Microsoft: "På tio år kan Sony skapa alternativ till Call of Duty"

Robot
Microsoft: "På tio år kan Sony skapa alternativ till Call of Duty"

Och därför borde tio års utlovad tillgång till COD räcka för dem.

#Activision, #Call-of-duty, #nyhetstips


Medlem

Det kan inte Microsoft?

Medlem

Det har Sony. MAG till exempel. Killzone och Resistance också. "de har 10 år på sig" tolkar jag som att det är uteslutet nu på en möjlig förlängning. Nintendo kommer säkert få en efter 10 år. Bra jobbat Jim "Lying Cryan Dance Moves" Ryan.

Medlem

Lite Marie Antoinettigt argument av Microsoft tycker jag, 'kan de inte bara utveckla ett nytt alternativ?' Jag erbjuder dock en lösning: Sälj av Cod till Sony, så kan Microsoft köpa activision/blizzard. Sony ger 10 år Cod till Microsoft, då hinner de utveckla ett alternativ. Fast, argumentet kanske inte är lika självklart när man vänder på det.

Medlem

SOCOM har dem också som kanske är närmast COD tema mässigt. Gör om det till ett fps då det var ett tredje persons spel om jag inte minns fel.

Men COD borde ju såklart fortsätta vara ett multiplattformsspel utöver dessa 10 år. Om serien fortfarande lever kvar det vill säga.

Medlem

Vilken utvecklare som helst med rätt driv, passion och resurser skulle kunna krossa mediokra Call of Duty på 10 år. Om målet är att bli bättre än CoD, men är målet bara att tjäna mer pengar så blir det såklart fiasko.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det har Sony. MAG till exempel. Killzone och Resistance också. "de har 10 år på sig" tolkar jag som att det är uteslutet nu på en möjlig förlängning. Nintendo kommer säkert få en efter 10 år. Bra jobbat Jim "Lying Cryan Dance Moves" Ryan.

Dem kommer fortfarande göra spel till Playstation efter dessa 10 år om du läser dokumentet i artikeln.
Sida 6 paragraf 2.13

"CoD is an entertainment franchise which is already nearly 20 years old. Microsoft
will need to secure the broadest distribution of the franchise and will be heavily
incentivized to keep it on the PlayStation platform . Microsoft considers that
having maintained CoD on PlayStation and grown its player base on Nintendo, GeForce
Now and other cloud gaming platforms for a decade, it will have no incentive, or indeed
ability, to take CoD exclusive. "

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men COD borde ju såklart fortsätta vara ett multiplattformsspel utöver dessa 10 år. Om serien fortfarande lever kvar det vill säga.

Såklart de skulle ju kunna ha byteshandel att Final Fantasy och Spiderman kommer till game pass till exempel?

Medlem

Som ägare av alla konsolerna och med fötter (?) på allas sida så börjar detta likna en fars.
Jag kan förstå argument från alla håll. Vad jag inte kan förstå är det eviga snacket om COD.
Visst är det en stor serie som drar in multum med cash och spelare. Men är det verkligen så bra att hela affären, sett ur Sonys perspektiv, bara gäller COD?
Alla andra titlar som skulle bli exklusiva till MS fördel?
Finns en uppsjö av titlar som skulle svida för Sony om dom inte fick ta del av dom.
Är väl en minoritet i sammanhanget, men större icke titel än COD finns inte i mina ögon.

Låt köpet gå igenom. MS och Sony sätter sig ner vid förhandlingsbordet. Sedan släpps Gamepass på Playstation.
Happy campers!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Finns inte en chans, löjligt argument från MS som inte ens kan få spinn på sin Halo-serie. Men om så BF kommer ut med en perfekt comeback så kommer det inte spela någon roll, cod står ohotat och är en strategisk koloss utan dess like.

