. Så det ska finnas "genvägar" för större spel också. Men som sagt, för många ser väl det som onödig utgift när de kan få ned kostnaden. Å andra sidan kostar väl en kassett också även om det "bara" är nyckel på den så det borde ju vara digital only de siktar på då om de nu vill snåla? Men ja, båda hade varit bäst så vi konsumenter kan välja själva. Tycker det blir en trist generation om många spel bara är key cards inte mycket till samling och framtida bevarande då liksom. Då var Switch OG bättre på många sätt (förutom förpackningar med koder och delar av spel resten nedladdning då - där trodde jag Switch 2 skulle bli bättre men kanske inte?). Men men. Ska inte ta ut det i förskott, det har ju inte ens börjat och det är betydligt fler titlar här i väst som är på kassett än i Japan där är betydligt fler card-keys tydligen.

Det är inte så DLSS fungerar. Men visst tror jag att de kan i många fall kan ha lägre upplösta texturer och släppa större texture pack som nedladdning om de vill. Vissa spel kommer däremot vara större att det inte kommer gå på 64GB utan att det ska se ut som potatis.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Det är inte så DLSS fungerar. Men visst tror jag att de kan i många fall kan ha lägre upplösta texturer och släppa större texture pack som nedladdning om de vill. Vissa spel kommer däremot vara större att det inte kommer gå på 64GB utan att det ska se ut som potatis.

Har skrivit om det tidigare i tråden men hittar det inte nu. Nackdelen med 205 sidor lång tråd hehe. Men det har rapporterats om det och kan vara som du säger att texturer är komprimerade och laddas ned för full användning vid spelande. Minns bara att dlss hade en del I det hela.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Har skrivit om det tidigare i tråden men hittar det inte nu. Nackdelen med 205 sidor lång tråd hehe. Men det har rapporterats om det och kan vara som du säger att texturer är komprimerade och laddas ned för full användning vid spelande. Minns bara att dlss hade en del I det hela.

DLSS skalar upp med AI, det är ganska magiskt. Men man kan ju inte dra ner kvalitén allt för mycket när det finns spel som är upp mot 200GB. Det skulle inte bli ett bra resultat. Däremot tror jag som sagt att mycket borde gå att klämma in på 64GB för Switch 2.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

DLSS skalar upp med AI, det är ganska magiskt. Men man kan ju inte dra ner kvalitén allt för mycket när det finns spel som är upp mot 200GB. Det skulle inte bli ett bra resultat. Däremot tror jag som sagt att mycket borde gå att klämma in på 64GB för Switch 2.

Ja, nej, det är väl inte alla stora spel som kommer kunna dras ned så utan det är väl de som är relativt nära 64gb-gränsen antar jag. Men som sagt, det var ett tag sedan jag läste det så minns inte alla detaljer - det har blivit rätt mycket om olika Switch 2-aspekter som du kanske kan tänka dig Men COD kommer nog behöva vara key card speciellt med 100gb-patchar osv.

Medlem

Här pratar han om varför det (antagligen) bara är de större kortet, 3D Nand tycks spela in och där tycks 64 vara minsta tillgängliga. Alltså en nyare teknik som helt enkelt är dyrare.

Sen pratas det om bland annat Metroid Prime 4: Beyond och Mario Kart World!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, synd att Nintendo bestämt sig för bara en storlek på kassetterna denna gången så vi får hoppas de lägger till fler senare. Tycker det var så bra på Switch att så många spel ändå såldes med spelen på kassetten (förutom större samlingar där ytterligare data behövde laddas ned - vilket jag hoppades skulle "försvinna" på Switch 2) men nu kanske det blir mer key cards istället. Vilket vore tråkigt för då blir Switch 2 inte så bra samlarkonsol i alla fall...

Mjo, tyvärr snålas det väl när det snålas kan. Men ändå bra att Nintendo och LRG tycks köra hårt på kassetterna! Och Cyberpunk. Så hoppas fler ändå gör det men får se hur snabbt det går utför under generationen...

Ja, jo, Nintendo är nog inte beredda att förarga sina kunder så pass ännu att de börjar skivas med kassetterna för 1st party titlarna.
Inte ännu, i alla fall. Men jag misstänker dessvärre att Switch 2 mycket väl kan bli sista konsolen innan någon av konsoltillverkarna, om inte alla, skippar fysiska alternativet helt. I såna fall blir Switch 2 min sista nya spelkonsol jag köper.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Ja, jo, Nintendo är nog inte beredda att förarga sina kunder så pass ännu att de börjar skivas med kassetterna för 1st party titlarna.
Inte ännu, i alla fall. Men jag misstänker dessvärre att Switch 2 mycket väl kan bli sista konsolen innan någon av konsoltillverkarna, om inte alla, skippar fysiska alternativet helt. I såna fall blir Switch 2 min sista nya spelkonsol jag köper.

Ska bli spännande att se, det har pratats om att PS6 kommer ha skivläsare också (eller i alla fall en modell med den) men Xbox kan jag se överge fysisk media nästa generation. Nintendo trodde jag skulle hålla ut längst men kanske inte längre ser ut så...

Rykte: även om T239-chippet från Nvidia bygger mycket på Ampere tycks den också ha modernare delar från Ada Lovelace-arkitekturen också; Media Block (Av1-kodning, streaming) och Power Gate (för bättre batteri) och han går igenom fördelar med dessa i videon.

Skriv svar