Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av mrizze:

Känns inte 120 hz helt och hållet onödigt på en Switch. I princip inga spel kommer rulla i mer än 60 fps och det finns inte riktigt behovet för ett jättejättesmooth OS som i en telefon. Nej, lägg den budgeten på något annat säger jag.

Vad Switch klarar av spelar ju ingen roll för hur Nintendo levererar Switch 2? Och med DLSS kommer nog flertalet spel kunna köras i högre än 60. Så detta känns helt rätt prioriterat (även om jag personligen kör väldigt lite på skärmen).

Skrivet av Belgaar:

64gb kan inte stämma. Det skulle innebära operativsystem och i bästa fall + 1 spel (men det finns spel som är större än 50-60gb).

Jag tror inte Nintendo är korkade nog att bara sätta 64gb. Dom måste ge spelarna i varje fall möjlighet att ha 2-3 spel installerade utan att köpa extra minne. Slår hål på detta som falskt direkt. Min iPhone 7 från 2016 hade tom 128gb minne.

Kul med skärmen dock - finns bra LCD idag helt klart. Men inget kommer i närheten av OLED. Kör dock via TV:n rätt mycket och har 4k OLED där.

Nej, tror som sagt inte det stämmer utan det är nog 12GB ram och 256gb ssd som gäller! Tänkte jag bara skulle slänga med det för att det nämndes i videon så ingen anklagar mig för att inte presentera bad news också. Men tror som sagt inte det är någon större sanningshalt i det utan var kanske något Nintendo tänkte ha till en början men sen ökade från det för bättre driv.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Han är inte full han är en förblindad Nintendo fanboy, Eshop på switch är bland det trögaste du kan hitta, fan va det är vidrigt att gå in där och härja.

Jag säger inte att eshopen är bra, jag säger dock att den är bättre och snabbare än på PS4 Pro, som är en tekniskt starkare maskin.
Så ditt snack om prestanda stämmer med andra ord inte.
E-shopen är hemsk på många sätt och vis. Vi får hoppas att Nintendos ONLINE AVDELNING har fått tummarna ur arslet, för DÄR kan vi tala om en lathet. Men att klaga på Nintendo spelteam är skevt då Nintendo aldrig har spottat ur sig såhär många spel till en och samma konsol.

Sen ditt återkommande grafikbröl om 30 fps och 128x upplösning är skrattretande. Du trollar.
Luigis Mansion 3 säger hold my beer till mer eller mindre allt till PS4 Pro 😘 Där även grafikexperterna Digital Foundry säger densamma så I don´t know vem du försöker övertyga haha.

Nintendo VINNER ingenting på att tävla mot Sony på liknade premisser, dvs tekniska prestanda.
N64 var på papper bättre och starkare än PS1: Nintendo förlorade.
Gamecube var på papper starkare än PS2: Nintendo förlorade.
Wii var på papper SVAGARE än PS3 men en unik uppelvelse: Nintendo vann den generation.
Switch är på papper svagare än PS4/One: Nintendo åt upp den generationen tack vare sitt unika format.

Att släppa en Switch 2 med liknade prestanda som PS5 skulle Nintendo förlora stort på då majoritet av människorna inte vill handla en hybridkonsol för 10.000 papp. Kolla hur det går med "grafikmonstret" Steamdeck lixom. Det är ingen direkt super succé, ingen flopp men i Nintendo, Sony siffror, så är det katastrofalt dåligt!

Medlem

IGN ger sina sista förutsägelser om Switch 2 (pris, spel, funktioner etc)!

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Vad snackar du ens om?
Switchens meny slår både PS3 och "grafikmonstret" PS4 och Pro med hästlängder när det kommer till hastighet!
PS4 Pro, det tar över 10 sekunder att ladda ens friendlist!
På Switch sker det DIREKT!
PS4 Pro och dess PSN Store är KATASTROFALT seg kontra e-shopen!

Ja, Switchen är så svag och icke framtidsäker produkt att den har sålt som smör i 8 år 😂 Något som ni grafikh***** har bölat om sedan dag ett! Som kommer snart ha sålt mer än PS2 och det utan prissänkning.
PS2 kostade 999 kr ett bra tag där.

Är PS5 Pro vettig hårdvara anser du? En konsol som inte inte kan ta fysiska spel haha, för 10 papp????!!!
En konsol som än idag inte kan köra NATIVE 4K 60 fps utan måste kompromissa hela tiden med usel VRR där majoritet av spelen ser ut som pixelnoise (tack Digital Foundry)???!! Är det vettig hårdvara?

Hur då menar du?
Min OLED Switch har 64 GB. Det finns plats för mer än ETT spel på dess minne. Sluta överdriv. BOTW tar 14 GB.
Om alla kunde lära sig av Nintendo, komprimera som man skall så slipper vi spel och patchar på 150 GB 😂

Jo, håller med om Switchens huvudmeny/UI, det är verkligen ett föredöme vad gäller snabbhet och tydlighet. Gillade huvudmenyn på mitt PS4 också pga. bra menymusik, men den behövde ju t.om. 2-3 sekunder för att ladda in enstaka spelikoner. Och Xboxensgamla huvudmenyer (One och "patchade" 360) som man behöver guider för att hitta i plus nedlusat med reklam. eShopen däremot... där kan man snacka långsamt.

