Blizzard lovar att barbaren i Diablo IV ska buffas

Medlem
Skrivet av Jonkan:

Inte spelat själv, men de lilla ja sett av folk som kört Frenzy+Upheaval eller någon form av Bleed-Build så klara dom sig ganska bra.
Hoppas jag får spela öppna betan lite innan nästa knodd trillar ur sambon bara. 🤣 Då blir de mest troligt att pröva Druid som första!

Någon som spelade på konsol eller körde med kontroll på PC och kan förtälja hur bra/dåligt det funkade?

Frenzy och Upheaval var sjukt roligt mot mobs. Dock med några bossar totalt värdelös, va tvungen att respecca till bleed för att ens ha en chans. Kollar speciellt på dig Broodguard(en sidoboss), där jag var tvungen att respecca till bleed. Var på Veteran.

Körde på Ps5 och kontrollerna var riktigt sköna och flöt på utan större problem. Ibland råkade man kanske göra en 180 graders leap mot en tunna.

Medlem

Hur växlade man mellan olika vapen med babben, eller va det per automatik när man använde en skill som krävde en viss vapentyp?
Jag ville typ inte köra WW med 2h vapen...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hur växlade man mellan olika vapen med babben, eller va det per automatik när man använde en skill som krävde en viss vapentyp?
Jag ville typ inte köra WW med 2h vapen...

Per auto beroende på skill som används.

En sak som bl.a. Kripparian tagit upp angående Barbar är att de har fler items att lägga legendary affixes på givet att man equippar två 2-hand och två 1-hand. När en Barbar väl hittat finfina items så kan det säkert bli riktigt snuskiga multipliers.

Därmed inte sagt att Barbar inte kan behöva buffas ändå.

Gnällkuk

Jag tror grundproblematiken inte var att det var svårt som i att man dog hela tiden, som jag förstod det så var det mer att man gjorde för lite skada så att det helt enkelt tog för lång tid att ha ihjäl bossar. Samma som om du spelar d3 och kör alldeles för hög lvl, du kanske inte dör men det tar alldeles för lång tid.

Utöver det så kanske inte folk föstod heller hur 4-vapenssystemet fungerade eller hittade rätt gear. Så, de kanske inte nödvändigtvis behöver buffa barbaren, men kommunicera bättre hur den fungerar eller så behöver vissa skills göra mer skada i början. Normalt sett vill du ju inte känna dig klen i början, det är ju en sak om du dör lätt, då får man anpassa sig och spela mer taktiskt men om det primärt är skadan i relation till tid som är det största problemet så kommer det inte vara så kul att spela.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Eldarion:

Per auto beroende på skill som används.

En sak som bl.a. Kripparian tagit upp angående Barbar är att de har fler items att lägga legendary affixes på givet att man equippar två 2-hand och två 1-hand. När en Barbar väl hittat finfina items så kan det säkert bli riktigt snuskiga multipliers.

Därmed inte sagt att Barbar inte kan behöva buffas ändå.

Ah okej som jag misstänkte då, körde bara upp till lv 10 så blev inte säker på. En annan grej jag undrar över är om man får all stats från alla vapen vapen samtidigt eller bara från de vapen men har framme för stunden?
Kan ju bli snuskiga "stats sticks" isf...som redan nämns så kan ju babben blir grym mid-endgame men är bara lite seg ibörjan.

Medlem

Jag hade iaf absolut roligaste med barbaren och kände inte alls att den var svårare än någon annan klass, en melee rouge tyckte jag personligen var svårare

Medlem

Inte bara det som behöver fixas men detta är en bra start 👍


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ah okej som jag misstänkte då, körde bara upp till lv 10 så blev inte säker på. En annan grej jag undrar över är om man får all stats från alla vapen vapen samtidigt eller bara från de vapen men har framme för stunden?
Kan ju bli snuskiga "stats sticks" isf...som redan nämns så kan ju babben blir grym mid-endgame men är bara lite seg ibörjan.

Allt du har equipat får du stats för på barben, detsamma gäller Rogue med pilbåge även om du bara kör melee.

Medlem
Skrivet av Eldarion:

Per auto beroende på skill som används.

En sak som bl.a. Kripparian tagit upp angående Barbar är att de har fler items att lägga legendary affixes på givet att man equippar två 2-hand och två 1-hand. När en Barbar väl hittat finfina items så kan det säkert bli riktigt snuskiga multipliers.

Därmed inte sagt att Barbar inte kan behöva buffas ändå.

Skrivet av Gaara:

Ah okej som jag misstänkte då, körde bara upp till lv 10 så blev inte säker på. En annan grej jag undrar över är om man får all stats från alla vapen vapen samtidigt eller bara från de vapen men har framme för stunden?
Kan ju bli snuskiga "stats sticks" isf...som redan nämns så kan ju babben blir grym mid-endgame men är bara lite seg ibörjan.

Tja! Jag kan förklara det närmare.

1. Vapen cyklas beroende på vilken skill du använder.
2. Du kan gå in på skillen och välja vilket vapen som ska användas på flertalet skills. Väljer du inte väljer spelet det ”bästa”vapnet för dig.
3. Varför byta vilket vapen som används? Barbaren lvlar olika vapentyper så man får extra bonusar beroende på vapentypen. Du kanske vill ha bleed på slagen, då ska du välja 2h svärd som aktivt vapen på den skillen. Dvs, även om vapnet eller skillen i sig inte ger bleed.
4. Du kommer också få möjligheten att välja en vapen buff som är aktiv på alla vapen oavsett om du använder det eller ej. Det var dolt bakom att du inte kunde göra barb specialization questet.
5. Alla stats på vapnen räknas vare sig du använder dem eller inte. Dvs om du inte svingar ditt 2h svärd kan du skita i vapnets dmg och se till att du har massa crit osv på det istället.

