Den stora tråden om Diablo IV

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Kul, vilken klass?

En sån där sorcerer kör någon arc lash build som säkert inte är helt optimal

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Helt rätt! Optimala builds (följa nån buildguide) är för såna som inte vill spela spelet själva 😉 Ha kul och prova sig fram är rätt väg att gå!

Medlem
Skrivet av Issue:

Skoj, är så sugen på Necro att jag nog kör sorcerer som tredje karaktär. Har en barbar nu som är helt okej.
Tycker att level scaling är lite trist men kul när man ibland får bra items att jobba med.

Klarade precis ut kampanjen, riktigt bra slut ändå. Ser fram emot säsongerna.

Medlem

En sak som jag är besviken på är ju dessa världsbossar, eller bossar överlag..
Nu på Tier 4, Avarice gick ner på 14s…
Jag hade hoppats på att de skulle vara svårare på tier 4. Å det är dom säkert också varit om det skulle vara lite mer lvl 61-70, ni hamnar i en grupp, 71-80 i en annan osv. Nu var jag i en grupp med två lvl 100, Avarice han ju knappt spawna.

Kanske blir roligare för mig när jag väl kommit ikapp med all utrustning och alla legendaries, pengarna tog snabbt slut när man började byta från sacred till ancestral gear, och kan börja köra höga sigils, så det blir en liten utmaning… men det är sällan man stöter på en boss där man behöver tänka på taktik..

signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Inaktiv
Skrivet av Issue:

En sak som jag är besviken på är ju dessa världsbossar, eller bossar överlag..
Nu på Tier 4, Avarice gick ner på 14s…
Jag hade hoppats på att de skulle vara svårare på tier 4. Å det är dom säkert också varit om det skulle vara lite mer lvl 61-70, ni hamnar i en grupp, 71-80 i en annan osv. Nu var jag i en grupp med två lvl 100, Avarice han ju knappt spawna.

Kanske blir roligare för mig när jag väl kommit ikapp med all utrustning och alla legendaries, pengarna tog snabbt slut när man började byta från sacred till ancestral gear, och kan börja köra höga sigils, så det blir en liten utmaning… men det är sällan man stöter på en boss där man behöver tänka på taktik..

Håller med. Väldigt trist med världsbossar som går ner så snabbt. Noll utmaning.
Man kan ju hoppas att det blir ändrat vid någon uppdatering.

Medlem

Snart 50 årig gubbe som har runt 1500 timmar i Diablo 3. Har ju givetvis spelat tidigare delar men inte samma minnen av de spelen förutom att jag tyckte om dom. Spelar väldigt casual och är nu level 53 necro med bonespear/minion build. Mitt största aber med fyran är nog levelscaling och tillhörande loot. Det känns inte alls lika tillfredsställande när man hör det ljudet när en legendary droppar eller ser stjärnan på kartan. Innan visste man att det kunde göra väldigt stor skillnad, jag tycker mig bara se marginella skillnader. Man får aldrig känna sig riktigt "Overpowered" för att man lyckats hitta något bra. Minionerna känns väldigt random hur de beter sig i strider. På bossar är det lite lotto hur de beter sig. Storyn är klar, kör sidouppdrag och viskande trädet för loot. Har fortfarande kul, men looten och levelscalingen stör mig.

Medlem

Soo, 1.1 patchen droppade igår.
Det är precis som dom försöker döda spelet med flit, vilken jävla shitshow, nerfs till damage, nerfs till cooldowns, nerfs till damage reduction. stealthnerf till cinders och kostnaden för mystery kistorna i helltides har ökat med över 40% (175-250 cinders)
Så det tar längre tid att döda saker, man måste vänta mer på att använda skills, och man dör lättare, precis vad som är kul i ett ACTION RPG.

