Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Majoren:

På tal om skärmskydd, nån som testat Steam Deck med skärmskyddet med antireflex? Köpte ett med anti-glare nu till Switch 2, men är lite orolig att skärmen kommer bli suddigare av det eller förlora mycket ljusstyrka, som gör hdr mimdre framträdande.

Jag ägde Steam Deck med anti glare skydd inbyggt. Köpte ett skärmskydd som inte var anti glare och då försvann det matta.
I mitt tycke så ser skärmen mycket ljusare och bättre ut utan anti glare.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Skribent
Skrivet av lonian:

Har ni tänkt på det att av alla spel som fått gratis uppdatering eller en switch 2 upgrade patch så finns inte Mario Kart 8 med bland dessa titlar.

De hade säkert kunnat boosta upp framerate till 120 eller liknande.

Jo, de skulle säkert kunna få upp det till 120fps, men jag gissar att de inte vill konkurrera med sig själva

Mario Kart World är ju ett av de stora dragplåstren och anledning för folk att köpa Switch 2 så att uppgradera föregångaren, och minska skillnaden mellan spelen, vore direkt kontraproduktivt.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/3VVHAa4dEbA

Cyberpunk 2077 i 4k på Switch 2 ser najs ut!

Skrivet av JokerM6:

https://www.youtube.com/watch?v=ejbUxKRuhdk

För bövelen alltså! Hur läckert som helst ju.
Detta är något dom har gjort på under 3 månader innan ens konsolen är släppt.
Föreställ er vad de kommer kunna göra med Switch 2 om ett par år bara ♥️

Fortsättning följer:

Fråga: När blir denna tråd den officiella Switch 2 tråden? Varför ens börjar om på nytt på en helt ny tråd?
Byt namn på tråden bara.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Fortsättning följer:

https://www.youtube.com/watch?v=UrW0XAOL3Nw

Fråga: När blir denna tråd den officiella Switch 2 tråden? Varför ens börjar om på nytt på en helt ny tråd?
Byt namn på tråden bara.

Finns redan en officiell Switch 2 tråd, men folk har väl dragits hit mer pga. aktiviteten. Och TS här har rätt konstant hållit igång denna så det är nog därför.

Var väl kanske onödigt från början ja men men. Moddar får väl ta det beslutet framåt när den lanseras. Vet att det tidigare nämnts att det ska fortsätta i den vanliga tråden men inget är väl spikat.

Skribent

Det här är väl inget rykte per se, snarare en fundering, men hur tror ni Nintendo tänker kring Super Smash Bros Ultimate?

Ingen uppdatering eller Switch 2-version är utannonserad, vad tror ni det beror på? 🤔

Kommer det utannonseras snart, möjligen under Gamescom, eller kan det vara nåt nytt smash-kopplat spel på gång?

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Det här är väl inget rykte per se, snarare en fundering, men hur tror ni Nintendo tänker kring Super Smash Bros Ultimate?

Ingen uppdatering eller Switch 2-version är utannonserad, vad tror ni det beror på? 🤔

Kommer det utannonseras snart, möjligen under Gamescom, eller kan det vara nåt nytt smash-kopplat spel på gång?

Bra fråga. Tycker också att det är ovanligt tyst med tanke på allt prat om att Ultimate var så stort och har allt redan osv, och att det förmodligen skulle vara det sista?

Undrar också vad som sker framöver med serien.

Sen är det fortfarande tidigt. Hoppas allmänt få fler uppdateringar kring vad som sker framåt för det är inte mycket som är officiellt.

Fragtjuv

Nu spelar jag inte den serien men min uppfattningen är att Ultimate är den...ultimate utgåvan. Det mest logiska är kanske att göra en version till Switch 2?

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Medlem

Ny developer interview med utvecklarna bakom Mario Kart World. Inte läst själv än (ska kika nu) men generellt brukar dessa vara väldigt intressanta.

https://www.nintendo.com/en-gb/News/2025/May/Ask-the-Develope...

Medlem

Zelda news finns på en youtubeklipp med Andres restart, jag drömde precis om zelda news dlc, hoppas min dröm stömmer om några år

Medlem
Skrivet av Samus:

Bra fråga. Tycker också att det är ovanligt tyst med tanke på allt prat om att Ultimate var så stort och har allt redan osv, och att det förmodligen skulle vara det sista?

