Medlem
Resident Evil 4 HD

USA's presidents dotter har blivit kidnappad och spåren leder till en spansk by. Leon S. Kennedy får i uppdrag att åka dit och undersöka saken och väl där så dras han in i en konspiration större än vad någon hade kunnat föreställa sig med hela världen som potentiellt offer.

När Leon anländer till den avlägsna spanska byn tillsammans med två lokala poliser så går det inte lång tid innan han blir attackerad av en till synes galen byinvånare. Poliserna blir snabbt mördade och Leon är nu helt ensam i jakten på presidentens dotter och möter kraftigt motstånd då hela byn av någon anledning vill se honom död.

Redan under denna korta stund så är det tydligt att spelet har tagit en annan riktning än föregångarna. Där dem hade betydligt lägre tempo, fasta kameravinklar och mindre antal fiender så är Resident Evil 4 snabbare med mer aggressiva fiender som är fler till antalet och kameran går nu att röra fritt. Kamerans placering bakom Leon och hur den förflyttar sig närmre hans ena axel när man siktar lade grunden för en helt ny generation av actionspel och är något av en standard som används än idag i många titlar.

"Tack vare att man nu kan sikta fritt"

Tack vare att man nu kan sikta fritt så har man möjlighet att skjuta var man vill på fienderna och dem reagerar därefter. När dem springer mot en så kan man sätta en kula i knäskålen som får dem att ramla till marken vilket skapar ett perfekt tillfälle att avsluta dem med kniven och därmed spara dyrbar ammunition. Något som är viktigt då ammunition inte växer på träd utan är något som man får leta noggrant efter i miljöerna alternativt hålla tummarna för att eliminerade fiender släpper ifrån sig en ask. Det är inte lika snålt med ammuntion som i föregångarna, men man behöver hushålla med den och att använda kniven så ofta som möjligt är en bra tumregel. Det är inte kul att möta en stark fiende eller boss när man har lite kulor i sina bössor.

Byborna, ganados, är arga och mordiska men dem är inte zombier som för serien annars har varit ett signum. Ganados är smartare, snabbare, besitter förmågan att samabeta och att bära vapen. Även om dem ofta går sakta mot en så kan dem göra plötsliga utfall vilket tvingar en att lägga benen på ryggen alternativt att vara snabb på avtryckaren. Om man gömmer sig i ett hus så kan dem slå in dörrar eller ramla in genom fönster. Det gör att man aldrig kan känna sig helt säker och det skapar en härlig nerv. Det är väldigt kul att möta horder av ganados och fälla en efter en på löpande band. Att dra iväg en salva med hagelbrakaren som spränger huvudet på flera fiender samtidigt är en underbar känsla. Kontrollen kan kännas något stel idag jämfört med modernare titlar, men i mina ögon är den briljant. Att man inte kan röra sig när man siktar skapar en härlig känsla av stress och ett behov av att placera sig strategiskt under bataljerna. Att man har möjligheten att snabbt vända sig 180 grader genom att dra styrspaken neråt och samtidigt trycka på fyrkant underlättar mycket, både för att fly och för att skydda sig mot attacker som kommer bakifrån.

"Om ganados inte är zombier, vad är det då för fel på dem?"

Om ganados inte är zombier, vad är det då för fel på dem? Det visar sig tidigt att ganados är infekterade av en typ av parasit. En parasit som tar kontroll över värden genom att angripa nervsystemet och som skapar ett gemensamt medvetande som kan styras av en central gestalt. En fader om man så vill. I en del fiender så har parasiten växt till sig och visar sig när värden dör genom att huvudet sprängs och parasiten sticker ut från halsen och kroppen forsätter att vandra mot en. Det ser groteskt ut och gör att man aldrig är säker på om en fiende faktiskt är död. Var denna parasit kommer ifrån och vem som ligger bakom dess spridning är något du får ta reda på genom att spela spelet.

