Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

HL3-ryktet,

Vet inte ens vad det är för rykte :'D

Och jag hoppas inte det finns nån annan som sagt det här innan, så jag är först, och sen får 100% rätt. Haha.

Skrivet av Sommarregn9:

Vet inte ens vad det är för rykte :'D

Och jag hoppas inte det finns nån annan som sagt det här innan, så jag är först, och sen får 100% rätt. Haha.

Tror jag skrev nångång tidigare att jag tror på utannonsering i januari/feb och sen släpp under sommaren/tidig höst. Men har gärna fel och att det blir tidigare än så.

Medlem

Fan, alla pusselbitarna faller ju på plats nu! Tror fortf mest på HL3-ryktet, men du verkar ha säkrat upp med vattentäta resonemang där. Har du nån youtube-video eller 4chan-kommentar som bevis också så är saken biff!

Jag förstår vart du vill komma med ditt resonemang Sebastian, men troligtvis har hela konsolen läckt, både till snarlik design som till specs. Om vi endast ska utgå från vad Nintendo officiellt har gått ut med så vet vi att Switch 2 är på väg men inte så mycket mer än så.

Playstation 5-Pro var till exempel en ganska dålig bevarad hemlighet på grund alla rykten som läcktes. Det finns en tråd om den som även Gertzy har skapat, och det verkar i en första anblick att många läckor har också stämt med den slutgiltiga produkten.

Sen varierar givetvis sanningshalten i alla rykten som dyker upp, men jag antar att denna tråd inte bara är en ryktestråd med högsta sanningshalt i?

Skrivet av PGR1985:

Sen varierar givetvis sanningshalten i alla rykten som dyker upp, men jag antar att denna tråd inte bara är en ryktestråd med högsta sanningshalt i?

Nej, det har vi ju konstaterat vid det här laget.

Jag har inte följt hårdvaruläckan så noga. Vet vi nåt säkert om hur "klar" designen är? Dvs, går det att urskönja om det är en tre år gammal prototyp som läckt eller nåt som ser ut som det kan vara den färdiga produkten? Det senare skulle ju kunna hinta om att en utannonsering kanske ändå kommer under hösten, men vem vet?! Ja, förutom Nintendo, då.

Angående PS5 så känns det som Sony läcker rätt duktigt som företag, jag upplever att N är bland de bättre företagen på att hålla sina hemligheter... Hemliga.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Ja, det verkar så! Tänk om Nintendo slog till med ett pris direkt? $399 som ett svar på Sonys senaste…

Ja, tror inte Nintendo vill gå över $450 faktiskt, i alla fall inte för grundkonsolen just nu... edit: uppgifter i videon nedan pekar också mot $399,99!

Skrivet av Belgaar:

20 Mars stämmer ganska bra överens med mina tankar.
Läckan för några månader sen där flera spelutvecklare fick brev om att förbereda sig för release i mars stämde tveklöst efter flera källor rapporterade samma.

Saker kan såklart ändras på vägen. Men jag skulle nog våga påstå med 75% säkerhet att release sker i Mars. 10 oktober för reveal låter också väldigt rimligt efter Brazils post tidigare om att man flyttade tillbaka flera event till Augusti för att förbereda Switch 2 reveal i September eller Oktober. Även där har alla detaljer stämt hittils och reveal kommer med väldigt stor sannolikhet ske här inom någon enstaka vecka.

Mer belägg för tidig vår-lansering! En tredjepartstillbehörstillverkare säger nu att konsolen lanseras till "Mars-april" så 20e Mars låter ju rätt passande i den uppfattningen. De pratar också om magnetiska joy cons och stickor och annat intressant! Vi är nog mycket nära nu (siktar in mig på 10e oktober nu)!!!

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Så måste det vara såklart. 🤣

Men tänk ett scenario där Half-Life 3 skulle visas upp på Nintendos presskonferens? Det visar sig dessutom att det är exklusivt till Switch 2 i 1 års tid, vilka härliga reaktioner det skulle blivit i spelvärlden?

Är det sjätte återfallet nu?

Svagt.
Förväntar mig minst 100% exklusivt, och att gameplay fokuserar helt och hållet på Vitality Sensor.

Skrivet av Majoren:

Svagt.
Förväntar mig minst 100% exklusivt, och att gameplay fokuserar helt och hållet på Vitality Sensor.

Det är ju inte omöjligt att N är innovativa som de brukar och ditchar traditionella handkontroller helt. Tänk om Switch 2 styrs helt med Vitality Sensor eller en ny version av den gamla SNES-bazookan, vi fick ju fjärrkontroller i och med Wii och tablet gaming med Wii U så... Tror det är minst 25% chans för det eftersom vi hittills inte sett något som motbevisar att det kan va så.