Undrar också vad som sker framöver med serien.

Sen är det fortfarande tidigt. Hoppas allmänt få fler uppdateringar kring vad som sker framåt för det är inte mycket som är officiellt.

Så kände man ju iofs. för ett nytt Mariokart också. MK8 Deluxe+dlc var ju så stort, så jag undrade hur Nintendo någonsin igen skulle kunna lansera et nytt Mariokart. Men nu känns på förhand World trots allt väldigt fräscht. SÅ tror definitivt inte Nintendo kommer begrava en av sina största spelserier, Smash, men det dröjer nog 1-3 år innan en ny del då de nog inte lär vilja släppa det i närheten av releasen med Mariokart. Det handlar väl mest om att de måste hitta en formula för att förnya den spelserien med, så det inte bara känns som Smash Ultimate med bättre grafik.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Har typ laddat ner 10 spel som har varit gratis på Epicgames kontra över 170 köpta titlar till Switch, PS4 och PC (digitala som fysiska) 🤷‍♂️

Så om man får gratis spel av Nintendo men enbart digitalt, så går det an? Jag förstår bara inte logiken här med "slutar Nintendo med fysiskt så går jag över till PC"

Gratisspel får du också via deras onlinetjänster, precis som med Amazon Prime som du nämnde, precis som Sony och Microsoft också har på diverse konsoler 🤷‍♂️

Återigen, varför det big no no ifall konsolerna slutar med fysiskt men PC skiter ni fullständigt om det digitalt?!
Makes no sense.

Köpte Tomb Raider med flera för under 100 kr digitalt på Playstation så vet inte riktigt heller hur PC är billigare?
Dying Light inkl DLC, 199 kr. Billigare och bättre på PC? Nja va...bättre i detta fall må hända, men inte fan är det alltid billigare.
Sony spelen på PC lider av ständiga problem dessutom. Så mycket för PC-master race

Det är återigen enklare att få spelen mycket billigare till PC. Har man koll på diverse sidor så kan man få även stora spel väldigt billigt eller till ingen kostnad alls. Ta t.ex. Dead Island 2, just nu gratis på Epic till PC. Spelet är inte så gammalt.
När någonsin skulle jag få detta spel gratis, eller någon av Nintendos egna spel för 0kr? Chansen existerar typ inte alls, de vill inte ens ge ett gratis spel med konsolen som de gjorde förr.
Ser man att Nintendo rear ett gammalt spel så är det från 599 till 399kr, ynka 200kr billigare, och det här blir ju värre nu när de höjer många av grundpriserna till närmare tusingen.

Mario Kart World, som knappt ser bättre ut än förra spelet utvecklades först till Switch 1, har de ändå mage att ta betalt en hel del extra för. Kikar vi tillbaka om 3 år, vilket kommer vara spelets lägsta pris? En gissning är max 200krs sänkning och då hamnar vi på priser som är nuvarande normpriser, kring 599kr. Jag har svårt att tro att designa t.ex. grafiken för det här spelet är ens i närheten av kostnaden till Cyberpunk 2077. Donkey Kong ser ut som ett gammalt spel med.

Nintendo avslöjar: ”Mario Kart World” utvecklades först till Switch 1

Nu erkänner till och med Nintendos egna inre krets att det inte var den lättaste biffen att få “Mario Kart World” att fungera felfritt och smidigt.
https://www.moviezine.se/nyheter/nintendo-avslojar-mario-kart...

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Mario Kart World, som knappt ser bättre ut än förra spelet utvecklades först till Switch 1, har de ändå mage att ta betalt en hel del extra för. Kikar vi tillbaka om 3 år, vilket kommer vara spelets lägsta pris? En gissning är max 200krs sänkning och då hamnar vi på priser som är nuvarande normpriser, kring 599kr. Jag har svårt att tro att designa t.ex. grafiken för det här spelet är ens i närheten av kostnaden till Cyberpunk 2077. Donkey Kong ser ut som ett gammalt spel med.