Vi får besöka många olika miljöer under resans gång. Från byn i början till ett enormt slott med tillhörande kloaksystem och en hel del annat däremellan. Det alla har gemensamt är att dem är väldesignade och roliga att utforska. Lite överallt så finns det pengar (spelets valuta heter Ptas, passande då vi befinner oss i en spansk miljö) och skatter att finna och en del av dessa skatter går att bygga ihop för att öka dess värde. Exempelvis en mask som har plats för tre olika juveler. Genom att kombinera den med juveler i tre olika färger så får vi en komplett mask och dess värde ökar då kraftigt. Jakten på skatter tillsammans med behovet av att hitta ammunition skapar starka incitament till utforskning och att utforska känns ständigt givande och belönande. En del av de saker man kan finna är dolda i miljön, exempelvis fågelbon som man kan skjuta sönder och som då släpper ifrån sig någon form av dyrbarhet.

Skatterna vi finner säljer vi sedan till spelets idag legendariska hälare: The Merchant. Han är också en ganado men är av någon anledning på vår sida och har inget intresse av att ha ihjäl oss. Hans kapitalistiska ådra verkar vara starkare än hans begär efter blod. På något magiskt sätt så ligger han alltid steget före och dyker upp titt som tätt genom hela äventyret på de mest osannlika ställen, ofta i samband med en sparpunkt. Pengarna vi får genom att sälja av våra skatter används sedan för att köpa nya krutpåkar och för att uppgradera dessa. Med jämna mellanrum så breddas utbudet av vapen och genom uppgraderingarna så blir vi som spelare ständigt lite starkare. Ett mycket bra system med en skön känsla av progression spelet igenom. Vill man ha en paus från själva äventyret så erjuder The Merchant även en skjutbana där man kan vinna diverse olika prylar, främst extra ammunition och Ptas.

"En bit in i äventyret så finner vi presidentens dotter Ashley"

En bit in i äventyret så finner vi presidentens dotter Ashley och måste därmed dras med henne genom mer eller mindre resten av spelet. Och jag skriver “dras med“ då hon inte bidrar med något alls av värde för oss utan är endast ett stycke kött som fienderna gärna vill ha ihjäl eller kidnappa. Kommer dem tillräckligt nära så lyfter dem upp och bär iväg henne mot närmsta utgång och om dem lyckas nå fram så är det game over. Genom ett knapptryck kan vi beordra henne att antingen stanna på sin plats alternativt att följa oss och ibland finns där ställen såsom containers där man kan gömma henne vilket underlättar. Även om Ashley låter som en störig del av spelet, vilket hon i viss mån är, så är där ett segment där vi får ta kontrollen helt över henne som tillhör spelets mest adrenalinpumpande stunder där man verkligen känner sig liten och utsatt med stresspåslag som följd.

"Storyn är i all sin enkelhet härlig med sin känsla av B-film"

Storyn är i all sin enkelhet härlig med sin känsla av B-film och är underhållande och full av charmiga repliker. Leons dialoger innehåller ofta en kaxig oneliner vilka flera gånger får mig att dra på smilbanden. Det figurerar flera olika ondingar där samtliga är intressanta och spännande. Det dyker också upp en del karaktärer som är på vår sida samt ett par från tidigare titlar. Skurkarna fungerar även som bossar och striderna mot dessa är bra och roliga där speciellt en som utspelas i en lada utmärker sig tack vare bossens design som är väldigt grotesk.

Grafiskt håller spelet väl än idag tack vare uppgraderingarna som har skett i denna hd-utgåva även om man tydligt ser att spelet är från 2005. Den övergripande designen är genomgående magnifik och erbjuder en tät atmosfär med varierade fiender och miljöer. I denna hd-version är upplösningen högre, texturer förbättrade och en del uppgradering har gjorts av diverse modeller. Allt detta tillsammans med en bilduppdatering som är silkeslen gör att det är en fröjd att spela och att vila ögonen på.

