Spel, arkiv och masteruppsats
Hej FZ!
Mitt namn är András och jag studerar masterprogrammet ABM (Arkivvetenskap, Biblioteks- och informationsvetenskap och Museologi) vid Lunds universitet. Just nu är jag inne på min sista termin och skriver ett examensarbete i arkivvetenskap. Den handlar om digitala spel som kulturarv. Syftet är att undersöka till vilken grad spelare anser bevarandet av digitala spel som viktigt, och om sociala och/eller kulturella aspekter påverkar synen på vad som ska bevaras.
Underlaget till forskningen är alltså ni spelare! Till detta har jag konstruerat en enkät som tar ungefär 5-10 minuter att besvara, och som görs anonymt. Det hade varit väldigt roligt om någon här på forumet hade kunnat besvara enkäten. Som tack kan jag inte ge mer än min varmaste uppskattning, men det fina är att er medverkan också bidrar till att forskningen om spelbevarande kan ta ännu ett steg framåt. För det behövs.
Deadline är satt till den 5 april. Tveka inte att skriva här i tråden om det är några funderingar!
Här finns enkäten:
https://survey.mailing.lu.se/Survey/46059
Intressant ämne, har fyllt i och skickat in
Spel har definitivt en plats i kulturarvet och mycket av det som har haft stor påverkan på mediet som stort ska bevaras så gott som det går. Inte annorlunda än hur musik och film hanteras ur ett bevarandeperspektiv.
Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21
Har nog över terabyten PC-spel från före millennieskiftet sparade på min NAS, lika mycket i arkiveringssyfte som att jag faktiskt då och då känner för att starta min Pentium 2-maskin med 2st 12MB Voodoo 2 i SLI och spela lite NFS2SE eller så.
Ska svara på enkäten så fort jag kommer hem, det här är ett intressant ämne.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Hej FZ!
Mitt namn är András och jag studerar masterprogrammet ABM (Arkivvetenskap, Biblioteks- och informationsvetenskap och Museologi) vid Lunds universitet. Just nu är jag inne på min sista termin och skriver ett examensarbete i arkivvetenskap. Den handlar om digitala spel som kulturarv. Syftet är att undersöka till vilken grad spelare anser bevarandet av digitala spel som viktigt, och om sociala och/eller kulturella aspekter påverkar synen på vad som ska bevaras.
Underlaget till forskningen är alltså ni spelare! Till detta har jag konstruerat en enkät som tar ungefär 5-10 minuter att besvara, och som görs anonymt. Det hade varit väldigt roligt om någon här på forumet hade kunnat besvara enkäten. Som tack kan jag inte ge mer än min varmaste uppskattning, men det fina är att er medverkan också bidrar till att forskningen om spelbevarande kan ta ännu ett steg framåt. För det behövs.
Deadline är satt till den 5 april. Tveka inte att skriva här i tråden om det är några funderingar!
Här finns enkäten:
https://survey.mailing.lu.se/Survey/46059
Hej! Jag gjorde enkäten.
Jag har en kommentar till fråga 9 (det gick inte kommentera i enkäten).
Är spel något kommunala/regionala/statliga arkiv ska syssla med?
Jag säger nja till utländska spel men JA till svenska spel. Man kan ju inte spara allt, och en fokus på svenskproducerade spel känns rimlig. Både som gamer och som skattebetalare.
Svarat. Arkivering är viktigt. En anledning till att jag köper singplayer drm fritt.
Hej! Jag gjorde enkäten.
Jag har en kommentar till fråga 9 (det gick inte kommentera i enkäten).
Är spel något kommunala/regionala/statliga arkiv ska syssla med?
Jag säger nja till utländska spel men JA till svenska spel. Man kan ju inte spara allt, och en fokus på svenskproducerade spel känns rimlig. Både som gamer och som skattebetalare.
Det låter rimligt och jag är säker på att de flesta arkiv skulle resonera som du gör. Varje land får stå för sin beskärda del, så att säga.
I övrigt: jätteroligt med alla svar, verkligen! Och för all pepp ni bidrar med. Ska bli ett nöje att arbeta med de färdiga resultaten
Svarade!
En parallel jag vill dra är vasamuseet, det är inte bara ett museum med båten bevarad, det är allt runtomkring båten, hur den byggdes, vad som hände, hur världen såg ut på den tiden.
Precis samma sak behövs med spel, Det är inte bara spelet och källkod som behöver bevaras, det är all dokumentation, alla intervjuer, alla behind the scenes, alla läckor, allas historier från de som jobbade på spelet och inte bara det yttre som en publisher väljer att visa.
Precis som med vasamuseet så behövs skeletten visas upp.
Risken är att vi i framtiden kollar på något som battlefield 2042, men ingen vet varför saker gick snett, sånt är en del av att bevara spelhistoria.
Bevara hårdvara? Vad menas, spar inte alla sina gamla datorer?
*går in i datorrummet och putsar sin Amiga 4000 och klappar sin Vic 20*
Om du ser min Pentium 2 (300 MHz) med 64 MB RAM och Voodoo 2 där inne, säg åt den att genast komma hem!
