Sjung ut! Vad tycker du om Diablo IV-betan?

Robot
Sjung ut! Vad tycker du om Diablo IV-betan?

Berätta om dina första intryck!

#diablo-iv, #diskutera


Medlem

Över förväntan, sjukt pepp!

Medlem

Jag tyckte nog personligen att det var lite väl mycket "live service" i spelet. störde mig rätt mycket på alla spelare som sprang runt, allt lagg och rubberbanding som skedde. Alla popups och coop quest. Men det kanske funkar bättre i sin helhet sen eller så kanske man kan stänga av det i inställningarna. Annars kändes storyn rätt så okej. Bandesignen var också okej förrutom att mycket var copy paste. Hoppas kanske att det också blir bättre till spelet släpps. Varenda dungeon såg ju i princip lika dan ut, uppbyggd av samma 3 pusselbitar typ, om och om igen...

Skrivet av Kalliban:

Över förväntan, sjukt pepp!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Medlem
Moderator | Testpilot

Jag hade kul. Härliga strider, bra atmosfär med det visuella och musiken som påminner om Diablo 1/2.

Gillar också att se andra spelare. Känns bra när man vet att man inte är den enda där ute som springer runt och försöker göra Sanctuary till en bättre plats, och att man upplever det i spelet också. Hade turen att att inte stöta på så många ute i det vilda heller, utan jag såg någon lite här och där vid något "Public event" och inte mycket mer än så.

Dock måste jag hålla med om att dungeons var mycket copypaste och enformiga. Gillar tanken med att lägga till mer djup i dem där man måste samla olika saker för att öppna dörren till bossen, men när det är samma sak i nästan alla av dem blir det tradigt fort. Många (helst quests i staden) såg exakt likadana ut fast du uppenbart går ned i en källare på olika ställen.

Återstår att se hur det blir i långa loppet. Men striderna, utforskandet och word bossen var riktigt kul


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Var barnfri och på spa så riktigt taggad inför nästa helg när man äntligen får prova! Men av det man sett och vad folk sagt så känns det verkligen som en värdig uppföljare!


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Kändes riktigt bra det lilla man fick testa.
Återstår att se vad end game har att erbjuda men måste säga att spelet flöt på riktigt bra, såg otroligt snyggt ut och fångade atmosfären perfekt.

Var rätt hårt tryck på servrarna men fick bara 1 dc under hela helgen, dock en del rubberbanding och fastnade i vissa zoner då det inte ville ladda nästa del i öppna världen.

Men allt som allt känns själva spelet som ett stort lyft från d3 för egen del.

Medlem

Äh, kommer så klart lira det när det kommer retail, men svårt att avgöra om det blir klara det på svåraste + 20-40h till eller om det blir 100-200h till eller om det blir tusentals timmar till.
Jag tycker det är trist med bara 6 skillslots, framförallt när items ger skills. En skill per skill tier and thats it? Jag som körde sorc och ville ha både ice barrier OCH teleport (som ligger på samma tier) får helt enkelt välja att skippa en skill från en annan tier. Det kanske kommer någon upplåsningsmekanisk senare, men det tvivlar jag på; det är ju konsolifierat och de (ffxiv med handkontroll till trots) kan ju tydligen inte hantera fler än 6 skills.
Det resulterar ju i att man kanske har typ 4 skills man använder; ta barb, shoutA + shoutB tar två slots (motsvarande på sorc blir frost shield + teleport), sedan har man sin resource generator skill å så sin spender skill, kvar är två slots varav ena är så klart ultimate så "yayh", en skill du kan variera lite.

Tycker också resource generation är lite trist, eller ja, iomed man bara har 6 skillslots så kommer det ju vara 3-4 skills som kommer vara cooldown skills, dvs du väntar bara på att CD ska vara klar för att använda de. Hur kul är det att titta på sina fyra CDs och annars bara växelvis välja mellan resource generator+resource spender skillsen? Nä, ge mig 1-2 slots till.

Sedan betan i sig vart det lite störande med prestandan/lagget och rubberbandingen, men det kan man väl överleva. Kommer ju inte vara där i retail. Men som ovan skrev var jag väl kanske inget jättefan av popups å sådär, kändes mer som ett MMO-lite där man i retail kommer logga in och göra sina daylies för att få fetare lootboxes efter man gjort 5 i rad å.. meh.