Musiken håller mycket hög kvalité. Den är fantastiskt stämningshöjande och drar igång när det vankas strid vilket får pulsen att höjas och adrenalinet att flöda. Ibland börjar den utan att man själv har sett någon fiende vilket ger en indikation om att det finns något farligt i närheten och att det gäller att vara på sin vakt. Att den slutar tvärt när man har ihjäl den sista fienden i området vilket skapar en påtaglig tystnad är en briljant detalj som ger en skön känsla av lugn och att man äntligen kan andas ut.

"Ljudeffekterna är också strålande"

Ljudeffekterna är också strålande. Det är bra tryck i ens vapen och ljudeffekter kopplat till fienderna är härliga, allt från hur det låter när man skjuter på dem till hur deras lik löses upp när dem väl är döda. Att dem går runt och mumlar saker på spanska bidrar starkt till en ryslig stämning och deras skrik när dem upptäcker en är skräckinjagande. Övrigt röstskådespel håller en hög nivå i all sin lökighet. Det är inget man kan eller ska ta seriöst, men det är mycket underhållande vilket är det viktigaste.

När man väl är klar med huvudstoryn så kan man antingen spela om den samtidigt som man behåller alla vapen och föremål från tidigare genomspelning, eller så kan man ta del av två extra spellägen: Mercenaries och Separate Ways. Mercenaries går ut på att få höga poäng via kombos som man bygger genom att döda fiender på mindre arenor. Man kan spela som flera olika karaktärer och det är ett kul tidsfördriv om man gillar att jaga poäng. Det är även här man kan låsa upp ett av spelets bästa vapen som sen går att använda i storyläget. I Separate Ways spelar man delar av huvudstoryn som Ada Wong. Det är korta uppdrag men man får se storyn från ett nytt perspektiv vilket är kul. Genom att spela igenom det så låser man upp en speciell kostym till Ashley som underlättar ifall man vill spela igenom spelet på den högsta svårighetsgraden.

"Som helhet är Resident Evil 4 HD ett sant mästerverk"

Som helhet är Resident Evil 4 HD ett sant mästerverk som tack vare teknisk uppgradering håller väldigt väl än idag. Striderna är magiskt underhållande, storyn är kul och spännande, där finns massor av hemligheter att upptäcka, musiken är grym, atmosfären och stämningen är på topp och omspelningsvärdet är högt. En odödlig klassiker.

Resident Evil 4 HD
5
Mästerligt
+
Fantastiska strider
+
Varierade miljöer
+
Belönande utforskning med många hemligheter
+
Stämningshöjande musik
+
Bra och roliga karaktärer
-
"Leon, help me! Help me, Leon!"
-
Quicktime events
-
Fienderna kan vara lite väl tåliga mot slutet
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Kan bara hålla med. Och så gör de en remake... Gör nåt nytt istället!

Redaktör
Ponny

Tack för en fin vandring nedför minnenas allé, @Freakon. ❤️ Ett spel jag förmodligen skulle sätta på min topp 10 genom alla tider. Kickade igång det för ett tag sedan, och mekaniskt tycker jag det känns ganska klumpigt. Har dock en känsla av att jag skulle hamna i den där lunken om jag gav det några timmar.

En fantastisk resa. Om en remake behövs...? Kanske. Kanske inte. Hade väldigt gärna sett en av Code: Veronica. Visst, nya spel är ju kul men tycker Capcom har en hygglig balans i att ge oss gammalt och nytt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kan bara hålla med. Och så gör de en remake... Gör nåt nytt istället!

Jag provade demot på RE4: Remake och det var snyggt och stämningsfullt. Miljöerna var kraftigt utvecklade och jag gillade att man kunde smyga.

Men, det är inte RE4. Framför allt känslan i vapnen är helt annorlunda, det kändes inte alls lika bra att skjuta med pistolen. Kanske en vanesak, men första intryck var sådär.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tack för en fin vandring nedför minnenas allé, @Freakon. ❤️ Ett spel jag förmodligen skulle sätta på min topp 10 genom alla tider. Kickade igång det för ett tag sedan, och mekaniskt tycker jag det känns ganska klumpigt. Har dock en känsla av att jag skulle hamna i den där lunken om jag gav det några timmar.

