EU försenar beslutet om Microsofts uppköp av Activision Blizzard

Robot
EU försenar beslutet om Microsofts uppköp av Activision Blizzard

EU behöver mer tid för sitt beslut.

#Activision-blizzard, #microsoft


Medlem

Detta kom som svar på att MS lämnade in förslag på "remedies". Desto mer intressant här är att MS endast behövde lämna in angående cloud. Tyder på att EC alltså har släppt att det skulle skada konkurrensen på konsolmarknaden.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Sluta tramsa och godkänn det bara! Är ju ändå så det kommer sluta så varför dra ut på detta i all oändlighet? Sony och Nintendos dealer kommer ju hinna gå ut innan affären går igenom annars...

Medlem

Ja låt dem köpa det, inte så ms kan göra så mycket med det, dem producerar ändåså inget värt.... I spel väg


signatur

Spela spel är kul ibland.

Avstängd

Bara löjligt att Sony fortsätter blockera. Deal blir ju inte anorlunda och lär inte finnas några exklusiva spel i nuläget. Bara ALLA First party spelen på Game Pass och dom lär även komma till andra som tecknar avtal ju.

Ger 0 att CMA och Sony drar ut på det nu.

Medlem

Såg lite videor om detta idag och om jag har förstått det rätt så har EU avfärdat Sonys klagomål och det som är kvar att utreda är Microsofts ställning på spel streaming marknaden.
Fast där har Microsoft redan gjord avtal med Nvidia och 2 till tjänster om att tillhandahålla spelen på deras streamingtjänster.

Så det mesta talar nu för att EU kommer att godkänna köpet. Då kvarstår bara USA's konkurrensmyndighet som hinder för affären.

De senaste 2 veckorna verkar det som om Sony förlorat sina argument när Microsoft gått på offensiven.

Men snälla, rätta mig om jag har fel.

Medlem
Skrivet av Phyrino:

Såg lite videor om detta idag och om jag har förstått det rätt så har EU avfärdat Sonys klagomål och det som är kvar att utreda är Microsofts ställning på spel streaming marknaden.
Fast där har Microsoft redan gjord avtal med Nvidia och 2 till tjänster om att tillhandahålla spelen på deras streamingtjänster.

Så det mesta talar nu för att EU kommer att godkänna köpet. Då kvarstår bara USA's konkurrensmyndighet som hinder för affären.

De senaste 2 veckorna verkar det som om Sony förlorat sina argument när Microsoft gått på offensiven.

Men snälla, rätta mig om jag har fel.

Det är så jag förstod det också. Det är väl brittiska cma också men de har inte samma kraft som USA och EU.

Man kan ju hoppas att Blizzard får låna lite Azure-kraft när det är klart så man slipper stå så länge i köer till deras spel...


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Avstängd

Tror MS älskar att bara Call of Duty får uppmärksamhet och det enda spel som dom behöver "offra" genom olika deals med andra aktörer på marknaden

Medlem

Kan inte Microsoft bara köpa upp Sony.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kan inte Microsoft bara köpa upp Sony.

Sony har skapat de mest fantastiska konsolspelen de senaste decenniet, fan ska man blanda in Microsoftskiten i det för? Det är bara riktigt dumt.

Om man inte kan skapa bra spel själva så måste man köpa upp allt. If you can't beat them, buy them.

Medlem
Skrivet av zyrien:

Sony har skapat de mest fantastiska konsolspelen de senaste decenniet, fan ska man blanda in Microsoftskiten i det för? Det är bara riktigt dumt.

Om man inte kan skapa bra spel själva så måste man köpa upp allt. If you can't beat them, buy them.

Du vet att Sony köpte Naughty Dog? Du vet att Sony köpte Guerilla Games? Listan är lång. Microsoft är inte ensamma när det kommer till uppköp av studior. De producerar konsoler, de köper rättigheter för att få exklusivitet till sin konsol. De "skapar" inte sina "bra spel själva", oftast.

Det är så den marknaden fungerar.

Medlem
Skrivet av lonian:

Kan inte Microsoft bara köpa upp Sony.

Ja, för konkurrens är ju så hemskt. Utan Sonys dominans förra generationen skulle vi aldrig ha t.ex. Game Pass idag. Så nej tack, skulle bli glad om vi kunde slippa läsa om uppköp nu.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Du vet att Sony köpte Naughty Dog? Du vet att Sony köpte Guerilla Games? Listan är lång. Microsoft är inte ensamma när det kommer till uppköp av studior. De producerar konsoler, de köper rättigheter för att få exklusivitet till sin konsol. De "skapar" inte sina "bra spel själva", oftast.