Och ja, smått otroligt att en Switch Oled på 64GB märkligt nog rymmer fler spel än en PS5 med hårddisk på knappt 1TB. Den rymmer på sin höjd en patch till CoD

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/614YBFfZpR4

IGN ger sina sista förutsägelser om Switch 2 (pris, spel, funktioner etc)!

Sjukt snabbt väntetiden till stora releasen gick, kändes ju som evighet när Nintendo körde teasern och presenterade april som datumet.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Jo, håller med om Switchens huvudmeny/UI, det är verkligen ett föredöme vad gäller snabbhet och tydlighet. Gillade huvudmenyn på mitt PS4 också pga. bra menymusik, men den behövde ju t.om. 2-3 sekunder för att ladda in enstaka spelikoner. Och Xboxensgamla huvudmenyer (One och "patchade" 360) som man behöver guider för att hitta i plus nedlusat med reklam. eShopen däremot... där kan man snacka långsamt.

Och ja, smått otroligt att en Switch Oled på 64GB märkligt nog rymmer fler spel än en PS5 med hårddisk på knappt 1TB. Den rymmer på sin höjd en patch till CoD

Sjukt snabbt väntetiden till stora releasen gick, kändes ju som evighet när Nintendo körde teasern och presenterade april som datumet.

Haha ja, hösten kändes som en lång tid i sträckbänken med alla rykten och indikationer på att snart utannonseras den men så hände inget. Men nu när den har utannonserats känns det som det gått dagar bara från jan-mars. Och snart är vi i april!

Skrivet av Majoren:

Det beror ju väldigt mycket på vilka spel man jämför med. Finns ju massor av indiespel till PS4/PS5 som bara är några hundra MB. I AAA-spel är det en jäkla skillnad i hur pass högupplösta texturerna är t. ex. Räkna med att Switch 2-spel kommer kräva betydligt mer lagring än Switch 1.
64GB kommer inte räcka långt.

signatur

00:00:02:42

Medlem

Paul Gale Network har pratat med flertalet återförsäljare i NA som säger: “The Nintendo Switch 2 launch is going to be bigger than most, realize…even stronger than we initially thought.”

Så ja, hypen bara ökar för varje dag nu!

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Kolla hur det går med "grafikmonstret" Steamdeck lixom. Det är ingen direkt super succé, ingen flopp men i Nintendo, Sony siffror, så är det katastrofalt dåligt!

Nu har ju dock Steam deck ingen reklam. Den är för många människor en helt okänd konsol.

Jag tror absolut att Steam Deck kunnat nå ut till fler människor om de körde hårt på reklam överallt så ändå imponerade att de sålt ca 3 miljoner. Men även med reklam skulle den nog aldrig komma upp i konsolförsäljning.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Det beror ju väldigt mycket på vilka spel man jämför med. Finns ju massor av indiespel till PS4/PS5 som bara är några hundra MB. I AAA-spel är det en jäkla skillnad i hur pass högupplösta texturerna är t. ex. Räkna med att Switch 2-spel kommer kräva betydligt mer lagring än Switch 1.
64GB kommer inte räcka långt.

Fast det handlar ju också mycket om lathet, många spelutvecklare har ju helt börjat hoppa över komprimering eller att ta bort kvarvarande skräpkod och filer som inte används i slutgiltiga spelet.

Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/CvcCShGtr2A

Paul Gale Network har pratat med flertalet återförsäljare i NA som säger: “The Nintendo Switch 2 launch is going to be bigger than most, realize…even stronger than we initially thought.”

Hoppas de kör marknadsföringen i Tyskland som med Switch 1, enorma röda banners hängs på offentliga tyska byggnader så man nästan kunde tro NSDAP kommit till makten igen

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/CvcCShGtr2A

Tänker inte ha höga förväntningar så jag kommer inte skaffa den dag ett

Medlem

Är lite besviken att det bara blir en enkel uppföljare. Att Nintendo kör med säkra kort är kanske naturligt med tanke på vilken succé Switch blev men jag undrar jag om det går att släppa en likadan konsol och sälja ytterligare 100 miljoner enheter. Jag ser det inte hända. Risken är att Nintendo tappar sitt existensberättigande om de slutar att innovera och tänka utanför boxen och tillslut är det bara ett bärbart xbox du kan spela Mario på.
Det är nästan att jag hoppas att maskinen floppar så att vi kan få se något nytt om 4-5 år.

Medlem

Mest troligt blir Metroid Prime 4 + Pokemon Legends: Z-A cross gen titles. För att dom släpps på Switch och att inte släppa dom för Switch 2 skulle lämna massvis av pengar på bordet. Switch spelen kommer såklart gå att spela på Switch 2 eftersom Switch 2 är bakåtkompatibelt. Men har ändå svårt att se att dom inte släpper en Switch 2 version.