En fantastisk resa. Om en remake behövs...? Kanske. Kanske inte. Hade väldigt gärna sett en av Code: Veronica. Visst, nya spel är ju kul men tycker Capcom har en hygglig balans i att ge oss gammalt och nytt.

Man blir ett med kontrollen efter ett tag. Tycker att klumpigheten har sin charm, skapar en lätt klaustrofobisk känsla.

Remaken behövs inte enligt mig, men samtidigt ska det bli kul att få se alla miljöer med modern grafik. Baserat på det lilla man fick se i demot så verkar Capcom ha tagit ut svängarna och gjort mindre miljöer betydligt större.

Tvivlar på att jag kommer att hålla det lika högt som originalet, men den som lever får se.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag provade demot på RE4: Remake och det var snyggt och stämningsfullt. Miljöerna var kraftigt utvecklade och jag gillade att man kunde smyga.

Men, det är inte RE4. Framför allt känslan i vapnen är helt annorlunda, det kändes inte alls lika bra att skjuta med pistolen. Kanske en vanesak, men första intryck var sådär.

Jag har sett demon och fattar inte vitsen med remaken. Känner samma när jag ser hur Silent Hill 2-remaken ser ut. Där är dom stolta över att man med ny teknik ser mer av det man inte såg förut. Det är ju ofta det man inte ser som är mest skrämmande, och det bidrar till atmosfären och mystiken.

När jag spelade remaken på det första Resident Evil så störde jag mig på att det var så övermatat. Många hyllar remaken och säger att det är överlägset. Jag tycker tvärtom. Originalet är mer unikt och har karaktär.
Såg nyligen en som spelade igenom det och hon tyckte det var kul att hon uppskattade ett så gammalt spel. Läskigaste hon har spelat, sa hon.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har sett demon och fattar inte vitsen med remaken. Känner samma när jag ser hur Silent Hill 2-remaken ser ut. Där är dom stolta över att man med ny teknik ser mer av det man inte såg förut. Det är ju ofta det man inte ser som är mest skrämmande, och det bidrar till atmosfären och mystiken.

Vitsen är väl att tjäna mer pengar på ett befintligt varumärke 😉

Håller med angående Silent Hill 2. Där skjuter dem sig själva i foten och tar bort en stor del av känslan och atmosfären.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

RE4 HD Project hoppas jag?


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Skribent
Skrivet av Freakon:

Man blir ett med kontrollen efter ett tag. Tycker att klumpigheten har sin charm, skapar en lätt klaustrofobisk känsla.

Remaken behövs inte enligt mig, men samtidigt ska det bli kul att få se alla miljöer med modern grafik. Baserat på det lilla man fick se i demot så verkar Capcom ha tagit ut svängarna och gjort mindre miljöer betydligt större.

Tvivlar på att jag kommer att hålla det lika högt som originalet, men den som lever får se.

Startade HD-releasen nu på Xboxen och blev förvånad över hur daterade och klumpiga kontrollerna känns. Dock spelade jag Wii-versionen för inte så länge sedan och RE4 där är ett av de få Wii-spelen där motionkontrollerna funkar riktigt bra. Att snabbt kunna hugga med kniven genom att vifta kändes också naturligt och tillför till spelupplevelsen. För mig är Wii-versionen den ultimata versionen så jag håller med om att remaken inte behövs. MEN som du också säger, ska bli lite kul att se allt i ny tappning också.

Bra recension annars.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelar igenom det nu, spelet är fortfarande sjukt roligt att spela som det var till Gamecube, bästa resident evil utan tvekan, även fast det inte är survival horror längre blabla. Installerar man HD Project blir spelet i princip modernt grafiskt sett, ser otroligt skarpt ut.

Tips för de som spelar med kontroller, byt till Type III i inställningarna, det närmaste modern kontrollschema man kan komma, Type I är för klumpigt i mina ögon.