Flakmonkey

Inte för att vara den men om det var så enkelt så skulle väl MS isf kunna lägga ner lite tid, kraft och pengar på att bygga upp nya utvecklare och IPs istället för att behöva köpa jättar som Bethesda och Acitivision/Blizzard? Ingen häst i racet, mest fascinerade av nivån som börjar likna mer den man hör på sandlådenivå. Som om båda sidor bara säger sånt här för att elda på sina lojala tangentbordskrigare.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det har Sony. MAG till exempel. Killzone och Resistance också. "de har 10 år på sig" tolkar jag som att det är uteslutet nu på en möjlig förlängning. Nintendo kommer säkert få en efter 10 år. Bra jobbat Jim "Lying Cryan Dance Moves" Ryan.

Varje nyhet som ens lite handlar om MS och/eller Sony är du inne och svingar svärdet å Spencers vägnar. Du vet att dom inte tar upp detta på bolagsstämman?

Med tanke på din presentation "Tvspel och dataspel. Visst är det kul? Spela där du trivs bäst på. Xbox, PlayStation, Nintendo eller PC. Spelar ingen roll. Ha kul. Mår du dåligt av att ett märke gör något som ditt märke inte gör eller kan göra. Sluta spela spel." Ironin har inga gränser..

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Varje nyhet som ens lite handlar om MS och/eller Sony är du inne och svingar svärdet å Spencers vägnar. Du vet att dom inte tar upp detta på bolagsstämman?

Med tanke på din presentation "Tvspel och dataspel. Visst är det kul? Spela där du trivs bäst på. Xbox, PlayStation, Nintendo eller PC. Spelar ingen roll. Ha kul. Mår du dåligt av att ett märke gör något som ditt märke inte gör eller kan göra. Sluta spela spel." Ironin har inga gränser..

Åh jösses..😂😂 Ironin ja.

Medlem

Sony har ju Bungie i sitt stall så dom borde ju kunna skapa något bra FPS på tio år. Kanske inte något som säljer lika bra som CoD, men ändå bra.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

I andra nyheter. PlayStation's dominans måste skyddas till varje pris. Det är inte rättvist att andra kan ha exklusiva spel än PlayStation. Och PlayStation's egna spel finansieras av CoD.

Vart flyttas målstolparna sen?

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det har Sony. MAG till exempel. Killzone och Resistance också. "de har 10 år på sig" tolkar jag som att det är uteslutet nu på en möjlig förlängning. Nintendo kommer säkert få en efter 10 år. Bra jobbat Jim "Lying Cryan Dance Moves" Ryan.

Enligt mig så är 10 år är ett bra avtal som MS erbjuder, vad som händer om 10 år är ju rätt svårt att sia om nu.. men det låter rätt löjligt att säga redan idag att det blir minst 10 år till. cod som spelserie kanske är nedlagd då vem vet liksom.. men så länge MS tjänar på att släppa cod på en playstation så är det ju rätt troligt att dom kommer fortsätta göra det

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det har Sony. MAG till exempel. Killzone och Resistance också. "de har 10 år på sig" tolkar jag som att det är uteslutet nu på en möjlig förlängning. Nintendo kommer säkert få en efter 10 år. Bra jobbat Jim "Lying Cryan Dance Moves" Ryan.

Du baserar att han ljuger på en fri tolkning. Skickligt

Med det sagt, MS har rätt i detta fallet. Både att Sony har tid på sig att utveckla en COD konkurrent (som tidigare talare nämnt, de har redan konkurrenter i form av tex Killzone) samt att detta inte innebär att de kommer utesluta Sony efter dessa 10 år.

Skrivet av Nosnos:

Inte för att vara den men om det var så enkelt så skulle väl MS isf kunna lägga ner lite tid, kraft och pengar på att bygga upp nya utvecklare och IPs istället för att behöva köpa jättar som Bethesda och Acitivision/Blizzard? Ingen häst i racet, mest fascinerade av nivån som börjar likna mer den man hör på sandlådenivå. Som om båda sidor bara säger sånt här för att elda på sina lojala tangentbordskrigare.

De kan, men de kan också köpa en studio med ett redan etablerat IP. Både säkrare och snabbare.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Såklart de skulle ju kunna ha byteshandel att Final Fantasy och Spiderman kommer till game pass till exempel?