Men kommer som sagt ändå spela igenom hela spelet när det väl släpps och ser fram emot det, men tror inte det kommer vara likt D2 där man spenderade tusentals timmar eller inte heller D3 där man iaf spenderade ett gäng hundratals timmar.

Medlem
Skrivet av lyrael:

Jag tyckte nog personligen att det var lite väl mycket "live service" i spelet. störde mig rätt mycket på alla spelare som sprang runt, allt lagg och rubberbanding som skedde. Alla popups och coop quest. Men det kanske funkar bättre i sin helhet sen eller så kanske man kan stänga av det i inställningarna. Annars kändes storyn rätt så okej. Bandesignen var också okej förrutom att mycket var copy paste. Hoppas kanske att det också blir bättre till spelet släpps. Varenda dungeon såg ju i princip lika dan ut, uppbyggd av samma 3 pusselbitar typ, om och om igen...

Håller med. Jag stör mig på att det känns som det är gjort för att spela i grupp, men det är inte enkelt nog. Jag orkade iofs inte ens ta reda på hur man skapade en grupp

Men ofta sprang jag alltså runt bredvid andra personer och gjorde samma questar men det var ingen som gruppade.

Jag håller även med om att copy paste dubgeons är värdelöst, man ledsnar väldigt fort, jag upplevde samma sak.

Men överlag är jag taggad, alltid kul med ett nytt diablo. Bara synd att dom envisas med att släppa det mitt i sommaren.

Håller även med tamazin om slotsen. Förstår inte att det ska vara så begränsat, man blir ju bara frustrerad.

Medlem

Är ju bara en beta, frågan är hur mycket som kommer hamna i fullversionen senare?

Generellt gillar jag atmosfären, effekterna och enkelheten i det hela. Men UI:t påminner för mycket om den i Diablo immortal på gott och ont. D4 beta är lite som "lost ark light", är ju trevligt att de vågar prova lite annat, särskilt MMO-aspekten, men detta leder tyvärr till att spelet tappar mycket av sin identitet. Större värld? Ja, tack. På bekostnad av kvalitet? Nej, tack.

Utvecklarna skryter friskt om antalet grottor och platser man kan besöka för att ge variation men jag tycker de flesta grottorna ser likadana ut och går ut på i princip samma sak. Tryck på några switchar och döda en boss. Vissa grottor går inte heller att portera sig ut från till ingången så man är tvungen att gå hela vägen tillbaka. Gör de så här med alla andra akterna så kommer nog många tröttna rätt fort.

Tyvärr är det även här, precis som i d3, alldeles för enkelt att få legendaries. Det tar bort mystiken för mig och dödar spänningen. Dessutom är varken gula eller legendaries särskilt unika alls (åtminstone inte de som jag hittat). Kanske blir de bättre längre fram i spelet? I d2 var man tvungen att ha högt magic find för att hitta men inte ens då regnade det legendaries och dessa var oftast väldigt bra, i d4 betan känns de "meh". Tycker också d4 är alldeles för enkelt, även på veteran. Kände mig inte rädd ett dugg även fast jag spelade på hardcore. Har dock inte stött på butcher någon gång, vilket många säger är en mardröm att möta.

Buggar och quests som inte gått att slutföra kan man ju acceptera nu när det är beta men är inte ok när slutprodukten kommer.
Gillar inte konceptet att man hela tiden är online, varför kan man inte få välja att spela solo utan massa folk som ränner runt överallt?

Tack och lov för feedback-funktionen i huvudmenyn, plus på det, hoppas bara att de tar till sig av kritiken. Bortsett från detta så tror jag d4 har stor potential att bli något bra. De måste bara lyssna på kritiken och ändra UI, drops, möjligen också justera lite i skillträdet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Moderator | Testpilot
Skrivet av magma:

Utvecklarna skryter friskt om antalet grottor och platser man kan besöka för att ge variation men jag tycker de flesta grottorna ser likadana ut och går ut på i princip samma sak. Tryck på några switchar och döda en boss. Vissa grottor går inte heller att portera sig ut från till ingången så man är tvungen att gå hela vägen tillbaka. Gör de så här med alla andra akterna så kommer nog många tröttna rätt fort.

Jag upplevde aldrig att man inte kunta porta ut. Antingen kunde man klicka på utgången via kartan, eller i emotehjulet fanns en "leave dungeon"-knapp.

Inte optimalt, men de kan säkert göra det där mer uppenbart på något sätt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag upplevde aldrig att man inte kunta porta ut. Antingen kunde man klicka på utgången via kartan, eller i emotehjulet fanns en "leave dungeon"-knapp.

