Resident Evil 4

Skribent
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Verkligen! Samtiden.

Skrivet av Tomas Helenius:

App app app! Dåtiden OCH samtiden.

I och med alla remakes kan man kanske säga att Dåtiden ÄR Samtiden?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Cheewie:

Vill man ha lite RE-känsla medan man väntar kan jag rekommendera Signalis.

Det där finns på min Game Pass-lista. För visst är det kvar? Google säger i alla fall ja.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Jonas Vågström:

I och med alla remakes kan man kanske säga att Dåtiden ÄR Samtiden?

Ur led är dåsamtiden!

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Wow, nu blev jag plötsligt väldigt sugen på att spela detta!
Minnena från förr är ju väldigt trevliga, även om det faktiskt var Wii versionen jag spelade då och inte Gamecube versionen
Har dock både 2:an och 3:an att ta tag i först, annars hamnar de ännu längre bak i backloggen

Medlem

Ser en del recensioner där man nästan föraktar originalet, och spelen innan också. Nu är fyran modernt, för en ny publik. Jag ser ungdomar som spelar originalen och uppskattar dom, t o m allra första Resident Evil från 1996.

Nu spelade jag demot på ps5 och det var fruktansvärt suddigt. Inte alls klart och krispigt som jag förväntade mig av ett ps5 spel. Dessutom var kontrollern sjukt dålig. Precis som att deadzonen på spaken är 30+. Riktigt oresponsiv. Det var nästan omöjligt att sikta. Motioncontrollern var också oanvändbar.

Är det någon skillnad på review versionen. Både grafiskt och controllermässigt mot demot?

Medlem
Skrivet av Undesired_Hero:

Nu spelade jag demot på ps5 och det var fruktansvärt suddigt. Inte alls klart och krispigt som jag förväntade mig av ett ps5 spel. Dessutom var kontrollern sjukt dålig. Precis som att deadzonen på spaken är 30+. Riktigt oresponsiv. Det var nästan omöjligt att sikta. Motioncontrollern var också oanvändbar.

Är det någon skillnad på review versionen. Både grafiskt och controllermässigt mot demot?

Gällande suddigheten, pröva att stäng av chromatic aberration, verkar inte fungera så bra på just PS5 demoversionen tydligen. Digital Foundry tog upp detta i deras genomgång av demot.

Vet inte om de nämde något om kontrollerna till PS5. Tror xbox-versionen hade en del problem och till PC fick man tydligen öka sensitivity rejält eftersom default inställningarna var riktigt lågt inställda.

Redaktör
Ponny
Skrivet av dTexN:

Nu vet jag inte hur långt 4an, men av de RE (2remake,7,8) jag testat så är spelen relativt korta för pengarna till fullpris.
Även om den tid man får är riktigt bra kvalité rakt igenom utan en massa dödfyllnad. Så har jag svårt att motivera till fullpris. Så blir vänta tills detta är ute på rea

Trevligt nog är fyran ett rejält stycke spel jämfört med många andra spel serien. Min första runda landade på 21 timmar, vilket absolut inte är fy skam.

signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av scaryfoot:

Ser en del recensioner där man nästan föraktar originalet, och spelen innan också. Nu är fyran modernt, för en ny publik. Jag ser ungdomar som spelar originalen och uppskattar dom, t o m allra första Resident Evil från 1996.

En trist inställning. Originalet är fantastisk, liksom remaken. Tycker absolut old school-titlar är mysiga att spela. Saker har ju utvecklats, men jag tillhör gänget som gärna återvänder till "forntiden".

signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Scrollade ner till betyget och ville bara förvissa mig om det jag redan visste. 😁 Vill inte spoila mig själv med några bilder eller mer gameplay, utan väntar till det släpps och kommer sedan tillbaka för att läsa recensionen! 😎
Är så himla taggad på att röja runt med Leon.

Medlem

Håller mina tummar för Code Veronica! Kändes där och då mer som en 4:a, och detta i så fall mer som en 5:a. Mycket siffror blir det! Fun fact: Capcom har tidigare flaggat för att det kan bli tal om en remake av Resident Evil 1-remaken (!). Så länge de inte glömmer bort nya spel (och det gör de ju inte) är jag öppen för förslag.