Jag hade redan lessnat på spelet, det är helt enkelt inte kul, satt o hoppades på att patchen och season 1, skulle göra det kul igen, men NOPE, malignant heart mekaniken må låta kul på pappret, men när man såg vad de olika hearts:en gör så tappade man allt intresse. Och då man parar ihop det med allt jävla skit i patchen så GG. Tondövaste patchen jag nånsin sett.

-Det är "Don't you guys have phones" i repris.

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det är precis som dom försöker döda spelet med flit, vilken jävla shitshow, nerfs till damage, nerfs till cooldowns, nerfs till damage reduction. stealthnefs till cinders och kostnaden för mystery kistorna i helltides har ökat med över 40% (175-250 cinders)
Så det tar längre tid att döda saker, man måste vänta mer på att använda skills, och man dör lättare, precis vad som är kul i ett ACTION RPG.

Jag hade redan lessnat på spelet, det är helt enkelt inte kul, satt o hoppades på att patchen och season 1, skulle göra det kul igen, men NOPE, malignant heart mekaniken må låta kul på pappret, men när man såg vad de olika hearts:en gör så tappade man allt intresse. Och då man parar ihop det med allt jävla skit i patchen så GG. Tondövaste patchen jag nånsin sett.

Håller med till fullo!
Förstår inte hur deras tänk gick kring denna patch. Vill dom dölja avsaknaden av kul endgame genom att göra så folk inte tar sig dit lika lätt?

signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av Zymac:

Det är precis som dom försöker döda spelet med flit, vilken jävla shitshow, nerfs till damage, nerfs till cooldowns, nerfs till damage reduction. stealthnefs till cinders och kostnaden för mystery kistorna i helltides har ökat med över 40% (175-250 cinders)

Det mest talande för hur jävla dum patchen är att de lagt till resist all som ett affix på sköldar. Resist affixet gör knappt någonting och ska fixas till season 2 så varför i hela friden lägga till det som ett affix nu? Hela patchen är ett enda stort bevis på att se inte sjävla spelar spelet.

Inaktiv
Skrivet av Kasse:

Det mest talande för hur jävla dum patchen är att de lagt till resist all som ett affix på sköldar. Resist affixet gör knappt någonting och ska fixas till season 2 så varför i hela friden lägga till det som ett affix nu? Hela patchen är ett enda stort bevis på att se inte sjävla spelar spelet.

De har lagt till det för att de ska bli mer skit stats på items så det tar längre tid och blir dyrare att få det man vill ha. Allt för att det ska ta längre tid att bli klar. De vill väl att folk ska spela mer än första vecka av season...

Själv är jag inte så sugen på spela överhuvudtaget.

Avstängd
Skrivet av Zymac:

Det är precis som dom försöker döda spelet med flit, vilken jävla shitshow, nerfs till damage, nerfs till cooldowns, nerfs till damage reduction. stealthnerf till cinders och kostnaden för mystery kistorna i helltides har ökat med över 40% (175-250 cinders)

Får hoppas på en ny och bättre patch då

Medlem
Skrivet av Kasse:

Skulle vara kul att lära sig lite mer om vad som knappt ger något och vice versa. Något tips på en beginners guide till gear för oss som spelar spelet mer casual? Tyckte att det var tydligare i D3.

Edit: Tror jag hittade en bra.

Medlem
Skrivet av Kasse:

Ja, precis, verkar som dom bara har tittat på alla powerlevlade youtubers med perfekt gear som oneshottar allt och sedan bestämt att "vi måste NERFA"

signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Om man orkar garva lite åt eländet

Medlem

"The channel time for the Leave Dungeon ability has been increased from 3 to 5 seconds."

Vem har äns velat ha detta?

signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Ok, jag känner nu att jag spelat tillräckligt för att ha en riktig åsikt om spelet. 😀

Spelar som Rogue. Jag har experimenterat en del med både närstrid och ranged, men jag har aldrig följt någon build guide.

