Wo Long: Fallen Dynasty

Skribent
Skrivet av gamleaggan:

Ah. Läste någon guide som fick det att låta rätt enkelt bara man gjorde "rätt". Men då låter det lite för svårt för att jag ska orka ta mig an det

En medhjälpare skriker ju på en att man ska använda attacken, men har man slagit över på japanska så är det svårt att höra och veta XD


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Har hört en del mardrömshistorier om den första bossen, men också att den är nästan svårast i hela spelet av någon outgrundlig anledning. Märkligt designval kan tyckas. Verkar vara ett coolt spel i övrigt.

Ja alltså jag är nästan klar med spelet och den svåraste bossen jag stött på var den absolut första, Zhang Liang, som gör inträde strax under en halvtimme jag startade spelet. Och det blir bara lättare i senare stadier då du får tillgång till ny rustning och uppgraderingar. Jag gillar Wo Long men satan i gatan är dess svårighetsgrad ojämn. Helt knasigt design.

Medlem

Testade iom Game pass. Sprang runt en halvtimme i den brinnande byn och fattade ingenting…inget spel för mig med begränsad erfarenhet av den här typen av spel.
De förväntade sig nog ingen som är så korkad, och jag har ärligt så liten tid att lägga på spel med hög inlärningskurva, så det gäller att de fångar mig direkt och gör det tillgängligt om man vill åt min kundgrupp.

This ain’t it för min del.

Medlem

Håller glatt med om betyget, testade på Sekiro för några år sedan och konstaterade då att genren inte var något för mig. Testade detta via Game Pass och har riktigt kul, roligt att spelsmaken ändras med tiden.

Jag kunde lite stolt konstatera att jag missat level-mekaniken fram till boss 3, och levlade direkt upp från lvl 1 till 13.

Det förvånar mig dock att storyn inte kritiseras mer, för mig är den helt och hållet obegriplig och karaktärerna (tillika NPC:er) är i mitt tycke under all kritik. I synnerhet tjejen som introduceras relativt tidigt och vars enda reaktion på precis allt som sker är att stöna (så uråldrigt att det är komiskt). Detta är det första spel som jag har kommit på mig själv instinktivt klicka bort alla cutscenes.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Läst andra recensioner som säger att inventory och lootandet är som nioh (vilket hade varit en minus). Hur upplever du det?

(Har bara skummat genom recensionen)

Skrivet av Johan Lorentzon:

Ja det är som Nioh, dock så var det ingenting jag störde mig på där heller. Även om jag tycker att DS-spelen är bättre där. Men gillar du inte det i Nioh så gillar du det antagligen inte här heller...

Så det är extremt mycket loot i detta också? Urk. Inte överförtjust i lootsystemet i Nioh 1-2. Hade för mig att det INTE skulle vara lika mycket loot i detta, aja.

Sen är jag inte heller överförtjust i hur uppdragen är upplagda(som i Nioh), alltså att du väljer sidouppdrag/huvuduppdrag från en karta. Men, det funka väl, föredrar dock Souls/Sekiro/Elden Ring upplägget.

Hur som helst lär jag lira detta så småningom(efter någon patch eller två) samt när jag får tid, verkar vara ett bra spel.(Bättre än Nioh möjligen?)

Tack för recensionen förövrigt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av IMMECS:

Håller glatt med om betyget, testade på Sekiro för några år sedan och konstaterade då att genren inte var något för mig. Testade detta via Game Pass och har riktigt kul, roligt att spelsmaken ändras med tiden.

Jag kunde lite stolt konstatera att jag missat level-mekaniken fram till boss 3, och levlade direkt upp från lvl 1 till 13.

Det förvånar mig dock att storyn inte kritiseras mer, för mig är den helt och hållet obegriplig och karaktärerna (tillika NPC:er) är i mitt tycke under all kritik. I synnerhet tjejen som introduceras relativt tidigt och vars enda reaktion på precis allt som sker är att stöna (så uråldrigt att det är komiskt). Detta är det första spel som jag har kommit på mig själv instinktivt klicka bort alla cutscenes.

Storyn är ganska värdelös i Nioh 1-2 också. Den bara "finns där" för att finnas, enligt mig. Inget som riktigt engagerar direkt, åtminstone inte mig. Tråkigt att dom inte verkar skärpt till sig på den fronten i Wo Long.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skribent
Skrivet av Fezk:

Så det är extremt mycket loot i detta också? Urk. Inte överförtjust i lootsystemet i Nioh 1-2. Hade för mig att det INTE skulle vara lika mycket loot i detta, aja.

Sen är jag inte heller överförtjust i hur uppdragen är upplagda(som i Nioh), alltså att du väljer sidouppdrag/huvuduppdrag från en karta. Men, det funka väl, föredrar dock Souls/Sekiro/Elden Ring upplägget.

Hur som helst lär jag lira detta så småningom(efter någon patch eller två) samt när jag får tid, verkar vara ett bra spel.(Bättre än Nioh möjligen?)

Tack för recensionen förövrigt.