Men vad tror ni om Mario Kart som visades upp i Switch 2 trailern. Är det ett äkta next gen spel eller är det ett cross gen spel med Switch?

- Vill man lämna 140 miljoner enheter bakom sig med en så stor titel? En sida av mig säger nej.

- Andra sidan av mig säger att det är en exklusiv äkta next gen titel och att det är ett spel som ska motivera folk att uppgradera till Switch 2.

https://youtu.be/7piZNI98ODk

Såg också denna på Nintendos Youtube kanal. Dom gör reklam för ”game vouchers”

När man köper en ny konsol så brukar ju 1 spel följa med. Tror ni dom kommer ändra koncept och att man för en game voucher istället då man får välja spel? Ex välja Mario Kart, 3D Mario eller Metroid Prime 4: Beyond eller något annat. Att man får en voucher för valfritt spel Iitället för ex ett Mario Kart Bundle?

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är lite besviken att det bara blir en enkel uppföljare. Att Nintendo kör med säkra kort är kanske naturligt med tanke på vilken succé Switch blev men jag undrar jag om det går att släppa en likadan konsol och sälja ytterligare 100 miljoner enheter. Jag ser det inte hända. Risken är att Nintendo tappar sitt existensberättigande om de slutar att innovera och tänka utanför boxen och tillslut är det bara ett bärbart xbox du kan spela Mario på.
Det är nästan att jag hoppas att maskinen floppar så att vi kan få se något nytt om 4-5 år.

Förstår att de vill "play it safe" efter succén Wii och megafloppen Wii U. De vill inte återupprepa det mönstret nu med Switch 2 men de har inte avslöjat allt om konsolen utan det kommer snart i april 2 directen så sitt ned i båten innan du dömer ut den helt. Vi har C-knappen och musfunktionen som de fortfarande ska presentera och förklara hur de kommer fungera. Med mycket annat! Dessutom vore de mer dömda om de bara gjorda vanliga stationära konsoler just nu erbjuder de alternativ till det och både Sony och Microsoft anpassar sig efter dem inte tvärtom. Så att de skulle vara i stort sett en Xbox bara med Mario är ju så långt ifrån verkligheten vi bara kan komma. Det är inte heller bara en bärbar enhet som en Game Boy utan en unik hybrid de nu jobbar vidare på och gör mer perfekt och tekniskt mer kompetent.

Skrivet av Belgaar:

Mest troligt blir Metroid Prime 4 + Pokemon Legends: Z-A cross gen titles. För att dom släpps på Switch och att inte släppa dom för Switch 2 skulle lämna massvis av pengar på bordet. Switch spelen kommer såklart gå att spela på Switch 2 eftersom Switch 2 är bakåtkompatibelt. Men har ändå svårt att se att dom inte släpper en Switch 2 version.

Men vad tror ni om Mario Kart som visades upp i Switch 2 trailern. Är det ett äkta next gen spel eller är det ett cross gen spel med Switch?

- Vill man lämna 140 miljoner enheter bakom sig med en så stor titel? En sida av mig säger nej.

- Andra sidan av mig säger att det är en exklusiv äkta next gen titel och att det är ett spel som ska motivera folk att uppgradera till Switch 2.

https://youtu.be/7piZNI98ODk

Såg också denna på Nintendos Youtube kanal. Dom gör reklam för ”game vouchers”

När man köper en ny konsol så brukar ju 1 spel följa med. Tror ni dom kommer ändra koncept och att man för en game voucher istället då man får välja spel? Ex välja Mario Kart, 3D Mario eller Metroid Prime 4: Beyond eller något annat. Att man får en voucher för valfritt spel Iitället för ex ett Mario Kart Bundle?

Metroid och Pokémon Legends Z-A tror jag mycket väl kan vara cross gen-titles, som vi diskuterat länge i denna tråden, men Mario Kart tror jag inte är det. Det kommer vara en stor nydanande förnyelse för hela spelserien som antagligen kommer förväntas sälja väl under hela denna konsolgenerationen och säkerligen med uppdateringar/DLC/turneringar lite då och då för att hålla uppe dess momentum och det är nog vad många analytiker sagt alldeles för avancerat för Switch. Och de vill inte ge så många ursäkt för att inte uppgradera och gå vidare till nya Switch 2. Det vore att skjuta sig i båda fötterna att släppa det till Switch då det inte kan sälja nya konsoler på samma sätt som en exklusiv titel kan. De har ett enormt momentum nu med Switch och MK8DX men många är redo för att gå vidare men de kommer inte sälja konsoler på samma sätt om det också släpps till Switch så det tror jag inte kommer hända.

Spekulation om cross-gen-upgrades och kostnader. Vad tror ni? Gratis eller typ $10? Jag tror nog på sistnämnda. Nintendo gillar pengar.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/8kg5ge4mXFk

Spekulation om cross-gen-upgrades och kostnader. Vad tror ni? Gratis eller typ $10? Jag tror nog på sistnämnda. Nintendo gillar pengar.

