Medlem
The Messenger

Iklä dig rollen som en ninja och susa fram genom banor i fantastisk pixelgrafik och rädda vad som finns kvar av mänskligheten genom att leverera en helig text på toppen av ett berg uppfylla en profetia. Och ha samtidigt ihjäl horder av demoner.

En liten varning. Recensionen kommer att ta upp ett par grejor som händer i mitten av spelet som är viktiga att nämna för att kunna diskutera spelet i sin helhet. Detta är information som utvecklaren själv har visat i sin marknadsföring av spelet och använt som en selling point så det är ingen hemlighet, men vill man uppleva spelet helt blind så är det dags att sluta läsa nu.

Är du kvar?

Bra, då kör vi.

Nästan hela mänskligheten har gått under genom en invasion av demoner och den lilla skaran människor som har överlevt har tagit till flykt och slagit rot i en liten by i utkanten av den sargade världen. Här tränar dem dagligen som ninjor med ett mål i sikte: överlevnad. Legenden förtäljer nämligen att invasionen av demoner inte kommer att upphöra förrän allt mänskligt liv är raderat och detta tänker ninjorna inte acceptera. Åtminstone inte utan kraftfullt motstånd. Men den berättar också om en hjälte från väst som ska dyka upp och bekämpa demonerna. Hoppet lever.

En till synes vanlig dag under den rutinmässiga träningen så dyker demonerna plötsligt upp i ninjornas by och skapar stor förödelse och undergången är nära. När det är som mörkast så kommer plötsligt hjälten från väst inflygandes på sina enorma fågel och bromsar invasionen. Han ger dig ett stycke papper som måste lämnas på toppen av ett berg för att en profetia ska gå i uppfyllelse och världen räddas från undergång.

En episk historia tar sin början. Den är klassisk i sitt upplägg med ett tydligt och massivt hot som måste bekämpas av en ensam och i stort sätt vanlig ninja men som under resans gång visar sig vara en sann hjälte. Historien lyckas med konststycket att blanda in humor och att bryta den fjärde väggen på ett mycket bra sätt. Det är många som försöker sig på detta men få lyckas såhär bra. Det var flera gånger jag skrattade åt dialogerna och njöt av twisterna i storyn.

Det är just i en specifik del av storyn som vi finner spelets stora tekniska twister som särskiljer det från andra liknande pixelerade actionspel. Den ena är att vår hjälte blir välsignad med förmågan att resa in i framtiden och när han gör detta så skiftar spelets grafik från 8- till 16-bitar. Den andra är att spelet går från linjär plattformsaction till fullfjädrad metroidvania. Tempot blir ett helt annat då man nu behöver återbesöka tidigare banor och utforska dem igen fast denna gången med alla förmågor upplåsta vilket ger tillgång till delar av banorna som man tidigare inte kom åt.

"Detta är inte något för alla"

Detta är inte något för alla. Det blir mycket backtracking och letande efter hemliga vägar istället för att konstant bli matad med nya miljöer, fiender och förmågor. Även om det är kul att spela om banorna och en del segment när man nu kan susa igenom dem på ett sätt som man inte kunde tidigare så är förändringen i tempo stor.

På flera ställen på banorna kan man nu även hoppa fram och tillbaka i tiden vilket inte bara skiftar den grafiska stilen utan även hur delar av banorna är utformade. Där det först fanns en vägg kan det nu finnas en öppning. Detta används också en del i storyn och uppdragen där man exempelvis får ett frö som ska bli till en växt, då måste man plantera fröet i dåtiden för att framtiden skörda blomman.

Där finns en hel del hemligheter att upptäcka och samla. På varje bana finns flera Power Seals som är valfria att plocka upp och där samtliga kräver att man klarar av någon form av plattformsutmaning. Vissa är hyffsat enkla men där finns flera som är hårslitande svåra. Samtliga är stimulerande att klara av, men en del får man verkligen kämpa för.

Till sin hjälp har man som tidigare nämnt flera olika verktyg så som möjligheten att sväva kortare sträckor och en änterhake (eller rope dart som en av spelets karaktärer gärna vill kalla den). Dessa låser man upp genom att köpa och uppgradera dem i en butik som man besöker med jämna mellanrum. Överlägset bäst och roligast är dock den förmåga som man har redan från början av spelet: Cloudstep. Den innebär att man kan göra ett extra hopp i luften efter att man har utfört ett träffande slag mot en fiende eller föremål i miljön. Det kan låta simpelt men bidrar enormt mycket till att ge känslan av att man är en ninja. När man bemästrar förmågan så kan man med spektakulär akrobatik susa fram genom banorna och den används även flitigt för att skapa utmaning i plattformssegmenten. Enkelt men briljant.

Grafiken är värt en hyllning. Spelet är rakt igenom fantastiskt designat och alla fiender, effekter, föremål och bossar håller högsta klass. Banorna är varierade, vi får besöka allt från lummiga skogar till isiga bergstoppar och detta i både 8- och 16-bitar. Tack vare detta skiftet i grafik så hålls variationen på topp och spelet känns fräscht hela vägen till slutet.