Nintendo avslöjar: ”Mario Kart World” utvecklades först till Switch 1

Nu erkänner till och med Nintendos egna inre krets att det inte var den lättaste biffen att få “Mario Kart World” att fungera felfritt och smidigt.
https://www.moviezine.se/nyheter/nintendo-avslojar-mario-kart...

Hur du nu inte kan se skillnaden i kvalité mellan MKW och MK8 är nog smått imponerande. Om du faktiskt läser Ask the developer Mario Kart World så går de igenom att spelet blev alldeles för krävande för vanliga Switch. Vet inte hur du får detta att låta negativt? Det betyder att spelet får Switch 2 att visa vad den går för. Är väl exakt det man vill? Spel som pressar hårdvaran till sitt yttersta.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Hur du nu inte kan se skillnaden i kvalité mellan MKW och MK8 är nog smått imponerande. Om du faktiskt läser Ask the developer Mario Kart World så går de igenom att spelet blev alldeles för krävande för vanliga Switch. Vet inte hur du får detta att låta negativt? Det betyder att spelet får Switch 2 att visa vad den går för. Är väl exakt det man vill? Spel som pressar hårdvaran till sitt yttersta.

För att han inte ser skillnad på Mario Kart 8 och World 🤪🤷‍♂️

"Donkey Kong ser ut som ett gammalt spel"

Lixom, suuuuuuuuuuuuck!

Skribent
Skrivet av Joe Swallows:

Nu spelar jag inte den serien men min uppfattningen är att Ultimate är den...ultimate utgåvan. Det mest logiska är kanske att göra en version till Switch 2?

Skrivet av Majoren:

Så kände man ju iofs. för ett nytt Mariokart också. MK8 Deluxe+dlc var ju så stort, så jag undrade hur Nintendo någonsin igen skulle kunna lansera et nytt Mariokart. Men nu känns på förhand World trots allt väldigt fräscht. SÅ tror definitivt inte Nintendo kommer begrava en av sina största spelserier, Smash, men det dröjer nog 1-3 år innan en ny del då de nog inte lär vilja släppa det i närheten av releasen med Mariokart. Det handlar väl mest om att de måste hitta en formula för att förnya den spelserien med, så det inte bara känns som Smash Ultimate med bättre grafik.

Det är ju lite problematiskt att kalla något för "Ultimate" då det automatiskt signalerar en slutprodukt som de inte kan bygga vidare på utan att "svika" sin publik. Hade SSBU haft en undertitel, som melee eller brawl, hade de utan vidare kunnat släppa ett nytt spel till Switch 2 på samma tema. Nu är liksom Super Smash Bros-sviten avslutad i och med Ultimate. Å andra sidan var väl SSBU så fulländat som det kunde bli...

Men om Nintendo nu jobbar med någon sorts uppföljare med ny formula gissar jag att de inte kommer att vilja släppa en uppdaterad Switch-version av samma anledning som vi inte kommer se någon uppdatering av MK8 Deluxe - de vill inte konkurrera med sina egna spel.

MK World känns som en verklig uppdatering så ska bli se vad de kan koka ihop för något!

Medlem

Någon som vet om någon animeserie som Dont toy with me miss Nagatoro kommer få ett switch 2spel?

Medlem

Det är ju lite problematiskt att kalla något för "Ultimate" då det automatiskt signalerar en slutprodukt som de inte kan bygga vidare på utan att "svika" sin publik. Hade SSBU haft en undertitel, som melee eller brawl, hade de utan vidare kunnat släppa ett nytt spel till Switch 2 på samma tema. Nu är liksom Super Smash Bros-sviten avslutad i och med Ultimate. Å andra sidan var väl SSBU så fulländat som det kunde bli...

Men om Nintendo nu jobbar med någon sorts uppföljare med ny formula gissar jag att de inte kommer att vilja släppa en uppdaterad Switch-version av samma anledning som vi inte kommer se någon uppdatering av MK8 Deluxe - de vill inte konkurrera med sina egna spel.

MK World känns som en verklig uppdatering så ska bli se vad de kan koka ihop för något!

Jag hoppas på att mickey mouse, Donald Duck och Goofy blir karaktärer då, vill se disneykaraktärer i spelet som krossar Sora, Stevie bland annat.