Nu äger ju inte Sony Final fantasy samt Microsoft hade första chans att göra exklusivt Marvel spel men tackade nej till det.

Så angående Spider-man så borde du klaga på Microsoft istället.

Medlem

Man kan ju bara hoppas att COD inte ens är på tapeten om 10 år. Snacka om sorgligt om den spelserien fortfarande är i toppen av försäljningslistorna då.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Nu äger ju inte Sony Final fantasy samt Microsoft hade första chans att göra exklusivt Marvel spel men tackade nej till det.

Så angående Spider-man så borde du klaga på Microsoft istället.

Jag tänkte i byteshandel. Den jag citerade tyckte att det som varit multi tidigare ska fortsätta vara det. Sony har betalat för exklusivitet i FF och skulle såklart kunna tillåta det på andra format. Kommer du på bättre byten?
Jag har inte klagat.

Flakmonkey
Skrivet av Mirage:

De kan, men de kan också köpa en studio med ett redan etablerat IP. Både säkrare och snabbare.

Självklart, hade jag varit MS så hade jag också köpt upp utgivare på samma sätt som att om jag var prins i Dubai så hade jag också köpt Mancester City eller PSG istället för att börja med en ny klubb i amatörligan. Inget fel i det annat än om man har någon form av moraliska betänkligheter kring det, eller en oro över att några få drakar kontrollerar för mycket av marknaden. Det lustiga är ju när de får det att framstå som något väldigt lätt och självklart när just deras oförmåga att ta fram lika många framgångsrika IPn som sina konkurrenter (och hålla dem vid liv) har gjort att de istället köper sig till framgång och marknadsandelar.

De kunde åtminstone gjort det lite humorisitiskt... typ "De kan ta 10 år på sig att bygga något som är lika framgångsrikt som Cod så att de blir värda för oss att köpa"

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Jag tänkte i byteshandel. Den jag citerade tyckte att det som varit multi tidigare ska fortsätta vara det. Sony har betalat för exklusivitet i FF och skulle såklart kunna tillåta det på andra format. Kommer du på bättre byten?
Jag har inte klagat.

Fortfarande så äger Sony inte Final Fantasy och kan inte göra nå sånt avtal.

Då antar jag att du klagar på Phil när han gått ut och sagt att nästa Elder scroll kommer bli Xbox konsol exklusivt.

Eller är det som vanligt bara Sony man får klaga på?

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Självklart, hade jag varit MS så hade jag också köpt upp utgivare på samma sätt som att om jag var prins i Dubai så hade jag också köpt Mancester City eller PSG istället för att börja med en ny klubb i amatörligan. Inget fel i det annat än om man har någon form av moraliska betänkligheter kring det, eller en oro över att några få drakar kontrollerar för mycket av marknaden. Det lustiga är ju när de får det att framstå som något väldigt lätt och självklart när just deras oförmåga att ta fram lika många framgångsrika IPn som sina konkurrenter (och hålla dem vid liv) har gjort att de istället köper sig till framgång och marknadsandelar.

De kunde åtminstone gjort det lite humorisitiskt... typ "De kan ta 10 år på sig att bygga något som är lika framgångsrikt som Cod så att de blir värda för oss att köpa"

Alla lider av samma oförmåga. Jag förstår varför, se bara på SQenix som försökte med ett nytt IP med Forespoken. Floppade totalt, och gick lös på en miljard??
Det är för dyrt att utveckla AAA spel idag :/


signatur

I drank what?

Medlem

CoD, CoD, CoD suck! Ännu en nyhet om detta ämne och samma personer argumenterar mot varandra för vad, 20:e gången?

Tröttnar aldrig folk på att rabbla upp samma saker vid varje artikel, speciellt fanboysen? Jag vet att jag själv tröttnade på att argumentera ämnet redan efter ett par gånger, och gick från att vara emot till att inte orka bry mig om köpet går igenom eller inte.

