Förare till långsam F1 2023-liga sökes!

Medlem
Förare till långsam F1 2023-liga sökes!

Hallå!

Vi är ett gäng (20-25 män + 1 pojk) som spelar F1 2023 (Crossplay) och startat en egen liga där vi kör igenom samtliga banor. Vi har redan kört 5 säsonger men tänkte det kunde vara roligt med fler förare. Vi är inte speciellt snabba kan jag medge och två av oss kör med handkontroll. Den nivån är det på.

Med tanke på att dom flesta av oss äger barn + ett stycke liv blir det lite knepigt att köra schemalagda race. Vi kör när det klaffar för minst 5 spelare har vi sagt. Vi har blivit så pass många nu att vi kör varje tisdag och torsdag 21:00. Vi för all statistik i excel, likt FZDZ-upplägget.

Är det någon där ute som vore intresserad att vara med? PM:a mig för gällande Discord-länk i så fall.

Såhär ser upplägget ut:

Vi kör med dessa settings:
AI: On (om färre än 20 förare)
Assists: Off: TC On: ABS, DRS, ERS, Pit, Race line, Auto transmission
Damage: Simulation
Qualify: Short (18 min)
Race: Medium (25%, ca 18-25 laps beroende på bana)

Edit: Vi kör numera F1 2022 pga crossplay och fler ska kunna vara med.
Edit 2: Vi kör numera F1 2023 .

Chefredaktör

"Med tanke på att dom flesta av oss äger barn" 😅😅

Medlem

Vilken plattform kör ni på?

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vilken plattform kör ni på?

Oj, det hade jag missat ange. Vi kör på PC alltså.

Edit: Numera F1 2022 med crossplay.

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

"Med tanke på att dom flesta av oss äger barn" 😅😅

Haha, har en känsla av att pojken som spelar inte är med frivilligt...

Medlem

Vi kör numera F1 2022 pga crossplay och fler ska kunna vara med. Finns fortfarande chans att ansluta. 19 race kvar!

Medlem

Jag hade lätt kunnat tänka mig vara med! Om det är aktuellt och något ni fortfarande gör så hade det varit riktigt skoj. Roligare än en kaosig onlinelobby där ingen bryr sig haha!

Medlem

Fan hade ju varit kul men alla assists off är ju inget för en noob som mig även om jag har ratt med stol o grejer


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Fan hade ju varit kul men alla assists off är ju inget för en noob som mig även om jag har ratt med stol o grejer

Kanske därför rubriken poängterar att ligan är "långsam"

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Jag hade lätt kunnat tänka mig vara med! Om det är aktuellt och något ni fortfarande gör så hade det varit riktigt skoj. Roligare än en kaosig onlinelobby där ingen bryr sig haha!

Kul! Vi kör säsong 2 just nu och har 6-7 banor kvar innan vi börjar om igen men det går utmärkt att hoppa in mitt i en säsong. Tisdagar och torsdagar klockan 21.00 har blivit inarbetat nu så vi kör alltså ikväll (Singapore).

Skrivet av socialarbetaren:

Fan hade ju varit kul men alla assists off är ju inget för en noob som mig även om jag har ratt med stol o grejer

Klart du ska vara med ändå! ABS och automatlåda är godkänt

Kom in på Discorden om ni vill hänga på! PM:a mig.
Går att kika på tidigare race här: https://www.youtube.com/@SVENracing/streams

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Kanske därför rubriken poängterar att ligan är "långsam"

Sant

Skrivet av Bizarre:

Kul! Vi kör säsong 2 just nu och har 6-7 banor kvar innan vi börjar om igen men det går utmärkt att hoppa in mitt i en säsong. Tisdagar och torsdagar klockan 21.00 har blivit inarbetat nu så vi kör alltså ikväll (Singapore).

Klart du ska vara med ändå! ABS och automatlåda är godkänt

Kom in på Discorden om ni vill hänga på! https://discord.gg/tkJadAAdh4
Går att kika på tidigare race här: https://www.youtube.com/@svenracing/videos

Jag är torsk på Minecraft med dottern just nu, men stolen står där och lockar... och detta låter onekligen intressant, har ni planer på att "uppgradera" till F1 23 framöver? Det ska också ha crossplay såvitt jag förstått det.

Så med det sagt, jag kommer nog haka på framöver


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Sant

Jag är torsk på Minecraft med dottern just nu, men stolen står där och lockar... och detta låter onekligen intressant, har ni planer på att "uppgradera" till F1 23 framöver? Det ska också ha crossplay såvitt jag förstått det.

Så med det sagt, jag kommer nog haka på framöver

Det låter bra. Det kan nog dröja ett tag innan vi går över till 23. Ingen var jättesugen att lägga 70€ direkt när det släpps

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Kul! Vi kör säsong 2 just nu och har 6-7 banor kvar innan vi börjar om igen men det går utmärkt att hoppa in mitt i en säsong. Tisdagar och torsdagar klockan 21.00 har blivit inarbetat nu så vi kör alltså ikväll (Singapore).