Mitt problem är att jag känner mig klen, riktigt klen. Jag får aldrig känslan att jag faktiskt är kraftfull. Det är inte det att jag dör hela tiden, även om några av de större bossarna lyckats däcka mig, men jag känner heller inte att jag gör speciellt mycket skada. Även vanliga mobs kräver ett ganska stort antal attacker. Använder Puncture, Barrage och Shadow Imbuement. Runt de skillsen har jag experimenterat med massa olika traps, movement skills och passives, men nej, jag tycker inte jag får till det. Just nu känns det knappt som jag kommer orka ta mig genom sista acten i storyn.

Tycker också den öppna världen är alldeles för stor. Ibland fin att se på, men otroligt tråkig bandesign (eller vad man nu ska kalla det i en öppen spelvärld). Det finns enligt mig ingen anledning i ett spel som Diablo att ha en massa onödiga transportsträckor. Oftast när jag utforskar på egen hand hittar jag bara återvändsgränder eftersom det krävs en quest för att komma vidare i just den passagen jag valt att utforska.

Nej, jag vet inte. Mitt första intryck var 3/5, nära 4/5 när det var som bäst, men ju mer jag spelar ju fler sprickor hittar jag i fasaden. Idag skulle jag nog sätta betyg 3/5, till och med en väldigt svag trea i spelets sämre stunder. Men nu är det här ingen recension, utan bara stundens intryck.

Medlem

Nästan lite halvt fast på level 59 som Barbarian. Behöver nog lite hjälp på traven

Så jag tänkte dubbelkolla med er om det är som jag tror, och som jag inte hoppas på.

Jag är level 59 nu och spelat på Tier 1 upp dit. För att jag har velat något väldigt enkelt för att fördriva tiden med. Jag har dragit på tier 3 så länge som möjligt och gjort "allt". Tidigare idag samlade jag på alla 160 Lilith statues så man har alla "bonus-stats" från det. Och jag har försökt att gjort exakt alla side quests, men jag har varit "exakt" nästan överallt och inte hittat några blå "!" någonstans. Totalt kanske jag har mellan 10 och 15 quests som inte är gjorda. Så jag antar att det är quests som kommer från random drops. Men anyways..

Eventuella spoilers för de som inte är 50+ish och inte slagit på Nightmare (World Tier 3):

Så jag slog på Tier 3 och det enda jag kunde se på map'en var en dungeon "Fallen Temple" som är 70+. Okej tänkte jag..... kanske om jag checkar "The Darkened Way"..... Nepps...

Så med stora ångeststeg så gick jag in i "Fallen Temple" och började sakta gå in. Gick ok men det var fan svårt. Sen var det tvärstopp.... Så in helvete..... "Punisher" 1-shottade mig 4 gånger..... efter 3.5 sekunders battle så BOOM och det kört. Spelade ingen roll hur jag än gjorde så gick han rakt mot mig och sen var det kört......

Sen kollade jag i loggen och det fanns en av de där ljusgrå-aktiga questarna. Gick och pratade med en och hon berättade om "Helltides rise".

Så är det så jävligt att farmen börjar nu? Samla Grim Favors tills man närmar sig 70 för att kunna överleva Punisher?

Medlem

"Så är det så jävligt att farmen börjar nu?"

Det var ditt eget val att nöta T1 helt i onödan fram till lvl 59. 😆 Du skulle ha varit på T3 redan på högst lvl 50. Jag kör barb och är snart lvl 65 och på väg upp till T4.

Här har du att läsa:
https://maxroll.gg/d4/resources/paragon-boards
https://maxroll.gg/d4/resources/helltide-guide
https://maxroll.gg/d4/resources/tree-of-whispers-guide
https://maxroll.gg/d4/resources/nightmare-dungeons

Medlem

Tack! Jo men det är samma känsla som med dailies i WoW. Noll inspirerande typ När jag levlade nu på Tier 1 så hade man en känsla av att man kom framåt med vad man än gjorde.

