Marvel's Midnight Suns

Medlem
Marvel's Midnight Suns

Först när detta utannonserades tänkte jag "JA! XCOM FAST MARVEL!!!". Sen fick jag reda på kortmekaniken och blev, milt sagt, frustrerad. "Vilket jävla skit." "Vafan." "Amen vafan.". Jag lät som värsta Johan Falk.
Länge svor jag för mig själv, "den här jävla skiten ska jag inte spela. Vafan."
Sen såg jag alla kommentarer, där folk som tänkte som jag sade "kortdelen var den bästa delen i spelet!". Sista droppen som fick bägaren att rinna över var när Angry Joe listade det i topp 10 bästa spel förra året. Samtidigt som spelet var på rea. Vafan. Köpte deluxe varianten, vad den nu heter, med alla DLC och hela rasket.

Så hur bra var det? Se nedan...

The story thus far...
Apokalypsen är här! Varför? Jo för Hydra, med sin klåtentakelhet, fick för sig att återuppväcka Lilith från de döda. Om du inte vet vem det är, join the club! I Marvels universum är hon guden Cthons sändebud som ska förgöra världen, enligt en profetia. Den enda som kan stoppa henne är hennes son/dotter (du kan välja när du börjar spela) som lyckats stoppa henne en gång förut, fast då dog båda två. Så the Midnight Suns återuppväcker Liliths barn som endast kallas "(The) Hunter". Midnight Suns består av mer eller mindre välkända karaktärer, beroende på hur insatt i Marvels universum du är.

  • Nico, tonårshäxa som nitat Sabrina utan problem.

  • Roberto "Robbie" Reyes, en i raden av Ghost Riders.

  • Blade, en damphir dvs hälften vampyr, hälften människa. Pallar dagsljus och är en certified badass.

  • Illyana Rasputin AKA Magik, Colossus syster och även hon en mutant.

Dessa glada, lyckliga personer (lawlz~) bildar Midnight Suns som i spelet allierar sig pga behov, inte egen vilja, med The Avengers. Dessa representeras i spelet av:

  • Tony Stark AKA Iron Man.

  • Dr. Stephen Strange.

  • Carol Danvers AKA Captain Marvel

Det finns fler karaktärer som dyker upp allt eftersom storyn fortgår som tex Cpt. America, Wolverine och Deadpool (fast han är DLC).

"Explosions! They're faaaantastic!"

Dessa två grupper försöker samarbeta, och det går väl sisådär för det mesta. Midnight Suns är unga och till stundes vårdslösa medans Avengers är äldre, mer erfarna och mer försiktiga/analytiska i hur de tacklar problem.
Spelet fokuserar dock på din karaktär, Hunter och det blir den personens uppgift att stoppa Lilith och se till att Midnight Suns och Avengers samarbetar.

Spelmekanik
Spelet består av två delar. Downtime i din bas, The Abbey där du kan forska, knäcka krypterad information och allmänt umgås med dina allierade. Abbey tar upp VÄLDIGT mycket tid, mycket mer än striderna. Dock för storyn är det nödvändigt även om det stundtals känns väldigt drygt, och det kommer från ett inbitet marvelfan. Du kan även utforska området runt the Abbey där du hittar reagenter och kistor med allehanda cosmetics/resurser. Det finns även en hel del quests och utmaningar i området.
Den andra delen är striderna. Dessa är antingen storydrivna eller resursdrivna. Spelet kräver ofta att för att kunna spela ett storyuppdrag så måste du spela ett "general mission" som de kallas dvs resursuppdrag där du bara nitar fiender och får belöning i slutändan.

Striderna är enormt taktiska. Mycket mer så än XCOM pga att du är väldigt, väldigt begränsad i vad du kan göra, tex endast 3 kort kan spelas. Dock kan det manipuleras så du får tillbaka drag/kort. Detta beroende på vilket kort du spelar. Alla uppdrag har 3 karaktärer med sig och deras kort blandas ut så du sitter med 7 (vill jag minnas) kort på handen. Ta mig inte på orden där, men runt 7. Utöver detta kan du "redraw" 2 kort dvs byta ut ett kort mot ett nytt, slumpat kort från din kortlek. Vissa kort har effekter som kräver en redraw.

Tänker du vad jag tänker?

Utöver detta kan du modifiera korten allt eftersom storyn fortgår med extraförmågor. Tex lägga till att du drar ett kort när kortet spelas, eller att du helas, eller lägger bleed på fienden, etc, etc. Det finns en uppsjö kort och förmågor till korten.

Med 3 karaktärer, som TILLSAMMANS, inte var och en, har 3 drag och deras kortlekar slåss om plats i din hand, så blir det väldigt taktiskt i hur du ska ta dig an striderna. Striderna utspelas i olika miljöer beroende på vilket region ditt uppdrag är i. Så långt jag kommit så har jag låst upp 3 regioner. (De verkar ha hängt upp sig på siffran 3.)