Medlem
Skrivet av Maguz:

RE4 HD Project hoppas jag?

Instämmer här!
HD Project är helt jäv*a sinnesjukt imponerande.
Allt från texturarbetet, upputsningar av modeller, förbättringar med styrningen, FoV fixes m.m, är verkligen grymt.
Så himla kul att spela om med en modernare look.

Alla som vill prova originalet och som kör med kontroll, bör byta till "Type 3" i kontrollschemat. Det känns mer naturligt då man använder b.l.a. triggerknapparna på ett bättre sätt.

Medlem

Grym recension! 😊


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma.

Medlem

Jag kan blanda ihop det med något annat spel, något Silent Hill kanske. Men jag har för mig att det var Resident Evil 4. Det gick inte att spela med inverterad Y-axel på vilken konsol det nu var jag försökte. Spelet var därmed ospelbart. Gick det på HD-versionen?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Tänk om det kunde hända att bloodborne fick också en fin remake så här! och släpptes till PC för en gångs skull!


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Klart top 3 för sin generation av spel.
Varvade det tre gånger på GC och körde även Wii versionen en gång. Som någon ovan skrev så är det ett superbra sätt att spela originalet på. Siktandet var som en dröm och allt flöt på väl vad jag minns.
Jag har inte spelat något RE spel sedan dess då skräckspel inte är någon favoritgenre, men jag känner onekligen hype inför remaken

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Jag har sett demon och fattar inte vitsen med remaken.

Har du spelat 2:an eller 3:ans remakes? Om du har det så bör du fatta vitsen, Capcom gör troligtvis de bästa remakesen för tillfället och de tillför MYCKET utöver ett lite glansigare yttre, både när det gäller storytelling, miljöer och gameplay. Jag tycker absolut att remaken kan bli skitbra och lär antagligen bli en GOTY contender.

Medlem
Skrivet av Dudinkalv:

Har du spelat 2:an eller 3:ans remakes? Om du har det så bör du fatta vitsen, Capcom gör troligtvis de bästa remakesen för tillfället och de tillför MYCKET utöver ett lite glansigare yttre, både när det gäller storytelling, miljöer och gameplay. Jag tycker absolut att remaken kan bli skitbra och lär antagligen bli en GOTY contender.

Ja, dom är bra. Och en otrolig skillnad jämfört med originalen. Inte bättre, men annorlunda. Den här remaken är säkert bra, men känns onödig.

Men jag är en av dom som föredrar original Resident Evil och tycker remaken på ettan är övermatat och de nya grejerna de la till var löjliga och onödiga.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kan bara hålla med. Och så gör de en remake... Gör nåt nytt istället!

Det kommer ju nya RE spel. Senaste var RE Village.

Medlem

Håller med om betyget! Spelade igenom det senast julen 2021 och även om kontrollen är klumpig till en början vänjde jag mig snabbt och den är en stor del av spelets känsla och karaktär för mig. Mycket av spelets charm ligger i dess enkelhet också.

Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det kommer ju nya RE spel. Senaste var RE Village.

Ja, det gillade jag. Hellre nya RE än remakes.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Startade HD-releasen nu på Xboxen och blev förvånad över hur daterade och klumpiga kontrollerna känns.

Tank controls känns oftast klumpiga idag skulle jag vilja påstå!
Sen är remaken inte samma spel som vi fick för snart 20 år sedan, samma som re2r-re3r, ungefär samma story i modern grafik, jag klagar inte!

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Startade HD-releasen nu på Xboxen och blev förvånad över hur daterade och klumpiga kontrollerna känns. Dock spelade jag Wii-versionen för inte så länge sedan och RE4 där är ett av de få Wii-spelen där motionkontrollerna funkar riktigt bra. Att snabbt kunna hugga med kniven genom att vifta kändes också naturligt och tillför till spelupplevelsen. För mig är Wii-versionen den ultimata versionen så jag håller med om att remaken inte behövs. MEN som du också säger, ska bli lite kul att se allt i ny tappning också.