Tror dock inte på full exklusivitet för HL3 med tanke på att Valve nog vill släppa det på Steam deck, i alla fall efter tidsexklusivitet. Steam deck är ju praktiskt taget en upphottad Switch redan.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, tror inte Nintendo vill gå över $450 faktiskt, i alla fall inte för grundkonsolen just nu... edit: uppgifter i videon nedan pekar också mot $399,99!

https://youtu.be/3T8yLkNaqjk

Mer belägg för tidig vår-lansering! En tredjepartstillbehörstillverkare säger nu att konsolen lanseras till "Mars-april" så 20e Mars låter ju rätt passande i den uppfattningen. De pratar också om magnetiska joy cons och stickor och annat intressant! Vi är nog mycket nära nu (siktar in mig på 10e oktober nu)!!!

Redan i April var det en analytiker som skrev om en Nintendo Direct i Augusti istället för September (vilket inte hänt på åtta år så inte lätt att gissa ur tomma luften) och om en till presentation i Oktober (antagligen då för Switch 2) så verkar som Nintendo har velat lite fram och tillbaka. Liksom med releasedatumet, verkar som de tänkte sig April först men har skjutit tillbaka till Mars så vi får den lite tidigare. Och enligt hans uppgifter är det två SKUs: en digital only $399,99 och en physical för $449,99 - vilket kan stämma överrens med rykten och läckor jag rapporterat om tidigare i tråden om att de ska agera "som Sony med Playstation" så även om senare uppgifter pekat på att det ända som ska skilja versionerna åt är kontrollerna och deras färg (som med OG Switch blå/röd och svart/grå) så återstår att se vilket som skiljer men det låter som färgschemat mest är en antagning utifrån förra releasen medan den andra uppgiften faktiskt låter som någonting Nintendo har diskuterat med utvecklare och diverse partners.

Vidare pratar den tredjepartsutvecklaren från videon ovan om att "designen på joy-consen skiljer sig från tidigare och från den läckta designen" (vilket högst antagligen syftar på den läckta CAD-ritningen och/eller plastskalet med gammalt serienummer eller vad det kallades (X6 istället för X8) och när vi får se presentationen kommer vi förstå understryker de. Så vi får se snart (förhoppningsvis) hur de nya kontrollerna skiljer sig från tidigare då presentationen tycks fokusera en del på kontrollerna också.

Medlem

Det är ju inte omöjligt att N är innovativa som de brukar och ditchar traditionella handkontroller helt. Tänk om Switch 2 styrs helt med Vitality Sensor eller en ny version av den gamla SNES-bazookan, vi fick ju fjärrkontroller i och med Wii och tablet gaming med Wii U så... Tror det är minst 25% chans för det eftersom vi hittills inte sett något som motbevisar att det kan va så.

Tror dock inte på full exklusivitet för HL3 med tanke på att Valve nog vill släppa det på Steam deck, i alla fall efter tidsexklusivitet. Steam deck är ju praktiskt taget en upphottad Switch redan.

Faktiskt svårt föreställa mig hur HL3 ska kunna fungera på Steam Deck om inte Valve pröjsar Nintendo för att få licens att nyttja Wii Fit-brädan och kommande vitalitets sensoren med Deck.

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/t7kEXJrteFM

Redan i April var det en analytiker som skrev om en Nintendo Direct i Augusti istället för September (vilket inte hänt på åtta år så inte lätt att gissa ur tomma luften) och om en till presentation i Oktober (antagligen då för Switch 2) så verkar som Nintendo har velat lite fram och tillbaka. Liksom med releasedatumet, verkar som de tänkte sig April först men har skjutit tillbaka till Mars så vi får den lite tidigare. Och enligt hans uppgifter är det två SKUs: en digital only $399,99 och en physical för $449,99 - vilket kan stämma överrens med rykten och läckor jag rapporterat om tidigare i tråden om att de ska agera "som Sony med Playstation" så även om senare uppgifter pekat på att det ända som ska skilja versionerna åt är kontrollerna och deras färg (som med OG Switch blå/röd och svart/grå) så återstår att se vilket som skiljer men det låter som färgschemat mest är en antagning utifrån förra releasen medan den andra uppgiften faktiskt låter som någonting Nintendo har diskuterat med utvecklare och diverse partners.

Vidare pratar den tredjepartsutvecklaren från videon ovan om att "designen på joy-consen skiljer sig från tidigare och från den läckta designen" (vilket högst antagligen syftar på den läckta CAD-ritningen och/eller plastskalet med gammalt serienummer eller vad det kallades (X6 istället för X8) och när vi får se presentationen kommer vi förstå understryker de. Så vi får se snart (förhoppningsvis) hur de nya kontrollerna skiljer sig från tidigare då presentationen tycks fokusera en del på kontrollerna också.