Inte optimalt, men de kan säkert göra det där mer uppenbart på något sätt.

Japp, provade det men hände ingenting så slutade med att jag portade tillbaka till huvudstaden och gick tillbaka därifrån, blev kortare. Kanske var en bugg?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

...
Gillar också att se andra spelare. Känns bra när man vet att man inte är den enda där ute som springer runt och försöker göra Sanctuary till en bättre plats, och att man upplever det i spelet också. Hade turen att att inte stöta på så många ute i det vilda heller, utan jag såg någon lite här och där vid något "Public event" och inte mycket mer än så.
...

Hur motiveras det story-mässigt att det finns andra hjältar precis som en själv som springer runt och gör samma saker?
Jag har tyvärr väldigt svårt för det, det går liksom inte ihop.

Dark Souls gör det bra tycker. Där ser man bara skuggor ibland av andra spelare från parallella världar.

Medlem

Sjukt pepp!
Kändes som precis det spel jag väntat på.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Något jag finner extremt lustigt. Finns 130+ dungeons i spelet och just nu en beta med rätt bra utbud med cap på 25. Folk borde först inse lite vad en beta är och tro det eller ej för att vara beta var D4 extremt polerat ändå. Sen vet ingen clienten kanske var 4 månader gammal. Även om många dungeons var lika hur är det i WoW farma exakt samma dungeon igen igen igen igen.

En del gnäller snart full set legendarys och bara level.. early crap helt enkelt som blir förbrukade men framför allt är det inte Leg i sig du vill ha utan affixen. Folk bör läsa på looten mm för att inte måla upp något annat.

Tycker D4 är ett grymt lyft som jag tror jag kommer uppskatta en hel del när det väl släpps. Överlag gillade jag betan och hade skit kul. Utom på fredag/lördag då jag inte kunde komma in.

Tror både D1 & D2 fan känner igen väldigt mycket av dessa i D4 , tonen, gfx mm. Skulle alla dagar i veckan gilla ett nytt D4 än CoD 13.

Hur som ny beta helg intågande, kanske på ny client vem vet. Hur som ska du spela så gör det openminded är en beta och kan hända otroligt mycket innan final release vilket jag hoppas det gör.

Moderator | Testpilot
Skrivet av stephan900:

Hur motiveras det story-mässigt att det finns andra hjältar precis som en själv som springer runt och gör samma saker?
Jag har tyvärr väldigt svårt för det, det går liksom inte ihop.

Dark Souls gör det bra tycker. Där ser man bara skuggor ibland av andra spelare från parallella världar.

Man är inte en "chosen one" som i Diablo III. Utan det känns mer som första Diablo där man var en vanlig äventyrare som bara ville utforska kyrkans innandöme för skatter. Nu var man ju inte det i slutändan, men du hajar.

Sanctuary är i en riktigt skitig period just nu och behöver många kvinnor och män som hjälper till med monsterslaktandet. Ser oss alla som äventyrare snarare än hjältar.

Dock tycker jag att de borde skruva ned det lite mer så man inte stöter på typ 20+ pers i städerna. Stod vid min stash och det var typ 10 st personer där vilket förstörde inlevelsen en del.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelet flöt på över förväntat i 1440p/medium 80-100fps på mitt gamla åbäke. Känns som det är på tok för mycket quests, känns som det är mer quests i denna act1 beta än vad som finns i hela diablo 3...

Hoppas för guds skulle man slipper gå runt med alla sina gubbar o göra samma sak man redan klarat med första gubben. Kartan är ju full av grejs man ska klicka på.

Testade barbar upp till lv 10 kändes svårt med close range karaktär med bossfighter o skit. Testade en rogue med range som va sjukt mycket roligare den orka jag köra upp till 25 men som sagt börjar tröttna på nöta quest o bara tanken att få göra skiten en gång till när spelet släpps får mig att vilja vänta o köra mer så jag inte tråkar ut uppdragen mer än nödvändigt. Standard på uppdrag är ESC/skip yadda yadda kollar sen på kartan vart man ska. Tid som man inte är i en fight är slöseri mä tid i diablo

AJa blir kul när spelet släpps då man har kvar sin progress på gubben man kör iaf.

Medlem

Mycket rubberbabding etc, vilket lär fixas i release. En sak jag tänkt är att ”always online” riskerar att ta ifrån spelet gruppkänslan helt.