Bra recension annars.

Håller helt med om Wii-versionen, kontrollen där är riktigt bra.

Angående klumpigheten så kände jag likadant till en början men vande mig snabbt. Sen är ju spelet designat kring kontrollen vilket gör att det funkar galant när man kommer in i den.

Och tack! 😊

Skrivet av Anwest:

Grym recension! 😊

Bug och bock. 😊

Skrivet av Faustian:

Håller med om betyget! Spelade igenom det senast julen 2021 och även om kontrollen är klumpig till en början vänjde jag mig snabbt och den är en stor del av spelets känsla och karaktär för mig. Mycket av spelets charm ligger i dess enkelhet också.

Håller med om allt du skriver.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bra recension! Blev lite sugen på att spela det.

Men snäll lär dig skillnaden på de/dem - hade svårt att fokusera på recension efter ett tag pga detta då det blir så konstigt... Istället för att skriva dem överallt så skriv dom vilket inte är vackert men iaf läsbart (om man inte vill lära sig skillnaden)

Skribent
Skrivet av Lokander:

Tank controls känns oftast klumpiga idag skulle jag vilja påstå!
Sen är remaken inte samma spel som vi fick för snart 20 år sedan, samma som re2r-re3r, ungefär samma story i modern grafik, jag klagar inte!

Jag minns den bara inte så klumpig, minns att det kändes så sjukt "fritt" och smidigt jämfört med äldre spelen (vilket det nog gjorde), men idag var det väldigt klumpigt.


signatur

"Writer and Fighter"

Ah jag lirade igenom det för några månader sedan , fortfarande svinbra och fortfarande är Wii versionen bäst pga kontrollen.

Medlem
Skrivet av caracarn:

Bra recension! Blev lite sugen på att spela det.

Men snäll lär dig skillnaden på de/dem - hade svårt att fokusera på recension efter ett tag pga detta då det blir så konstigt... Istället för att skriva dem överallt så skriv dom vilket inte är vackert men iaf läsbart (om man inte vill lära sig skillnaden)

Har försökt att lära mig men det kommer aldrig att sätta sig. Hade fått för mig att man ska skriva "dem" alltid då, men det är alltså dom. Kör på det i framtiden.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Körde två rundor på PS4 i december och man vänjer sig fort med kontrollen och det var lika bra som vanligt. Har kört det några hundra timmar på Wii och 100h PS4 + en runda HD Project före det var färdigt (men det var riktigt snyggt då).
RE4 HD Project är dock den riktiga remastern.
RE4 HD har ju en del fulheter som skakigt sikte.

Svårighetsgraden sägs vara högre i Gamecubeoriginalet som jag aldrig kört men vill köra.

RE4 VR verkar riktigt ballt. Hoppas bara Meta inte gör det abandon ware om de lägger ner sin VR-satsning. Frågan är vilket VR-kit man ska skaffa enkom för det spelet. Något begagnat kanske 🤔

RE4 Remake är fantastiskt bra och högt i tak gällande skicklighet så jag rekommenderar att ge det och Mercenaries Mode en chans när det släpps (kommer tydligen lite senare efter släpp).
Video med skicklig spelare:

Medlem

Älskar recensionen. Riktigt bra skrivet. Håller med om betyget, en dundrande femma utan den minsta tvekan.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Fin recension, tack för den! Har spelat den uppdaterade gamla versionen på PC, den första var ospelbar. Sen är där ju den nya versionen, blir nog ett köp och omspelning i framtiden. Har ju ett par RE spel och remakes att komma igenom som jag redan äger.

Angående de/dem. Inget jag stör mig så mycket på och som du säger är talspråks "dom" en bra ersättare om man inte vet.
Om man är hyffsad på engelsa så har jag lärt mig att det är bra att tänka: "They=de, Them=dem", jag vet inte varför, men det blir lättare så.

Hursomhelst, tack för en bra recension, på dem bara


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

1
Skriv svar