Klart du ska vara med ändå! ABS och automatlåda är godkänt

Kom in på Discorden om ni vill hänga på! https://discord.gg/tkJadAAdh4
Går att kika på tidigare race här: https://www.youtube.com/@svenracing/videos

Gött! Har lite saker att stå i ikväll så kan bli lite tight, men torsdag hänger jag nog på!
Tråkig dag på jobbet idag så kollade nåt race och såg ut att va lagom nivå för mig

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Det låter bra. Det kan nog dröja ett tag innan vi går över till 23. Ingen var jättesugen att lägga 70€ direkt när det släpps

Förstår!

Jag gillade Breaking Point så kommer nog köpa det ändå.

Men seriöst, jag kopplade in ratten i helgen och försökte mig på lite F1 (ringrostig som satan) - men jag har ju alltid kört med TC på och... well, när jag stänger av det så är det i princip noll spelglädje för det går bara åt helvete. Den är alldeles för känslig, har väl tom. någon riktig F1-förare uttryckt det. Tips på hur man lär sig köra utan TC?!


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Förstår!

Jag gillade Breaking Point så kommer nog köpa det ändå.

Men seriöst, jag kopplade in ratten i helgen och försökte mig på lite F1 (ringrostig som satan) - men jag har ju alltid kört med TC på och... well, när jag stänger av det så är det i princip noll spelglädje för det går bara åt helvete. Den är alldeles för känslig, har väl tom. någon riktig F1-förare uttryckt det. Tips på hur man lär sig köra utan TC?!

Jag började köra med full TC och diverse andra assists. Sen såg jag någon video som diskuterade hur mycket snabbare man var utan så började testa med "medium" eller vad det nu heter och började så smått klara av de flesta av situationer. Det är sjukt mycket mer satisfying att köra utan TC. Även om det kanske känns som att du har mindre kontroll. Mitt tips är bara att börja långsamt, testa var du tappar greppet och pusha gränserna lite mer varje gång du känner att du har kontroll. Kolla på någon video som visar hur du kan göra, sen har man ju olika körstilar såklart. Du kan kolla in denna videon till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=HUWYQHUh_mc

Sen är väl också frågan var du har svårast att köra utan TC. Jag tycker det svåraste är när man ska gasa ut ur långsamma kurvor (speciellt om man behöver accelerera när man fortfarande svänger) då det är så lätt att få hjulspinn och/eller tappa downforce pga att du kör så långsamt (ground effect skapar mycket downforce i de nya 2022 bilarna vid hög hastighet som du sen tappar vid lägre hastigheter).

För att undvika hjulspinn kan man alltid testa att växla upp 1-2 växlar innan du accelererar då du inte kommer få lika mycket hjulspinn då. Kör du manuella växlar med växelrekommendation kanske spelet tycker att du ska köra på 2:an ut ur kurvan, du kan då utan problem växla upp till 3/4:e växeln beroende på situationen och på så sätt få mer grepp i däcken. Sen behöver man vara rätt "lätt" på gasen också under accelerationen. Bättre att ta sig ur kurvan/accelerationszonen långsamt och överleva än att göra en sbinalla ;D (https://www.youtube.com/watch?v=C3AgyVI6qAE)

Sedan kan du alltid testa att öka mängden downforce du får via front/bakvingen och på så sätt göra det lättare för dig själv när du lär dig. Inte så att du förväntas köra runt Monza som värsta e-sportaren med 0/0 vingar om du precis dragit ned mängden TC du använder.

Sen ett till argument för att skaffa F1 23 utöver Breaking Point är ju att de verkar ha ökat bilarnas naturliga grepp för att mer efterlikna verkligheten. Ser onekligen trevligt ut!

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Jag började köra med full TC och diverse andra assists. Sen såg jag någon video som diskuterade hur mycket snabbare man var utan så började testa med "medium" eller vad det nu heter och började så smått klara av de flesta av situationer. Det är sjukt mycket mer satisfying att köra utan TC. Även om det kanske känns som att du har mindre kontroll. Mitt tips är bara att börja långsamt, testa var du tappar greppet och pusha gränserna lite mer varje gång du känner att du har kontroll. Kolla på någon video som visar hur du kan göra, sen har man ju olika körstilar såklart. Du kan kolla in denna videon till exempel: https://www.youtube.com/watch?v=HUWYQHUh_mc

Sen är väl också frågan var du har svårast att köra utan TC. Jag tycker det svåraste är när man ska gasa ut ur långsamma kurvor (speciellt om man behöver accelerera när man fortfarande svänger) då det är så lätt att få hjulspinn och/eller tappa downforce pga att du kör så långsamt (ground effect skapar mycket downforce i de nya 2022 bilarna vid hög hastighet som du sen tappar vid lägre hastigheter).