Alla företag gillar pengar. Att ta betalt för allt är inte enda sättet att öka inkomsten däremot. Gratis uppgradering skulle vara en enorm morot för att få folk att köpa Switch 2, vilket leder till att folk kommer köpa nya OCH gamla spel, och tillbehör. Nintendo är väl medvetna om detta och vill de verkligen undvika en Wii U så kan det vara en strategi de kör på, i alla fall i början. Speciellt hur mycket de verkar ladda upp med enheter så vill de inte bara erbjuda en ny smak av mellanmjölk.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Mario Kart tror jag inte är det. Det kommer vara en stor nydanande förnyelse för hela spelserien som antagligen kommer förväntas sälja väl under hela denna konsolgenerationen och säkerligen med uppdateringar/DLC/turneringar lite då och då för att hålla uppe dess momentum och det är nog vad många analytiker sagt alldeles för avancerat för Switch. Och de vill inte ge så många ursäkt för att inte uppgradera och gå vidare till nya Switch 2. Det vore att skjuta sig i båda fötterna att släppa det till Switch då det inte kan sälja nya konsoler på samma sätt som en exklusiv titel kan. De har ett enormt momentum nu med Switch och MK8DX men många är redo för att gå vidare men de kommer inte sälja konsoler på samma sätt om det också släpps till Switch så det tror jag inte kommer hända.

Jag lutar nog mer också mot att det är Switch 2 Exklusiv titel och att man verkligen vill visa vad konsolen går för. Även om det är möjligt såklart att göra spelet i 2 versioner med olika grafik/kontroll-inställningar. Har man en färdigutvecklad Switch 2 version så kan jag inte tänka mig att det är tekniskt svårt att släppa en nedgraderad version av Mario Kart 9 till Switch.

Mario Kart 8 var crossgen men det var inte riktigt samma sak. Eftersom att Mario Kart var last gen man förde vidare på next gen. Inte släppte det på next gen och gjorde en nedbantad version för last gen.
-------------------------------------------------------------------
Att utveckla ett spel för Switch 2 och släppa det på Switch är inte samma sak som att utveckla ett spel för Switch och släppa det på Switch 2.

- Har man utvecklat ett spel för Switch så är det mycket mer värt bemödan att släppa spelet på Switch 2.
- Har man utvecklat ett spel för Switch 2 så är det väldigt liten vinning i att utvecka en version för Switch

Jag är inte helt stängd för att det finns en nedbantat Switch version av spelet. Det skulle vara ett sätt att hålla liv i Switch några år till eftersom Mario Kart 9 kommer få DLC/Expansion/Patcher. Det blir ett billigt sätt att även släppa dessa på Switch och det skulle vara ett Switch spel som skulle sälja bra trots att Switch 2 är ute.

Men jag kan se båda möjligheterna. Men jag lutar definitivt åt att det är ett exklusivt Switch 2 spel och att detta är ett av spelen som ska sälja konsoler - Även om att fortsätta göra pengar på Switch är viktigt så tror jag ändå Nintendos huvudfokus kommer vara att få så många som möjligt att uppgradera och få så många som möjligt att köpa Switch 2. Med tanke på hur mycket dom verkar satsa på 3e parts titlar så vill dom ha så stor spelbas som möjligt på Switch 2 så snabbt som möjligt så att alla partners blir nöjda med sina försäljningar.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag är övertygad att WiiU skulle sålt bättre om de gjorde den till uppföljare, Wii 2 med bättre wiiremotes i stället för något nytt med en gamepad gimick som folk inte fattade att det var till en ny konsol.

Med Nintendo Switch 2 förstår folk att det är en uppföljare.

Vad tycker du att Nintendo skulle ha släppt för en konsol i stället?

signatur

Medlem
Skrivet av wargreymon89:

Alla företag gillar pengar. Att ta betalt för allt är inte enda sättet att öka inkomsten däremot. Gratis uppgradering skulle vara en enorm morot för att få folk att köpa Switch 2, vilket leder till att folk kommer köpa nya OCH gamla spel, och tillbehör. Nintendo är väl medvetna om detta och vill de verkligen undvika en Wii U så kan det vara en strategi de kör på, i alla fall i början. Speciellt hur mycket de verkar ladda upp med enheter så vill de inte bara erbjuda en ny smak av mellanmjölk.

Bra poäng, men tror det inte är så många som uppgraderar bara för att nya konsolen har bc. Och tror verkligen inte de riskerar en Wii U om de skulle ta betalt för uppgraderingar. Tror tvärtom de kan ge gratis patchar om det rör enklare uppgraderingar (60fps och lite annat fluff) men kan ta betalt om de lagt ned väldigt mycket arbete på det (tänk den beryktade next gen versionen av BoTW) och det är nog ingenting som gör att de tappar 100M+ kunder. Tvärtom visar ju historien att Nintendo kan ta betalt för samma spel om och om igen och den trogna publiken gillar att ge Nintendo sina slantar. Så med bättre grafik, noll laddtider, kanske lättare ray-tracing, och whatnot kan de nog ta lite betalt utan att gå under och fördömas en hel generation till. De kommer nog sälja gott med spel och tillbehör ändå.