Sluta förskjuta beslutet och tillåt köpet gå igenom så att man slipper läsa om detta uttjatade ämne som liknar en sandlådenivå från både Sony och MS!

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande så äger Sony inte Final Fantasy och kan inte göra nå sånt avtal.

Då antar jag att du klagar på Phil när han gått ut och sagt att nästa Elder scroll kommer bli Xbox konsol exklusivt.

Eller är det som vanligt bara Sony man får klaga på?

De har betalat för exklusiviteten. Självklart kan de det. SE klagar nog inte på att få in mer pengar.

Jag skrev precis att jag inte klagar? Så om jag inte klagar nu, varför skulle jag klaga sen? Läs kommentaren jag citerade så klarnar det nog.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Fortfarande så äger Sony inte Final Fantasy och kan inte göra nå sånt avtal.

Då antar jag att du klagar på Phil när han gått ut och sagt att nästa Elder scroll kommer bli Xbox konsol exklusivt.

Eller är det som vanligt bara Sony man får klaga på?

Skulle nästa Elder Scrolls bli exklusivt till PC/Xbox så är det jävligt dumt av Xbox ja, men det är väl inget man gått ut och bekräftat ännu?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Skulle nästa Elder Scrolls bli exklusivt till PC/Xbox så är det jävligt dumt av Xbox ja, men det är väl inget man gått ut och bekräftat ännu?

Har för mig att han nämnde att det skulle bli exklusivt när de snackade om Starfields exklusivitet. Jag kan ha fel dock.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Har för mig att han nämnde att det skulle bli exklusivt när de snackade om Starfields exklusivitet. Jag kan ha fel dock.

Försökte googla men hittar inget som bekräftar att det skulle vara exklusivt, hittar något där dem jämför storleken på Elder Scrolls och COD där dem menar på att en Elder Scrolls exklusivitet inte skulle vara lika skadligt för PS som COD exklusivitet.

Så det verkar inte vara något bekräftat, är nog för tidigt i utvecklingen för att något ska vara bestämt, men det verkar dock som att möjligheten för exklusivitet finns där. Men tycker själv att det är en så pass stor serie och att det har varit multiplattform tidigare så borde det fortsätta vara det.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Men tycker själv att det är en så pass stor serie och att det har varit multiplattform tidigare så borde det fortsätta vara det.

Du tycker generellt så med spel så jag förstår dig rätt? Har en serie varit multi så ska den fortsätta vara det? Som FF, Bayonetta med fler.
Fullt legitim åsikt, även om det sällan är så numer när de tävlar om kunder till olika tjänster och format.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Försökte googla men hittar inget som bekräftar att det skulle vara exklusivt, hittar något där dem jämför storleken på Elder Scrolls och COD där dem menar på att en Elder Scrolls exklusivitet inte skulle vara lika skadligt för PS som COD exklusivitet.

Så det verkar inte vara något bekräftat, är nog för tidigt i utvecklingen för att något ska vara bestämt, men det verkar dock som att möjligheten för exklusivitet finns där. Men tycker själv att det är en så pass stor serie och att det har varit multiplattform tidigare så borde det fortsätta vara det.

Redigerade mitt inlägg ovan, men skriver här istället. Samma som dig så hittade jag ej ett klart uttalande att det skulle bli exklusivt.

Men det jag hittade var detta uttalande från Phil 2021. Han kan ju ha ändrat sin åsikt sedan dess.

https://nordic.ign.com/the-elder-scrolls-6/51465/news/the-eld....

Sedan fanns bilden (kunde ej klistra in bilden, scrolla ner i artikeln) från förra året. Av vad jag har läst så skulle ES räknas som ett "medelstort spel" och placeras i mitten.

https://kotaku.com/call-of-duty-xbox-exclusive-elder-scrolls-....

Han nämnde ju vid köpet att legacy spelen skulle respekteras eller vad han exakt sa, och alla tänkte på de gamla spelen. Kanske menade han framtida Fallout/ES? Men jag orkar inte spekulera igen 😅

12
Skriv svar