Personligen tycker jag att det är ett intressant ämne, men jag tycker att nivån på undersökningen inte riktigt är uppe på en master-nivå. Exempelvis definitionen "Det som tidigare generationer skapat och hur vi idag uppfattar, tolkar och för det vidare" låter som något hämtat från någon kommunikatör vid någon myndighet skrivit ihop. Var är definitionen hämtad ifrån och varför just från denna källa?
Minst en fråga borde ha frågat om utbildningsnivå hos svarande.
Minst en fråga borde ha handlat om när ett spel är att betrakta som ett immateriellt uttryck och klart för att bevaras.
Är verkligen en remaster eller remake en ny gällande utgåva (utifrån ett konfigurationsledningsperspektiv)? Är det kanske mer viktigt att bevara remasters och remakes än "original-utgåvan"?
Viam inveniam aut faciam
Minst en fråga borde ha frågat om utbildningsnivå hos svarande.
Varför skulle detta vara relevant i sammanhanget? Det fanns flera andra personliga attribut som inte ställdes frågor kring, så som genus eller härkomst.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Varför skulle detta vara relevant i sammanhanget? Det fanns flera andra personliga attribut som inte ställdes frågor kring, så som genus eller härkomst.
I alla uppsatser kopplade till humaniora kommer det ett kapitel som ofta kallas typ Teori & metod. Dessa två delar måste hänga ihop d.v.s. den bakomliggande teorin som ska förklara fenomen i insamlad data måste vara helt uppfylld.
Teori-delen av humaniora utgår oftast från något gammalt sociologiskt resonemang och i den sociologiska forskningen är utbildningsnivå en viktig faktor att utgå ifrån. Saknar du denna data i din undersökning går det inte att använda teorin och det går heller inte i efterhand att samla in denna data.
Viam inveniam aut faciam
Hej FZ!
Mitt namn är András och jag studerar masterprogrammet ABM (Arkivvetenskap, Biblioteks- och informationsvetenskap och Museologi) vid Lunds universitet. Just nu är jag inne på min sista termin och skriver ett examensarbete i arkivvetenskap. Den handlar om digitala spel som kulturarv. Syftet är att undersöka till vilken grad spelare anser bevarandet av digitala spel som viktigt, och om sociala och/eller kulturella aspekter påverkar synen på vad som ska bevaras.
Underlaget till forskningen är alltså ni spelare! Till detta har jag konstruerat en enkät som tar ungefär 5-10 minuter att besvara, och som görs anonymt. Det hade varit väldigt roligt om någon här på forumet hade kunnat besvara enkäten. Som tack kan jag inte ge mer än min varmaste uppskattning, men det fina är att er medverkan också bidrar till att forskningen om spelbevarande kan ta ännu ett steg framåt. För det behövs.
Deadline är satt till den 5 april. Tveka inte att skriva här i tråden om det är några funderingar!
Här finns enkäten:
https://survey.mailing.lu.se/Survey/46059
Absolut!! Det gör jag mer än gärna.
Har nu besvarat enkäten och hade nog föredrag påståenden till flervalssvar än frågor.
I stil med, vilket sämmer bäst överens... . En del frågor var lite konstigt formulerade och den sista var kommentarsbaserad, fastän frågan var av stängd form. Lite märkligt, men aja
I alla uppsatser kopplade till humaniora kommer det ett kapitel som ofta kallas typ Teori & metod. Dessa två delar måste hänga ihop d.v.s. den bakomliggande teorin som ska förklara fenomen i insamlad data måste vara helt uppfylld.
Teori-delen av humaniora utgår oftast från något gammalt sociologiskt resonemang och i den sociologiska forskningen är utbildningsnivå en viktig faktor att utgå ifrån. Saknar du denna data i din undersökning går det inte att använda teorin och det går heller inte i efterhand att samla in denna data.
Det beror på hur svaren ska användas och tolkas, om de ska kopplas till någon bakgrundsvariabel (ex. årsinkomst, utbildning, ålder eller kön/könsöverskridande identitet - exempel tagna från Guide till akademiskt skrivande [PDF] utgiven av Karlstads universitet) och i så fall hur och varför. Den enda av ovan nämnda vanliga bakgrundsvariabler som används i just den här undersökningen är ålder - samtliga övriga är ej inkluderade. Jag blev lite nyfiken på varför du just högg på utbildningsnivå, då det bara är en av flera bakgrundsvariabler som kan användas i undersökningar, och relevansen för en specifik bakgrundsvariabel i en specifik undersökning beror givetvis på vad syftet med undersökningen är och hur resultatet ska analyseras och presenteras.
Det känns som att du antar lite för mycket om hur resultatdelen ska presenteras, snarare än att du faktiskt frågar upphovsmannen. Annars kan du väl med fördel ställa den typen av frågor till programkoordinatorn (där finns även utbildningsplanen).
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Svarat, kanske dags att plocka fram mitt gamla snes igen. Tror dock jag behöver adapter för att koppla in det i min tv
Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb
PS5 | Nintendo Switch |