Det är så den marknaden fungerar.

Det vet ju de flesta vid det här laget men känslan är ju ändå nånstans att Sony oftast köper i ett betydligt tidigare skede när allt inte redan är framdukat och sen lyckas skapa magi med studion de köpt. Har det genom historien nånsin hänt med MS?

Med det sagt så tror jag definitivt att uppköpet blir av men förstår inte riktigt vad man applåderar åt, oavsett vilken konsol man äger? På vilket sätt gynnas VI?

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Du vet att Sony köpte Naughty Dog? Du vet att Sony köpte Guerilla Games? Listan är lång. Microsoft är inte ensamma när det kommer till uppköp av studior. De producerar konsoler, de köper rättigheter för att få exklusivitet till sin konsol. De "skapar" inte sina "bra spel själva", oftast.

Det är så den marknaden fungerar.

Lite skillnad på att köpa Naughty Dog 2001 och hela Activision och Bethesda..

Medlem

Det ryktas om att Sony ska köpa Rockstar. Såg en youtube video om det. Gta 6 och nästa Red dead med flera andra spel kommer bli Sony exklusiva om det sker.

Medlem
Skrivet av Guld:

Det ryktas om att Sony ska köpa Rockstar. Såg en youtube video om det. Gta 6 och nästa Red dead med flera andra spel kommer bli Sony exklusiva om det sker.

Det är en desperat kille som vill få views som sprider det.
Alla vet att T2 och Rockstar kostar mer än Sony har pengar att investera.


signatur

Scandinavian XBOX Network Gamers

Medlem
Skrivet av lonian:

Kan inte Microsoft bara köpa upp Sony.

Nej tack. Microsoft har ju inte direkt skapat något av värde för spelbranschen sedan Xbox 360, vore inte direkt positivt om de drog ner Sony och Playstation i fördärvet också...

Medlem

Förstår inte vad EU har med saken att göra

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

Det är en desperat kille som vill få views som sprider det.
Alla vet att T2 och Rockstar kostar mer än Sony har pengar att investera.

Ok då vet jag👍

Medlem

Stackars Sony, dom har ju inga andra varumärken som skulle kunna kriga med COD

Eller hur var det nu, dom har ju egentligen killzone som dom sopade i backen med
väck den serien till liv igen så har du något som skulle fungera på playstation.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av zyrien:

Lite skillnad på att köpa Naughty Dog 2001 och hela Activision och Bethesda..

Bungie här om året.

Medlem
Skrivet av Foxmulder:

Du vet att Sony köpte Naughty Dog? Du vet att Sony köpte Guerilla Games? Listan är lång. Microsoft är inte ensamma när det kommer till uppköp av studior. De producerar konsoler, de köper rättigheter för att få exklusivitet till sin konsol. De "skapar" inte sina "bra spel själva", oftast.

Det är så den marknaden fungerar.

Visst men titta hur Ms köpta företag ser ut idag om man jämför med Sony. Ms har jätte mycket att bevisa och det hjälper dom inte att köpa upp Bethesda och Blizzard som verkligen inte gjort mycket bra sen WoW då luften gick ur företaget och Bethesda är kända för sig att kasta ut trasiga spel. Båda dessa företag har mycket att bevisa när det handlar om kvalité mm. Personligen så spelar jag aldrig på Xbox/pc men tycker att den informationen av spelen Ms gör inte fått jätte bra kritik dom senaste 10 åren. Sony och Nintendo verkar ha mer energi fortfarande att skapa bättre spel med sina dotterföretag mm. Halo är bara ett av flera exempel. Det här är inget nytt det har pågått ett tag. Och det var länge sedan Ms var en konkurrent med bra AAA spel vs Sony och Nintendo. Starfield är det första stora spel på jag vet inte hur länge från Ms som måste släppas i bra kvalitet redan från dag ett. Och jag hoppas verkligen på att det blir ett bra spel. Men det är något Bethesda måste bevisa först.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Stackars Sony, dom har ju inga andra varumärken som skulle kunna kriga med COD

Eller hur var det nu, dom har ju egentligen killzone som dom sopade i backen med
väck den serien till liv igen så har du något som skulle fungera på playstation.