UNLIMITED POOOWEEEEER!!!

Grafik & ljud
Grafiken är väldigt medioker. Något som förra generationens konsoller skulle kunna producera, utan problem. Lite av en besvikelse, med tanke på vilken studio som gjort spelet. Samt ansikten och dess animationer verkar ha sneglat på Mass Effect Andromeda och tänkt "Alltså, helt döda ögon och ansiktsuttryck är en bra idé!". Dock är animationerna i striderna top notch, en riktig fröjd att titta på.

Grilla? Jag är på!

Ljudeffekterna är helt enormt höga i jämförelse med alla andra ljud, så om du vill höra dialogerna och inte bli döv när du slåss, så måste du in och mecka med ljudinställningarna. Dock är kvalitéten på ljudet väldigt bra, mycket bättre än kvalitéten på grafiken. Jag valde att spela en kvinnlig protagonist och hennes röstskådis lämnar tyvärr väldigt mycket att önska. Hon har rösten som om hon hade hållt en föreläsning så hade du garanterat somnat. De andra röstskådisarna gillade jag, förutom Wolverine som har en röstskådis som alltid låter lika platt, och tvunget ska använda en whiskeyröst. (Han gjorde även scouten i Dawn of War 2, för referens)

Jag har ficklampan, du har ingenting. Heheheheheh!

Avslutningsvis vill jag säga att spelet är helt långt över min förväntan. Miltals över. Jag började spela och blev helt fast. Vill du ha ett superhjältespel i Marvels universum med en helt OK story så kommer du bli nöjd, garanterat.

Denna recension gjordes efter att ha spelat en herrans massa timmar (jag är lätt långt över 30 timmar). Alla bilder är från PS5, som allt spelandet skedde på.

Marvel's Midnight Suns
4
Mycket bra
+
Kul strider, med mycket taktik.
+
Massvis med karaktärer man kan skifta mellan.
+
Tillfredställande story.
-
De generiska resursuppdragen blir dryga i längden.
-
De kunde satsat mycket mer på grafiken
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Bra recension!

Är sugen på spelet, blir ett köp så småningom. Kul att det lyckades göra en skeptiker nöjd, bådar gott.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd

skulle ge detta 1/5 för kunde inte ens ha igång cheat engine utan att spelet stänger ner sig själv

Medlem

Det verkar riktigt myspysigt.
Jag väntar antingen på en fet PC rea, eller så köper jag det till Switch. Känns som ett bra spel för den plattformen

Medlem

Suveränt spel synd bara att dlc achievements inte poppar på sparfiler som är i endgame utan bara på ny fil
Gillar verkligen striderna

Medlem
Skrivet av Evilof:

Det verkar riktigt myspysigt.
Jag väntar antingen på en fet PC rea, eller så köper jag det till Switch. Känns som ett bra spel för den plattformen

Där var en fet rea som slutade 2/3, det var den jag köpte. 40% om jag inte minns helt fel, både till PS5 och PC. För en gångs skull var de lika dyra/billiga så jag körde på TV och soffa istället för PC.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av fejksson:

skulle ge detta 1/5 för kunde inte ens ha igång cheat engine utan att spelet stänger ner sig själv

Låter som en bra funktion


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Avstängd
Skrivet av Force:

Låter som en bra funktion

Varför? Jag ska väl få välja själv hur jag spelar mitt singleplayerspel?

Medlem
Skrivet av fejksson:

Varför? Jag ska väl få välja själv hur jag spelar mitt singleplayerspel?

Live Service in a nutshell.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Redaktör
Ponny

Fasen vad sugen jag blir ändå. Tänkte precis som du "JA! XCOM FAST MARVEL!!!" och lät som kassaskåpssäker succé. Korten har gett mig lite dåliga vibes, men har hört väldigt mycket bra. Så fort det blir en bra rea (missade den som var), så... Tack för att du knuffade mig ytterligare mot den kanten, @Mirage!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Fasen vad sugen jag blir ändå. Tänkte precis som du "JA! XCOM FAST MARVEL!!!" och lät som kassaskåpssäker succé. Korten har gett mig lite dåliga vibes, men har hört väldigt mycket bra. Så fort det blir en bra rea (missade den som var), så... Tack för att du knuffade mig ytterligare mot den kanten, @Mirage!

I aim to please


signatur

I drank what?

Inaktiv

Det var åtminstone bättre än jag trodde.
Testade nån gratis-grej (tror jag) och tyckte det var alldeles för slött och bara loading-screens hela tiden. Men det var kul att kasta fiender in i saker.. Så glömde jag bort det en stund.
Sen kom det på en rätt stor rea och jag blev påmind om dess existens.
"Kanske skulle ge det en chans till. Har ju inget annat att spela just nu ändå.." tänkte jag.
Köpte det.