Skrivet av Belgaar:

Jag lutar nog mer också mot att det är Switch 2 Exklusiv titel och att man verkligen vill visa vad konsolen går för. Även om det är möjligt såklart att göra spelet i 2 versioner med olika grafik/kontroll-inställningar. Har man en färdigutvecklad Switch 2 version så kan jag inte tänka mig att det är tekniskt svårt att släppa en nedgraderad version av Mario Kart 9 till Switch.

Mario Kart 8 var crossgen men det var inte riktigt samma sak. Eftersom att Mario Kart var last gen man förde vidare på next gen. Inte släppte det på next gen och gjorde en nedbantad version för last gen.
-------------------------------------------------------------------
Att utveckla ett spel för Switch 2 och släppa det på Switch är inte samma sak som att utveckla ett spel för Switch och släppa det på Switch 2.

- Har man utvecklat ett spel för Switch så är det mycket mer värt bemödan att släppa spelet på Switch 2.
- Har man utvecklat ett spel för Switch 2 så är det väldigt liten vinning i att utvecka en version för Switch

Jag är inte helt stängd för att det finns en nedbantat Switch version av spelet. Det skulle vara ett sätt att hålla liv i Switch några år till eftersom Mario Kart 9 kommer få DLC/Expansion/Patcher. Det blir ett billigt sätt att även släppa dessa på Switch och det skulle vara ett Switch spel som skulle sälja bra trots att Switch 2 är ute.

Men jag kan se båda möjligheterna. Men jag lutar definitivt åt att det är ett exklusivt Switch 2 spel och att detta är ett av spelen som ska sälja konsoler - Även om att fortsätta göra pengar på Switch är viktigt så tror jag ändå Nintendos huvudfokus kommer vara att få så många som möjligt att uppgradera och få så många som möjligt att köpa Switch 2. Med tanke på hur mycket dom verkar satsa på 3e parts titlar så vill dom ha så stor spelbas som möjligt på Switch 2 så snabbt som möjligt så att alla partners blir nöjda med sina försäljningar.

Wii U floppade så de lät det bästsäljande spelet få ytterligare chans till succé - vilket det med otroliga mått också fick! - men att ta det som en indikation på att alla spel framöver kommer vara cross gen är nog inte så verklighetsförankrat. Tvärtom var det en väldigt speciell situation som inte på något sätt bör ses som en ny standard för hur Nintendo utvecklar och ger ut spel. Switch och MK8DX var sådan succé så nu måste de ge oss någonting nytt och framåtskridande för att visa att de inte bara ger oss "samma" spel igen. Och att släppa nedbantad version skulle i stort sett vara att säga "skit i att slänga flera tusen på en ny konsol du kan ändå få nya spelet" för det är nog väldigt få i världen som spelar Mario Kart för dess grafik så skulle de ge ut två versioner skulle nog få se nyttan i att köpa en Switch 2 "bara" för att kunna spela något de ändå redan kan. Nej, de kommer vilja visa öppenheten och grafiska möjligheterna som stora skillnaden mot MK8DX och nu är det dags att gå vidare och spela nya spelet och det kan du bara göra på Switch 2. För tänk dig, annars har de kanske "bara" Mario Kart 9 (eller whatevs) och Metroid Prime 4: Beyond, och är båda cross gen titles är det verkligen att be om att ingen bör köpa nya konsolen (utöver early adoptors) för varför köpa dyr ny konsol när du redan kan köpa och spela "alla" spel på nuvarande system? Nintendo-publiken är inte så grafik/teknik-kåta så att mer högupplöst och grafiskt lull vore tillräckligt i sådan situation så det vore verkligen att be om sämsta tänkbara starten för konsolen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Bra poäng, men tror det inte är så många som uppgraderar bara för att nya konsolen har bc. Och tror verkligen inte de riskerar en Wii U om de skulle ta betalt för uppgraderingar. Tror tvärtom de kan ge gratis patchar om det rör enklare uppgraderingar (60fps och lite annat fluff) men kan ta betalt om de lagt ned väldigt mycket arbete på det (tänk den beryktade next gen versionen av BoTW) och det är nog ingenting som gör att de tappar 100M+ kunder. Tvärtom visar ju historien att Nintendo kan ta betalt för samma spel om och om igen och den trogna publiken gillar att ge Nintendo sina slantar. Så med bättre grafik, noll laddtider, kanske lättare ray-tracing, och whatnot kan de nog ta lite betalt utan att gå under och fördömas en hel generation till. De kommer nog sälja gott med spel och tillbehör ändå.