Medlem

Eh...... har jag gjort en major blunder tro

"Increases experience by 5%"....... på typ alla

Hmm..... Och så har man typ 18 miljarder herbs..... jag har typ alltid varit "La la la, o vad mycket herbs jag har, jag ska spara tills jag blir pensionär" typ...

Lirat tier 1 tills nyligen så inte känt att man behöver någon "dps-boost".....

Men ska man dricka potions som en galning för att konstant ha 5% experience buff?

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Eh...... har jag gjort en major blunder tro

<Uppladdad bildlänk>
Men ska man dricka potions som en galning för att konstant ha 5% experience buff?

Ja, alla potions ger +5% xp men jag såg nånstans att det inte beräknas som man tänker att det borde, (additivt vs multiplikativt) så i slutändan är det bara typ 3% eller nått.

Dom är ganska dyra att crafta men de lite bättre varianterna droppar rätt gott på högre svårighetsgrader, så sörpla på.

signatur

- Sir Terry Pratchett

Medlem

Har alltid kört på när jag levlar då det funkar "jättebra". Men det gnager lite i bakhuvet att man "bara" kört med "don't fix it if it ain't broken". Men efter man fått upgrades i form av polearm, så börjar man fundera lite över varför man har 4 vapen och visuellt verkar bara använda en.

Som ny level 60 Barbarian så känns det inte superbra Kanske funkar, jag har inte, kanske till synes, ändrat min build på typ 30 levels för att jag följt någon bra nisse på youtube som alla rekommenderar och det har funkat jättebra.

I början innan jag respec'a så hade jag whirlwind osv, så det förklarar de små levlingarna av 1h vapnen.

Jag har typ 2 attacks förutom "stuns":
* Lunging Strike
* Hammer of the Anchients

Och det verkar som bara min polearm används när jag köttar på. Bummer då min 2h mace är fullt uppgraderad. Och mina 1-hand weapons verkar aldrig användas. Och man blir mer förvirrad när det finns grejs som säger att "efter du bytt vapen X antal gånger får du bonus". Öhm.... Jag har inte fått upgrades på typ 10 levels men nu får man det hela tiden. Känns som jag kastat bort en jävla massa mats då man uppgraderat precis allting "utifall"

Men anyways...

Tror ni vet vad jag fiskar efter. För jag är lite lost...... för jag har 2 stycken 2-handsvapen, och bara en verkar användas. Sen har jag 2 stycken 1-handare.... Som i mitt fall aldrig används....

Jag har 4 vapen och använder 1. Det är som att åka till Kiruna i Januari och ta med fiskegrejor och 3 olika solskydd.

Kan någon upplysa lite kortfattat eller så om detta? Det är inte akut eller panik, jag slår ihjäl allting och inga problem med dungeons osv än. Men det känns inte 100

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Har alltid kört på när jag levlar då det funkar "jättebra". Men det gnager lite i bakhuvet att man "bara" kört med "don't fix it if it ain't broken". Men efter man fått upgrades i form av polearm, så börjar man fundera lite över varför man har 4 vapen och visuellt verkar bara använda en.

<Uppladdad bildlänk>

Som ny level 60 Barbarian så känns det inte superbra Kanske funkar, jag har inte, kanske till synes, ändrat min build på typ 30 levels för att jag följt någon bra nisse på youtube som alla rekommenderar och det har funkat jättebra.

I början innan jag respec'a så hade jag whirlwind osv, så det förklarar de små levlingarna av 1h vapnen.

Jag har typ 2 attacks förutom "stuns":
* Lunging Strike
* Hammer of the Anchients

Och det verkar som bara min polearm används när jag köttar på. Bummer då min 2h mace är fullt uppgraderad. Och mina 1-hand weapons verkar aldrig användas. Och man blir mer förvirrad när det finns grejs som säger att "efter du bytt vapen X antal gånger får du bonus". Öhm.... Jag har inte fått upgrades på typ 10 levels men nu får man det hela tiden. Känns som jag kastat bort en jävla massa mats då man uppgraderat precis allting "utifall"

Men anyways...