Jag misstänker att vi inte får leka "space nazis". På ett tag efter att farsists vågen kom. Det är helt enkelt ett för känsligt ämne nu när det är ett riktigt problem i väst världen. Och länder som Ryssland backar upp för att förstöra så mycket välfärd som möjligt i dom rikare länderna. Ryssland utför ett propaganda krig och har allt att förlora nu. Det är aldrig bra när det handlar om en diktatur/fascism med kärnvapen. Ryssland blir mer och mer en kontroll stat just nu och har gått in i nästa nivå av kriget. Där allt fritänkande förbjuds och artister mm fängslas och "bryts ner" blir dödade eller tvinga lämna landet. Kända band som tex Little big är drabbade.

Medlem
Skrivet av Cyberz:

Förstår inte vad EU har med saken att göra

Eftersom MS och Sony har verksamheter här så måste köpet godkännas här också. De e nåt sånt.

Medlem

CMA har kvar sin deadline. Gissar på att dem kommer att blocka och EU med eftergifter, Call Of Duty på PlayStation. Microsoft skriver på direkt. Allt annat kan vara exklusivt. Min gissning.

Medlem
Skrivet av miffot:

Ja låt dem köpa det, inte så ms kan göra så mycket med det, dem producerar ändåså inget värt.... I spel väg

Öhm här har vi en som inte testat D4 betan hör jag. Det är iaf spelet jag kommer tillbringa mina nästa 3000+ timmar i iaf... Men nä inga spel att hämta från Activision. CoD är ju bara mjölk ändå och Wow, och Starcraft... Små titlar, så undrar varför Sony gnäller!

KoP
Medlem

Så många som ska blanda sig i leken. 😴

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Visst men titta hur Ms köpta företag ser ut idag om man jämför med Sony. Ms har jätte mycket att bevisa och det hjälper dom inte att köpa upp Bethesda och Blizzard som verkligen inte gjort mycket bra sen WoW då luften gick ur företaget och Bethesda är kända för sig att kasta ut trasiga spel. Båda dessa företag har mycket att bevisa när det handlar om kvalité mm. Personligen så spelar jag aldrig på Xbox/pc men tycker att den informationen av spelen Ms gör inte fått jätte bra kritik dom senaste 10 åren. Sony och Nintendo verkar ha mer energi fortfarande att skapa bättre spel med sina dotterföretag mm. Halo är bara ett av flera exempel. Det här är inget nytt det har pågått ett tag. Och det var länge sedan Ms var en konkurrent med bra AAA spel vs Sony och Nintendo. Starfield är det första stora spel på jag vet inte hur länge från Ms som måste släppas i bra kvalitet redan från dag ett. Och jag hoppas verkligen på att det blir ett bra spel. Men det är något Bethesda måste bevisa först.

Fast du drar ju en väldigt förhastad slutsats där. Bethesda släpper kanske en del trasiga spel, men det är deras egna. Och ändå säljer de flest spel i världen typ. Alla köper skyrim 4 ggr för att dom är så jävla bra och buggarna gör dem typ roliga. Du glömmer att bethesda är en utgivare oxå med några av de störta och bästa spelen. Quake, Doom mfl och dessa är inte trasiga. Vi har hela arkane med dishonored och snart red fall. Starfield kommer inte vara buggfritt när det är byggt som bethesda bygger spel, kommer inte vara buggfritt om 10 år ens, varför måste det vara det dag ett? Kommer sälja i miljoner iaf. Och folk kommer älska det. Du glömmer dessutom att King ingår i denna affär, dom drar in typ 1 miljard per minut pga candy crush. CoD är typ det minsta och mest obetydligaste spelet i denna deal och det grinar sony över. Hela grejen är löjlig. Ditt inlägg är ren bullshit imao.

Medlem

Om man bara tagit sig den här tiden när tex Meta köpte upp instagram och whatsapp.
Förstår inte varför detta är så himla viktigt för våra politiker att blockera ärligt talat

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nej tack. Microsoft har ju inte direkt skapat något av värde för spelbranschen sedan Xbox 360, vore inte direkt positivt om de drog ner Sony och Playstation i fördärvet också...

Xbox game pass får man ju ändå säga var en riktig hit.
Och hur man valde att satsa på bakåtkompatibilitet, istället för att sälja om spelen till fullpris som vissa andra gör
Också de som började med remasters för att tex fps boosta gamla spel.
De satsade ensamt på tillbehör för personer med funktionsnedsättning.
Tycker allt de gjort en hel del.

123
Skriv svar