Ubisoft Ghostwriter är ett AI-verktyg för att skriva NPC-snack

Medlem
Skrivet av eld:

Såklart så går det inte längre att stoppa ai-generation, det är redan ute, men det är absolut möjligt att ställa högre krav på vad storföretags datasets innehåller.

Precis som att det inte går att stoppa upphovsrättsbrott, folk använder saker lite fritt hur de vill på internet, och det är inte helt av ondo.

Men: Det är företagen som anställer folk, och betalar konstnärer och skapare för deras tjänster, och dessa företag är mycket lättare att ställa krav på.

.

Men i en ny modern värld där neural networks används överallt, och där datasets står till grunden av dess värde så borde väl folks data ändå tillhöra folk?

Så är det säkerligen - företag som använder stulna assets idag slås ju ofta ner ganska fort.

Tyvärr är problemet inte löst i och med det, och frågan är hur det ska lösas gällande exempelvis plattformarna jag nämnde (eller nya om och när sådana dyker upp), om det ens är möjligt. Samma gäller AI/ML och vad det kommer leda till, hur det kommer implementeras och var man får tag i datakällor. Det är också förutsatt att det går att avgränsa svart och vitt (okej och inte okej), tänk om det dyker upp olika former av gråmarknader, som vi ser med ex. mjukvara idag. (Köpa en "äkta" Windowslicens för en hundralapp exempelvis.)

Jag tror som sagt att det här kan föra med sig både möjligheter och problem som är långt bortom vad vi kan tänka oss just nu. Eller så blir det bara en blöt fis och fenomenet blir mindre än vi befarat, svårt att säga i förväg. Som Tom Scott nämner i den videon som länkats i tidigare trådar i ämnet: svårt att veta var på AI/ML-utvecklingens "sigmoidkurva" vi befinner oss.

Vad gäller det sista inredigerade stycket... jag vet faktiskt inte. Det där med immateriell rätt i allmänhet, och hur det i praktiken tillämpats historiskt, har förändrats, och vart det tar vägen och vart det "ska" ta vägen vill jag inte riktigt säga att jag har otvetydigt rätt eller fel i. Filosofiskt, politiskt och etiskt kan jag tycka och känna många saker, men jag vet inte om det jag tycker är rätt idag kommer vara rätt i morgon, än mindre om 50 eller 100 år. Jag skulle med stor sannolikhet inte tyckt likadant om jag var född för 100 år sedan heller. Vissa saker har förändrats bara under mina rätt begränsade år på planeten, och i vissa fall min syn på dem med dessa förändringar. Det är svårt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Även om man skulle använda helt egna data-sets skulle det bara resultera i att utvecklingen tar marginellt längre tid.
Ska man lyckas i framtiden får man anpassa sig, precis som tidigare med andra ord.

Sen är väl frågan om inte de flesta av oss använder andras arbete. Det är ju så våra samhällen utvecklas.
Tänk om vi inte fick använda tidigare människors arbete.

Skrivet av jeppe109:

Även om man skulle använda helt egna data-sets skulle det bara resultera i att utvecklingen tar marginellt längre tid.
Ska man lyckas i framtiden får man anpassa sig, precis som tidigare med andra ord.

Sen är väl frågan om inte de flesta av oss använder andras arbete. Det är ju så våra samhällen utvecklas.
Tänk om vi inte fick använda tidigare människors arbete.

>Varje person måste köpa någon annans "utveckling" för att själv utvecklas.

12
Skriv svar