Vintage Story - Minecraft, med mer fokus på inlevelse och överlevnad

Dödgrävaren
Vintage Story - Minecraft, med mer fokus på inlevelse och överlevnad

Vintage Story
PC-spel, i typ early access, har spelats med tangentbord och mus

Har man spelat Minecraft så känns Vintage Story definitivt välbekant, det är kuber, man gräver, hackar å man bygger. Det känns som att man spelar Minecraft med någon form av primitiv överlevnads- och crafting-mod, vilket det ju såklart finns i Minecraft redan. Men jag tycker de ofta blir lite för spretiga och automatiserande till slut.
I Vintage Story så får man istället pilla lite mer manuellt med saker, ska man göra krukor så får man först bygga upp dem i lera å sedan härda dem genom att täcka dem med gräs, pinnar å torv för att sedan sätta fyr på dem och låta dem stå i en dag eller två innan de är färdiga.
Mycket annat har liknande mekaniker och det finns alltså mycket att pilla med och allting behöver ju inte nämnas här, men det finns en utförlig hjälpwiki i spelet som guidar en genom processerna. Den är inte alltid perfekt, men den är väldigt hjälpsam.

När man smält järntackor så är det smutsigt kol kvar i metallen, det måste man såklart hamra bort för hand till en början.

Vill man överleva vintern (nja, vill man slippa jaga så mycket och leva på segt vargkött...) så får man förbereda sig med en jordkällare, med förseglade portionsförpackade målter, eller med saltat kött från lite fetare djur än de som springer runt vintertid.

Vinterns antågande blir väldigt tydligt i närområdet

Min första jordkällare, kött för halva vintern!

Världen i sig har varierande biomes (något de jobbar på att förändra med någon form av kontinentsystem som ska komma framöver), och förutom att sätta ut block när man bygger så kan man använda en hammare och mejsel för att få lite mer upplösning och detaljer på det man bygger. Så det går att göra väldigt fina byggnader om man är mer kompetent än jag.

Att leta efter metaller i jorden kan vara klurigt innan man lyckats göra sig en prospekting pickaxe, världen är genererad med olika lager där man har hård sten närmare kärnan och det blir allt mjukare stensorter, grus å sand allteftersom man närmar sig ytan. Vissa metaller finns bara i vissa stenarter, så ibland kan man få spelunka runt ganska så länge för att få tag på det man behöver. Tycker spelet har en rätt bra progression från tidiga flintaverktyg som man knackar fram i sten till sista steget där man smider verktyg i stål.

Visuellt så är det fantastiskt snyggt ibland, med ett av de bättre vädersystemen jag sett i ett spel. Man kan se molnen trycka sig feta vid horisonten för att en stund senare vara mitt i ett regnoväder. Jag tror att det finns en ekvator någonstans i världen, för min upplevelse är att årstiderna kan vara väldigt mycket mildare på vissa platser än andra, och det är verkar inte vara ren slump. Men jag vet inte om det faktiskt är så. Och jag arbetar oftast aktivt med att inte ta reda på för mycket om spel jag spelar.

Vad jag vet så finns det heller inget slutmål med spelet, de håller på att jobba med en stor lore-uppdatering just nu, men det verkar vara ett ganska litet utvecklarteam(Anego Studios) så det går långsamt framåt. Det är nog den största frustrationen jag har med spelet, de vägrar släppa det på en större platform (steam) då de anser att de tar för stor del av kakan. Jag tror genuint att spelet hade kunnat slått igenom som Valheim om de gett det chansen.

Det finns heller ingen större svårighet i spelet, inga monster som förstör ens bas eller så, det finns någon form av timerifts med "drifters" av olika slag som är monster som anfaller med jämna mellanrum, men om det finns någon hint i spelet om vad det är för några så har jag inte funnit den.

Här härdas det någon form av tegelsten, eller krukor.

Det är helt enkelt ett minecraft-liknande spel med lite annan spin, väldigt mysigt med mycket att göra men ingen större anledning till att egentligen göra det annat än att det är kul. Så om det låter som något för dig så kan inte göra annat än att rekommendera Vintage Story!

Vintage Story
4
Mycket bra
+
Inlevelse
+
Hög Mysfaktor
+
Moddar
-
Inte tillräckligt med moddar!
-
Lite för lätt att överleva
-
Finns inte i någon "riktig" butik
-
Early Access
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Det låter mysigt.
Är det multiplayer? Och är det bara en exe man laddar ner eller?
Vad var din bästa upplevelse i spelet?
Tack för recensionen!

Medlem

Lägger till det i önskelistan! Tack!

Dödgrävaren
Skrivet av AdamMK:

Det låter mysigt.
Är det multiplayer? Och är det bara en exe man laddar ner eller?
Vad var din bästa upplevelse i spelet?
Tack för recensionen!

Vet inte om det finns publika servrar, men jag har enbart spelat det med mina vänner på en av deras servrar.

När man köpt det fick man göra ett konto på deras sida å ladda hem en install-fil, som de flesta andra spel som inte finns på steam skulle jag tro.

Det är ett antal extra kul saker som hänt under spelet, men annars är det mycket att bara få saker gjort. Känslan av att gå från flinta-verktyg upp till att hitta de första kopparkorna å börja, att fått kopplat ihop axlar och kugghjulen för väderkvarnen å äntligen få den att fungera var också en skön känsla.

Höll på att skita på mig när vi var nere å jagade järn i en grotta och ett gigantiskt rosa skelettmonster dök upp, tror den var från nån av moddarna vi installerat dock.

Moddarna är också lätta att hitta på deras hemsida, och enkla att installera då det bara är en .zip-fil man laddar hem å lägger i Vintage Storys mod-folder.

Chefredaktör

Helt missat det här. Ser riktigt, riktigt intressant ut.
Tack för fin recension och ett bra speltips! ❤️

Dödgrävaren

Det är helt klart värt lite speltid, dessutom alltid kul att försöka lyfta spel som är svårare att hitta.

En två år gammal video-recension, spelet har uppdateras litegrann sen dess men den är fortfarande värd att titta på om man skulle vilja veta lite mer om det. Särskilt eftersom jag missade en del i min text...

En update-video från devsen! Mycket nytt.

Medlem

Verkar super trevligt, blir nog köp på detta så småning om!

1
Skriv svar