Givetvis om de lägger massa tid och resurser på uppgradering så kommer de ta betalt, även om jag även här tror att de kan använda vissa i början som en morot. Beror ju lite på exakt hur mycket som per automatik förbättrar spelen tack vare att de kör native på Switch 2 också. Stabilare och högre FPS, snabbare laddning och eventuellt högre renderad upplösning borde komma utan problem. Det är Nintendo som avgör i slutändan vilken strategi de kör på. Vet i alla fall att många skriver att de avvaktar ett tag och att en ny konsol med bara högre prestanda inte har övertygat att lägga ut flera tusen på.

Lär nog vara mycket klarare på onsdag om 2 veckor.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Håller inte alls med, en rak uppföljare är precis vad jag vill ha. Med första Switch behövde Nintendo tänka nytt för att stå ut från de vanliga tråkiga "PC-konsolerna" och även göra något radikalt för att återuppliva bärbart spelande. Men nu tycker jag de hittat ett bra koncept, finns ingen poäng med att göra nått udda nu bara för att vara udda...

Skrivet av lonian:

Jag är övertygad att WiiU skulle sålt bättre om de gjorde den till uppföljare, Wii 2 med bättre wiiremotes i stället för något nytt med en gamepad gimick som folk inte fattade att det var till en ny konsol.

Tror en rak uppföljare på Wii hade floppat minst lika hårt. Att öht. ha med "Wii" i konsolnamnet 2012 var nog ett enormt sänke, folk var redan runt 2010-2011 dötrötta på casual "non-gamer" konceptet och fladdrigt kontrollviftande. Tror Nintendo borde ha släppt en ny konsol med nytt namn som inte förde tankarna till Wii eller förvirrade som tillbehör till Wii.

Medlem
Skrivet av lonian:

Vet inte, det var själva poängen.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Är lite besviken att det bara blir en enkel uppföljare. Att Nintendo kör med säkra kort är kanske naturligt med tanke på vilken succé Switch blev men jag undrar jag om det går att släppa en likadan konsol och sälja ytterligare 100 miljoner enheter.

Ptja, Sony har ju gjort det sedan PS3 tiden? Med både hårdvara och spel och se hur mycket MER dom har sålt än Microsoft sedan den tiden! 🤷‍♂️
PS4 117 miljoner.
PS5 ligger just nu på 74.9 miljoner trots att maskinen efter 4 år på marknaden har oförskämt lite spel, speciellt ifrån Sony 😉

Så jodå, en Switch 2 kan sälja över 100 miljoner.
Speciellt om Nintendo har varit med i gamet och moderniserat den till dagens "sociala medier" standard.
Dvs C-knappen, chatten, ta foton, enkelt dela med sig istället som idag där man måste ladda upp själv och sen skicka från sin mobil alternativt dator.
Finns så mycket som Nintendo har gjort med denna maskin, att den kommer kännas helt Premium när man väl håller den i handen. Likt alla Samsungs Galaxys, iPhone Pros som släpps, år efter år, så märker man av skillnaden när man väl håller produkten i handen!
Jag tror att Switch 2, likt första gången man höll i en PSP, kommer bli blown away över hur jävla läcker den är irl!
PSP är än idag såååååååå vacker.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror en rak uppföljare på Wii hade floppat minst lika hårt. Att öht. ha med "Wii" i konsolnamnet 2012 var nog ett enormt sänke, folk var redan runt 2010-2011 dötrötta på casual "non-gamer" konceptet och fladdrigt kontrollviftande. Tror Nintendo borde ha släppt en ny konsol med nytt namn som inte förde tankarna till Wii eller förvirrade som tillbehör till Wii.

Tror faktiskt inte det skulle ha floppat minst lika hårt.
Det hade, tydligen, underlättat för de flesta ifall den hette Wii 2. För då skulle ALLA förstå att det var en direkt uppföljare till förra konsolen.
Nu trodde även folk i branschen att detta var endast en ny dosa till Wii.
Vilket är för mig så jävla konstigt då Nintendo sa gång på gång under Wii-U avtäckningen att detta är är den NYA KONTROLLEN TILL DEN NYA KONSOLEN och still var det folk som inte fattade.
Är väl lite som jag och Xbox One/Xbox One X/Xbox Series S/Xbox Series X: jävla skitnamn till konsoler, blandar alltid ihop dom.

Wii 2 hade inte blivit samma succé som Wii, men att den skulle ha sålt endast Wii-U siffror tror jag inte. Tror mer på ett PS2 kontra PS3 läge där alltså, 150+miljoner sålda kontra 87+ miljoner...

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Tror faktiskt inte det skulle ha floppat minst lika hårt.
Det hade, tydligen, underlättat för de flesta ifall den hette Wii 2. För då skulle ALLA förstå att det var en direkt uppföljare till förra konsolen.
Nu trodde även folk i branschen att detta var endast en ny dosa till Wii.
Vilket är för mig så jävla konstigt då Nintendo sa gång på gång under Wii-U avtäckningen att detta är är den NYA KONTROLLEN TILL DEN NYA KONSOLEN och still var det folk som inte fattade.
Är väl lite som jag och Xbox One/Xbox One X/Xbox Series S/Xbox Series X: jävla skitnamn till konsoler, blandar alltid ihop dom.