Nu efter 10h:
Combat är kul, men såååååå trist när man är i basen och ränner runt och leker tonåring.
Så pass trist att det tar emot att starta spelet igen nu, för att jag vet att jag måste skippa förbi massa dialog och göra massa tråkigt skräp innan jag får slåss.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Det var åtminstone bättre än jag trodde.
Testade nån gratis-grej (tror jag) och tyckte det var alldeles för slött och bara loading-screens hela tiden. Men det var kul att kasta fiender in i saker.. Så glömde jag bort det en stund.
Sen kom det på en rätt stor rea och jag blev påmind om dess existens.
"Kanske skulle ge det en chans till. Har ju inget annat att spela just nu ändå.." tänkte jag.
Köpte det.

Nu efter 10h:
Combat är kul, men såååååå trist när man är i basen och ränner runt och leker tonåring.
Så pass trist att det tar emot att starta spelet igen nu, för att jag vet att jag måste skippa förbi massa dialog och göra massa tråkigt skräp innan jag får slåss.

Är just det sistnämnda det faller på när jag provade vid en gratishelg, både läst andra recensioner att det är ingen höjdare samt att det lilla jag själv upplevde var verkligen, meh.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Det var åtminstone bättre än jag trodde.
Testade nån gratis-grej (tror jag) och tyckte det var alldeles för slött och bara loading-screens hela tiden. Men det var kul att kasta fiender in i saker.. Så glömde jag bort det en stund.
Sen kom det på en rätt stor rea och jag blev påmind om dess existens.
"Kanske skulle ge det en chans till. Har ju inget annat att spela just nu ändå.." tänkte jag.
Köpte det.

Nu efter 10h:
Combat är kul, men såååååå trist när man är i basen och ränner runt och leker tonåring.
Så pass trist att det tar emot att starta spelet igen nu, för att jag vet att jag måste skippa förbi massa dialog och göra massa tråkigt skräp innan jag får slåss.

Ja jag fastnade också där och när man behövde köra uppdrag bara för att få resurser.

Medlem

Jag gillar det verkligen, la ner ungefär 20 timmar innan jag insåg att jag borde vänta tills all DLC är ute, givet att det är potentiellt ett 100 timmar spel så vill jag spela det så komplett som möjligt, för en replay kommer nog inte ske.

Det enda jag ogillar är allt springande osv emellan uppdrag, är sån skarp kontrast emellan hur kul jag har emellan combat och allt annat, combatten är riktigt kul men sociala sakerna är urtråkiga. ifall jag fick ett spelläge där hela "strategy-layer" delen är endast menyer i stil med basen i XCOM så skulle min spelupplevelse göras mycket bättre.

Skulle inte heller tacka nej till ett replayable läge där det endast är combat hela vägen igenom kampanjen med kanske lite deck building och unlocks osv emellan.

Medlem

Tack för recensionen! Bra skrivet @Mirage!

För egen del ska till en rejäl rea på detta innan jag testar/köper det. Skulle gärna testa en demo på PS5 innan jag slår till.
Tycker inte om Marvel, och det jag sett av mellansekvenserna från detta spel, i The Abbey, verkar den delen slå ihjäl all spelglädje. Dock verkar striderna roliga. Jag älskar Xcom spelen och liknande spel, har spelat om (nya) Xcom 1 och 2 minst 5 gånger var, så hade önskat mig en mer taktisk/strategisk ingång till detta, med mindre "svammel" i mellanakterna.

Men men, ge mig en demo, så kanske jag ändrar mig

Medlem

Hade inga problem med the abbey då sakerna man gör där gynnar en i striderna, resurser till uppgraderingar, items o, d

Medlem
Skrivet av AndyZedd:

Hade inga problem med the abbey då sakerna man gör där gynnar en i striderna, resurser till uppgraderingar, items o, d

Gillar det man får i uppgraderingar, ville bara inte springa omkring osv. Var kul ett tag, men att göra det hundratals gånger blir riktigt segt. Det sociala var också super ointeressant för mig.

Har hellre 2d menyer med samma funktion som research osv uppfyller nu. går 100x snabbare.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bra recension!

Är sugen på spelet, blir ett köp så småningom. Kul att det lyckades göra en skeptiker nöjd, bådar gott.

Skrivet av aasecond:

Tack för recensionen! Bra skrivet @Mirage!

För egen del ska till en rejäl rea på detta innan jag testar/köper det. Skulle gärna testa en demo på PS5 innan jag slår till.
Tycker inte om Marvel, och det jag sett av mellansekvenserna från detta spel, i The Abbey, verkar den delen slå ihjäl all spelglädje. Dock verkar striderna roliga. Jag älskar Xcom spelen och liknande spel, har spelat om (nya) Xcom 1 och 2 minst 5 gånger var, så hade önskat mig en mer taktisk/strategisk ingång till detta, med mindre "svammel" i mellanakterna.

Men men, ge mig en demo, så kanske jag ändrar mig

Man tackar


signatur

I drank what?

1
Skriv svar