Barb kan alltså ha 2-3 mer legendaries och stat sticks än andra klasser och du kan customizea att få in, som ovan exempel, bleed på dina attacker utan att ha ett enda vapen eller en enda skill som ger bleed. Varför få in en futtig bleed så? Som exempel kan du specca i trädet att bleed ger slow på mobs och sen även att du har högre crit chans mot slow mobs. Tadaa nu har du helt plötsligt upp till 6% mer crit chance. Det är ett av få exempel och mina siffror kanske inte stämmer helt men ni förstår kanske det lite bättre nu

phi
Medlem

Med rätt gear och build så köttade barbaren sönder alla bossar hur lätt som helst.

Lite ”git gud” över det hela.

Medlem
Skrivet av phi:

Med rätt gear och build så köttade barbaren sönder alla bossar hur lätt som helst.

Lite ”git gud” över det hela.

Skillnaden här mot andra klasser var att du ibland behövde rätt build och gear för att ta hand om bossar som barb, vilket skapade en frustration. Andra klasser behövdes det absolut inte.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag körde mest barbar i första beta testet och kan delvis hålla med. Jag hade dock väldigt roligt över lag, men vissa skills kändes lite svaga. Whirlwind var riktigt roligt att spela men väldigt klen mot bossar.. för vissa av de tuffare bossarna behövde jag specca om till en bleed build.

Ja, alltså Whirlwind är väl menad som en AoE-attack som du använder mot många fiender samtidigt. Vill du göra mer single-target damage finns det andra abilities lämpade för det.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Gaara:

Hur växlade man mellan olika vapen med babben, eller va det per automatik när man använde en skill som krävde en viss vapentyp?
Jag ville typ inte köra WW med 2h vapen...

Man kan byta per skill som stöder det, (som whirlwind) genom att dra upp skill selectorn på S och sen trycka mushjulknappen (på min mus iaf) för att toggla mellan auto/2h/ dual wield/andra 2hand/


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Att klaga på en beta med max lvl 25 är väldigt korkat.
Lika nivå som när mina ungar säger att maten är äcklig utan att ha smakat den.

Medlem
Skrivet av Schluug:

Just därför de kör på 5 klasser, smaken är som baken helt enkelt. Jag personligen väljer nästan alltid en spin-2-win karaktär i alla ARPGs om det finns tillgängligt. Dock är den spelstilen sällan bäst, men enligt min smak väldigt roligt att spela.

Helgen som kommer så kommer jag fokusera på necromancern som är mitt 2:a val. Minion builds är ju så chill att spela, även om jag tror att D4-necron kommer vara ganska aktiv med tillfälliga minions, cooldowns etc.

Tycker precis tvärtom. Spin2win är det absolut tråkigaste som finns

Medlem

ää håll han där han är , alla vet att Sorc är bäst ändå så =D

Medlem
Skrivet av WulffX03:

Skillnaden här mot andra klasser var att du ibland behövde rätt build och gear för att ta hand om bossar som barb, vilket skapade en frustration. Andra klasser behövdes det absolut inte.

Håller med, där i ligger nog problemet för de flesta. Gjorde i princip ingen skada på bossen som vaktar en bok vilket gjorde det nära nog omöjligt att döda henne med min stun-aoe build. Men efter att ha specat om till en bleed build så var det en lätt match.

Det är väl fine om man har olika svårt med olika fiender beroende på val du gjort, men det ska inte vara omöjligt. Så lite justeringar är nog inte fel eller om det fortsätter att kosta småpengar att specca om sin karaktär.

Medlem
Skrivet av fredde82:

Att klaga på en beta med max lvl 25 är väldigt korkat.
Lika nivå som när mina ungar säger att maten är äcklig utan att ha smakat den.

Haha, perfekt jämförelse

Medlem

De som gråter över att Barben var svag i betan har nog inte testat rend bleed + thorns...


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

"Spelregissör Joe Shely förklarar dock för Gamesradar att barbaren verkligen börjar glänsa i de mellersta och senare delarna av spelet, bland annat eftersom den kan skifta mellan fyra olika vapen i strid."

3 vapen sets är närmare sanningen där man dessutom knappt byter på grund av att vissa sets/skills var helt meningslösa.

Medlem

Grundproblemet verkar vara att folk inte förstår att arpgs går ut på att farma samma sak 4000 ggr för att få tag i det där itemet som gör builden. Å det sker inte på lvl 25.

Medlem
Skrivet av stenman:

Grundproblemet verkar vara att folk inte förstår att arpgs går ut på att farma samma sak 4000 ggr för att få tag i det där itemet som gör builden. Å det sker inte på lvl 25.

Det är väl inget fel om de gör spelet mer balanserat på lägre levels, utan att behöva vänta till högre level och end game gear. Balansering av end game är ett helt annat kapitel och det kommer säkert vara stora skillnader där också som de behöver fila på.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

"Spelregissör Joe Shely förklarar dock för Gamesradar att barbaren verkligen börjar glänsa i de mellersta och senare delarna av spelet, bland annat eftersom den kan skifta mellan fyra olika vapen i strid."

3 vapen sets är närmare sanningen där man dessutom knappt byter på grund av att vissa sets/skills var helt meningslösa.

nää men du har ändå 4 vapenslots, så även om du bara använder ett av dom så har du ändå 3 slots för statsticks/legendary powers över.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

12
Skriv svar