Spel, arkiv och masteruppsats

Testpilot
Skrivet av András Szilagyi:

Hej FZ!

Mitt namn är András och jag studerar masterprogrammet ABM (Arkivvetenskap, Biblioteks- och informationsvetenskap och Museologi) vid Lunds universitet. Just nu är jag inne på min sista termin och skriver ett examensarbete i arkivvetenskap. Den handlar om digitala spel som kulturarv. Syftet är att undersöka till vilken grad spelare anser bevarandet av digitala spel som viktigt, och om sociala och/eller kulturella aspekter påverkar synen på vad som ska bevaras.

Underlaget till forskningen är alltså ni spelare! Till detta har jag konstruerat en enkät som tar ungefär 5-10 minuter att besvara, och som görs anonymt. Det hade varit väldigt roligt om någon här på forumet hade kunnat besvara enkäten. Som tack kan jag inte ge mer än min varmaste uppskattning, men det fina är att er medverkan också bidrar till att forskningen om spelbevarande kan ta ännu ett steg framåt. För det behövs.

Deadline är satt till den 5 april. Tveka inte att skriva här i tråden om det är några funderingar!

Här finns enkäten:
https://survey.mailing.lu.se/Survey/46059

Du har ett (långt) formulär att läsa igen från min sida nu


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Testpilot
Skrivet av Evilof:

Hej! Jag gjorde enkäten.
Jag har en kommentar till fråga 9 (det gick inte kommentera i enkäten).
Är spel något kommunala/regionala/statliga arkiv ska syssla med?
Jag säger nja till utländska spel men JA till svenska spel. Man kan ju inte spara allt, och en fokus på svenskproducerade spel känns rimlig. Både som gamer och som skattebetalare.

Skrivet av András Szilagyi:

Det låter rimligt och jag är säker på att de flesta arkiv skulle resonera som du gör. Varje land får stå för sin beskärda del, så att säga.

I övrigt: jätteroligt med alla svar, verkligen! Och för all pepp ni bidrar med. Ska bli ett nöje att arbeta med de färdiga resultaten

Detta tycker jag är en tvådelad sak i slutändan.

Kan anse att man även i Sverige borde försöka arkivera utländska spel om dessa kan anses ha en kulturell påverkan för en generation. Exempel på detta är Fortnite, varenda unge springer ju idag runt med T-shirts som har figurer från detta spel, det snackas flitigt om det i skolan och spelas på raster - mycket likt hur Pokémon en gång i tiden definierade en hel generation.

Så även om just Fortnite inte är utvecklat i Sverige anser jag att det har minst lika stor relevans för arkivering som Markus "Notch" Persson's spel Minecraft (som då i grunden är svenskutvecklat). Finns säkert flera spel som skulle kunna passa in i denna kategori också, Fortnite var bara ett exempel då det är dagens fluga eller vad man ska säga.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Skribent

Svarat och klart.

Blir det i slutänden en skriftlig rapport av det hela som du får dela med dig av får du gärna länka den här

Medlem
12
Skriv svar