För att undvika hjulspinn kan man alltid testa att växla upp 1-2 växlar innan du accelererar då du inte kommer få lika mycket hjulspinn då. Kör du manuella växlar med växelrekommendation kanske spelet tycker att du ska köra på 2:an ut ur kurvan, du kan då utan problem växla upp till 3/4:e växeln beroende på situationen och på så sätt få mer grepp i däcken. Sen behöver man vara rätt "lätt" på gasen också under accelerationen. Bättre att ta sig ur kurvan/accelerationszonen långsamt och överleva än att göra en sbinalla ;D (https://www.youtube.com/watch?v=C3AgyVI6qAE)

Sedan kan du alltid testa att öka mängden downforce du får via front/bakvingen och på så sätt göra det lättare för dig själv när du lär dig. Inte så att du förväntas köra runt Monza som värsta e-sportaren med 0/0 vingar om du precis dragit ned mängden TC du använder.

Sen ett till argument för att skaffa F1 23 utöver Breaking Point är ju att de verkar ha ökat bilarnas naturliga grepp för att mer efterlikna verkligheten. Ser onekligen trevligt ut!

Tack för ett utförligt svar! Problemet är väl också att jag inte är så tekniskt lagd, så jag förstår inte alltid alla inställningar haha, är ingen ingenjör direkt... men ska kika lite på den videon, brukar använda hans setups när jag spelat iaf.

Men ska definitivt ge mig på att stänga av TC och bara lära om helt enkelt.


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem
Skrivet av Bizarre:

Det låter bra. Det kan nog dröja ett tag innan vi går över till 23. Ingen var jättesugen att lägga 70€ direkt när det släpps

Nu har jag lirat ett par timmar F1 23, kan säga att traction är avsevärt bättre. Kör utan någon TC och det är som natt och dag jämfört med F1 22.

Hojta om/när ni börjar gå över till årets upplaga så kanske jag är tillräckligt varm i kläderna för att haka


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Hej, har letat efter en sånhär tråd! Är också pappa till småbarn och har letat efter ett gäng som vill spela f1 i liga men inte är Esportare. Tar ni fortfarande in nya hakar jag gärna på?, har 0 timmar spelade i f1 22 men 100+ genom f1 18-21. Låter superkul. Kikar in på discord och skriver Hej lite senare.

Medlem
Skrivet av suvvey:

Hej, har letat efter en sånhär tråd! Är också pappa till småbarn och har letat efter ett gäng som vill spela f1 i liga men inte är Esportare. Tar ni fortfarande in nya hakar jag gärna på?, har 0 timmar spelade i f1 22 men 100+ genom f1 18-21. Låter superkul. Kikar in på discord och skriver Hej lite senare.

Absolut, alla får vara med!
Just nu har vi dock ett uppehåll och det är lite oklart när vi sätter igång igen. Alla på Discord kommer notifieras innan det är dags

Medlem

Pappa till två, så man skulle passa in. Varit med några säsonger på FZDZ, är det liknande upplägg som där att man kör den dagen som funkar eller är det fasta dagar för race? Får nog med mig en kille till.

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Pappa till två, så man skulle passa in. Varit med några säsonger på FZDZ, är det liknande upplägg som där att man kör den dagen som funkar eller är det fasta dagar för race? Får nog med mig en kille till.

Från början körde vi när det passade flest men nu senaste säsongen har tisdagar och torsdagar 21.00 blivit inarbetat.

Medlem
Skrivet av fersking:

Från början körde vi när det passade flest men nu senaste säsongen har tisdagar och torsdagar 21.00 blivit inarbetat.

Tack för svar. Är det typ kval på tisdagar och race torsdagar då?

Medlem
Skrivet av SuBOnez:

Tack för svar. Är det typ kval på tisdagar och race torsdagar då?

Nej vi kör båda. 1 Short qualify (18 min) sen Medium race (25%) direkt efter det

Medlem

Är det här fortfarande aktivt så är jag intresserad! Hälsningar, 30plusare som har för mycket fritid medans tjejen pluggar på annan ort.

Medlem
Skrivet av Fredricson:

Är det här fortfarande aktivt så är jag intresserad! Hälsningar, 30plusare som har för mycket fritid medans tjejen pluggar på annan ort.

Jodå, alive and kicking! Hoppa in i discorden som länkades ovan och presentera dig. Är race ikväll och finns potentiellt fortfarande plats

Medlem
Skrivet av ichnusa:

Jodå, alive and kicking! Hoppa in i discorden som länkades ovan och presentera dig. Är race ikväll och finns potentiellt fortfarande plats

Discord-länken är ogiltig. Är också sugen på att vara med.

1
Skriv svar