Gissar på att det i princip bara blir själva infästningen som kommer vara ny, men att gamla joy-cons kommer fungera fullt ut trådlöst med Switchen 2. Men men, jag håller ändå hoppet uppe för större spakar och "scroll"-knappar. Tredjepartstillverkarna kommer nog stå i kö för att sälja speciella rails till gamla joy-cons som gör att de går att fästa i nya konsolen...

Medlem
Skrivet av Majoren:

Faktiskt svårt föreställa mig hur HL3 ska kunna fungera på Steam Deck om inte Valve pröjsar Nintendo för att få licens att nyttja Wii Fit-brädan och kommande vitalitets sensoren med Deck.

Gissar på att det i princip bara blir själva infästningen som kommer vara ny, men att gamla joy-cons kommer fungera fullt ut trådlöst med Switchen 2. Men men, jag håller ändå hoppet uppe för större spakar och "scroll"-knappar. Tredjepartstillverkarna kommer nog stå i kö för att sälja speciella rails till gamla joy-cons som gör att de går att fästa i nya konsolen...

Ja, det har ju pratats om att "gamla" (nuvarande) joy-cons och pro controller kommer fungera över blåtand så de kommer ju inte pensioneras, men det som diskuteras är tydligen att analoga stickorna skiljer sig också så de kommer inte fungera på samma sätt och med samma design så verkar inte bara vara infästningen (nya verkar ju vara magnetisk från sidan istället för "upp-ner") som ska skilja sig. Ska bli mycket spännande att se vad de hittat på och hur de skiljer sig!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

men det som diskuteras är tydligen att analoga stickorna skiljer sig också så de kommer inte fungera på samma sätt och med samma design så verkar inte bara vara infästningen (nya verkar ju vara magnetisk från sidan istället för "upp-ner") som ska skilja sig. Ska bli mycket spännande att se vad de hittat på och hur de skiljer sig!

Hoppas på¨större skönare analogstickor och knappar på de nya Joy Consen.
Synd att de fortfarande har samma layout som tidigare joy-cons som gör att man få höger analogsticka obekvämt placerad.

De borde kunna sälja en separat höger joy-con som är bättre utformad för oss som inte tänker spela med den avtaglöst samt en vänster joy-con med styrkors. Trist nog lär man säkert få vända sig till 3e part i så fall och då få en sämre konstruktion.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Hoppas på¨större skönare analogstickor och knappar på de nya Joy Consen.
Synd att de fortfarande har samma layout som tidigare joy-cons som gör att man få höger analogsticka obekvämt placerad.

De borde kunna sälja en separat höger joy-con som är bättre utformad för oss som inte tänker spela med den avtaglöst samt en vänster joy-con med styrkors. Trist nog lär man säkert få vända sig till 3e part i så fall och då få en sämre konstruktion.

Ja, hoppas också de är något större och att det är därför de inte kommer fungera med nuvarande "konstruktion" och tillbehör! Knapparna låter det tyvärr inte som de har ändrat så mycket på, utan det verkar vara stickorna som är annorlunda. Men vi får väl se.

Tror tyvärr inte de kommer göra joy-cons som skiljer sig i layout och upplägg utan det blir högst troligen tredjeparts du får vända dig till då. Om de inte släpper "pro joy cons" där du kan välja layouten själv kanske som vissa kontroller gör där knappar och spakar kan byta plats och du kan välja lite friare själv hur du vill ha det. Vet inte om det är så troligt om Nintendo gör en sådan men konstigare saker har väl hänt. Ser de att de kan sälja en sådan produkt dyrare kanske det lockar med nya vinster.

Medlem

Ett patent som publicerades i början av Juni kan vara ytterligare tecken på att Switch 2 får VR-tillbehör! Dock ser det ganska b ut, lite som Labbo, så hoppas nästan det bara är ett i mängden av patent de testat men slängt på högen. Får den VR så hoppas jag det blir mer likt PSVR2 och mer ordentligt! Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/XktZJf4lWxA?t=363

Ett patent som publicerades i början av Juni kan vara ytterligare tecken på att Switch 2 får VR-tillbehör! Dock ser det ganska b ut, lite som Labbo, så hoppas nästan det bara är ett i mängden av patent de testat men slängt på högen. Får den VR så hoppas jag det blir mer likt PSVR2 och mer ordentligt! Vad tror ni?

Samma bild har använts i tidigare patent som visat deras "VR patent"
Det kan lila gärna vara placeholder.
Man vill ju inte avslöja för mycket.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Samma bild har använts i tidigare patent som visat deras "VR patent"
Det kan lila gärna vara placeholder.
Man vill ju inte avslöja för mycket.

Ah, så långt tänkte jag inte 😅 hoppas det stämmer!