Wii 2 hade inte blivit samma succé som Wii, men att den skulle ha sålt endast Wii-U siffror tror jag inte. Tror mer på ett PS2 kontra PS3 läge där alltså, 150+miljoner sålda kontra 87+ miljoner...

Wii var inte ett populärt format i slutet av sin livscykel. I stort sett ingen var då längre intresserade av Wii, fjärr-vift-kontrollen, eller dess allehanda fitness- och vift-sportspel.
Faktum är att försäljningen närmast tvärdog redan runt 2010. Jag tror det största misstaget med Wii U var att öht. ha med Wii i dess namn då folk inte ville ha mer Wii 2012. Nintendo borde ha börjat på en clean slate 2012 och accepterat att Wii hörde till det förgångna.

Men men, det har absolut ingenting med strategin med Switch 2 att göra, en rak uppföljare på Switch tycks snarare vara mycket omtalat och efterlängtat, vilket väl hänger ihop med att gamla konsolen även nu 8 år senare ännu är ett populärt format. Finns tror jag i princip ingen risk alls att Switch 2 kommer floppa även om den kanske inte säljer fullt lika mycket som gamla Switch.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Wii U floppade så de lät det bästsäljande spelet få ytterligare chans till succé - vilket det med otroliga mått också fick! - men att ta det som en indikation på att alla spel framöver kommer vara cross gen är nog inte så verklighetsförankrat.

Tvärtom var det en väldigt speciell situation som inte på något sätt bör ses som en ny standard för hur Nintendo utvecklar och ger ut spel. Switch och MK8DX var sådan succé så nu måste de ge oss någonting nytt och framåtskridande för att visa att de inte bara ger oss "samma" spel igen.

Och att släppa nedbantad version skulle i stort sett vara att säga "skit i att slänga flera tusen på en ny konsol du kan ändå få nya spelet" för det är nog väldigt få i världen som spelar Mario Kart för dess grafik så skulle de ge ut två versioner skulle nog få se nyttan i att köpa en Switch 2 "bara" för att kunna spela något de ändå redan kan. Nej, de kommer vilja visa öppenheten och grafiska möjligheterna som stora skillnaden mot MK8DX och nu är det dags att gå vidare och spela nya spelet och det kan du bara göra på Switch 2.

För tänk dig, annars har de kanske "bara" Mario Kart 9 (eller whatevs) och Metroid Prime 4: Beyond, och är båda cross gen titles är det verkligen att be om att ingen bör köpa nya konsolen (utöver early adoptors) för varför köpa dyr ny konsol när du redan kan köpa och spela "alla" spel på nuvarande system? Nintendo-publiken är inte så grafik/teknik-kåta så att mer högupplöst och grafiskt lull vore tillräckligt i sådan situation så det vore verkligen att be om sämsta tänkbara starten för konsolen.

Ja - håller med många av argument också och hoppas det är pure next gen. Det finns en annan vinkel också dock som inte gör det helt solklart i mina ögon. Men jag tror att 3D Mario och Mario Kart ska vara storsäljarna av konsolen första året i varje fall och anledningen att uppgradera/köpa nytt.

Samma argument gick dock att göra för ex Twilight Princess och det släpptes på både Gamecube och Wii.

Så är väll typ 75% på att Mario Kart 9 blir äkta next gen och 25% på cross gen. 10 dagar kvar så vet vi troligen med säkerhet. Men är inne på ditt spår.

Lite feedback: Du får gärna dela upp texten i stycken som jag gjort ovan i din text jag qoutat - att det blir en rad emellan där det passar, om du jämför det mot orginaltexten du skrivit. Det blir så mycket enklare att läsa och svara på än om allt står i ett stycke. I varje fall i längre texter.

Så brukar jag göra om jag skriver längre texter innan jag skickar iväg. Trycker enter vid meningsbryt för att få en tom rad emellan. Tycker det är mycket skönare att både framföra poäng och att läsa när det är så

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Var det verkligen så konstigt?
Läs artikeln och kommentarerna när Wii U premiärvisades. 😅
Det var ju en riktigt usel presentation och folks förhoppningar på hårdvaran grusades ju rejält med.
https://www.fz.se/nyhet/90949-wii-u-presenterad

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Ja - håller med många av argument också och hoppas det är pure next gen. Det finns en annan vinkel också dock som inte gör det helt solklart i mina ögon. Men jag tror att 3D Mario och Mario Kart ska vara storsäljarna av konsolen första året i varje fall och anledningen att uppgradera/köpa nytt.

Samma argument gick dock att göra för ex Twilight Princess och det släpptes på både Gamecube och Wii.

Så är väll typ 75% på att Mario Kart 9 blir äkta next gen och 25% på cross gen. 10 dagar kvar så vet vi troligen med säkerhet. Men är inne på ditt spår.