Tror ni vet vad jag fiskar efter. För jag är lite lost...... för jag har 2 stycken 2-handsvapen, och bara en verkar användas. Sen har jag 2 stycken 1-handare.... Som i mitt fall aldrig används....

Jag har 4 vapen och använder 1. Det är som att åka till Kiruna i Januari och ta med fiskegrejor och 3 olika solskydd.

Kan någon upplysa lite kortfattat eller så om detta? Det är inte akut eller panik, jag slår ihjäl allting och inga problem med dungeons osv än. Men det känns inte 100

Om du bara kör whirlwind så är det klart du bara använder ett vapen. Du kan välja per Skill om du vill ha något specifikt för just den skillen. Annars kan du se dina andra weaponslots som rena placeholders för legendaries/unika. Alternativet är ju att ändra din build och köra fler skills om du vill använda vapnen, men det finns ju ingen anledning egentligen.

Medlem
Skrivet av Kalliban:

Om du bara kör whirlwind så är det klart du bara använder ett vapen. Du kan välja per Skill om du vill ha något specifikt för just den skillen. Annars kan du se dina andra weaponslots som rena placeholders för legendaries/unika. Alternativet är ju att ändra din build och köra fler skills om du vill använda vapnen, men det finns ju ingen anledning egentligen.

Tack för svar. Känns lite "over the top" att ha 2 stycken 2H-vapen dock. Kanske finns builds för det också.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Tack för svar. Känns lite "over the top" att ha 2 stycken 2H-vapen dock. Kanske finns builds för det också.

Det ena är slashing och den andra blunt. Vissa skills gör lite olika saker beroende på vapen, typ lägger på bleed om du kör med slash osv. Det finns säkert builds där du vill använda båda för olika effekter osv.

Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Även om en skill bara använder ett vapen så räknas statsen på övriga in och vapnet som skillen använder ska ha högst dps. Då svärd kommer med crit dmg som fast stat ska övriga vapen slots ha den vapen typen.

Finns en Ultimate som heter Iron Maelstrom och den använder alla vapen och då ska alla vapen ha högsta dps.

Medlem

Blizzard har lagt upp patch notes för kommande 1.1.1 uppdateringen som ska förbättra framförallt för Sorcerer klassen. Men det finns mycket annat också.
https://news.blizzard.com/en-us/diablo4/23964909/diablo-iv-pa...

Releasedagen är 8 augusti.

Medlem

Dog denna tråden eller?
Finns FZ klan fortfarande?

Moderator | Testpilot
Skrivet av delli:

Dog denna tråden eller?

Den finns! Osäker på hur aktiv den är då jag inte varit inne själv så mycket på senaste då Baldur's Gate tagit över livet.

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av delli:

Dog denna tråden eller?

Jag är inte förvånad. I ärlighetens namn är Diablo IV inte ett särskilt kul spel, och det säger jag trots att jag och en polare fortfarande harvar oss fram mot lvl100 i S1.

Hur tänkte Blizzard med den sega XP:n? Det krävs i snitt drygt fyra Nightmare dungeons som är [[din lvl] - 51] ++ per level (mobs måste vara tre nivåer högre för max bonus och upp till 10 nivåer över för rimlig fart). Det finns inget annat vettigt alternativ. Första 50 levlarna skalade världen oavbrutet så man aldrig fick känna en successiv utveckling, men nu i World Tier III och IV är världen låst till en viss lvl. Det gör att Nightmare Dungeons är det enda du kan göra för att fortsätta levla, och segt går det.

Diablo IV känns tyvärr som det mobilspel man befarade, och jag tvivlar HÅRT på att Blizzard ens spelar själva.

signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skriv svar