Medlem

Nya uppgifter om Switch 2 och verkar som Nintendo förberett plats för konsolen på sitt nya museum. Kommer den avtäckas där? I sådana fall kanske den avtäcks under öppningen 2:a oktober? Obs: spekulation, ingenting som faktiskt tyder på det (förutom att de har en dedikerad plats för den, men det kan vara för senare efter den utannonserats och tom släppts men ändå).

Medlem

Togs upp i videon ovan, men det har framkommit en hel del ny information om det nya mystiska wi-fi-tillbehöret och vad det kan vara. Prime spekulerar i att det är något slags hälsotillbehör och kommunicerar med konsolen och hur du rör dig på något sätt. Allt finns sammanfattat på på Reddit (och i videon ovan som sagt):

Medlem

Kan en 3D-rendering av CAD-läckan av Switch 2 hinta om montering för en andra skärm som diskuterats tidigare? Kan mycket väl vara så. Eller vad tror ni?

Medlem

Avdelning inte så troligt men ändå: rykten/uppgifter om scrollhjul tycks återkomma lite då och då (ända sedan Gamecube-tiden) och kan vara på gång nu enligt någon som påstår sig ha hållit i konsolen...

Medlem

Miyamoto tycks bekräfta att de använder Switch för att emulera Virtual Boy, så är det på gång till NSO och/eller Switch 2? Möjligheten tycks finnas där i alla fall! Skulle ni vilja se det?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/Noe7JWjw8fw

Miyamoto tycks bekräfta att de använder Switch för att emulera Virtual Boy, så är det på gång till NSO och/eller Switch 2? Möjligheten tycks finnas där i alla fall! Skulle ni vilja se det?

På Gamereactor läste jag att det var på den vanliga Switchen? Men att det är förberett en plats för Switch 2 på deras museum.

Skrivet av Gertzy:

Emulera Virtual Boy-spel, det låter ju som ett hot!

Medlem
Skrivet av PGR1985:

På Gamereactor läste jag att det var på den vanliga Switchen? Men att det är förberett en plats för Switch 2 på deras museum.

Jo, de använder "vanliga" Switch för att köra spelen men kan ju fortfarande vara för NSO och Switch 2. Och att det tycks vara förberett för nya konsolen på museumet har jag skrivit om ovan (även om det känns rätt självklart).

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/fj6Bpvdc9OQ?t=343

Avdelning inte så troligt men ändå: rykten/uppgifter om scrollhjul tycks återkomma lite då och då (ända sedan Gamecube-tiden) och kan vara på gång nu enligt någon som påstår sig ha hållit i konsolen...

Mer ingående om scrollhjuls-axelknapparna och hur det vävs ihop med både tidigare rykten och läckor med nyare uppgifter!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Virtual boy... är det något att eftersträva? Fick väl knappt 20 spel totalt under dess korta livscykel?
Vore väl om spelen inte blev enbart röda och svarta...

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Medlem
Skrivet av magma:

Virtual boy... är det något att eftersträva? Fick väl knappt 20 spel totalt under dess korta livscykel?
Vore väl om spelen inte blev enbart röda och svarta...

Haha antagligen inte, men jag rapporterar bara rykten/uppgifter och försöker inte värdera dem så värst Personligen skulle jag kanske testa dem lite kort om de blev tillgängliggjorda men knappast spela speciellt mycket då inget av de få spel som släpptes tycks ju vara något av värde direkt. Men jag tänker mig att om de nu har ett VR-tillbehör kanske de vill ge spelen en andra chans? Tror han sa 25 titlar allt som allt...

Medlem

Nu ryktas det om scroll-axelknappar igen. Bra, mycket bra.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha antagligen inte, men jag rapporterar bara rykten/uppgifter och försöker inte värdera dem så värst Personligen skulle jag kanske testa dem lite kort om de blev tillgängliggjorda men knappast spela speciellt mycket då inget av de få spel som släpptes tycks ju vara något av värde direkt. Men jag tänker mig att om de nu har ett VR-tillbehör kanske de vill ge spelen en andra chans? Tror han sa 25 titlar allt som allt...

Rätt mig om det är fel men virtualboy var väll int som VR utan typ samma 3d effekt som 3ds.

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Rätt mig om det är fel men virtualboy var väll int som VR utan typ samma 3d effekt som 3ds.

Nej det var inte vr men tänkte bara att båda är att stoppa ögonen i ett slags "glasögon" så tänkte då kanske de kan emulera det i vr-headsetet?

Medlem

Alla tredimensionella bilder bygger väl i grunden på samma grundmekanik, dvs. fläta ihop två bilder på samma sak som är lite offset.
Man kan väl emulera Virtual boy med typ Laboo? Inte för att jag tycker det vore en intressant produkt för fem öre att emulera virtual boy, hoppas de lägger krutet på Gamecube och kanske få med sig Sega på Dreamcast istället.

Skriv svar