Haha, hoppas Steves dialog förblir intakt i remaken isf. Det blev ren skrattfest så fort den lilla skiten öppnade munnen. Man rycktes helt ur stämningen 😄

Medlem

En trist inställning. Originalet är fantastisk, liksom remaken. Tycker absolut old school-titlar är mysiga att spela. Saker har ju utvecklats, men jag tillhör gänget som gärna återvänder till "forntiden".

Just spelmediet är lite unikt här. Visst gör man remakes på filmer, men de blir ofta så bleka jämfört med originalet. Varför gör man inte remakes på klassiska skivor? Utvecklingen har gått framåt och nu kan man nog få Thriller att låta bättre. Led Zeppelin är legendariska, Jimi Hendrix också. Och det har väl aldrig funnits så mycket elgitarrer och gitarrister som nu. Vi behöver nytolkningar för en modern publik, då smaken förändras. Med nya och bättre gitarrsolon t ex. Skivorna var bra för sin tid, men det är så längesen nu. Vi kan inte bara blicka bakåt och vara nostalgiska.

Medlem

Kollat igenom ett antal reviews nu och alla verkar nöjda, till och med 10/10 mästerverk. Det bådar gott för GOTY.

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Ett av världens bästa spel får en remake och bäst i serien(min åsikt). Kan inte bli annat än fullpott.

Demot riktigt grymt bra.

Medlem

Bra recension och kul med så högt betyg. Blir ett köp lite längre fram

signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag tror att anledningen till att det är svårtsiktat är:
1. Det är survival horror och inte Quake
2. För att balansera svårighetsgraden då du till skillnad från originalet kan röra dig och sikta samtidigt. Om du släpper joysticken och väntar så får du här någon form av (rejäl?) bonus på skottet då hårkorset blir mindre.

Folk undrar om speltiden. Om man utgår från originalet: Main game: 15,5h. Väldigt svårt att låta bli att spela 2ggr. Mercenaries Mode är åtminstone värt att lägga 2-10h på. Sedan kommer Adas DLCn som är på 4h.
Så avvaktar man till RE4R Gold för typ 500kr under någon rea så lär det bli 15,5*2=31h + 2 + 4= 37h
Det är 13,50kr timmen. Tror spelet är värt 20kr/timmen iaf. = 740kr

Vill man ha mycket survival horror för pengarna kan man köpa Days Gone nu för typ 170kr på PS4/Steam. Bra att stödköpa så att vi får en uppföljare!! Jag är inne på min tredje genomspelning där. Det kan ta 90h att klara en genomspelning om man tar det väldigt lugnt.

Medlem

Jösses, för mig funkade allt helt felfritt och det ser fantastiskt ut. Kontrollen var klockren och dualsensens funktioner nyttjas riktigt bra.

Medlem
Skrivet av Cheewie:

Vill man ha lite RE-känsla medan man väntar kan jag rekommendera Signalis.

+1 på detta, Signalis är grymt. De har nailat atmosfären från PS1-eran och det är mycket mystik och frågor som sakta besvaras i berättandet.

signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Har FZ redaktionen nån susning om när VR-mode släpps till PSVR2 ?
Jag vill inte "förstöra" spelet genom att spela det i pancake mode
Det var underbart med Village att spela det i VR utan att ha kört det vanligt innan. Vilket spel ❤️

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Har FZ redaktionen nån susning om när VR-mode släpps till PSVR2 ?
Jag vill inte "förstöra" spelet genom att spela det i pancake mode
Det var underbart med Village att spela det i VR utan att ha kört det vanligt innan. Vilket spel ❤️

Förstöra spelet med pancake mode? Erhm... vah?

Avstängd

Erhm... Jag delar inte alls din beskrivning. Testade demot på PS5 och det såg riktigt skarpt ut, bra responsivitet även om Leon är lite mer tankig här än i RE2R., annars riktigt bra.

Kan du nämna något positivt eller ska du bara gnälla?

