Den stora Switch 2-tråden

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag hoppas snarare att detta kan få dem att lansera flera nivåer av spelkort där de kanske kan komma undan med billigare varianter (t.ex. ett 32gb istället för 64) så de inte behöver betala mer men ändå inte nyttja hela kapaciteten. Sen är det ju egentligen inte fel att key cards finns som alternativ, men som det är nu är det enda valet i många fall vilket jag tror stör många. Mig inkluderad.

De kommer nog behöva 128GB kassetter innan den här generationen är över om 8-9 år, speciellt om Switch 2 framledes får mer direkta portningar av aktuella spel där utvecklarna inte spenderar 12 månader på att nedgradera assets för att trimma filstorlekar mm.
Men det var en bra idé som någon nämnde om flera fysiska releaser. Key-Cards som standard-release är nog något vi kommer få acceptera denna generation, alternativet är väl kod-i-box vilket jag tycker är sämre då nyckelkassetterna i alla fall går att sälja vidare.
Hade därför varit bästa kompromissen om samlarutgåvor av spelen kommit på riktig kassett, så hade man fått sina "viktigare" titlar på äkta fysiskt format, även fast man kanske får pröjsa en hundring mer.

signatur

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ

Gen
Medlem
Skrivet av Daed:

Att framerate sänks till 30 fps när det är 3-4 spelare i splitscreen är normalt, har varit så i typ alla Mario Kart-spel.

Inte lirat 4p sedan WiiU och då minns jag inte ens hur det såg ut, men nu vet jag.

Kommer man från PC världen är sådana avvikelser lite underliga men man vänjer väl sig nog.

Medlem
Skrivet av Majoren:

De kommer nog behöva 128GB kassetter innan den här generationen är över om 8-9 år, speciellt om Switch 2 framledes får mer direkta portningar av aktuella spel där utvecklarna inte spenderar 12 månader på att nedgradera assets för att trimma filstorlekar mm.
Men det var en bra idé som någon nämnde om flera fysiska releaser. Key-Cards som standard-release är nog något vi kommer få acceptera denna generation, alternativet är väl kod-i-box vilket jag tycker är sämre då nyckelkassetterna i alla fall går att sälja vidare.
Hade därför varit bästa kompromissen om samlarutgåvor av spelen kommit på riktig kassett, så hade man fått sina "viktigare" titlar på äkta fysiskt format, även fast man kanske får pröjsa en hundring mer.

Du har absolut en poäng i att spelen blir större och att det kommer behövas större spelkort också, men anledningen till att jag skrev om behovet av mindre lagringsalternativ är för att många väljer code-in-box eller key cards är för att Switch 2 tydligen bara har ett alternativ om 64gb - vilket passar store releaser som Cyberpunk 2077 ypperligt men har du små spel om typ 8-24 gb kan det ta emot en del och spara in genom att lansera som key cards. Med fler alternativ kanske vi slipper sådana kompromisser - alternativt får som val att köpa vanlig eller key card. Vilket såklart vore det bästa! Så hoppas Nintendo lyssnar och funderar kring detta nu. Men som tur är är ju deras egna spel och samlarutgåvor på kassett så det handlar ju mer om tredjepartstitlar egentligen. Kan dock hålla med om att det är bättre än code-in-box om en vill låna ut och/eller sälja, dock drygt att en ändå måste ha i kassetten trots digital nedladdning.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Du har absolut en poäng i att spelen blir större och att det kommer behövas större spelkort också, men anledningen till att jag skrev om behovet av mindre lagringsalternativ är för att många väljer code-in-box eller key cards är för att Switch 2 tydligen bara har ett alternativ om 64gb - vilket passar store releaser som Cyberpunk 2077 ypperligt men har du små spel om typ 8-24 gb kan det ta emot en del och spara in genom att lansera som key cards. Med fler alternativ kanske vi slipper sådana kompromisser - alternativt får som val att köpa vanlig eller key card. Vilket såklart vore det bästa! Så hoppas Nintendo lyssnar och funderar kring detta nu. Men som tur är är ju deras egna spel och samlarutgåvor på kassett så det handlar ju mer om tredjepartstitlar egentligen. Kan dock hålla med om att det är bättre än code-in-box om en vill låna ut och/eller sälja, dock drygt att en ändå måste ha i kassetten trots digital nedladdning.

Egentligen ett icke-problem då de mindre spelen som ex. Bravely Default-remaken knappast är särskilt tekniskt krävande och liksom indiespel förmodligen skulle funka lika bra på en vanlig OG Switch kassett som är billigare, Switchen 2 är ju kompatibel för att läsa av dem också. De snabbare Switch 2 kassetterna torde väl egentligen bara vara ett måste för tekniskt krävande spel som behöver den extra hastigheten, som t.ex. Cyberpunk2077. Tror inte fler utgivare skulle välja riktig fysisk release för att Nintendo erbjöd fler storlekar. Frågan om det ens skulle vara lönsamt med mindre storlekar när det troligen ändå är det snabbare filöverföringsformatet som drar upp priserna på Switch 2 kassetter. 64GB känns som en rimlig storlek för egentligen nästan alla större tredjepartsreleaser, nästan alla lanseringstitlar på Switch 2 hade ju ändå behövt den storleken minimum.

Medlem

Kommer Nintendo Switch 2 höjas i pris här i Sverige tror ni?

"Nintendo höjer priset på Switch 2 - skyller på bristande tillgång och marknadsförändringar"

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kommer Nintendo Switch 2 höjas i pris här i Sverige tror ni?

"Nintendo höjer priset på Switch 2 - skyller på bristande tillgång och marknadsförändringar"

Kan aldrig uteslutas. Med tanke på världsläget samt historiken från de andra tillverkarna av konsoler på sistone.

Glad att jag beställde från nintendo i utlandet. Tror inte att det blir billigare än så att vänta. Befarar att det blir dyrare för de som väntar.

Skriv svar