Musiken håller även den toppklass och den påverkas också av skiftet mellan de olika grafiska lägena. Det gör att samtliga låtar finns i två versioner vilket bidrar starkt till att spelet ständigt känns varierat. Några guldkorn här är Bambo Creek, The Arcane Shop och The Frozen Light vilka redan nu är moderna klassiker i min bok.

The Messenger lyckas med nästan allt det vill göra. Dess action, plattformande och känsla av progression håller alla hög klass. Tempot fram till att spelet skiftar upplägg till metroidvania är närmast perfekt, men tyvärr dalar det lite efter det. Det blir lite för mycket backtracking och ibland är nästa mål och vad som ska göras för att komma vidare väl luddigt. Där finns tacksamt nog möjlighet att köpa tydligare instruktioner av en karaktär, men det känns aningen fuskigt och drar ner känslan något. Jag hade nog hellre föredragit att spelet hade kapats ner lite i längd och fortsatt vara den linjära upplevelsen det började som. Med det sagt så är spelet som helhet briljant och fantastiskt underhållande.

The Messenger
4
Mycket bra
+
Fantastisk grafik
+
Otrolig musik
+
Perfekt kontroll
+
Grymma bossar
+
Cloudstep är briljant
-
Spelet tappar i tempo i andra halvan
-
För långt
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skribent

Bra recension. Jag minns att jag gillade spelet skarpt när jag spelade det.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Releasehästryttare

Japp bra spel, ser enormt mycket emot deras nästa!

Skribent

Bra skrivet. Ett av mina personliga favoritspel. Spelar igenom det någon gång per år. 👍

Medlem
Skrivet av Mike Stranéus:

Bra recension. Jag minns att jag gillade spelet skarpt när jag spelade det.

Tack!

Skrivet av Devan:

Japp bra spel, ser enormt mycket emot deras nästa!

Det verkar grymt och spännande att det är en annan genre.

Skrivet av Shadee:

Bra skrivet. Ett av mina personliga favoritspel. Spelar igenom det någon gång per år. 👍

Tack! Förståeligt, det är riktigt grymt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny

Tack för fin recension, som alltid @Freakon. Detta har legat och jäst i min backlogg länge och väl. Känns verkligen som min grej.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Freakon:

Tack! Förståeligt, det är riktigt grymt.

Förresten, spelade du Picnic Panic DLC någonting? Det är ett gratis tillägg, inte så stort men ändå rätt skoj och låser upp ny utmaning om jag kommer ihåg rätt.

https://store.steampowered.com/app/1107180/The_Messenger__Pic...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Förresten, spelade du Picnic Panic DLC någonting? Det är ett gratis tillägg, inte så stort men ändå rätt skoj och låser upp ny utmaning om jag kommer ihåg rätt.

https://store.steampowered.com/app/1107180/The_Messenger__Pic...

Det har jag missat! Kikade på en trailer nyss och det såg apfett ut.

Tack för tips.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Tack för trevlig recension!
Gillar det här spelet något oerhört. Älskar musiken, storyn, konversationerna och ja, särskilt cloud step. Gillade Ninja Gaiden också som det här känns tydligt inspirerat av men det The Messenger är mitt nya riktmärke för hur ett bra plattformsspel ska fungera. Prövade du dlc:t Picnic Panic?

Medlem

Svinbra spel. Retroinspirerat gjort rätt.

Medlem

Ett bra spel som inte är omöjligt att ta sig genom. Jag slogs över att det kändes lite kort.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Prövade du dlc:t Picnic Panic?

Har laddat ner det, blir att köra i dagarna.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Bra skrivet igen!
Älskade detta spel som inte riktigt kan bestämma sig för om det var linjärt renodlad platformsaction eller metroidvania!
Tog platinum på PS Versionen och även DLCn höll bra klass!
Gillar man detta men kan tänka sig ett kortare mer linjärt pang-på ninja gaiden likt spel så rekomenderas Cyber Shadow.

PS. THE messenger måse ha spelhistoriens coolaste shopkeeper

Medlem

Jag håller med dig om mycket i recensionen, och du sätter fingret på just de "problem" som gör att jag eventuellt kommer dra ner spelets betyg till 3/5. Observera dock att jag INTE spelat klart det än; har kommit till det stadie där man kan köpa instruktionerna för nästa mål.

Utan att spoila något så tycker jag absolut att spelet kunnat vara kortare. Nu känns det tyvärr som att brinntiden förlängts, men att jag kommer tycka att det är jobbigt att spela vidare för att klara spelet. Otroligt synd på ett annars så fint spel.

P.S. Till er som spelar/tänker spela det... skippa inte shopkeeperns berättelser


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
The Messenger
5
Mästerligt
+
Musiken är superb
+
Estetiskt mysigt
+
Riktigt tajt kontroll
+
Utmaning som heter duga
+
Skön humor
-
Det tar 2-3 timmar innan "det riktiga spelet" verkligen blommar ut
Det här betyder betygen på FZ

The Messenger är ett av de bästa retroinspirerade spelen på många år!
- Ett måsteköp helt klart.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

1
Skriv svar