Lite feedback: Du får gärna dela upp texten i stycken som jag gjort ovan i din text jag qoutat - att det blir en rad emellan där det passar, om du jämför det mot orginaltexten du skrivit. Det blir så mycket enklare att läsa och svara på än om allt står i ett stycke. I varje fall i längre texter.

Så brukar jag göra om jag skriver längre texter innan jag skickar iväg. Trycker enter vid meningsbryt för att få en tom rad emellan. Tycker det är mycket skönare att både framföra poäng och att läsa när det är så

Fast det var ju samma situation där. Gamecube var ju inte direkt någon säljframgång så att släppa det på Wii också var mer ett sätt att ge det en andra chans (sen var ju hårdvaran i Wii så nära GC så krävdes inte så mycket arbete att "föra över det") än att det skulle handla om att förra hårdvaran var sån säljsuccé så de kände sig tvungna att göra det cross gen för den sakens skull. Så skulle snarare säga det är typ 95% chans det är Switch 2-exklusivt och liten 5%are att det blir cross gen. Men ja, snart vet vi!

Ah, tack för feedback! Ska försöka tänka på det

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Det ni måste tänka på, är att det finns 150 miljoner Switch-konsoler, medans det finns 0 Switch 2-konsoler vid lanseringen.
Släpper man då ett spel som man lagt 100 miljoner kronor på, så vill man ju såklart släppa till båda konsolerna för att få högre täckning. Säg att 1 av 3 köper nya Mario Kart. Det skulle innebära att man har 50 miljoner kunder dag 1, eller typ 100 000 kunder om man begränsar sig till Switch 2.
Räcker ju att se på Playstation och Xbox för inse att man inte kan skära bort sin gamla konsol direkt, utan den får försvinna med tiden, kanske 2-3 år.

Jag tror man får se det som datorer, att man kan ändra grafikinställningarna för att anpassa spelen till olika hårdvaror, men det är ändå samma spel i grunden. Nuförtiden behöver man ju inte uppfinna hjulet vid varje generation, utan programspråket och hårdvarans funktioner är likadant.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Var det verkligen så konstigt?
Läs artikeln och kommentarerna när Wii U premiärvisades. 😅
Det var ju en riktigt usel presentation och folks förhoppningar på hårdvaran grusades ju rejält med.
https://www.fz.se/nyhet/90949-wii-u-presenterad

Japp, jag tycker det är skitkonstigt att spelintresserad inte förstod att detta var en ny konsol!
Något som många även påpekade i kommentarerna samt personen som skrev artikeln skrev: en ny konsol där dess bärbara och touchscreen-utrustade kontroll står i centrum.
HD-konsol som strömmar spelen till kontrollen.
En serie spel är på väg till den nya maskinen

Så vet inte riktigt vad jag vann av att läsa mer liknade kommentarer som man har sett genom åren? Och som vanligt, många av de som förstod att det var en ny konsol sket på prestandan istället. För tydligen blir FIFA bättre i 4K än 1080p 😉
I vanlig anda missade dessa grafik-människorna poängen totalt vad Wii-U var kapabel till att göra.
Samma bröl hörde vi om Switch 1. Vem vill spela handhållet med 360p och 15 fps bla bla bla

Medlem
Skrivet av Majoren:

Håller inte alls med, en rak uppföljare är precis vad jag vill ha. Med första Switch behövde Nintendo tänka nytt för att stå ut från de vanliga tråkiga "PC-konsolerna" och även göra något radikalt för att återuppliva bärbart spelande. Men nu tycker jag de hittat ett bra koncept, finns ingen poäng med att göra nått udda nu bara för att vara udda...

Fladdrig konsolviftande ja, men har du testat VR någon gång? Dessa handkontrollers är i exakt rörelse med dina händer vilket inte Wii är. Så kunde de få denna exakthet som finns i VR kontrollers så skulle jag vilja ha det i en nintendo konsol på en tv. Vr känns inte fladdrig.

signatur

Medlem
Skrivet av Håkan:

Det ni måste tänka på, är att det finns 150 miljoner Switch-konsoler, medans det finns 0 Switch 2-konsoler vid lanseringen.
Släpper man då ett spel som man lagt 100 miljoner kronor på, så vill man ju såklart släppa till båda konsolerna för att få högre täckning. Säg att 1 av 3 köper nya Mario Kart. Det skulle innebära att man har 50 miljoner kunder dag 1, eller typ 100 000 kunder om man begränsar sig till Switch 2.
Räcker ju att se på Playstation och Xbox för inse att man inte kan skära bort sin gamla konsol direkt, utan den får försvinna med tiden, kanske 2-3 år.

Jag tror Nintendo ser mer långsiktigt.

Om vi tar Mariokart 8 som exempel så har den sålt bra och varit på topplistan över hela Nintendo Switch livstid.

Jag gissar att Mariokart 9 kommer att behandlas så också. Och skulle switch 2 bli en flopp så bär de över Mario kart 9 till Nintendos nästa konsol.

Metroid prime 4 tror jag dock blir crossgen eftersom de vill att Switch 1 användare skall få vad de har väntat och längtat efter.

signatur

Skriv svar