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Ja, i storyn så står det t.ex. att Switch 1 skulle ha massa framerate problem. Det är inte så mycket snyggare än Switch 1 spelet. Det är inte en unik synpunkt jag har heller, sådana kommenterar är rätt vanliga i t.ex. videon som Digital Foundry gjorde om Mario Kart World. Det är inte direkt att det blir en "wow!" känsla av att komma till en ny konsolgeneration.

Man kan nog kanske säga att de lyckades ganska bra till Switch 1 (förutom sämre framerate med 4 spelare), men Switch 2 ska ändå vara rätt rejält mycket kraftfullare än ettan. Det borde synas.
Jag har faktiskt noll intresse av att köpa nya Mario Kart. Hoppas mer på nya Mario och Zelda ska pusha grafiken framåt en hel del, de har ju trots allt även DLLS teknik att luta sig mot.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

För att han inte ser skillnad på Mario Kart 8 och World 🤪🤷‍♂️

"Donkey Kong ser ut som ett gammalt spel"

Lixom, suuuuuuuuuuuuck!

Ja, det ser redan daterat ut

Hypen som många går på är rätt skrattretande

Eller ta bara den här jämförelsen

Rätt patetiskt, fast det finns exempel på när mer RAM tillåter t.ex. bättre texturer

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Rätt patetiskt, fast det finns exempel på när mer RAM tillåter t.ex. bättre texturer

Är det Nintendos aka Switch 2 fel menar du och inte utvecklaren själv?
Har du sett hur Cyberpunk? Sluta gråt troll

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Är det Nintendos aka Switch 2 fel menar du och inte utvecklaren själv?
Har du sett hur Cyberpunk? Sluta gråt troll

Är man troll bara för att man har andra åsikter?
Nintendo släpper alltså redan utdaterad hårdvara till rätt högt pris, jag tycker inte det är helt OK.
Ni får gärna tycka annat, fritt fram

Jag minns när Nintendo slängde in SuperFX chipet i spelkassetten för StarFox och betydligt uppdaterade grafiken och med det vad de kunde även göra spelmässigt..

Cyberpunk kommer förstås ha framerate problem
GTA 6 kommer behövas skalas ner rejält för att fungera överhuvudtaget
Och tanken är att man ska ha konsolen i minst 6 till 7 år. Nice!

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Ja, i storyn så står det t.ex. att Switch 1 skulle ha massa framerate problem. Det är inte så mycket snyggare än Switch 1 spelet. Det är inte en unik synpunkt jag har heller, sådana kommenterar är rätt vanliga i t.ex. videon som Digital Foundry gjorde om Mario Kart World. Det är inte direkt att det blir en "wow!" känsla av att komma till en ny konsolgeneration.

Man kan nog kanske säga att de lyckades ganska bra till Switch 1 (förutom sämre framerate med 4 spelare), men Switch 2 ska ändå vara rätt rejält mycket kraftfullare än ettan. Det borde synas.
Jag har faktiskt noll intresse av att köpa nya Mario Kart. Hoppas mer på nya Mario och Zelda ska pusha grafiken framåt en hel del, de har ju trots allt även DLLS teknik att luta sig mot.

Jag har svårt att tro att du är seriös här, jag har lyssnat på mängder av personer som spelar Switch 2 och MK World t.ex, folk är väldigt imponerade. Det räcker ju att titta på filmer på YouTube i 4K, det är ju en drastisk skillnad i grafik från MK 8, men som sagt, du kanske bara är här för att få igång en debatt.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nintendo släpper alltså redan utdaterad hårdvara till rätt högt pris, jag tycker inte det är helt OK.

Jag minns när Nintendo slängde in SuperFX chipet i spelkassetten för StarFox och betydligt uppdaterade grafiken och med det vad de kunde även göra spelmässigt..

Högt pris? Endast konsol kostar runt 4000-5200 kr i Japan, USA och i Europa.
Pissa inte på Nintendo nu för att Bergsala & Co är dyra här i Sverige!
Ja förutom att Super FX chipet och dess spel var ju framrate delux eller?

Inga problem, Switch 1 är snart 8 år gammal väl och tuffar på som tåget ännu, spelmässigt och försäljningsmässigt!