Det är mindre loot än Nioh skulle jag säga, även om det droppar en hel del.


signatur

"Writer and Fighter"

Gen
Medlem
Skrivet av BlueTeam:

Jag vet inte om ni minns, men Dark Souls III hade en liknande approach till första boss. Det var faktiskt så illa att det inte gick att uppgradera ens karaktär då denna möjlighet var låst till nästkommande bonfire. På så vis gick det inte att anpassa svårighetsgraden genom att farma nybörjarfiender och uppgradera sina färdigheter - utan spelaren var tvungen att lära sig spelets stridssystem i minsta detalj. För mig som redan etablerad soulsspelare var detta ändå en rätt så utmanande boss som ställde krav på bland annat god tajming och konsekvent stamina-hantering. För nykomlingar i genren kan jag inte tänka mig hur denna boss var särskilt inbjudande, vilket förtydligas av mängden spelare som hoppade av eller faktiskt rent ut av aldrig klarade av första bossen.

Att stänga ute spelare genom en så pass hög instegskurva kan jag tycka är lite synd eftersom DS3 är ett riktigt bra spel med fantastisk art-design som borde upplevas av fler. Det är väl just det som Elden Ring lyckades väl med, att tillåta spelaren att undgå vissa fiender och därigenom anpassa svårighetsgraden till sin färdighetsnivå.

Jag håller med om att första bossen i DS3 var svår och var man (som jag) inte van vid Souls spel så var det definitivt en större smocka. Samtidigt upplever jag inte att bossen var omöjlig och några senare bossar var definitivt svårare. DS har alltid haft en bra svårighetskurva tycker jag (med några undantag). Bloodborne som jag spelade efter DS3 var helt klart ett steg ner i svårighetsgrad.

Det enda souls spelet jag fått ge upp helt är Sekiro då parry är så viktigt. Muskelminnet vill hela tiden trycka på dodge vilket man inte ska göra och skapar därmed frustration. Mixen av parry och röda attacker förvillar mig och jag har inte kunnat få in "flowet".

Nioh har stance grejen som inte heller är så rolig tyckte jag då det blir mer att hålla reda på det än att slåss.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Är väl främst PC skulle jag säga som varit svarta fåret nu senaste året. PS5 och Series X har spelen presterat bra på i de flesta fall.

Helt klart PC som fått sämsta optimeringen, de har du helt rätt i. Men vill ändå hävda att PS5-spelen otimeringsmässigt varit snäppet vassare än Xbox vid flera tillfällen vilket Digital foundry visat några gånger.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Testade iom Game pass. Sprang runt en halvtimme i den brinnande byn och fattade ingenting…inget spel för mig med begränsad erfarenhet av den här typen av spel.
De förväntade sig nog ingen som är så korkad, och jag har ärligt så liten tid att lägga på spel med hög inlärningskurva, så det gäller att de fångar mig direkt och gör det tillgängligt om man vill åt min kundgrupp.

This ain’t it för min del.

Precis så kände jag med Ghost of Tsushima, fattar inte hur det är så hyllat.

Skribent

Jag orkar inte riktigt med pareringsfokuset, tyvärr. I övrigt ser det ganska kul ut.

Testpilot

Klarade till slut tutorial bossen! Håller med om att den var lite väl svår för att komma en halvtimme in när man knappt kan kontrollerna.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Klarade till slut tutorial bossen! Håller med om att den var lite väl svår för att komma en halvtimme in när man knappt kan kontrollerna.

Om man åtminstone hade fått börja om på andra fasen när man dog där och slippa göra om hela jävla striden. Bossen byter ju rejält tajming och stil i andra fasen vilket gör att det tar några minuter innan man som ställt om skallen för att kunna deflecta.


signatur

"Writer and Fighter"

Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

Om man åtminstone hade fått börja om på andra fasen när man dog där och slippa göra om hela jävla striden. Bossen byter ju rejält tajming och stil i andra fasen vilket gör att det tar några minuter innan man som ställt om skallen för att kunna deflecta.

Ja, exakt. Första gången jag klarade första fasen trodde jag att han var död men icke haha. Men jag ska erkänna att jag grindade lite levels genom att ha ihjäl den där monsterkatten några gånger, men du behöver fortfarande parera på ett bra sätt för att klara bossen.

Hoppas på en lite lugnare färd i spelet framöver nu då

Medlem

Spelet är väldigt kul synd med dålig optimering till pc men det funkar okej.
Första bossen fas två jäklar han var svår lyckades efter 15:e gången haha men så är ju Souls spelen ska var svårt.

I övrigt är atmosfären i spelet väldigt bra. Dock banorna eller (zonerna) är ibland lite väl svårt att hitta vart man ska.

Gillar dock den snabba action jämfört med andra soul spelen där attackerna tar en stund.

Ger den tre av fem pga optimeringenpå pc kan inte tala om konsol varianterna som verkat klarat det bättre (vilket löser sig säkert med uppdateringar) samt banorna kunde varit lite mera så man fattar vart man ska. Sen handlingen tycker jag är inte så speciellt.

Men har bara kommit in ca 2 timmar i spelet kanske blir bättre sen.

12
Skriv svar