Oavsett om man kan köra eget så blir det standard.

Sen gillade jag inte barb i veteran. Klickade inte ens efter jag spelat upp den.


signatur

1338 - One Step Above

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gaara:

AJa blir kul när spelet släpps då man har kvar sin progress på gubben man kör iaf.

Det har man inte. Din progress sparas från första betan till den andra, men sedan vid släpp (vilket är vanligt och bra tycker jag) så får man börja om.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jämför man med andra ARPG spel så är det långt under medelmåttet

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det har man inte. Din progress sparas från första betan till den andra, men sedan vid släpp (vilket är vanligt och bra tycker jag) så får man börja om.

Det vet jag, jag menade att man har iaf kvar sin progress när spelet är släppt o man ska köra de tråkiga uppdragen

Moderator | Testpilot
Skrivet av Gaara:

Det vet jag, jag menade att man har iaf kvar sin progress när spelet är släppt o man ska köra de tråkiga uppdragen

Jag missförstår dig nog. Men inget sparas till spelsläpp i Juni.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Är väldigt besviken.

Det är ju i praktiken ett MMORPG med all yta och plast det innebär. Andra spelare överallt, events överallt och till och med oönskad hjälp får man då och då. Samma hus, grottor och miljöer om och om igen. Inlevelse och mystik är som bortblåst. Allting osar live-service där det aldrig ska ta slut på jobb.

Storyn började seriöst med präster, synd och besatthet men tog snabbt en annan riktning och blev trist. Man spammar bort dialogen så fort det går. Grafiken är fortfarande himmelsk men särskilt mörkt och ont känns det inte.

Jag mår fysiskt dåligt av den skådespelade tjocka östeuropeiska brytningen invånarna pratar på.

Det värsta är dock svårighetsgraden och själva RPG-mekaniken. Det spelar ju sig nästan själv. Vad är meningen med all loot, upgraderingar, skills och builds om man ändå bara ränner igenom allt och bara klickar på musen slumpmässigt? Inga fiender utom någon enstaka boss inger någon respekt, de är bara irritationsmoment som man oftast springer vidare ifrån.

Spelet känns så jäkla konstgjort. Allt är så tillrättalagt och totalt ospännande. Putsat, polerat och detaljstyrt. Allt är samma level som en själv, allt kommer i en förutsägbar ordning, all XP kommer i en förutbestämd mängd. Det finns ingen tillfredsställelse i att levla och bygga upp sin gubbe.

Modern, cynisk speldesign. Det är som att min IQ är halverad när jag spelar det här. Blev allt argare ju mer jag spelade.

Ångrar så att jag la 700 kr på det.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag missförstår dig nog. Men inget sparas till spelsläpp i Juni.

Ja, är väl dålig på att formulera mig så öppnar upp för misstolkningar.

Btw skulle inte betan bara vara över helgen, jag har kört flera timmar idag utan problem, eller förlängde de betan för det va så mycket strul första kvällen?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja, är väl dålig på att formulera mig så öppnar upp för misstolkningar.

Btw skulle inte betan bara vara över helgen, jag har kört flera timmar idag utan problem, eller förlängde de betan för det va så mycket strul första kvällen?

Betan pågår fram till kl 20 eller 21 idag, kommer inte ihåg vilket.

Skrivet av Tamazin:

Äh, kommer så klart lira det när det kommer retail, men svårt att avgöra om det blir klara det på svåraste + 20-40h till eller om det blir 100-200h till eller om det blir tusentals timmar till.
Jag tycker det är trist med bara 6 skillslots, framförallt när items ger skills. En skill per skill tier and thats it? Jag som körde sorc och ville ha både ice barrier OCH teleport (som ligger på samma tier) får helt enkelt välja att skippa en skill från en annan tier. Det kanske kommer någon upplåsningsmekanisk senare, men det tvivlar jag på; det är ju konsolifierat och de (ffxiv med handkontroll till trots) kan ju tydligen inte hantera fler än 6 skills.
Det resulterar ju i att man kanske har typ 4 skills man använder; ta barb, shoutA + shoutB tar två slots (motsvarande på sorc blir frost shield + teleport), sedan har man sin resource generator skill å så sin spender skill, kvar är två slots varav ena är så klart ultimate så "yayh", en skill du kan variera lite.