Medlem

Hade vi pratat om en konsol som endast var till för hemmabruk likt ps5/Xbox Series hade vi defintivt haft rätt att förvänta oss mer kapacitet rent tekniskt. Nu pratar vi om en hybrid i tablet-format och med tanke på vad vi får för pengarna (åtminstone alla vi som importerar våra konsoler till det "riktiga" priset och inte Bergsala hittepå) så är jag helt tillfreds med prestandan.

Om några år när nästa generations konsoler från Sony/MS släpps blir det säkert mer kännbart likt det är för switch 1 i dagsläget men den dagen den sorgen.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

Finns även många som är imponerade över spelet. Digital Foundry säger ju att spelet har en solid uppdatering i grafik och utseende och att den extra kraften använts väl till 24 spelare och öppen värld. Där vissa förbättringar är större än andra. De gjorde ju också denna bedömning enbart på tidigt släppt material utan att testa själv.

Men det verkar som du som andra har orimliga förväntningar på hårdvara, pris och ergonomi. Det finns ingen motsvarande enhet till pris, prestanda och storlek.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Hade vi pratat om en konsol som endast var till för hemmabruk likt ps5/Xbox Series hade vi defintivt haft rätt att förvänta oss mer kapacitet rent tekniskt.

Personligen skulle jag nog inte ha höga förhoppningar om det var en stationär konsol. Nintendo hade nog ändå inte släppt en "ps5" maskin även om de verkligen kan göra det. För mig spelar det ingen roll, det är spelen som är det viktiga och hur roligt man har.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Personligen skulle jag nog inte ha höga förhoppningar om det var en stationär konsol. Nintendo hade nog ändå inte släppt en "ps5" maskin även om de verkligen kan göra det. För mig spelar det ingen roll, det är spelen som är det viktiga och hur roligt man har.

Håller med, sen är ju Nintendos spel väldigt snygga och buggfria, vissa Switchspel som t.ex Luigi’s Mansion 3 är ju ofattbart snygga måste jag säga.

Medlem
Skrivet av lonian:

Hehe. Nej, det är ju ett rent hypotetiskt scenario. Nintendo har ju inte varit med i det racet sedan Gamecube. Menar bara att "kritiken" varit mer befogad sett till priset om det inte varit en hybrid vi talar om.

Det tekniska är sekundärt för min egen del också då jag är beredd att offra grafik och till viss gräns framerate för bärbarhet, det enda som är tråkigt är förstås när vissa tredjepartsspel inte släpps pga tekniska begränsningar.

Medlem
Skrivet av EndySWE:

Hehe. Nej, det är ju ett rent hypotetiskt scenario. Nintendo har ju inte varit med i det racet sedan Gamecube. Menar bara att "kritiken" varit mer befogad sett till priset om det inte varit en hybrid vi talar om.

Det tekniska är sekundärt för min egen del också då jag är beredd att offra grafik och till viss gräns framerate för bärbarhet, det enda som är tråkigt är förstås när vissa tredjepartsspel inte släpps pga tekniska begränsningar.

Mmm, jag gillar personligen hybridformatet mer än det stationära, så man kan spela handheld, plus ta med den på resor och fortsätta spela mm. Men rent tekniskt vad den presterar är det väl mer relevant att jämföra med t.ex. Steam Deck än med en stationär burk. I övrigt så bryr jag mig inte om det är t.ex. simplifierad geometri i vissa spel, sånt man bara märker om man spelar sida-vid-sida. Är nöjd så länge spelen ser hyfsat skarpa ut, då Switch 1 hölls tillbaka av att krävande fick ett geggigt lågupplöst utseende, vilket inte verkar vara något problem alls för Switchen 2.

Medlem
Skrivet av Kaleid:

GTA 6 kommer behövas skalas ner rejält för att fungera överhuvudtaget

Jag tycker man kan ha i åtanke att Switch 2 räknas som en bärbar konsol och då blir prestandan mer imponerande.
Trots att spel kommer ha prestandaproblem så förekommer sådant även på PS5/Series X och PC. Ingen bärbar konsol har varit i linje med stationära innan. Switch 2 har ändå mer hästkrafter, och betydligt nyare komponenter i sig än steamdeck så jag är nöjd - givetvis är din min åsikt och ingen annans.

Skriv svar