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Jösses, för mig funkade allt helt felfritt och det ser fantastiskt ut. Kontrollen var klockren och dualsensens funktioner nyttjas riktigt.

Håller med.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Förstöra spelet med pancake mode? Erhm... vah?

Ja alltså Resident Evil Village kan man på Playstation 5 spel i Pancake mode (på skärm "som vanligt") eller i VR-mode.
Jag vill spela spelet i VR och inte "vanligt"

i "VR scenen" kallas vanligt 2d spelande pancake

signatur

Medlem

Du skriver att det är svinkul att spela om spelet, men finns det en bonus shop eller liknande som i andra RE-spel där man kan låsa upp vapen och annat skoj?

Verkar iallafall väldigt bra det här. Köper väldigt sällan spel vid release då det ofta är värt att vänta och få ett bättre spel till ett lägre pris, men det här vet jag inte om jag kan vänta med faktiskt.

Medlem

Ingen anledning att skapa något nytt om man kan få högsta betyg för en remake.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

App app app! Dåtiden OCH samtiden.

Tillbaka till samtiden!

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja alltså Resident Evil Village kan man på Playstation 5 spel i Pancake mode (på skärm "som vanligt") eller i VR-mode.
Jag vill spela spelet i VR och inte "vanligt"

i "VR scenen" kallas vanligt 2d spelande pancake

Jaha, du menar så. Med andra ord kan man spela spelet normalt (som de flesta gör) med handkontroll och TV-apparat eller onormalt (som en minoritet gör) med en dyr plastlåda på huvudet (VR) och som på sikt troligast försämrar synen

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Jaha, du menar så. Med andra ord kan man spela spelet normalt (som de flesta gör) med handkontroll och TV-apparat eller onormalt (som en minoritet gör) med en dyr plastlåda på huvudet (VR) och som på sikt troligast försämrar synen

Iof helt fel. Du vet ju du får fyrkantiga ögon av att stirra på plastig dumburk. I vr ser du på samma sätt som i verkligheten och fokuserar på den oändliga horisonten med hjälp av linserna. Speciellt om du sitter nära pannkakedumburken för att få någon slags vettig fov blir det ansträngande. Körde fresnellins på 21" crt en gång i tiden

Undrar om meta löjlat sig och betalt för exklusivitet eller om det finns en chans att det går att lira via SteamVR eller dylikt. Ska ju trots allt släppas på pc.

Medlem
Skrivet av ChrizHawk:

Man får spela som man vill, jag vill spela i VR. Hade inte Remaken gått att spela på nått sätt i VR hade jag förmodligen skippat spelet.
Jag spelar typ 90% i VR, Pancake blir oftast på Steam Decken.
Majoritet/minoritet spelar ingen roll, jag spelar det jag tycker är bäst och ger en eloge till Capcom att man släpper Re med VR-mode

Skrivet av Shodan:

Iof helt fel. Du vet ju du får fyrkantiga ögon av att stirra på plastig dumburk. I vr ser du på samma sätt som i verkligheten och fokuserar på den oändliga horisonten med hjälp av linserna. Speciellt om du sitter nära pannkakedumburken för att få någon slags vettig fov blir det ansträngande. Körde fresnellins på 21" crt en gång i tiden

Undrar om meta löjlat sig och betalt för exklusivitet eller om det finns en chans att det går att lira via SteamVR eller dylikt. Ska ju trots allt släppas på pc.

Det fanns spår av officiellt VR-läge i Steam versionen av Village, dvs inte använda sig av VR-modden av Praydog, men har inte kommit än.
Re4 Remake kommer garanterat få en VR-modd till pc oavsett

signatur

Avstängd
Skrivet av Shodan:

Det finna inga långtidsstudier av kontinuerligt användande av VR-headset men...

"The American Academy of Ophthalmology explains that staring for too long at a VR screen can lead to eye strain or fatigue. Why? Because we tend to blink less when using a device with a digital screen than we normally do, leading to eye strain or fatigue. Furthermore, a study published in 2019 suggests that eye fatigue among users of VR headsets results from the discrepancy between virtual and perceived depth."

Skriv svar