Tycker också resource generation är lite trist, eller ja, iomed man bara har 6 skillslots så kommer det ju vara 3-4 skills som kommer vara cooldown skills, dvs du väntar bara på att CD ska vara klar för att använda de. Hur kul är det att titta på sina fyra CDs och annars bara växelvis välja mellan resource generator+resource spender skillsen? Nä, ge mig 1-2 slots till.

Sedan betan i sig vart det lite störande med prestandan/lagget och rubberbandingen, men det kan man väl överleva. Kommer ju inte vara där i retail. Men som ovan skrev var jag väl kanske inget jättefan av popups å sådär, kändes mer som ett MMO-lite där man i retail kommer logga in och göra sina daylies för att få fetare lootboxes efter man gjort 5 i rad å.. meh.

Men kommer som sagt ändå spela igenom hela spelet när det väl släpps och ser fram emot det, men tror inte det kommer vara likt D2 där man spenderade tusentals timmar eller inte heller D3 där man iaf spenderade ett gäng hundratals timmar.

Inte alls konsolifierat. Diablo 1 hade en skill slot. Diablo 2 hade två. Diablo 3 hade 6. Inget av dessa var påtänkt till konsol.
Själv hade jag inget lagg eller prestandaproblem i betan, mer än att det kunde lagga till ibland när man bytte område. En gång buggade det ut så min fru, som jag spelade med, och jag såg inte varandra förrän vi bytte område igen, trots att vi var i party.

Vad är det för popups du pratar om?

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Är väldigt besviken.

Det är ju i praktiken ett MMORPG med all yta och plast det innebär. Andra spelare överallt, events överallt och till och med oönskad hjälp får man då och då. Samma hus, grottor och miljöer om och om igen. Inlevelse och mystik är som bortblåst.

Storyn började seriöst med präster, synd och besatthet men tog snabbt en annan riktning och blev trist. Man spammar bort dialogen så fort det går. Grafiken är fortfarande himmelsk men särskilt mörkt och ont känns det inte.

Jag mår fysiskt dåligt av den skådespelade tjocka östeuropeiska brytningen invånarna pratar på.

Det värsta är dock svårighetsgraden och själva RPG-mekaniken. Det spelar ju sig nästan själv. Vad är meningen med all loot, upgraderingar, skills och builds om man ändå bara ränner igenom allt och bara klickar på musen slumpmässigt? Inga fiender utom någon enstaka boss inger någon respekt, de är bara irritationsmoment som man oftast springer vidare ifrån.

Spelet känns så jäkla konstgjort. Allt är så tillrättalagt och totalt ospännande. Putsat, polerat och detaljstyrt. Allt är samma level som en själv, allt kommer i en förutsägbar ordning, all XP kommer i en förutbestämd mängd. Det finns ingen tillfredsställelse i att levla och bygga upp sin gubbe.

Modern, cynisk speldesign. Det är som att min IQ är halverad när jag spelar det här. Blev allt argare ju mer jag spelade.

Ångrar så att jag la 700 kr på det.

Svårighetsgrad beror nog kanske lite på vilken class du kör, jag testade först barbar och hade rätt svårt och en viss bossjäkel gick inte klara, blev totalt överkörd. körde dock på svåraste man kunde välja för bättre exp hehe

Samma boss med en rogue jag körde efter va hur lätt som helst. Dock åkte man på togstryk av butcher ...

Medlem

Jag väntar till open beta själv för att testa Necromancer. Men från det jag sett på diverse streams och så vidare så verkar det vara ganska polariserat. Finns de som tycker det är fantastiskt... för att det är Diablo. Men även de som tycker det är fullt av problem så som trivialiserat loot system, ingen som helst utmaning förutom typ två bossar så resten känns som en transportsträcka, förenklat färdighetsträd, bara 6 skill slots, copy paste assets osv.

Någon kallade det World of Diablo för att det är så MMOigt.

Jag är lite oroad.

Medlem

Helt klart bästa diablo och arpg som gjorts för min del!

Det enda jävliga är att det har förstört alla andra spel för mig nu och man känner inte för att spela något annat

Fragtjuv

Av någon anledning har jag aldrig kört tvåan utan vara första och tredje spelet. Jag gillade båda och hade verkligen skitkul med betan i helgen. Jag är säker på att jag kommer att ha väldigt roligt med spelet när det väl kommer. Jag tyckte om det jag fick se av kartan och striderna var intensiva. Jag har redan redan stora planer för min ”bleed build”


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skriv svar