Bleak Faith anklagas för att ha stulit Elden Ring-animationer

Robot
Bleak Faith anklagas för att ha stulit Elden Ring-animationer

Uppdatering: utvecklarna ersätter animationerna.

#bleak-faith-forsaken

Medlem

Atmosfär och design fick mig väldigt nyfiken på detta spelet men det blev en refund efter bara 10 minuter då karaktärens rörelser och kontrollerna var under all kritik, speciellt med gamepad. Väldigt synd!

Medlem

Epic själva stal ju dansanimationer från andra källor för Fortnite så…

Avstängd

Att spelstudior köper in animationer från tredjepart är väl vida känt? Ser inte vad problemet är faktiskt.

Medlem

ja för dom rörelserna har man inte sett 20ggr innan.

signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* Amd 7800X3D * 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz/32* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av Kleven:

Att spelstudior köper in animationer från tredjepart är väl vida känt? Ser inte vad problemet är faktiskt.

Spelstudior skriver ett lagligt kontrakt med företag/personer för att att få hjälp med olika assets specifikt för deras spel, det är en viss skillnad.

Denna studio verkar ha köpt från Epics marknad där någon sålt animationer som är kopierade rakt av.

Skrivet av Snabeltorsk:

ja för dom rörelserna har man inte sett 20ggr innan.

Det är lite mer än bara den animationen du ser i nyheten.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Spelstudior skriver ett lagligt kontrakt med företag/personer för att att få hjälp med olika assets specifikt för deras spel, det är en viss skillnad.

Denna studio verkar ha köpt från Epics marknad där någon sålt animationer som är kopierade rakt av.

Men det är ingen skillnad. De har köpt via Epic Marketplace där Epic är den som har skyldigheten att granska egentligen. Jag fick mail förra veckan om att en asset jag har på mitt konto identiferats som IP-brott. Den plockas ner från marknaden och de uppmanar alla som använt sig av den att inte publicera förrän man byggt bort denna asset.
Många som publicerar spel köper assets från Epic och Unity Marketplace. Väldigt många småstudios köper från ett marketplace och bygger inte specialassets så som du beskriver det. Eller så tolkar jag dig fel

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Men det är ingen skillnad. De har köpt via Epic Marketplace där Epic är den som har skyldigheten att granska egentligen. Jag fick mail förra veckan om att en asset jag har på mitt konto identiferats som IP-brott. Den plockas ner från marknaden och de uppmanar alla som använt sig av den att inte publicera förrän man byggt bort denna asset.
Många som publicerar spel köper assets från Epic och Unity Marketplace. Väldigt många småstudios köper från ett marketplace och bygger inte specialassets så som du beskriver det. Eller så tolkar jag dig fel

Låt oss säga att FromSoftare hyr in något företag eller frilansare där dom säger "ok vi vill ha detta och det ska vara såhär och såhär" specifikt för deras spel, säg Elden Ring. Dom säger OK, det skrivs under ett kontrakt, dom får sina assets så som dom ville, dom får betalt.

Sen kopierar någon dessa assets som gjordes för Elden Ring rakt av och lägger ut på Epics marknadsplats och säljer dessa som unika hemmasnickrade assets.

Ungefär lite så jag menade. För mig låter det som en väldigt stor skillnad.

Sen att det är Epic som ska granska saker är en annan fråga.

signatur

Medlem
Skrivet av Fezk:

Låt oss säga att FromSoftare hyr in något företag eller frilansare där dom säger "ok vi vill ha detta och det ska vara såhär och såhär" specifikt för deras spel, säg Elden Ring. Dom säger OK, det skrivs under ett kontrakt, dom får sina assets så som dom ville, dom får betalt.

Sen kopierar någon dessa assets som gjordes för Elden Ring rakt av och lägger ut på Epics marknadsplats och säljer dessa som unika hemmasnickrade assets.

Ungefär lite så jag menade. För mig låter det som en väldigt stor skillnad.

Sen att det är Epic som ska granska saker är en annan fråga.

Jo är med på det du säger. Jag jämför mer med att skillnaden inte finns i att man köper via epic eller någon annan. Alla studios går inte till någon fancy 3:e part och får något specialutvecklad. Tycker de inte gjort fel. Mer epic som missat i sin kontroll. Sen är det ju givetvis svårt att kontrollera allt sådant. Det är väl heller inte utrett om From köpt/gjort detta på egen hand eller om de köpt samma asset.

Medlem
Skrivet av Youjimbo:

Jo är med på det du säger. Jag jämför mer med att skillnaden inte finns i att man köper via epic eller någon annan. Alla studios går inte till någon fancy 3:e part och får något specialutvecklad. Tycker de inte gjort fel. Mer epic som missat i sin kontroll. Sen är det ju givetvis svårt att kontrollera allt sådant. Det är väl heller inte utrett om From köpt/gjort detta på egen hand eller om de köpt samma asset.

Nej, jag menar inte var eller att du kan köper saker, jag vet att indiestudior/mindre studior köper assets från olika marknader. Jag menar att saker har kopierats rakt av och lags ut på Epics marknad.

Sen vet jag inte hur det ligger till gällande dessa animationer/assets. Som du säger, fanns dom att köpa innan Elden Ring kom ut och FromSoftware själva köpte dom från Epics marknad som sedan användes i Elden Ring? Jag tvivlar på det hehe, men säger inget till 100%.

signatur

Medlem

Epic store tog bort det + alla hans andra grejer (om han nu hade fler saker, för hans store har 0 saker nu) som han sålde såg jag. Så de kollar nog på detta nu.

Lite av en gråzon, man kan ju kopiera för hand så det blir väldigt, väldigt likt te.x. Då är det ditt att sälja.

Elden Ring har ju fått kritik för att man använt sig av dark souls animationerna, bara tweakat dom lite, så animationerna är ju isf rätt gamla.

Det har i alla tider dock tjafsats om detta, men för det mesta brukar det vara ljudeffekter som folk påstår är "stulna" när de såklart bara är samma paket man köpt, även storfilmer använder dessa, inget nytt alls.

Edit: Epic har svarat, typ att de inte vet, inte upp till dom haha, smidigt. De ska iaf göra om animationerna nu eftersom de inte tycker det var ett speciellt bra svar från Epic.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Nej, jag menar inte var eller att du kan köper saker, jag vet att indiestudior/mindre studior köper assets från olika marknader. Jag menar att saker har kopierats rakt av och lags ut på Epics marknad.

Sen vet jag inte hur det ligger till gällande dessa animationer/assets. Som du säger, fanns dom att köpa innan Elden Ring kom ut och FromSoftware själva köpte dom från Epics marknad som sedan användes i Elden Ring? Jag tvivlar på det hehe, men säger inget till 100%.

Vet att det låg uppe ett animationspack förut på Epic där ett flertal användare påpekade att många animationer var från Mixamo.

Men paketet hade 500+ animationer så det måste vara oerhört svårt att kontrollera allt.

Medlem

https://steamcommunity.com/games/1173220/announcements/detail...

Så läxan lärd, ta lite extra tid att kolla upp vad för assets du köper då dom kan vara stulna. Samt att EGS inte kollar upp vad som läggs upp är legitimt eller inte.(Valve gör inte detta heller förövrigt)

Allt från "PersiaNinja" är borttaget från EGS-marknaden och som jag förstått även blivit borttaget/nedtaget förr.

signatur

1
Skriv svar